(positieve) ervaringen met Rapley gevraagd!

Hee dames!

Voordat we gingen bijvoedne heb ik dat hele Rapleyverhaal gelezen en het sprak me echt aan. Dus begonnen we dapper met Lara stukken peer e.d. aan te bieden. Nou, dat werd dus niks…

1. ze kreeg het niet te pakken. Alles is te glibberig of te groot, of te zacht of wat dan ook waardoor het haar niet lukte het goed gecoördineerd in haar mondje te stoppen
  2. dingen die ze wel in haar mond kreeg, kon ze niet afbijten omdat het te hard was. Maakte ik het alvast kleiner voor haar, dan kreeg ze het niet fijngekauwd.
  3. als ze ondanks 1 en 2 toch iets in haar mond kreeg en erop kauwde, dan bleef ze net zolang kauwen totdat het pap werd. Dat duurt een eeuwigheid en als er per ongeluk toch een stukje in haar keel kwam, dan begon ze te kokhalzen. Aangezien je zonder kiezen de meeste dingen gewoon niet fijn kunt kauwen, werd het dus óf kokhalzen, óf uitspugen. Meestal uitspugen.
  4. omdat het allemaal zo vreselijk lang duurde, zat ze telkens met kouwe broccoli, kouwe bonen, kouwe vul maar in. Da’s niet lekker. Na hooguit een kwartier is ze dus niet meer geïnteresseerd en wil weg.

Om ervoor te zorgen dat ze toch wat binnenkreeg, zijn we dus ook gepureerd gaan aanbieden. Dat gaat goed. Ze heeft weinig honger, maar ze kan het prima. Daarnaast bliven we iedere dag normaal eten aanbieden. Maar ze kan het dus nog steeds niet. Ze kokhalst of werkt het naar buiten, kauwt zich een ongeluk, maar krijgt niks binnen.

Ik wil dat ze over een tijdje toch wel met de pot mee gaat eten. Dus hoe nu verder?

Wie weet hoelang het duurt voordat kinderen gewoon eten kunnen eten? Ik kan haar toch moeilijk nog een jaar potjes blijven geven? En dan ook nog potjes zonder stukjes :wall: .

Hmmm ja hier hetzelfde probleem dus (zie mijn antwoord in ander topic bijvoeding) maar het gaat er toch echt naar uitzien dat Joost zeker tot zijn 1 jaar potjes eet. Heb je de 8maanden potjes nog niet geprobeerd of zitten daar ook te grote stukjes in? Hier lukken die nl wel. Het rapley gebeuren klinkt allemaal erg leuk maar hier praktisch niet uitvoerbaar. We oefenen met fruit; banaan, stukken nectarine en boterham afbijten lukt al wel. We laten Joost ons eten steeds proeven en geven daarna zijn potje. Zonder kiesjes is het echt te moeilijk om vlees fijn te kauwen dus dan maar gewoon gepureerd. De rest volgt vanzelf…

Kleine stukjes gaat redelijk. Ze moet in een goede bui zijn, anders eet ze gewoon niet. En ze kauwt er behoorlijk fanatiek op. Hubbie koopt dus alleen maar potjes zonder stukjes, maar ik wil toch ook stukjes blijven proberen. Maar het lukt vaker niet dan wel. En als ze dan eindelijk eens zo goed eet, wil je het ook weer niet verpesten door haar eten te geven dat ze niet fijn vindt.

Hoi Lena,

Hier dan een positief rapley verhaal.

Wij zijn met Sara begonnen met komkommer en banaan en meloen. Ze heeft in het begin wel een beetje last gehad van de kokhalsreflex. maar eerlijk gezegd had ik er meer last van dan zij. Ik vond het vervelend om te zien :shifty: Zij werkte er zo een voor haar irritant stukje uit (kauwde erop en slikte het vervolgens alsnog door :roll: :mrgreen: ).

Eigenlijk is Sara gewoon een hele makkelijke eter. Alles (behalve worteltjes want die blieft ze niet) wat ik haar voorschotel gaat erin. Brood, fruit, pasta, rijst. Bij nieuwe dingen gaat ze wel eerst voor het betere gooi en smijtwerk en daarna voor het echte eten, maar verder alles prima.

