pleegkind 1jaar

hallo,



ik krijg over een uur een pleegkind thuis. Het is een meisje van 12 maanden. Iemand nog tips over eten, slapen e.d.?

het dametje blijft een half jaar ongeveer.



groetjes Suzanne

Spannend!

Gewoon van alles aanbieden, en vooral blijven aanbieden.

Kan ze zelf aangeven wat ze wel of niet wil, en hoeveel.

Vaste eetmomenten, vaste tussendoor momenten.

Kids hebben erg veel baat bij duidelijkheid en structuur, zeker met een heftig verleden.



Succes!

Oh wat spannend! 't Is nu dan eindelijk zo ver (heb een poos geleden je topic een beetje gevolgd over pleegkinderen :wink: )



Krijg je nog iets aan aan info over het kindje, of is de thuissituatie zó erg dat je geen idee hebt uit wat voor gezin ze komt enzo?



Wat tips over eten en slapen betreft: wij zijn altijd erg van ‘kijken naar je kind’, wat het aangeeft nodig te hebben. Maar kan me goed voorstellen dat je, vooral in het begin, een veilige, rustige plek wilt creeëren met een zo vast mogelijk ritme (enig idee over slaaptijden van thuis?)

Anders lees je in grote lijnen even de laatste pagina’s door van de maandtopics van kindjes die ongeveer net zo oud zijn? Dus van maart, april en mei 2011?



Heel veel succes met jullie kleintje dadelijk, en nogmaals respect dat jullie dit doen :thumbup:

hallo,



dank je wel al voor jullie antwoorden. Verleden valt mee. Er komt een bezoekregeling met moeder. Meisje wordt gebracht door familielid en voogd. Krijgt alles mee (incl vieze lakentje, heb ik om gevraagd, dat ruikt in ieder geval naar thuis)

ze komt over een half uur.



groetjes Suzanne

Ohh wat spannend. Ik heb geen echte tips voor je, probeer zoveel mogelijk te vragen naar ritmes, eetgewoontes en vooral ook naar eventuele allergie.



Verder kijken naar het kindje.



Heel veel succes.

Hoe ging de eerste dag? En nacht; beetje kunnen slapen nog?

Veel uitleggen wat je aan het doen bent ('we gaan nu luier verschonen, hoppa broek uit" etc).

Lijkt alsof ze het nog niet snappen maar ze pakken veel op.



Succes lijkt me ontzettend zwaar :thumbup:

hallo,



We hebben de eerste nacht overleefd. Pleegdochter heeft doorgeslapen, alleen pleegmama niet haha,



Ik ben sowieso wel van het uitleggen (heb een pedagogisch beroep).

Nu is ze lekker aan het spelen.



groetjes Suzanne

Een vast ritme aanbieden is voor onze dochter erg fijn. Zij is 14 maanden.

Vaste tijdstip ontbijten, lunchen, tussendoortjes en avondeten.

(Mijn dochter eet 1 boterham 's ochtends met melk er bij, 's middags 1 boterham met water, en als avond eten vaak 2 aardappels en wat groente soms wil ze meer, soms niet… Tussendoor fruit, tomaatjes enzv. maar soms ook wel een koekje qua drinken, kan je diksap geven, water, thee…)



Ook 's avonds slapen is handig om daar een ritueel aan te verbinden.

Hier gaan ze niet elke dag douchen, maar toch.

  • Eten
  • Even spelen.
  • Douchen.
  • Pyama aan
  • Dag door bespreken
  • Naar bed.

    Zonder douchen spelen ze wat langer .

    Maar dan in eigen invulling wat voor jullie nu prettig is.



    Wij vinden de dag doorspreken heel belangrijk, aangezien ze nu op de leeftijd zijn dat ze gaan dromen en veel verwerken, ze zien hun hele dag voorbij komen terwijl ze slapen.



    Krijgt ze nog melk? Die ook op vaste tijden aanbieden, Luna krijgt melk 's ochtends en 's avonds. (Niet mee naar bed, maar als we de dag doorspreken. Riley onze zoon van 3 krijgt dan wat water).



    Heb je hier wat aan?

    Vraag maar raak hoor…

hallo,



ik heb weer een vraagje :mrgreen:

Onze pleegdochter vindt in bad of onder de douche gaan echt helemaal niets. Het is echt krijsen.

Wie o9 wie heeft tips, dit beter te doen?

Ik deed het tot nu toe (2x :mrgreen: , ze is er natuurlijk nog niet zo lang) de eerste keer onder de douche. Dat deed moeder ook, zei oma. Nou krijsen.

De tweede keer heb ik haar in een babybadje gezet op de grond, maar ook dat was het niet.

Ik ben nu al omgegaan naar 1x per 2 dagen ‘badderen’, ik doe het nu 's avonds. Het leek mij namelijk wel lekker ontspannen 8) Dat werd onze vorige pleegzoon er wel van.



dank je wel alvast.



groetjes Suzanne

Je zou misschien met haar samen in bad kunnen gaan, of samen onder de douche. Of zet desnoods opblaasbadje in de woonkamer en laat haar met wat water spelen etc. En als dat echt niet wil helpen, eerste tijd gewoon wassen met een washandje. Miss als ze meer vertrouwen heeft in jullie dat het douchen wel goed gaat ?



Lijkt me heftig ook voor zo’n klein meisje om opeens ergens anders in een gezin te komen. Maar ik zou haar indd een proberen een vast ritme te geven.



