Poes is zwanger! upd pag6

Ik denk dat mijn poes nu bijna tegen haar einde loopt.

Ik wist dát ze zwanger kon zijn, ze is gedekt door onze kater.



Ik weet niet meer precies wanneer het is geweest (+/- 2e week van januari)

Enige wat ik even onthouden heb… is dat ze ongeveer als de dekking gelukt zou zijn, ze samen met mij uitgerekend zou zijn… :lol:



We hebben haar laten dekken op aan raden van de DA, omdat hij elk huishouden aanraad eerst een nestje te vormen voor je op sterrilisatie overgaat omdat ze haar krolsheid dan ‘makkelijker’, verliest



Nu is ze dus afgelopen week ineens flink aangekomen, ze was erg slank. (zo is haar bouw), maar mijn slanke poes, is nu een poes met een dikke buik en een mooie slanke benen :lol:



Nu vraag ik me af, als haar bevalling inzet, wil ik er voor haar zijn, maar waar moet ik opletten, wat kan ik voor haar betekenen?

Ze heeft al een rustig plekje uitgekozen, daar ligt ze nu al paar weken elke keer.

Haar eetbehoefte is sterk toegenomen, en ik geef hier zo ver als het goed is aan toe.



Maar waar let ik op bij naderende bevalling (hoe weet ik dit?), waar let ik op bij de bevalling?

Uiteraard deed google wel wonderen, maar wil toch wat echte ervaringen…

@Sweet-Love wrote:





We hebben haar laten dekken op aan raden van de DA, omdat hij elk huishouden aanraad eerst een nestje te vormen voor je op sterrilisatie overgaat omdat ze haar krolsheid dan ‘makkelijker’, verliest




Ik ben da-assistente, maar deze reden om een poes een nestje te laten krijgen heb ik nog nooit gehoord...

@ikke_w wrote:

@Sweet-Love wrote:




We hebben haar laten dekken op aan raden van de DA, omdat hij elk huishouden aanraad eerst een nestje te vormen voor je op sterrilisatie overgaat omdat ze haar krolsheid dan ‘makkelijker’, verliest




Ik ben da-assistente, maar deze reden om een poes een nestje te laten krijgen heb ik nog nooit gehoord...

Zo zie je maar weer wat voor verschillen er zijn.

Dat zou mijn da ook niet adviseren, zo gauw als het kan laten steriliseren.

Op die manier zouden er wel een heleboel kittens komen…



Wat je in ieder geval moet doen is een nestje maken voor moederpoes, op een rustige plaats. Kan gewoon een doos zijn met wat oude doeken.

Oh leuk babypoesjes :inlove:



Het is alweer te lang gelden dat we een kitten toppic hadden.

Ga je ook spammen Les?



:-*

@mamma van sharondenise wrote:

Oh leuk babypoesjes :inlove:



Het is alweer te lang gelden dat we een kitten toppic hadden.

Ga je ook spammen Les?



:-*


Ja ga ik zeker doen!! :inlove:



Ja ik was ook verbaasd van het advies hoor, maar ja. Ze word hier na gesterriliseerd.



Iemand ervaringen verder?



Ze heeft nu haar eigen plekje gevonden…waar Riley niet bij kan.

@Sweet-Love wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
Oh leuk babypoesjes :inlove:



Het is alweer te lang gelden dat we een kitten toppic hadden.

Ga je ook spammen Les?



:-*


Ja ga ik zeker doen!! :inlove:



Ja ik was ook verbaasd van het advies hoor, maar ja. Ze word hier na gesterriliseerd.



Iemand ervaringen verder?



Ze heeft nu haar eigen plekje gevonden…waar Riley niet bij kan.




Zou de poes maar gescheiden houden van de kater tot ze gesteriliseerd is… Het duurt overigens na de kittens geboren zijn nog even voor ze geholpen kan worden hoor… (volgens mij kan het pas wanneer de kittens weg zijn bij mams, al zullen er vast dierenartsen zijn die het eerder doen)

vooral lekker met rust laten. een poes heeft in principe geen mensen nodig bij de bevalling van haar kittens. vaak bevallen ze juist als hun baasje weg is, en ze de rust hebben die ze nodig hebben.

ik vind het ook een slechte reden van een DA.

asiels zitten vol kittens en poezen,katten.

En deze DA raad je aan nog een nestje erbij te fokken.

Om de asiels nog wat voller te duwen…



stel hij heeft 30 klanten per jaar met een poes die op zijn advies een nestje fokken.

Dan heb je er straks weer 150 kittens bij !!!



