(positieve) ervaringen met Rapley gevraagd!

rapley…sja…ik ben met 6 maanden begonnen met dingen geven aan hem om zelf proberen weg te werken…nou drama…meneer stikte er bekant elke keer in maar at wel als hij geprakt fruit enzo kreeg…ik heb wat dat betreft dan ook maar een pauze gehouden voor hem…teveel stress en gedoe

nu…sinds een paar weken…eet meneertje ineens wel zelf…hij smikkelt met gemak een boterhammetje weg elke morgen (die ik dan droog geef aan hem of kleine ieniemienie stukjes belegd met appelstroop)…een babyrijstewafeltje heeft hij binnen no time naar binnen gewerkt…banaan krijgt hij uit het vuistje (dan haal ik het bovenste gedeelte schil weg en geef de rest)

maaaar dat is het nog wel even…fruit krijgt hij voor de rest geprakt van mij (dus vers fruit prakken en dan met een lepeltje geven…vind hij mjammieeee)…groente ook maar dat blieft meneertje nog niet zo hoewel ook dat steeds lekkerder gevonden wordt

dusss…hij lijkt er nu pas een beetje aan toe te zijn om de mamamelk aan te vullen met andere dingetjes…én het zelf een beetje te eten

de een is er met 6 maanden inderdaad al prima aan toe om zelf te eten…de ander niet…de onze niet dat bleek wel…ach…

rapley eten blijf ik prima vinden…potjes krijgt hij nog steeds niet…vers fruit is lekkerder (en dan krijgt hij dus gewoon al stukjes naar binnen) en groente enzo eet hij mee wat de pot schaft

dus ja, ook hier positief qua rapley!

have fun ermee!

Gisteren Lara een perzik gegeven. Ze heeft het ding vol enthousiasme mishandeld, maar kan echt geen hap nemen uit zoiets weerbarstigs. Het zag er wel schattig uit, maar als ik graag wil dat ze perzik eet en zij wil wel :smiley: ), dan moet ik d’r toch helpen.

ik prak de perzik en geef het dan met een lepeltje…die glibberige zooi lukt ook hier nog echt niet :mrgreen:

maar dan is het dus geen rapley meer :wink:

hier ook nog steeds niet hoor :frowning:

ik ben er ook eigenlijk helemaal mee gestopt soms probeer ik nog een stukje banaan maar algauw wordt het weer kokhalzen.

brood daar in tegen gaat nu wel erg goed.

maar hij zorgt er ook voor dat het een papje wordt in zijn mond.

als een korstje aanbied gaat het hele koorst je in zijn mond en dat gaat natuurlijk niet goed.

dus alles wat hij krijgt geef ik in zijn mond en het is voornamelijk gepureerd of brood.

Hier een heuse Rapleyfan. :mrgreen: Ben met dochterlief begonnen met zes maanden en een weekje: en vanaf het begin ging het super. Ongelooflijk hoe snel ze zichzelf van eten kon/kan voorzien. En dat kokhalsen doet ze ook met gepaste regelmaat. Van die rode waterige ogen om vervolgens weer een ferme hap te nemen. :inlove:

Ze gaat ook steeds meer eten.

Ik vind het een super methode. Kan het iedereen aanraden! :smiley:

Heyya

Ik ben er ook erg enthousiast over. Sanne begon meteen de eerste keer al te eten. We hebben nog niets gepureerd gegeven enkel stukken.

Op banaan is ze gek. Een half banaantje is dan ook zo weg. Eigenlijk wil ze dan nog meer. 1 keer gedaan en dan heeft ze de volgende dag last met poepen, dus meer dan een halve krijgt ze niet. Het meeste dat we tot nu toe aangeboden hebben lust ze, maar de toppers zijn broccoli, aardappel, sperzieboontjes en spruitjes.

Als ze iets niet lekker vindt dan eet ze het ook echt niet. Ze proeft en dan gooit ze het weg.

Wij zijn erg enthousiast, maar de familie vindt het eng. Ik heb al tig keer uitgelegd dat het veilig is, maar ze blijven bang dat ze zich verslikt. Nu ze haar een paar keer hebben zien eten vinden ze het gelukkig minder eng, maar echt gerust zijn ze er nog niet op. Aan de andere kant vinden ze het wel weer ontzettend leuk om haar zelf te zien eten. Dus is een beetje dubbel gevoel.

Misschien vind iemand het leuk. Heb 2 korte filmpjes, alleen de kwaliteit is niet super.

Ja, hier ook een enthousiast Rapley-kind. Vanaf 6 maanden alleen maar ongepureerd eten. Alles uit het vuistje. Gaat heel goed. En ja, het wordt meestal wel een bende en nee, ze krijgt vaak ook niet veel binnen als ze er geen zin in heeft. Maar als ik het haar zou voeren, zou ze ook niet happen. Ze heeft nooit een sterke kokhalsreflex gehad gelukkig, want dat is in het begin wel even schrikken. Maar ik heb er nu alle vertrouwen dat ze het eten er zelf uit kan werken als het haar dwars zit. De meest glibberige fruitsoorten worden hier met grote preciezie naar binnen gewerkt. Favoriet is zelfs megarijpe perzik. Geen probleem. En haar fijne motoriek is enorm goed ontwikkeld. Daar loopt ze heel erg in voor. Ik weet bijna zeker dat dat komt doordat ze veel heeft kunnen oefenen met eten.

