pleegbaby

hallo allemaal,

ik heb even een paar vragen. Wij doen aan (crisis) pleegzorg, onze eerste pleegkind was een meisje van bijna 3. zij is nu naar een ander gezin. Zij is 3 maanden bij ons geweest.

Doordat mijn vriend een andere baan heeft, is het voor ons nu handiger om een jong kind in huis te krijgen, tot 18 maanden oud.

Nu hebben wij zelf geen kinderen. Wie o wie kan mij vertellen wat ik perse wel of niet in huis moeten qua spullen en wat de tips en trucs zijn bij kinderen van deze leeftijd. Eten, slapen e.d.

Voor diegene die niet zoveel weten van crisispleegzorg, wij kunnen vanaf 1 oktober gebeld gaan worden (die datum geven we zelf op) voor een kindje. Dit gaat meestal heel snel. De vorige keer na het telefoontje van de organisatie hadden we binnen een dag ons pleegkind in huis. Dit

kind had helemaal niets. Alleen een tas met banaan van het KDV.

In het extreemste geval staan ze er binnen een paar uur.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel, wat ik nodig heb.

groetjes Suzanne

Hoi Suzanne,

Allereerst: wat leuk dat jullie dat doen !

Voor een baby heb je nodig: een box, een babykamertje, met bed, kast en commode, een badje (maar dit kan ook in een dichte flexibele wasteil (gebruiken wij nog steeds)

Verder denk ik dat je nodig hebt: flesvoeding.

En dat is het dan toch wel zo ongeveer?

Liefde, maar dat heb je wel anders zou je dit niet (gaan) doen.

Edit: eten en slapen is heel erg afhankelijk van het kindje en ook van de leeftijd etc.

Ik denk er soms ook over na, lijkt mij ook geweldig om dit te doen.

Alleen ik heb mijn man nog niet zover. Hopelijk in de toekomst…

Offtopic:

Mag ik vragen wat voor werk jullie doen?

Ik werk twee dagen in de gehandicaptenzorg van 8:30-17:00u en dan breng ik Marith bij de gastouder, maar dat kan niet denk ik als je pleegkinderen hebt of wel?

Hier ook een compliment, vind het super dat je dit doet!

Eigenlijk wat Anita zegt is “genoeg”. Verder is het misschien handig om een slaapzakje en wat neutrale kleertjes te hebben… Of is dit overbodig? Tot 18 maanden zijn wel een hoop maten…

Als ze echt met compleet niks staan dan is het wel handig om een standaard uitzet voor een baby/kindje te hebben.

Bedje met matras, dekentje/lakentje of duodeken/dekbedovertrek en slaapzak.

Plek (commode) om te verschonen met een waskussen.

Plek om spulletjes op te bergen (kleding enzo)

Flesjes (al is dit ook lastig, want ieder kind is echt anders). Net als flesvoeding is ook lastig, voor ieder kind weer anders. En een kindje van 13 maanden eet vaak al met de pot mee. Echter een baby van 3 maanden krijgt enkel flesvoeding.

Verder misschien wat kleine verzorgingsproducten? Om te wassen en billetjes schoon te maken. Denk dat het dagwerk is? Dus dan is het misschien mogelijk om ter plekke iemand te vragen benodigd eten en luiers te halen.

En ja, het allerbelangrijkste komt helemaal goed: liefde!

hoi Anita,

Dan je wel voor het lijstje aan materialen. Veel spullen hebben wij nog niet, maar we hebben wel ervaren vorige keer dat iedereen met van alles aan komt sjouwen. Qua eten en slapen e.d. zal ik de volgende keer mij wel veel melden op dit forum, aangezien ik een aardige leek ben. Wel ben ik pedagogisch geschoold, daar haal ik ook nog wel wat uit.

tja liefde genoeg inderdaad bij ons.

Wat leuk dat je in de toekomst dit ook zou willen gaan doen. Ze hebben nog zo’n 25000 pleeggezinnen nodig, dus werk genoeg.

