pleegbaby

kruitvat verkoop van hun eigen merk kunstvoeding ook kleinverpakkingen van 0-12 maanden voor 99 cent

hoi Anita,



ik zou eerst maar eens die baby krijgen. Volgens mij moet je baby ook minstens een jaar zijn voordat je asan pleegzorg mag beginnen Even in het kort jouw vragen beantwoorden.



De cursus is niet moeilijk, maar wel heel veel. Wij hebben gekozen voor 3 hele zaterdagen. Het huiswerk komt daarnaast nog en dat is veel! Maar wel een openbaring hoe je over dingen denkt.



Mijn man werkt in de vliegtuigbranche, hij maakt en implementeert luchtverkeersleidingssystemen. Hij moet dus regelmatig naar het buitenland, maar omdat hij hier nog maar kort werkt, kunnen wij nog niet zo goed inschatten hoe vaak dat is en hoe lang. De keus voor een jonger kindje is dan ook dat deze in ieder geval niet heel bewust meekrijgt dat pleegvader er niet is.



Qua vergoeding die gaat per dag en per maand uitgekeerd. (zie http://www.pleegzorg.nl) daar staat veel op.

KInderopvang toeslag is inderdaad dat wij als het goed is van de belasting geld krijgen. (we hebben dat nog niet meegemaakt)



Mocht je nog meer vragen hebben stel maar hoor. Hoop zo meer mensen enthousiast te maken.



groetjes Suzanne.



p.s. dank je Fietje

@suzanne26 wrote:

hoi Anita,



ik zou eerst maar eens die baby krijgen. Volgens mij moet je baby ook minstens een jaar zijn voordat je asan pleegzorg mag beginnen Even in het kort jouw vragen beantwoorden.



De cursus is niet moeilijk, maar wel heel veel. Wij hebben gekozen voor 3 hele zaterdagen. Het huiswerk komt daarnaast nog en dat is veel! Maar wel een openbaring hoe je over dingen denkt.



Mijn man werkt in de vliegtuigbranche, hij maakt en implementeert luchtverkeersleidingssystemen. Hij moet dus regelmatig naar het buitenland, maar omdat hij hier nog maar kort werkt, kunnen wij nog niet zo goed inschatten hoe vaak dat is en hoe lang. De keus voor een jonger kindje is dan ook dat deze in ieder geval niet heel bewust meekrijgt dat pleegvader er niet is.



Qua vergoeding die gaat per dag en per maand uitgekeerd. (zie http://www.pleegzorg.nl) daar staat veel op.

KInderopvang toeslag is inderdaad dat wij als het goed is van de belasting geld krijgen. (we hebben dat nog niet meegemaakt)



Mocht je nog meer vragen hebben stel maar hoor. Hoop zo meer mensen enthousiast te maken.



groetjes Suzanne.



p.s. dank je Fietje


Bedankt voor je informatie!

Ik ben even op die site gaan kijken en heb de test gedaan. Ik ben geslaagd!



Het wordt denk ik lastig als we er aan beginnen, dat mijn man die cursus moeilijk gaat vinden. Hij kan niet goed lezen, door zijn dyslexie.



Maar goed, misschien dat we over een jaar of twee het eens goed gaan bekijken en ik hem er eens goed in laat verdiepen.

Wat leuk om jullie zo enthousiast over pleegzorg te zien schrijven.

Mijn overbuurvrouw doet dat ook… inmiddels ook al wat kindjes geadopteerd.

Zo mooi om te doen!

Zelf zijn we nu nog jong en hopen in de toekomst onze eigen kinderwens eerst in vervulling te mogen zien gaan.

Maar het is zeker al meerdere malen door mn hoofd gegaan.



Heb een tijdje crisisopvang gedaan bij een instelling…

Wat een mooi werk was dat!

Pittig, dat zeker, maar vooral zo mooi om te doen.



succes met alle voorbereidingen!

Ikea heeft een opvouwbare commode! :thumbup:



Wij denken ook al een poosje na over pleegzorg/crisisopvang, maar eerst ons gezin compleet. :wink: Veel succes, en vooral: heel veel plezier!!! :inlove:

Suzanne,



Ze hadden nu bij Action veel babyvoeding!

Vloeibaar in pakken, maar ook poedervorm…!

Echt super dat jullie dit doen. Lijkt me wel moeilijk maar ook veel voldoening geven. Wilde info aanvragen maar zag dat je dan ook meteen naar een avond Moët, jammer.

