Plopsaland weigert kinderen met een verstandelijke beperking

Ik zag op hart van nederland (uizending van gisteren) dat er bij plopsaland 14 kinderen zijn geweigerd die een verstandelijke beperking hebben

Nou sorrie, maar ik vind dit hele slechte reclame en wilde ooit nog heen, maar nu echt niet meer

Dat is bij de IKEA net zo, in het ballenbak… daar worden kindjes met een verstandelijke beperking ook geweigerd.

Ze mochten wel naar binnen maar niet in alle attracties.

@Kwakje wrote:

Dat is bij de IKEA net zo, in het ballenbak… daar worden kindjes met een verstandelijke beperking ook geweigerd.
maar daar kan ik me er nog niets bij voorstellen… daar zijn er geen ouders bij, in plopsaland wel

Zoals ik het begreep mochten ze met de groep van 14 niet eens naar binnen en dat terwijl ze van te voren hadden besproken en aan hadden gegeven dat er zoveel rolstoelen bij waren

@Kwakje wrote:

Dat is bij de IKEA net zo, in het ballenbak… daar worden kindjes met een verstandelijke beperking ook geweigerd.




Dat kan ik me (hoe erg ook) nog voorstellen. Ikea medewerkers zijn geen geschoolde pedagogische medewerkers. Als het er op aan komt, zijn niet met zoveel kids niet overal tegen opgewassen en als er wat gebeurt, krijgen ze nog de schuld ook.



Plopsa vind ik inderdaad nogal raar. Daar zijn ouders/begeleiders bij die in kunnen schatten welke attracties ze aankunnen en dan nog kan je als voorwaarde stellen,dat ze niet alleen mogen.



Maar…stel er gaat een groep van 20 beperkte kinderen of jongeren een attractie in op misschien 2 of 4 begeleiders en het gaat mis, dan kan er toch echt wel chaos ontstaan. Zo’n park krijgt dan wel de verantwoordelijkheid m.b.t. de veiligheid van alle bezoekers,dus ook de rest.



Als het om groepen gaat, kan ik me een beleid voorstellen. Gaat het om 1 of 2 in een gezin met ouders/voldoende begeleiding, dan vind ik het schofterig…

Heb net het filmpje gekeken. Ik snap het (zeker met deze uitleg) ook niet. Raar verhaal en hier zal Plopsa zeker nog flink op terug moeten komen…

Wat ik vooral het ergste vind is dat ze van te voren hadden aangegeven hoe en wat en een bevesteging hadden gekregen en al en ze dus uiteindelijk die kinderen moesten teleurstellen

Petje af trouwens hoe de begeleiders het opgelost hebben!!

Ik zeg niet dat het verhaal niet waar is, maar Hart van Nederland staat wel bekend om het uitvergroten van misstanden en het overbelichten van een kant van het verhaal. Voor mij is het de Telegraaf op televisie, zeg maar.



Maar goed, jullie hebben het bekeken, wat was de reden dat Plopsa deze kinderen de toegang weigerde? Dat lees ik niet heel duidelijk nu.

@D. wrote:

Ik zeg niet dat het verhaal niet waar is, maar Hart van Nederland staat wel bekend om het uitvergroten van misstanden en het overbelichten van een kant van het verhaal. Voor mij is het de Telegraaf op televisie, zeg maar.



Maar goed, jullie hebben het bekeken, wat was de reden dat Plopsa deze kinderen de toegang weigerde? Dat lees ik niet heel duidelijk nu.




Dat is inderdaad het lastige. In het filmpje komt alleen de kant van de groep aan bod. Geen reactie van Plopsa dus.



Verhaal:

Jongeren kamp met begeleiding, Plopsa ingepland. Bij aankomst geweigerd, met de mededeling “als ze voor 1 kind een kaartje hadden gekocht, dan hadden ze het niet geweten,maar nu zien ze dat het zo is, dus weigeren ze”.

Er zitten volledig zelfstandige jongeren bij, schoolgaand, werken, mogen rijbewijs halen, zelfstandig wonen, ect.

Ze mochten wel naar binnen,maar niet in de attracties.



Kinderen/jongeren zijn niet in beeld geweest.

De andere kant van het verhaal zal je wel niet horen…

Heb een kort stukje op het i-net gevonden. Of dat het hele item is, geen idee.

Nou, hier misschien wat nuance. Het betrof slechts enkele attracties…geen idee wat er nog meer te doen is en wat de reden is meteen weg te gaan.