Ik werk zelf zo’n 3 dagen in de sector welzijn. Ik moet wel zeggen dat ik wijkgericht werk en dat ik thuis ook een hoop kan doen. qua opvang mag je ook binnen crisiszorg een kind naar bijvoorbeeld gastouder of KDV brengen. Wel mag het maar beperkt, 2 dagen. *(dit verschilt wel per pleegzorg organisatie) Onze dochter ging naar het Medisch Kinderdagverblijf, deze draait schooldagen. Dus wel te doen. Een gastouder is dus perfect, als die van jullie er open voor zou staan, omdat je dan kleine groepjes kinderen hebt met een vaste begeleiding met veel liefde

Bij pleegzorg heb je veel verschillende soorten, ook perspectief biedend, dan blijven kinderen over het algemeen veel lang, soms wel tot ze q8 jaar oud zijn. Waar denken jullie (jij :-)) aan?

fijne avond.

groetjes Suzanne

Geweldig Suzanne, dat je een klein kindje gaat opvangen. Wij hebben ook lang serieuze plannen in die richting gehad, maar telkens waren er andere dingen die voorrang hadden. eerst kregen we keer na keer miskramen en was ik te bang voor het afscheid van een pleegkindje. Toen kregen we zelf een gehandicapt kindje en nu zijn ze met zijn drieen en heb ik mijn handen vol.

Maar hopelijk als ze wat ouder zijn of weekend opvang. (maar nu gaat mijn dochtertje zelf naar de weekendopvang :cry:

Ik zou denk ik standaard babydoekjes in huis willen hebben en luiers maatje 3, dat zit er lekker tussenin en kan, voor nood, iedereen wel even aan onder het jaar/anderhalf.

verder wat speelgoed misschien? en een staafmixer (voor het mee-eten en wat flessen) er is heel veel info over voeding te vinden in het boek van Stefan kleintjes, er is ook een site, ik weet niet of ik die mag noemen hier… het gaat m/n over borstvoeding, maar ook over bijvoeden enzo.

Misschien een thermometer, zetpillen, babyshampoo, dat soort dingen.

succes met de laatste voorbereidingen!

groetjes van Miranda

ik zou de spullen nog niet in huis halen geloof ik voor een erg jonge baby heb je tot deze gaat rollen echt geen box nodig, en anders kom je er snel genoeg aan. ik zou zorgen dat je een ledikantje (of campingbed) je met matrasje in huis hebt, en wat beddengoed en een fles (voeding is ook erg afhankelijk van het kind, maar kan je in geval van nood altijd nog bij een apohteek gehaald worden)

ik zou wel wat plastic servies (ikea) in huis halen, maar wellicht hebben jullie dat al i.v.m. jullie vorige pleegkind.

Ik zou ook proberen wat schone kleding in elke maat op de kop te tikken, zodat je de eerste dag vooruit kan!

0-18 maanden is zo enrom grote variatie in leeftijden… lastig om te zeggen wat handig is een kinderstoel (ikea heeft een makkelijk die goedkoop is) is denk ik sowieso wel handig

wat standaard medicatie (paracetamol zetpillen) tandenbortsel, tandpasta.

Wat een prachtig idee.

Wij willen als we een andere woning krijgen ook kindjes opvangen ( mijn partner is er in opgegroeid en ik heb een jaar in zo een gezin gewoond)

Nodig

Een bedje met matras en lakentjes.

Commode met verschoonkussen.

Luiers

Doekjes

Voeding ( fles voeding afhankelijk van het kindje welke zij of hij drinkt)

Flesjes

Handig,

Een kast voor kleding,

Speelgoed

Box ( hoeft niet perse)

Badje ( als je zelf een bad heb kan dat ook met een badstandaard voor baby’s)

Eventueel kleding en rompers van maat 56 tot 86 ( gewoon zeeman is voldoende hoeft niet duur te zijn)

Eetstoel zodra kindje wel mee eet.

Als je geen verse voeding geeft, kan je naar aanbiedingen kijken voor groente en fruit potjes albertheijn meestal 3+1 ofzo.

Baby Lepels (nuby bijv)

Speentjes ( van 0 tot 18mnd heb je verschillende)

Kinderwagen met bak en zitje

Hmm, het is natuurlijk crisispleegzorg (ik werk hand in hand met de organisatie waar je waarschijnlijk voor werkt :wink:) dus ik zou het rustig aan doen met het aanschaffen van grote dingen.

Aangezien babytjes ook wel eens binnen enkele dagen weer naar huis of familie kunnen zijn. Mocht je toch een heel kleintje krijgen wat langer blijft (vaak van drugsverslaafde ouders…) kun je deze dingen altijd nog aanschaffen. Ik zou dus gaan voor multifunctioneel, aangezien een crisisplaatsing in principe gaat om enkele weken, afhankelijk van wat jullie zelf aankunnen (ik weet dat we heel erg vaak om langer vragen :roll:)

Bijvoorbeeld, o.a. bij babydump verkopen ze een box die heel eenvoudig in- en uitklapbaar is en verrijdbaar. Zorg dat je in ieder geval een campingbedje hebt met extra matrasje en toebehoren.