Niks tegen jou bedoels hoor Sweet-love.

Maar ik vind het altijd zo slecht als een DA zoiets adviseerd…

@ikke_w wrote:

@Sweet-Love wrote:




We hebben haar laten dekken op aan raden van de DA, omdat hij elk huishouden aanraad eerst een nestje te vormen voor je op sterrilisatie overgaat omdat ze haar krolsheid dan ‘makkelijker’, verliest




Ik ben da-assistente, maar deze reden om een poes een nestje te laten krijgen heb ik nog nooit gehoord...


Klopt, dit is heeeeel erg achterhaald. Maar goed, dat was niet de vraag.

Ik heb maar 1 advies: laat haar zoveel mogelijk met rust!!! Veel bevallingen verlopen moeizaam omdat er te veel mensen bij zijn, te veel gekeken en gedaan wordt enz. Een poes kan in de meeste gevallen gewoon zelf bevallen. Wanneer ze een half uur stevig perst en er komt niks, dan de DA bellen. Tussen 2 kittens kunnen uren zitten van nietsdoen. Zolang ze niet actief perst, geeft dat niets.

Dus: in de gaten houden tijdens het persen, hoe lang het duurt, en verder RUST,RUST,RUST!

Succes :thumbup:

@ikke_w wrote:

@Sweet-Love wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
Oh leuk babypoesjes :inlove:



Het is alweer te lang gelden dat we een kitten toppic hadden.

Ga je ook spammen Les?



:-*


Ja ga ik zeker doen!! :inlove:



Ja ik was ook verbaasd van het advies hoor, maar ja. Ze word hier na gesterriliseerd.



Iemand ervaringen verder?



Ze heeft nu haar eigen plekje gevonden…waar Riley niet bij kan.




Zou de poes maar gescheiden houden van de kater tot ze gesteriliseerd is… Het duurt overigens na de kittens geboren zijn nog even voor ze geholpen kan worden hoor… (volgens mij kan het pas wanneer de kittens weg zijn bij mams, al zullen er vast dierenartsen zijn die het eerder doen)




Het kan zodra de kittens niet meer afhankelijk zijn van de moedermelk. Toevallig laatst nog weer gelezen in een oude TvD.

@Sabrina84 wrote:

ik vind het ook een slechte reden van een DA.

asiels zitten vol kittens en poezen,katten.

En deze DA raad je aan nog een nestje erbij te fokken.

Om de asiels nog wat voller te duwen…



stel hij heeft 30 klanten per jaar met een poes die op zijn advies een nestje fokken.

Dan heb je er straks weer 150 kittens bij !!!



Niks tegen jou bedoels hoor Sweet-love.

Maar ik vind het altijd zo slecht als een DA zoiets adviseerd…




Helemaal mee eens ja… Hier was het overduidelijke advies, na ontkrachten van alle fabels die rondgaan, van de da ook zsm laten steriliseren. Zijn de kosten een probleem, dan kunnen ze je daarin zelfs tegemoet komen.



Verder geen tips voor je, nooit een nestje gehad. Hopelijk vind je fijne huisjes voor de poesjes!

Meestal begint het met verliezen van slijm en wat bloed. Het verschilt per kat wat ze wilt, de ene kat bevalt rustig in haar uppie op een rustig plekje, sommige katten willen echt dat je er bij blijft.

Zelf ben ik er altijd bij gebleven (tenzij ze 's nachts bevielen en ik dus sliep) om het in de gaten te houden.

Het kan namelijk zijn dat er een katje in stuit ligt en dan kan ze soms toch echt hulp nodig hebben. Ook kan het zijn dat mamapoes “vergeet” het vlies van het katje af te halen en dan stikt het beestje dus hou dat ook in de gaten.



Even denk hoor, meestal gaat de rest gewoon vanzelf :mrgreen:

Belangrijk is om haar na de bevalling lekker met rust te laten en ook niet teveel mensen aan de kittens te laten zitten. En verschoon om de dag het dekentje/handdoek, whatever waar ze op liggen.