BN de Stem:

NUENEN - Wat voor de gehandicapte kinderen van Club Sam uit Nuenen een leuke dag in Plopsaland in het Belgische Coo had moeten worden, draaide uit op een teleurstelling. ,Bij de ingang werd ons duidelijk dat kinderen met een beperking niet in bepaalde attracties mogen’’, vertelt Mark Deckers, coördinator van Club Sam, een activiteitengroep voor kinderen met een beperking.



Dat betekende dus geen ritje in de Mega Mindy Flyer, de bobslee, Coaster en Vicky The Ride. ,En dat terwijl ik twee weken geleden nog contact heb gehad over onze komst. In het park zelf staan nog bordjes met andere informatie’’, vervolgt Deckers zijn relaas. ,We hebben tegenover onze kinderen een leugentje om bestwil moeten verzinnen; dat ze door een grote stroomstoring niet in de attracties konden. We kunnen ze natuurlijk niet vertellen dat het komt doordat ze gehandicapt zijn.’’



De Nuenense club besloot rechtsomkeert te maken. Volgens Wim Wauters, manager van Plopsaland De Panne, was de groep bezoekers uit Nuenen op de hoogte van de regels. ,Bij de reservering hebben wij de gids voor gehandicapten toegestuurd. Het nieuwe reglement is al sinds april van kracht’’, aldus Wauters. Volgens hem is het voortgekomen uit een bij de Belgische wet verplichte risicoanalyse.



In de Belgische media is het nieuwe gehandicaptenbeleid van alle vier de Plopsa-parken breed uitgemeten. Wat betreft de onjuiste informatie in het park zelf, zegt Wauters: ,Daar ben ik niet precies van op de hoogte, maar het zal me niet verwonderen als de informatieborden nog niet allemaal zijn aangepast.’’

Risico Analyse? Angst voor Epileptische aanvallen ofzo??

@Bella wrote:

Risico Analyse? Angst voor Epileptische aanvallen ofzo??




Of zelfredzaamheid als het mis gaat…14 verstandelijk beperkte jongeren in paniek kunnen erg pittig worden op moment van paniek o.i.d.



Veiligheid werkt 2 kanten op. Zij moeten zorgen dat de gasten veilig zijn en er op kunnen vertrouwen dat de gasten om hun eigen veiligheid denken.

@Fietje wrote:

@Kwakje wrote:
Dat is bij de IKEA net zo, in het ballenbak… daar worden kindjes met een verstandelijke beperking ook geweigerd.
maar daar kan ik me er nog niets bij voorstellen… daar zijn er geen ouders bij, in plopsaland wel




Zelfs met begeleiding mag je niet naar binnen.

@mandy_d. wrote:

@Bella wrote:
Risico Analyse? Angst voor Epileptische aanvallen ofzo??




Of zelfredzaamheid als het mis gaat…14 verstandelijk beperkte jongeren in paniek kunnen erg pittig worden op moment van paniek o.i.d.



Veiligheid werkt 2 kanten op. Zij moeten zorgen dat de gasten veilig zijn en er op kunnen vertrouwen dat de gasten om hun eigen veiligheid denken.




Maar kan mijn, niet verstandelijke beperkte zoon, van 6,5 zich wel redden dan?? Of een klas van groep 8.



Met paniek gaat het overal mis, beperkt of niet.

@Bella wrote:

@mandy_d. wrote:
@Bella wrote:
Risico Analyse? Angst voor Epileptische aanvallen ofzo??




Of zelfredzaamheid als het mis gaat…14 verstandelijk beperkte jongeren in paniek kunnen erg pittig worden op moment van paniek o.i.d.



Veiligheid werkt 2 kanten op. Zij moeten zorgen dat de gasten veilig zijn en er op kunnen vertrouwen dat de gasten om hun eigen veiligheid denken.




Maar kan mijn, niet verstandelijke beperkte zoon, van 6,5 zich wel redden dan?? Of een klas van groep 8.



Met paniek gaat het overal mis, beperkt of niet.




Of als je met auitistische kinderen gaat of kinderen waaraan je aan de buitenkant niets zit maar zeker wel een gebruiksaanwijzing hebben. Die flippen net zo goed als er wat gebeurt. Zelfde als ik ga met mijn bso ukkies van net 4 jaar.



Vind het héél raar. En zou er zeker nooit meer heen gaan als ik hun was al boden ze me 10 jaar lang een jaarkaart aan.