Verder zou ik zorgen voor een setje voeding, dus 2 flessen met spenen in verschillende maten, een pak newborn voeding en een pak voor 6mdn+ (ongeopend blijven ze wel een tijdje goed). Koop wat pakken luiers in verschillende maten.

Een baby heeft echt niet zoveel nodig. Een speelkleed (wat een boxkleed is als je het opvouwt), wat multifunctioneel speelgoed en wat voorleesboekjes. Denk bijvoorbeeld aan stapelbakken en zo’n ringentoren. Een bal, knisperboekje. Maar baby’s vermaken zich ook heerlijk met plastic bakken uit de keuken! Vraag in de buurt eens rond zou ik zeggen.

Misschien als je het een fijn idee vindt wat knuffels voor het geval een kleintje écht met ‘niks’ komt. (Overigens, ik heb nog een aantal nieuwe knuffels die ik bij ons aan de spoedeisende zorg wilde geven…tegen verz. kosten wil ik er best een paar opsturen?)

Misschien wat speentjes in verschillende maten…

Hydrofieldoeken zijn goed voor alles dus die zijn áltijd handig…

Verzorgingsproducten, bijv bij etos verkopen ze veel mini’s! In het groot zijn ze zo gekocht, maar het is vooral dat je per direct even een nachtje vooruit komt, toch?

Nou euhm, ik ga nog eens verder denken :wink:

Leuk hoor, pleegouderopvang! Gelukkig vinden we voor die kleintjes altijd wel snel een plekje.

wat goed dat jullie dit doen zeg.

Ik heb er echt respect voor… en geef eerlijk toe dat ik het zelf niet zou kunnen.

Maar echt nodig naast die liefde die jullie al hebben… een veilig plekje om te slapen en voeding.

Zelf zou ik voor een campingbedje met een los matrasje gaan. Als je geen kindje opvangt is het zo opgevouwen en weg gezet.

Weet niet of jullie er een apart kamertje voor hebben?

Zo nee: dan zou ik een los aankleedkussen kopen… dat kan ook op tafel beneden of op een bed gelegd worden met verschonen.

Zo ja: een ladekast op commodehoogte waar het aankleedkussen kan liggen.

Daar kan je dan ook direct pakje billendoekjes en wat luiers hebben liggen + idd een fles of 2 met wat voeding tot het nodig is.

Weet niet waar je woont?

Maar misschien zijn er best nog mensen hier die ook wat dingetjes over hebben waar je wat aan kan hebben? (dan denk ik aan de speelgoedjes, misschien nog wat losse luiertjes, een ongebruikte speen/ fles etc etc)

bij aangeboden is een topic met gratis spullen neus daar even tussen miss dat er wat bij zit dat je kan gebruiken !

en echt super dat je dit doet!

Goed dat je dit doet! Wij willen dit uiteindelijk ook gaan doen, maar dan moet onze jongste eerst wat ouder zijn.

Ik heb nog wel kleertjes liggen die ik niet meer gebruik (met name meidenspul), en misschien ook nog wel wat babyvoeding die hier niet gebruikt gaat worden. Laat maar weten als je t hebben wil, dan zoek ik het voor je op.

wauw wat super dat je dit doet zeg!

Weet verder even niks zinnigs te zeggen of tips te geven alleen dat ik het top vind dat er mensen zijn zoals jullie!

hallo allemaal,

wat een antwoorden allemaal, helemaal geweldig.

Ik weet niet precies alle namen van iedereen die reageerde, dus ik antwoord maar een beetje algemeen.

Qua uitzet hebben wij al redelijk wat, ledikant, peuterbed (zo’n meegroeibedje), kleding van maat 50 t/m 122, maar heel weinig broeken voor jongetjes van 3 jaar en ouder. Ik hoor nu in gedachten mijn zus al zeggen, goh wat vreemd, terwijl ze broek nummer zoveel aan het repareren is :wall: :angel:

Verder hebben wij slaapzakjes (wat grotere maten) wat flesjes, speelgoed, wat luiers en 2 potjes voeding voor 4 maanden en ouder.

Ook hebben we een verschoonkussen, kinderwagen, box kunnen we als we hem nodig hebben lenen e.d… Ik vraag me nu zelfs al af af en toe waar ik het moet laten.

Mocht iemand nog proefmonsters over hebben voor flesvoeding dan houd ik mij zeer aanbevolen. ook kleine verpakkingen luiers ben ik in geïnteresseerd. de verzendkosten wil ik natuurlijk graag betalen.

knisperboekje heb ik nog niet, binnenkort is er bij ons in de buurt een grote rommelmarkt, daar snuffel ook altijd graag.