Cariska, ik heb ooit al een info-pakket gehad, maar ben nooit naar een avond geweest :think: dus wellicht kan het toch?

Cariska, wat wil je weten dan. Wij zijn nog geen doorgewinterde pleegouders, maar hebben al wel een plaatsing gehad.



groetjes Suzanne

Ach ja zoveel. Kosten, regels, hoe gaat het in zijn werk en dat soort dingen

Overigens, het ziekenhuis heeft ook een soort glazen mini-flesjes friso hypoallergeen met zo’n speciale speen. Die geven ze vaak ook wel mee als het kindje direct uit het ziekenhuis geplaatst is.



(Ja echt, helaas gebeurt dat soms).



Pleegouderschap is prachtig en ze zijn zo hard nodig…maar het is ook vermoeiend, hard en behoorlijk balanceren. Je neemt soms het risico je kinderen ook bloot te stellen aan allerlei situaties.



Bijvoorbeeld, bij hele kleintjes wordt in principe geadviseerd de ouders in het gezin op bezoek te laten komen.



Veel mensen denken er vrij licht over; “Ach, toch gezellig zo’n ukje erbij, en wie weet kunnen we wel 'adopteren”. Adopteren van een pleegkind kan sowieso niet, wel kiezen we nu wat vaker voor pleegoudervoogdij en trekt bureau jeugdzorg zich terug als voogd. Je zit echter wel een leven lang ‘vast’ aan de biologische ouders van het kind.



Respect hoor, want pleegouderschap is écht heftig.



(En helaas zijn er ook een heel aantal pleegouders die héél goed weten hoe hard we ze nodig hebben… :frowning: )

Onze oppas heeft ook crisisopvang gedaan en ik heb meerdere keren meegemaakt dat er een heel klein kindje direct uit het ziekenhuis bij haar kwam. (en dan inderdaad met een pakketje mini-flesjes uit het ziekenhuis)

Toen Lev geboren werd kreeg zij enkele weken later ook een baby. Dat jongetje is er overigens nog steeds!



Ik vind het wel heftig om te zien, het zijn schrijnende gevallen, en op de een of andere manier was er met elk kindje in de crisisopvang wel iets aan de hand qua ontwikkeling. (hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk)

Opmerkingen als: “leuk om te doen” en “dat wil ik ook”; pfff, het is niet zomaar een leen-baby he… En leuk is het zeker niet. Soms gaat het kindje na korte tijd ook weer weg, je moet er wel een type voor zijn geloof ik.

hallo allemaal,



Dank je wel voor alle tips, ik kan er weer verder mee.



Cariska, tja ik kan natuurlijk niet alles beantwoorden, maar bij ons ging het ongeveer als volgt.

Wij hebben een avond bijgewoond en daar hebben we besloten aan de cursus deel te gaan nemen. Het afronden van de cursus betekent namelijk niet je ook kinderen in huis krijgt. Als je na de cursus zegt dat het toch niet bij je past kan dat. De cursus wordt gegeven door iemand van pleegzorg en

een ervaren pleegouder.

er worden allerlei onderwerpen besproken, maar ook wel fictieve casussen.



Ook komen deze 2 cursusleiders bij je thuis om te praten over het huiswerk en je gezin. Ook je jeugd komt ter sprake. Mocht je kinderen hebben, wordt daar, mits oud genoeg, ook mee gesproken. Ook word je gechekt bij justitie en heb je een bewijs van goed gedrag nodig.



In onze cursus is 1 stel gestopt, omdat de pleegzorg het met hen niet zag zitten, vanwege een groot verschil in mening over opvoeding.



Daarna hebben wij 2 maanden rust gehouden om alles te overdenken en vanaf 1 maart waren wij beschikbaar voor een kind van 0-6 jaar oud.



Op dag 2 stond er dan ook een kind van 3.



Qua werk, tja ik werk in de welzijnssector, in achterstandsgebieden, waar we deze problematiek een beetje proberen te voorkomen, dus mijn werkgever kon het moeilijk verbieden. Ook werk ik flexibel, waardoor ik wel het een en ander kan schuiven.



Qua vergoeding krijg je van bureau jeugdzorg een wettelijk afgesproken bedrag per kind per maand.



Verder is het heel belangrijk stevig in je schoenen te staan, goed je grenzen te kennen en over een dosis geduld te beschikken.