Onze oudste dochter heeft ook een verstandelijke beperking waar je niks van kunt zien, zij zit ook op een speciaal kinderdag centrum hiervoor



Wij zouden met haar zo het park in kunnen komen zonder dat ze ook maar iets door hebben

Dus ikzelf vind het ronduit belachelijk en ook heel sneu voor die kids



Als het hen zou gaan om maar een paar begeleiders bij 14 kinderen hadden ze dit ook direct bij de reservering aan kunnen geven



Ik zie dit dan ook als pure dicriminatie



Ikzelf zal nu ook nooit een voet in het park daar neerzetten

sneu voor die kinderen, ook vooral dat het pas op het laatst voor de begeleiders duidelijk werd.

Maar goed, op de website staat de gids ook, en daar staat het ook in, waar ze niet in mogen.



Wij gaan over 2 weken gewoon naar Plopsa Coo!

@Amanda wrote:

Onze oudste dochter heeft ook een verstandelijke beperking waar je niks van kunt zien, zij zit ook op een speciaal kinderdag centrum hiervoor



Wij zouden met haar zo het park in kunnen komen zonder dat ze ook maar iets door hebben


Maar stel dat je dat zou doen, dan heb jij de keuze gemaakt om je niet aan hun voorschriften te houden. En dan is het risico en de verantwoordelijkheid voor jou.

Als Plopsaland bij hun, waarschijnlijk wettelijk verplichte, veiligheidsanalyse vind dat er onaanvaardbare risico's aan zitten om mensen met bepaalde handicaps in bepaalde atracties te laten gaan moeten ze daar beleid voor maken. En dat kunnen ze natuurlijk moeilijk opzij zetten omdat het zielig is voor bepaalde mensen. Als er nu iets gebeurd zou zijn, terwijl Plopsa wist dat de regels werden overtreden, dan zou Plopsa aansprakelijk zijn met mogelijk hoge boetes of sluiting tot gevolg.
Sommige pretparken hebben voor bepaalde atracties ook een lengte of leeftijdseis. Dat kun je ook als driciminatie zien, maar is bedoeld voor de veiligheid.

Wat wel erg jammer is, is de communicatie naar de begeleiders, die hun voornemens duidelijk hebben aangegeven en verkeerd zijn voorgeligd. Ik vind het dan ook erg lullig voor die kinderen dat men op het laatste moment er achter kwam dat ze niet in alle atracties mochten. Wat overigens dus niet inhield dat ze in geen enkele atractie mochten.

@Mutsie86 wrote:

@Bella wrote:
@mandy_d. wrote:
@Bella wrote:
Risico Analyse? Angst voor Epileptische aanvallen ofzo??




Of zelfredzaamheid als het mis gaat…14 verstandelijk beperkte jongeren in paniek kunnen erg pittig worden op moment van paniek o.i.d.



Veiligheid werkt 2 kanten op. Zij moeten zorgen dat de gasten veilig zijn en er op kunnen vertrouwen dat de gasten om hun eigen veiligheid denken.




Maar kan mijn, niet verstandelijke beperkte zoon, van 6,5 zich wel redden dan?? Of een klas van groep 8.



Met paniek gaat het overal mis, beperkt of niet.




Of als je met auitistische kinderen gaat of kinderen waaraan je aan de buitenkant niets zit maar zeker wel een gebruiksaanwijzing hebben. Die flippen net zo goed als er wat gebeurt. Zelfde als ik ga met mijn bso ukkies van net 4 jaar.



Vind het héél raar. En zou er zeker nooit meer heen gaan als ik hun was al boden ze me 10 jaar lang een jaarkaart aan.




Een kind van 6,5 mag sowieso niet alleen in bepaalde attracties, dan zijn de ouders er bij. Ik vind nog steeds een duidelijk verschil zitten tussen 1 kind van 8 of een grote groep oudere kids met een beperking. 1 kind met eventueel ouderbegeleiding vormt een minder groot risico,dan een grote groep beperkten met onvoldoende begeleiding.



En ja, wat autistische kids betreft moet je dezelfde afweging maken. Een grote groep auti’s meenemen naar een park met onvoldoende begeleiding moet je ook goed over nadenken. Dan neem je als begeleider bewust een risico. Het park ziet het niet aan de kinderen, maar JIJ als begeleider weet het en maakt die keuze.



Het is niet zo dat ze geweigerd werden, ze mochten bepaalde attracties niet in. Qua leeftijd en lengte mag mijn zoon bepaalde attracties wel in,maar ik maak de keuze hem dat niet alleen te laten doen (ASS). Mocht het namelijk mis gaan,dan valt het park niets te verwijten.

Een groep beperkten toelaten in attracties die een risico vormen voor (hun eigen en andermans) veiligheid, ik snap dat een park daar duidelijke regels voor heeft…moet je ze wel willen lezen.