Lily, beetje off topic, zou je me willen laten weten waar je werkt via PB, ben erg nieuwsgierig.

wat ik me nog wel af vroeg, is het handig om een goede draagdoek aan te schaffen, zeker voor een kindje met een drugs achtergrond, is dit misschien aan te bevelen???

nogmaals bedankt voor jullie antwoorden, ik ben weer een stukje verder op weg.

groetjes Suzanne

@suzanne26 wrote:

hallo allemaal,

wat een antwoorden allemaal, helemaal geweldig.

Ik weet niet precies alle namen van iedereen die reageerde, dus ik antwoord maar een beetje algemeen.

Qua uitzet hebben wij al redelijk wat, ledikant, peuterbed (zo’n meegroeibedje), kleding van maat 50 t/m 122, maar heel weinig broeken voor jongetjes van 3 jaar en ouder. Ik hoor nu in gedachten mijn zus al zeggen, goh wat vreemd, terwijl ze broek nummer zoveel aan het repareren is :wall: :angel:

Verder hebben wij slaapzakjes (wat grotere maten) wat flesjes, speelgoed, wat luiers en 2 potjes voeding voor 4 maanden en ouder.

Ook hebben we een verschoonkussen, kinderwagen, box kunnen we als we hem nodig hebben lenen e.d… Ik vraag me nu zelfs al af af en toe waar ik het moet laten.

Mocht iemand nog proefmonsters over hebben voor flesvoeding dan houd ik mij zeer aanbevolen. ook kleine verpakkingen luiers ben ik in geïnteresseerd. de verzendkosten wil ik natuurlijk graag betalen.

knisperboekje heb ik nog niet, binnenkort is er bij ons in de buurt een grote rommelmarkt, daar snuffel ook altijd graag.

Lily, beetje off topic, zou je me willen laten weten waar je werkt via PB, ben erg nieuwsgierig.

wat ik me nog wel af vroeg, is het handig om een goede draagdoek aan te schaffen, zeker voor een kindje met een drugs achtergrond, is dit misschien aan te bevelen???

nogmaals bedankt voor jullie antwoorden, ik ben weer een stukje verder op weg.

groetjes Suzanne

als je tot 18mnd gaat opvangen zijn broekjes voor 3+ toch niet nodig? :think:

ik ga eens kijken of ik proefverpakkingen kv voor je heb, die mag je dan wel hebben. Hier bv dus doe er toch niks mee.

en een draagdoek; jaaaaah doen!! Nou is een draagdoek sowieso fijn, maar bij kindjes die wslk in hun jonge leven al heel wat hebben meegemaakt helemaal. Ik ken ook een paar mensen die crisisopvang doen en die babys ook veel dragen omdat ze vaak gewoon heel veel huilen en dan is dragen echt fijn, zowel voor jou (want handen vrij) als voor het kindje.

hoi Fiep,

nee voor deze leeftijd hebben we geen broekjes 3+ niet nodig, maar hiervoor hadden we een uit de kluiten gewassen bijna 3 jarige met het kleurtje van jouw prachtige kinderen :wink:

we stappen nu even over naar een jonger kind vanwege het werk van mijn vriend.

als je nog melk poeder over hebt, graag. wat ik zei, ik betaal de verzendkosten graag als je het op wil sturen

nog tips voor de draagdoek? Ik dacht aan een baby k’tan. Ik ben zelf namelijk niet zo lang (1.52) en dacht dat deze wel geschikt was.

groetjes Suzanne

ik heb hier nog 5 sachets liggen van nutrilon hypo allergeen 0-6 maanden, voor elk 100 ml melk. Mag je zo hebben, allicht handig om achter de hand te hebben. Maaaar zie dat de houdbaarheidsdatum is tot 27-10-11, das denk ik te vroeg voor jullie of niet?

@suzanne26 wrote:

ook kleine verpakkingen luiers ben ik in geïnteresseerd.

Toevallig is er nu een actie bij de C1000; hun luiers zijn vernieuwd/verbeterd en ze bieden een gratis proefverpakking aan die wordt thuisgestuurd. Misschien is dat alvast een idee?

Vind 't trouwens ook geweldig dat jullie dit doen :inlove: 't Is zo hard nodig helaas, en het lijkt mij zo vreselijk moeilijk… respect hoor!

