Plassen om mamma boos te maken

Ons dochtertje van ruim 3,5 jaar is al een tijdje zindelijk. Het ging moeizaam, maar toen we met de “drogebroeken-kalender” aan de slag gingen was ze in no-time zindelijk. De kalender hield in dat ze na 10 dagen droog blijven een cadeautje kreeg.

Dit hebben we 50 dagen volgehouden en 50 dagen lang bleef haar broek droog.

Maar nu we gestopt zijn plast ze weer in haar broek.

Ik erger me hier enorm aan omdat ze het voor een cadeautje wel kan.



Negeren helpt niet, boos worden helpt niet.

vanavond hebben we voor het eerst straf gegeven.



Vandaag wilde ze een snoepje na het eten in plaats van een toetje. Ik zei nee, geen snoep ipv een toetje. Bovendien had ze al genoeg gesnoept vandaag. Ze heeft daarma heel braaf haar toetje gegeten en het was heel gezellig. Op het moment dat we haar in bad wilden doen (dat is altijd een klein feestje voor haar) ging ze opeens op haar hurken zitten en begon ze expres te plassen. Het liep via haar broekspijpen op de grond. En veel!!!

Op de vraag waarom ze dat nou deed kreeg ik het antwoord “gewoon…”.

Waarna ik haar onder een lauw-koude douche heb gewassen en toen ze hard begon te huilen en te gillen heb ik gezegd: weet je waarom ik dit doe??? “gewoon…” Daarna meteen in haar bed, geen verhaaltje en ze mocht ook niet nog eventjes spelen in bed.



Even later ben ik nog even naar haar toe gegaan om nogmaals te vragen waarom ze nou plaste.

“omdat ik je boos wilde maken mamma”, was het antwoord. Maar waarom wilde je mamma dan boos maken, was mijn volgende vraag. “Omdat ik geen snoepje mocht”, fluisterde ze.



Ik heb haar uitgelegd dat ze nu dus nog steeds geen snoepje had, geen verhaaltje voor het slapen had gehad, niet in bad mocht en niet in bed mocht spelen. Ze zag ook wel in dat dit niet zo slim van haar was.

Ze was niet meer boos zei ze, als ik ook niet meer boos was. Dit werd met een huil en fluisterstemmetje gezegd. Ze probeerde haar tranen binnen te houden en ze zag er zo verdrietig uit. Ze heeft sorrie gezegd tegen pappa die beneden aan de dweilen was.

Ik heb haar ook verteld dat ik niet meer boos ben. Maar de straf van het niet spelen in bed en geen verhaaltje geldt toch nog deze avond.



We hebben afgesproken dat ze vanaf nu 2 dagen geen tv mag kijken en 2 dagen geen snoep krijgt als ze nog een keertje in haar broek plast.



Maar ik twijfel nu of ik hier goed aan doe.

Moet ik het broekplassen blijven negeren, zoals de opvoedboekjes allemaal zeggen? Drijf ik nu alles op de spits?

Ik voel me zo ellendig. Ik kan negen van de tien keer niet helder krijgen waarom ze in haar broek plast.

Ze heeft sinds een paar maanden een zusje. Maar als ik haar vraag of ze af en toe een beetje jaloers is, ontkent ze dit heel erg heftig. Als ik zeg dat zij en ik samen iets leuks gaan doen en dat haar zusje thuis blijft bij pappa dan wilt ze dit niet en moet haar zusje mee. Ze noemt haar zusje ook haar beste vriendinnetje.

Ik geloof persoonlijk niet dat het broekplassen iets met de komst van haar zusje te maken heeft.



Maar er is wel iets aan de hand. Ze klaagt de laatste tijd veel over buikpijn. dat kan op spanning wijzen. Ik heb haar door een dokter na laten kijken, haar plas laten controleren omdat ze in het verleden veel blaasontstekingen heeft gehad. Maar ze is gezond.



Tis zo moeilijk, dat opvoeden… :frowning: :frowning: :frowning:

ooh ik moet er wel om lachen hoor (sorry :mrgreen: ).

Dat ze dat gewoon toegeeft en dus daarom heeft gedaan! :o



Ik denk niet dat het haalbaar is om te zeggen dat ze nooit meer in haar broek mag plassen.

Hier één (ook Maaike :wink:) die al 2jr zindelijk is maar bij vlagen echt wel in haar broek plast. En niet omdat ze dat nou zo leuk vind maar ‘gewoon’ omdat ze het te druk heeft met andere dingen en het ‘vergeet’ of te laat aan de juf vraagt en dan zo snel de knopen niet meer los kan krijgen.