Ik merk wel dat ze steeds beter kauwt en hapt, hier zullen haar (inmiddels 5 tanden) ook wel een positieve invloed op hebben denk ik. Heeeeeel af en toe kucht ze nog even maar gruwelen doet ze niet.

Ik ben zelf dus erg enthousiast over rapley, merk ook dat het goed is voor Sara haar fijne motoriek (ze werd al snel erg handig met die kleine vingertjes) en ze heeft veel plezier in eten.

Inmiddels is de lunch nu uitgegroeid tot een echte maaltijd waarbij ze 2 boterhammen, kwark of yoghurt of fruit eet en als toetje nog een fles bv krijgt. Ik ben nu de warme maaltijd aan het opbouwen.

Geen enkel kind is natuurlijk hetzelfde en ik denk dat geduld misschien voor jou toch de enige oplossing is? Misschien helpt het om zelf vers te pureren en het steeds wat minder fijn te maken? Of heb je dat al geprobeerd?

In ieder geval hoop ik op veel eetplezier straks voor jullie :-*

Ik ben ook begonnen met Rapley maar liep al snel tegen dezelfde problemen op, te glibberig, te groot, te hard… en kokhalzen en uitspugen.

Ik ben er dus heel snel weer mee gestopt. Ik heb er naar gevraagd op het cb en die zeiden dat het ook kon liggen aan een overgevoeligheid achterin de mond/begin keel…

Maar bij ons was daar nog geen sprake van, pas als Lynn een maand of 10 was en er nog zoveel moeite mee had zouden ze dat eventueel kunnen testen.

de soepstengel daarentegen gaat hartstikke goed terwijl ze die ook zelf afhapt. Dus het zal allemaal wel goed zitten.

Heeft Lara het met alles wat ze eet? of zijn er wel dingen die wel goed gaan?

Anders zou het misschien hier aan liggen :think:

Ninanien: hoe doet sara dat dan met die komkommer? Lara kan dat echt nog niet fijnkauwen. Het is een goed voorbeeld, want ze krijgt wel vaker komkommer. Maar ze kan er gewoon niks mee.

rapley? :roll:

nee hier niet :hand:

Tom doet zijn mond open, heeeeeel wijd…duwt met desnoods 2 handen het beschikbare eten erin, duwt nog eens extra aan voor meer ruimte voor meer :roll: en kijkt je dan met een rood hoofd doodsbang aan :shock: omdat ie dan toch echt kokhalst en geen lucht meer dreigt te krijgen :?

we hebben het hier maar afgeschaft… :snooty:

ps: ooit een baby een 1/4e banaan MET grotendeels schil overdwars in zijn mond zien doen? :roll: :doh: :mrgreen:

edit: liga en soepstengel wordt ook rücksichtloss in zijn geheel naar binnen gestouwd :roll:

lig in een deuk hier :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

@lena3 wrote:

Ninanien: hoe doet sara dat dan met die komkommer? Lara kan dat echt nog niet fijnkauwen. Het is een goed voorbeeld, want ze krijgt wel vaker komkommer. Maar ze kan er gewoon niks mee.

Ze bijt er een stuk af met de 5 tanden die ze heeft (en daarvoor haalden wij een stukje schil van een schijfje af en at ze het vruchtvlees zeg maar) en kauwt erop en slikt het door.

Maar hoe krijg ze het fijngekauwd zonder kiezen? Dat is dus Lara’s probleem: ze kauwt wel, maar het helpt niet.

nou ze maalt het niet volledig fijn, ze kauwt het tot wat kleinere stukjes met haar kaakjes en slikt het dan door. Vind vaak ook interessante substanties in haar luier :mrgreen:

Ha ha, ja dat gebeurt hier ook. Als ze erin slaagt iets niet-gepureerds door te slikken, vind ik het vaak in ongewijzigde vorm weer terug aan de onderkant :mrgreen: .

hihihihihi en meuren dat het doet :sick:

Jawel! Hier nog meer positieve ervaringen.

Lotta heeft nooit gekokhalsd gelukkig, dat maakte het misschien wat aanlokkelijker om het Rapleyen door te zetten.