Wel heb ik nu al regelmatig gezegd, ik heb nog nooit zo veel gelachen als toen wij een kind in huis hadden. De gezelligheid, de grapjes, helemaal leuk.



Ik hoop dat ik zo een aantal vragen heb weggenomen.



groetjes Suzanne

Tja, het énige voordeel aan kindjes die zo jong in een pleeggezin geplaatst worden, is dat ze meestal eigenlijk heel normaal opgroeien, met als enig verschil dat ze geen biologisch kind zijn.



Veel erger zijn de kindjes van bijna 1 jaar, die eerst een paar weken crisis geplaatst worden, vervolgens 6 maanden kortdurend en daarná pas in een perspectiefbiedend pleeggezin.

Veel succes met de hechting…maar helaas kan het niet anders. Veel crisisgezinnen willen écht crisisgezin blijven en veel kortdurende gezinnen niet blijvend. En dat recht hebben ze natuurlijk.

Ik zelf ben toen ik 14 was uit huis geplaatst. Maar vraag mij dan af, mijn jeugd heb ik verwerkt enz. Even als mijn partner, zouden wij wel bijv. Een pleeggezin mogen zijn omdat wij zelf ook in pleeg gezinnen hebben gewoond? (mijn partner sinds zijn 6e tot 18e ruim 18 pleeggezinnen gehad omdat ze hem niet wilden, hij heeft ook op een internaat gewoond nabij Utrecht toenkwam hij bij een gezin terecht waarwijnog contact mee hebben )

Allereerst respect! Het lijkt mij erg zwaar maar zeker ook bijzonder en mooi.



Ik vraag mij af hoe het zit als je zo’n pasgeboren baby uit het ziekenhuis bij jou thuis krijgt? Heb je dat ook recht op een aantal weken verlof?

En krijg je een kraamweek waarin een professionele kraamverzorgster bij je over de vloer komt?

En tenslotte, hoe regel je dat op je werk?



Veel vragen maar ik vind het dan ook zeer interessant.

En krijg je een kraamweek waarin een professionele kraamverzorgster bij je over de vloer komt?

weet toevallig van iemand die laatst een babytje van na de geboorte als crisis-opvang had (drugsverslaafde moeder), dat ze idd een paar dagen kraamzorg kreeg.

hoi,



Roos om je vraag te beantwoorden, nee ik krijg geen verlof. In principe zijn we ook beschikbaar voor kindjes vanaf 6 weken. Ik heb wel een flexibele werkgever, dus dat scheelt. Ook kan ik mijn moeder tijdelijk inschakelen mocht het nodig zijn en mijn schoonzus is gek op baby’s, dus dat scheelt.



Fiep, dat wist ik niet. Is dat echt zo? Dan ga ik ook even bellen :lol: :lol:

Moet ik dan alleen een complete babykamer hebben, ik heb namelijk lang *(geen babybadje enzo, ik heb zoiets van komt tijd, komt raad, al onze vrienden hebben kinderen, dus dat kan ik dan wel regelen) niet alles aangezien ik ook een kindje van 18 maanden kan krijgen.



Sweet love, wat hebben jullie al een hoop meegemaakt. Ik weet niet of dit invloed heeft, ik zou denken dat als je het goed ‘verwerkt’ hebt, dat het geen probleem moet zijn. Wel zal het uitgebreid besproken worden tijdens de thuis gesprekken.



Zo vanmorgen gastouderbureau gesproken, ook dat zal als we een heel klein kindje hebben, geen probleem zijn.



groetjes Suzanne

Roos om je vraag te beantwoorden, nee ik krijg geen verlof. In principe zijn we ook beschikbaar voor kindjes vanaf 6 weken. Ik heb wel een flexibele werkgever, dus dat scheelt. Ook kan ik mijn moeder tijdelijk inschakelen mocht het nodig zijn en mijn schoonzus is gek op baby's, dus dat scheelt.

En zij kunnen dan 3 dagen per week op de baby passen als jij naar je werk bent?
Of mogen ze zo jong al naar een kinderdagverblijf?

hoi Roos,



Nee kinderdagverblijf is vanaf 8 weken, maar dan weet ik nog niet of ik dat wil. Ik denk dat ik het dan tijdelijk overlaat (voor een paar weken) aan familie en heel veel thuiswerken :wink:



groetjes Suzanne