Maar als ze hier in de kamer door de hurken zou gaan zou ik ook straf geven!

Maar voor die net te laat acties dus niet.



Al moet ik zeggen dat ik dan wel boos wordt en het haar ook wel eens zelf op laat ruimen in de hoop dat ze merkt dat het vervelend is allemaal.



Dus als ik jou was zou ik alleen doorzetten met straf als je zeker weet dat het opzet is.

En verder hopen dat ze het zelf niet als machtsmiddel gaat gebruiken :pray: .

@Mamalien wrote:

ooh ik moet er wel om lachen hoor (sorry :mrgreen: ).

Dat ze dat gewoon toegeeft en dus daarom heeft gedaan! :o



.




Ja lach maar :naughty: :frowning:



Zou het soms in de naam zitten? :think:



Misschien is het ook wel een beetje grappig. Ik ben af en toe zo onzeker over mijn opvoedmethodes. Als de dood dat ik mijn kind verziek.

De verantwoording weegt af en toe als lood op mijn schouders.

juis omdat je zelf ook maar een mens ben.

Joh ik denk dat we dat allemaal hebben :hug: .



'lees bij onhandelbare kleuter waar ik ook al had geantwoord :? '.



En dan ben ik ook nog leraar dus heb ik helemaal het gevoel dat ik het goed moet doen :lol: :silenced: .



Ik denk dat het bij iedereen niet altijd volgens het boekje verloopt.



Maaike heeft een keer in de badkamer door het krukje heen geplast (zat een gleuf in). En ik kwam dus boven en zij voelde zich zwaar betrapt. Ik vroeg wat ze aan het doen was; en toen zag ik het dus.

En toen ik vroeg waarom zei ze dat ze nieuwsgierig was hoe dat ging :lol: .

Reken maar dat ik toen ook heel boos was!



Ik kan niet bij jou thuis kijken maar ik denk alle kinderen af en toe rare acties hebben.

En zolang je nog regelmatig wel een goed gevoel hebt is er denk ik niks mis :-* .

Het is alleen wel irritant :twisted: .

Nog een geluk dat je dat plassen op die kruk zag! Anders kan dat nog lekker een tijdje “broeien” daarbinnen.



Maaike is trouwens ook goed in het verzinnen van vreemde spelletjes. De meeste zijn wel grappig maar haar spelletje van pas geleden was in de verste verte niet grappig… ze had een sjaal om haar nek gedaan en daarna om de bovenste stand van haar (hemel)bedje gebonden.

Stond ze daar te balanceren op de rand van haar bedje :shock: :shock: :shock:



Ik geloof dat ik nog nooit zo erg geschrokken ben.

Ze zei dat ze allen maar wilde schommelen.



Ik heb haar hééééél erg duidelijk gemaakt dat ze dit NOOOOIT meer mocht doen. Zelfs bang gemaakt, dat dat heel gevaarlijk is en dat ze misschien wel weer naar de dokter zou moeten als er iets fout zou gaan. Dat ze misschien dan geen lucht zou krijgen. Voor dokters heeft ze een enorm respect (ze is doodsbang) omdat ze nogal eens pijn heeft geleden toen ze in het verleden veel onderzoeken heeft gehad ivm steeds terugkerende blaasontstekingen.



Maar ik zit nooit op mijn gemak als ze alleen op haar kamertje speelt.

Dan hoor ik haar lachen en giegelen, maar geen idee wat er zich daar afspeelt…

Ik hoop dan maar dat het goed blijft gaan :pray: :pray: en controleer af en toe…

Maaike is trouwens ook goed in het verzinnen van vreemde spelletjes. De meeste zijn wel grappig maar haar spelletje van pas geleden was in de verste verte niet grappig...... ze had een sjaal om haar nek gedaan en daarna om de bovenste stand van haar (hemel)bedje gebonden.
Stond ze daar te balanceren op de rand van haar bedje


Nou volgens mij zit hem echt in de naam!
Deze hier had een touw om haar nek geknoopt en aan de touwladder geknoopt. En daar is ze afgesprongen! Touw was net lang genoeg :shifty: .

Ik laat haar dus ook niet lang alleen :wink: .

Hahahaha, jouw dochtertje is net zo gek als die van mij!