In het begin kreeg ze weinig binnen hoor. Dat is heel langzaam steeds wat meer geworden.

Ik weet nu wel dat sommige etenswaren gewoon niet handig zijn om mee te Rapleyen (spinazie bijv.). Dus daar maak ik zo nu en dan een stamppotje van oid.

Kan ze ook weer eens even oefenen met het eten van een lepeltje. :mrgreen:

Dus zo heel strikt ben ik niet.

Brood was echt iets dat pas goed ging nadat ze een paar tandjes had. Die had ze nodig om het brood goed af te kunnen scheuren. Daarvoor kneedde ze er een deegbal van. Tja, toen heb ik haar maar een tijdje stukjes gevoerd.

Als het niet lukt, dan probeer ik het op een ander moment wel weer eens.

Ze eet nu verder wel helemaal zelfstandig één stuk fruit, 2 boterhammen en haar groente en aardappels of pasta en een rijstwafel/soepstengel.

Ik ben wel blij dat we hier het Rapleyen hebben doorgezet.

Haar fijne motoriek gaat goed vooruit, ze heeft lol in het eten, stukjes zijn geen enkel probleem, de stap naar het-met-de-pot-mee-eten is niet zo’n grote overgang straks.

Ik is tevreden!

Lena ik weet niet hoe je over vis denkt, maar Sara heeft vanavond voor het eerst vis gegeten. Kabeljauwfilet (zo uit de Lidl diepvries :mrgreen: ) en ze vond het heeeeeeeeeeeeeerlijk. Bovendien is het erg zacht en gaat heel makkelijk in ienieministukjes (ook zonder tanden). Misschien een idee voor Lara?

Ik had ‘verse’ gekocht bij de konmar en ook in stukjes gegeven. Ze vond het ook lekker en heeel interresant :mrgreen: .

Maar ik ben wel bang voor graatjes dus ik check elk stukje wat ik haar geef heel overdreven. Maar ik had ook kabeljauwfilet (met tuinkruiden) en dat werden hele mooi partjes (als je het niet te lang bakt). Ideaal dus.

Ik rapley niet echt maar met ons avondeten laat ik haar zo een beetje meeeten (zij heeft haar potje of verse prutje dan net op). Dan wil ze nog wel even blijven zitten. En als ze zelf nog niet klaar was met eten wil ze geen prut meer maar alleen nog maar zelf doen :inlove:.

Vis lust ze wel. Ze heeft een tijdje geleden gerookte zalm zitten eten :mrgreen: . Wij eten 1 keer per week vis en daar leg ik dan ook iets van op haar bordje. Ze lust het wel, maar blijft toch vaak de stukjes heen en weer schuiven en uiteindelijk úit haar mondje. Als ze er 1 hapje van binnenkrijgt is het veel. Die gerookte zalm hadden we in stukjes gescheurd en dat ging goed.

Maar: Lara heeft dit weekend een heus RECORD gevestigd!!! Ze heeft een hapje van een banaan genomen én opgegeten. Van de rest heeft ze poppetjes gekneed, ook knap :inlove: .

goed zo Lara!!! :dance: :dance: :dance: :inlove: (foto’s??? :inlove: )

Hi hi, nee, ik heb geen foto’s van lara’s eetkunsten. Heb wel ooit een foto gemaakt van haar gevecht met een boterham, maar die ben ik kwijt geloof ik :think: .

En filmpjes van Lara met bloemkool enzo, maar die kunnen niet online.

Nina, wat bedoel je precies met avondeten uitbouwen? Je bedoelt gewoon meer soorten eten?

Leg je het dan op een bordje voor haar neer?

Hier niet echt aan de Rapley alhoewel ik het best wil. (maar ben zo bang voor enorme bende, fijn geknepen voedsel ed)

Fruit krijgt ze in stukjes gesneden op een lepeltje. vindt ze prima. Banaan eet ze wel eens uit het vuistje, gaat ook. Ze neemt echt hapjes , kauwt en slikt door.

Brood krijgt ze in stukjes, nu voer ik het nog vanaf een gebaksvorkje. Misschien moet ik dat ook maar zelf laten doen. Leg je het dan op een bordje of geef je het gewoon?