:hug: :-*

Badje klaarmaken, dochter uitkleden en dan eerst met de handjes erin, pop in het badje wassen en je pleegdochter met een washandje wassen terwijl ze naast het badje zit, haar lekker laten spetteren of met de pop (of badeendje) spelen, later misschien in een klein laagje water in het babybadje zetten en zo langzaam aan laten wennen.



Of samen met haar in het grote bad gaan zitten, of samen onder de douche.

Een kind van 1 jaar kan natuurlijk nog niet veel vertellen.

Dat krijsen moet toch ergens vandaan komen?



Misschien een optie om op papier gezicht tekenen. boos bang blij enz.

Dit ook uitleggen aan haar. Dan kan je dat overal bij gebruiken eigenlijk.

Dit kan haar ook helpen om aan te geven waar ze bijvoorbeeld bang voor is. inplaats van te gaan krijsen.



Verder ook wat eerder benoemd is… spelerwijs met water spelen en daarin stap voor stap gaan.



Ook tijdelijk maar even gewoon met hand wassen in badkamer.

Tijdens het wassen kan je ook langzaam stap voor stap stukje van haar lichaam afspoelen wat zij aangeeft wel te willen. bijvoorbeeld. na het wassen van haar vraag je aan haar of ze haar hand wilt afspoelen onder de douche. Wilt ze dit niet vraag dan eerst wat ze wel wilt en dit gewoon iedere keer blijven herhalen. op een dag zal ze wel iets willen afspoelen met de douche.



Hopelijk kan je er wat mee?



Groetjes Doxie

Wat al is gezegd; rustig opbouwen. Spelenderwijs vertrouwd maken met het badje, met pop etc. Wellicht helpt dat al voldoende.



Verder vind ik het niet nodig om elke dag de kinderen in bad/onder de douche te laten gaan. Onze dochters gaan 2x in de week in bad, de rest van de tijd was ik ze met een washandje. Douchen doen we niet; ze zijn panisch (de oudste altijd al, de jongste kopieert denk ik van de oudste want ze vond het als jonge baby wel fijn.)

Je maakt de billen natuurlijk erg vaak schoon, bij elke luierwissel. En voor de rest zweten ze nog niet zoals volwassenen dat doen.

Ook haren wassen hoeft niet elke dag, dat doen we ongeveer 1x in de week bij de dreumes, die heeft nog erg korte haren. Wel 2x de lange haren van onze peuter. Als het vaker nodig is, is een vochtig washandje ook voldoende bij de jongste. Dan heeft ze in ieder geval niet de sensatie van veel water over haar hoofd en in haar ogen en mond.



Als ze er zo van ondersteboven is, zou ik het douchen en badderen even zoveel mogelijk laten voor wat het is en voornamelijk wassen met een washandje. Je kunt een heel kinderlichaampje wassen op die manier. Ik doe dat dan in gedeeltes. Ik was ze eerst boven (rug/schouders), droog ze af, sla ze een droge handdoek om zodat ze niet te koud worden. En dan doe ik de onderkant.

En daarnaast laten wennen aan water/bad. En hopelijk gaat het in stapjes over een tijdje wel!



Wat super dat je pleegkinderen opvangt!!

hallo allemaal,



ik dacht, ik zal eens een update geven. Het gaat hier goed met onze pleegdochter. vanmorgen voor het eerst gezellig in bad geweest. Ik denk toch dat het aan het tijdstip ligt.

Verder slaapt ze nog 2x op een dag en de nacht slaapt ze lekker door. van zeg maar 7 tot half/kwart 7.



groetjes Suzanne

Dat klinkt goed. Het is voor iedereen een beetje aanpassen, elkaar leren kennen.

Ik ben ook zo benieuwd naar jullie beweegredenen om pleegouder te worden.

hallo Rijstkorrel,



Onze beweegredenen om pleegouder te worden, tja. We wilden zelf kinderen, helaas is dat niet gelukt. We hebben 6 jaar op de adoptielijst gestaan en toen moesten we nog jaren wachten. Ook wordt de problematiek van adoptiekinderen steeds groter.

Crisispleegzorg is een zeer goede andere optie. Je doet wat goeds voor kind (en ouders) en je haalt er zelf een hoop uit.



Ik zie het zelf maar zo, voor adoptie staat 1 kind te wachten en 30 ouderparen. Voor pleegzorg staan 30 kinderen te wachten en 1 ouderpaar. In ons geval zegt dat genoeg.



groetjes Suzanne

Mooi dat jullie dit doen!! Je zult je pleegkindje vanzelf beter leren kennen en met vallen en opstaan leren wat er wel werkt en wat niet. Net als in een ‘normaal’ gezin, alleen dan even in een stroomversnelling :wink:



Misschien dat het leuk en nuttig is om je aan te sluiten bij het groepje maandmama’s met kinderen in de leeftijd van je pleegdochter? Dan krijg je wat meer feeling voor wat er bij de leeftijd hoort, hoe andere kindjes zich gedragen en vooral waar de andere papa’s en mama’s tegenaan lopen.

hoi Mex,



wat lief dat je meedenkt. Ik heb daar ook wel aan gedacht, alleen blijft dit kindje maar max 3 maanden. Daarna kan ik er ook weer 1 krijgen die bijvoorbeeld net geboren is.



groetjes Suzanne

Suzanne wat mooi dat jullie op deze manier je kinderwens kunnen invullen. En bijzonder eigenlijk dat voor adoptie zo’n lange wachtlijst is en voor pleegzorg zo’n groot te kort. De kinderen zijn er niet minder om.