Ow bedenk me net: is er vanuit de organisatie via wie jullie opvangen niets geregeld qua spullen? Buren van mijn ouders hebben ook een kindje in de crisisopvang (zou ook hooguit 3mnd duren, kind heeft er zo’n 2 jaar gewoond :? ) en zij konden ergens terecht waar ze eens in de zoveel tijd kleding uit konden kiezen, en speelgoed, dat soort dingen.

een maxi cosi…

Een vriendin van mij heeft het jaren gedaan en is er nu vanwege haar leeftijd mee gestopt (ze is begin 60)

Ze heeft tot 3x toe een babytje gekregen zo 2 dagen oud, rechtstreeks uit het ziekenhuis met alleen een omslagdoek van het ziekenhuis en een rompertje aan met luier. Geen maxi cosi niks…

Voor de rest ben je al aardig uitgerust zie ik.

Top hoor, dat jullie dit doen, en broeken voor jongetjes 3+ kan ik je om de gaten in de knie reden ook al niet aan helpen :lol:

Hier staan we open voor pleegzorg en hadden er al aan begonnen, ware het niet dat er nog een eigen cadeautje op ons pad kwam.

We hebben nu besloten te wachten tot Suus 3 is en Peet dan dus 8, dan opnieuw bekijken. Peet heeft iets extra en we weten niet of we dat tegen die tijd kunnen combineren met pleegzorg.

Maar we sluiten het zeker nog niet uit.

Top, echt.

fiep, die houdbaarheidsdatum is wel erg snel. Ik weet niet hoe snel we straks gebeld gaan worden. Onze vorige stond er op dag 2 dag we beschikbaar waren :shock:

Maar toen waren we beschikbaar voor een kind van 0 tot 6 jaar oud. Nu hebben we de leeftijd natuurlijk wat omlaag gebracht.

Jiske, wat een goed idee. Ik ga straks gelijk kijken. Dank je wel.

Cell, grappig, ik hoor heel veel mensen die zeggen dat ze pleegzorg wel ooit in de pen hebben. Ik kan mij voorstellen met jullie cadeautjes dat je nog even wil wachten. Het is namelijk mooi, maar heel zwaar.

In ons geval komt dat misschien ook omdat wij zelf geen kinderen hebben. Dan is het best schrikken dat om in 1 keer 24/7 een kind in huis te hebben.

Fijne dag allemaal.

groetjes Suzanne

@suzanne26 wrote:

hoi Anita,

Wat leuk dat je in de toekomst dit ook zou willen gaan doen. Ze hebben nog zo’n 25000 pleeggezinnen nodig, dus werk genoeg.

Ik werk zelf zo’n 3 dagen in de sector welzijn. Ik moet wel zeggen dat ik wijkgericht werk en dat ik thuis ook een hoop kan doen. qua opvang mag je ook binnen crisiszorg een kind naar bijvoorbeeld gastouder of KDV brengen. Wel mag het maar beperkt, 2 dagen. *(dit verschilt wel per pleegzorg organisatie) Onze dochter ging naar het Medisch Kinderdagverblijf, deze draait schooldagen. Dus wel te doen. Een gastouder is dus perfect, als die van jullie er open voor zou staan, omdat je dan kleine groepjes kinderen hebt met een vaste begeleiding met veel liefde

Bij pleegzorg heb je veel verschillende soorten, ook perspectief biedend, dan blijven kinderen over het algemeen veel lang, soms wel tot ze q8 jaar oud zijn. Waar denken jullie (jij :-)) aan?

fijne avond.

groetjes Suzanne

Ja ik denk er zelf al langer aan.

Ik heb het er eens over gehad met mijn man, maar ben er niet zo diep op ingegaan toen. Ik denk dat hij niet door heeft hoe serieus ik het meen.

Op dit moment ben ik heel pril zwanger.

Ik dacht zelf aan als het zo mag zijn dat dit prille leven in mijn buik, mag uitgroeien tot een baby die ons gezin met liefde komt uitbreiden in April, dan zou ik met pleegzorg willen beginnen als onze jongste 2, 3 jaar is.

Het lijkt me allebei fijn: crisisopvang & perspectief biedend.

Maar ik heb als ik er over nadenk hoe het zal zijn; best veel vragen die in me opkomen.

Krijg je kinderbijslag? Krijg je voor dat kindje kinderopvang-toeslag etc…?

Is zo’n training lastig ? En zo nog allerlei dingen…

En hoe langer ik er over denk; hoe enthousiaster ik wordt. Nou manlief nog…

Maar nu eerst even voor mezelf en babyinbuik zorgen… :silenced:

Ik zie dat er ondertussen al veel mensen/kokkers met je meedenken!

Mag ik vragen wat voor werk je man doet? Omdat je nu kiest voor een kleiner kindje…?

Wanneer kunnen jullie nu gebeld worden? Of heb ik daar overheen gelezen?