Heb zelf al zoveel kattenbevallingen meegemaakt LOL Dus ik kan je alleen maar heel veel succes wensen en als je er wat is, kan je altijd gillen hoor :lol:



Oh en mamapoes is vrijwel direct vruchtbaar na de bevalling en kan gewoon weer zwanger worden terwijl ze nog zoogt, dus trek meneer katert even een kuisheidsgordel aan :wink:

Misschien is het handiger om pappa poes eerst onder handen te nemen :angel:

Mamma heeft wel andere dingen aan d’r hoofd :wink:



Oh en succes ermee Les, ik houd het heir in de gaten, me love babypoezels :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:



:lol: :lol:

@mamma van sharondenise wrote:

Misschien is het handiger om pappa poes eerst onder handen te nemen :angel:

Mamma heeft wel andere dingen aan d’r hoofd :wink:




Is nog goedkoper ook :wink:

@hanneke wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
Misschien is het handiger om pappa poes eerst onder handen te nemen :angel:

Mamma heeft wel andere dingen aan d’r hoofd :wink:




Is nog goedkoper ook :wink:




En ook eerlijk toch, hij heeft zijn lolletje al gehad.



Tssss was het bij mannen ook maar zo makkelijk :silenced: :lol: :lol:

Mijn poes heeft ook ooit 1 nestje gehad. Zo leuk, op een gegeven moment zie je de buik steeds meer bewegen :lol:



Ik had een doos klaargezet met wat doeken/handdoeken erin. Toen ze ging bevallen, kwam ze me heel duidelijk halen, ze wilde dat ik erbij bleef. Ze begon steeds te mauwen, anders dan anders en ging steeds in de doos liggen. Ben gaan kijken en even bij haar naast de doos gaan zitten. Toen ik op wilde staan om even iets anders te doen, sprong ze luit mauwend met weeën weer uit de doos en liep me achterna, ik mocht dus echt niet weg van haar. Erg mooi en bijzonder vond ik dat, er kwamen maar liefst zes kleine poesjes tevoorschijn :inlove:



Pas toen ze allemaal geboren waren vond mamapoes het goed dat ik wegliep bij de doos. Ik heb er dus de hele tijd naast gezeten (duurde denk ik een uurtje of 2, weet het niet meer precies het is al bijna 10 jaar geleden) en me er verder niet mee bemoeid, ook niet aan de kleintjes gekomen enzo. Had ze wel mooi uitgekiend trouwens, ze is op een vrijdagavond bevallen, ik was net klaar met werken, klaar met eten en had toen het hele weekend de tijd om de kraamvrouw bij te staan 8)

@mamma van sharondenise wrote:

@hanneke wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
Misschien is het handiger om pappa poes eerst onder handen te nemen :angel:

Mamma heeft wel andere dingen aan d’r hoofd :wink:




Is nog goedkoper ook :wink:




En ook eerlijk toch, hij heeft zijn lolletje al gehad.



Tssss was het bij mannen ook maar zo makkelijk :silenced: :lol: :lol:




Nou ja, ik ben mijn man ook al maanden aan het bepraten. Maar hij wil niet :wink: Anders was het toch ook wel erg makkelijk, even knippen en klaar. Toch? :mrgreen:

@hanneke wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
@hanneke wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
Misschien is het handiger om pappa poes eerst onder handen te nemen :angel:

Mamma heeft wel andere dingen aan d’r hoofd :wink:




Is nog goedkoper ook :wink:




En ook eerlijk toch, hij heeft zijn lolletje al gehad.



Tssss was het bij mannen ook maar zo makkelijk :silenced: :lol: :lol:




Nou ja, ik ben mijn man ook al maanden aan het bepraten. Maar hij wil niet :wink: Anders was het toch ook wel erg makkelijk, even knippen en klaar. Toch? :mrgreen:




Hier is het sinds januari 2008 een punt van discussie, zelfs een cadeaubeebje in 2009 kan hem niet van gedachten laten veranderen :hand: :lol:



Maar nu maar weer terug naar de poes :angel:

Het enige wat ik er van weet is inderdaad rust… Dieren kunnen heel goed voor zichzelf zorgen. Je hoort vaker verhalen dat de poes kwijt was en terug kwam met een gevolg aan jongen…



En ik ben het ook eens met de mensen die zeggen dat het achterhaald is. Vroeger (en dan heb ik het echt over lang geleden) werd dit geadviseerd. Ik kreeg eerder “op mijn kop” omdat ik de twee jongsten nog niet had laten steriliseren. (Woonde ik 3 hoog, kwamen ze niet buiten en had ik het geld niet).



Onze oudste poes (nu bijna 10) was weggelopen op hele jonge leeftijd. Mijn moeder was toen bang dat ze zwanger zou zijn. Ze is met haar naar de DA gegaan, wilde niks doen. Andere DA (zitten we nu met 3 poezen en 2 fretten) wel. De redenatie daar was "Als er iets zit, is het nog zo klein, een paar dagen, en er zitten er genoeg in het asiel.



En kater castreren is vaak 50 euro, poes steriliseren is 100 euro.