Succes ermee! Blijven proberen, maar het moet wel leuk blijven.

vanaf 6 maanden rapley, en het gaat hadstikke goed. In het begin wel veel zooi, maar nu eet ze zonder te kruimelen haar boterhammen op, en ook haar avondeten gaat er vaak moeiteloos in.

hier dus eigelijk nooit gemalen.

heb wel een periode gehad dat ik dacht dat ze te weinig binnen zou krijgen, maar dat zal iedereen wel eens hebben.

Minnie, hoe oud is je dochter in het filmpje? 6,5 maand of zoiets?

Ik wil met Yvan straks ook graag gaan rapley-en. Hoop dat het goed blijft gaan met de BV, want jullie geven wel allemaal BV?

Groetjes,

hazze

Hier ook Rapley en Yeline vind het geweldig. Ze eet ook erg netjes moet ik zeggen in het begin zat ze er wel eens helemaal onder maar nu haast nooit meer alles verdwijnt netjes in haar mondje.

Ik geef geen bv Hazze

Chantal!!, dus rapley is ook goed te combineren met kv? o, ik dacht alleen met bv… nou mooi, dan is dus alles nog mogelijk!

groet

hazze

ja hoor geen probleem :wink:

@hazze wrote:

Minnie, hoe oud is je dochter in het filmpje? 6,5 maand of zoiets?

Hazze, toen het filmpje gemaakt was was ze dacht ik net 6 maanden. Wij waren 2 weekjes daarvoor begonnen.

rapley gaat uit van zelf eten en omdat borstkindjes ook zelf eten (en niet gevoerd worden) is het voor hen een logisch vervolg. Kinderen die gewend zijn aan de fles beginnen pas met 6 maanden voor het eerst echt zelf te eten. Daarbij hebben borstkinderen een betere mondmotoriek. Maar dat is misschien wel een extra reden om ook fleskinderen de kans te geven te beginnen met zelf eten en oefenen. Lara dronk moedermelk uit een fles en heeft best lang nodig gehad (vond ik dan…) om te leren zelf iets te eten. Maar ze heeft er veel meer plezier in dan in gevoerd worden, dus ik heb er geen spijt van dat we haar de kans hebben gegeven om het zelf te doen.

Mijn dochter nu iets ouder dan 6 maanden heeft geen kokhalsreflex, maar ‘bijt’ (zonder tandjes) wel een (redelijk groot) stuk van een bv. wortel of rijstwafeltje af dat ik dan vervolgens ver in haar mondje eruit moet gaan vissen (durf niet te wachten tot ze het misschien zelf er weer uitwerkt).

In het begin sabbelde ze netjes kleine stukjes rijstwafel van haar rijstwafeltje af waardoor ze ook zacht werden, maar nu hapt ze er dus grote stukken vanaf.

Ik vind dit dus doodeng, hadden jullie dit in het begin ook?

(was erg pro-rapley, dochter krijgt ook nog bv, maar het enthousiasme begint hier dus wat af te nemen… :think: )

Hai Elise,

ik snap je zorg, hier is het soms ook even spannend/eng… maar eigenlijk is dat altijd ongegrond, Yvan werkt het er meestal zelf uit of kucht even en kauwt dan vrolijk verder. Wij zitten soms met het zweet overal…

Alleen met brood gaat het hier fout als ik te grote stukken aanbied. Hij propt dan het hele stuk in zijn mond, kan niet meer goed kauwen en probeert dan te slikken (watuiteraard niet lukt). Ik vis dan het brood uit zijn mond hoor! Dus houden we het nu eerst bij kleinere stukjes… :o

Misschien kun je proberen om zachter fruit of groente aan te bieden. Dan is het mss voor je dochter eenvoudiger om door te slikken…? Broccoli of zachtere reepjes peer, gekookt wortelreepje?

Succes!

@Elise wrote:

Ik vind dit dus doodeng, hadden jullie dit in het begin ook?

(was erg pro-rapley, dochter krijgt ook nog bv, maar het enthousiasme begint hier dus wat af te nemen… :think: )

ja. hadden wij ook…

probeer het maar eens te laten gaan, te vertrouwen op je kindje… want je zult zien… als ze het eruit werkt (gewoon een kokhalsje) en je zegt “goedzooooooo”… Dan is het straks gewoon “heel normaal”…

En daar is het ook voor he? om te voorkomen dat te grote stukken ingeslikt worden of in de luchtpijp schieten.

Probeer niet in paniek te raken… Kokhalzen is niet gevaarlijk…

Ik zeg ook altijd: doe je voorzichtig meisje? Slaat natuurlijk nergens op :lol: want ze weet niet beter, maar ze lost het altijd zelf op (is dat niet ook een beetje het idee achter Rapley? Ik kan het zelf?).