Maar ze zijn wel creatief met het verzinnen van spelletjes… das dan wel weer positief :?



Ik ga er maar van uit dat ze tegelijkertijd ouder en wijzer wordt.



Met een beetje mazzel kan ik haar dan rond haar 30e met een gerust hart alleen laten :inlove:

just my 2 cents…



maar ik zou toch proberen niet boos te worden. Ze is gewoon aan het uittesten en door boos te worden heeft ze weer iets ontdekt waarmee ze jou grenzen kan testen. Heeee, mama word boos als ik expres plas…

Met 3 en een half is een straf van 2 dagen wel erg lang hoor… mijn zoon is 4 en zelfs hij kan nog zeggen dat hij het " gisteren" zo leuk vond in de efteling terwijl we daar in september zijn geweest.



Zindelijk zijn kinderen pas als ze echt voor hun zelf de motivatie hebben gevonden. Peter was pas laat zindelijk, als ik hem vroeg waarom hij toch niet op de wc wilde plassen zei hij… dat wil ik niet. Dat was voor hem reden genoeg.

Pas toen we hem rustig uitlegden dat hij naar school ging met 4 en dat de meeste kindjes en dus ook zijn toekomstige vriendjes wel gewoon op de wc gingen, dat het niet zo stoer was om zo lang nog in een luier te plassen enz… pas toen begon langzaam het kwartje te vallen.



Niet om naar te doen, maar in mijn idee ben je ws te lang doorgegaan met het beloon systeem. Wij hebben dat ook gedaan, maar bij ons was het 1 kaart vol, 1x een cadeautje, daarna was het klaar, hij had zijn prijs en was gewoon vanaf dan een grote jongen.

We wilden voorkomen dat hij na het behalen van zijn prijs, cadeautjes nodig zou gaan hebben als stimulans voor het plassen.



Blijf gewoon praten over zindelijk zijn, rustig en leg gewoon uit wat het betekent. Dat ze groot is, dat het leuk is om echte meisjesonderbroekjes te kunnen uitzoeken, dat je trots op haar bent, dat je wil dat ze ook trots op zichzelf is, dat haar rokjes veeeeeeel leuker staan zonder een dikke luier eronder en dat grote mensen het altijd bewonderen als kleine meisje al echt netjes op de wc plassen… naja… you name it. Wat je maar kan verzinnen.



En als ze de volgende keer weer express plast ergens waar het niet hoort… niet boos worden, gewoon rustig zeggen dat je niet wist dat de wc verplaatst was, maar dat ze het zelf mag opruimen. Help haar, maar laat het haar lekker zelf doen. Ondergoed zelf in de wasmand, een dweil in d’r handjes drukken en veeg het maar weer op.

Zo fijn is dat niet en ze beseft dan beter hoeveel werk ze zich kan behoeden.

De eerste keer deed ons Peter daar heel lacherig over… tot hij daarna aan zijn handjes rook en hij het de 2e keer weeeer moest doen.

Het was gauw over.



Ben er echter nooit boos over geworden.

Niet boos worden…geen reactie…gewoon kleding uit doen wassen en je dingen verder doen…moeilijk misschien vor jou maar zo krijgt ze géén negatieve aandacht.

Hoi,



Het zal best heel erg zijn, dat geloof ik best, maar die kou lauwe douche, tja was dat nou echt nodig :think:



Ik ben als kind onder de koude douche gezet en ben dit dus nooit vergeten :cry:

ik zal ook zo die leeftijd geweest zijn .



Cell mijn broer moest ook zelf zijn broeken uitspeoelen, maar bij hem hielp het niet hoor :wink:

die koude douche hebben we hier ook ene keer gedaan…en ja het hielp.

@knollie1 wrote:

die koude douche hebben we hier ook ene keer gedaan…en ja het hielp.




Dussssssssss :think:





Ik vind het niet kunnen!

ik zou het dus ook nooit doen :snooty:

@Happy mommy wrote:



We hebben afgesproken dat ze vanaf nu 2 dagen geen tv mag kijken en 2 dagen geen snoep krijgt als ze nog een keertje in haar broek plast.



Maar ik twijfel nu of ik hier goed aan doe.


Best heftig. Ik denk dat ze dan allang niet meer weet waar het nou precies om ging....

Volgens mij heb je haar goed genoeg aangesproken, toch? En begrijpt ze dat het expres plassen in haar broek stout is.

:hug:

@melanie wrote:

@knollie1 wrote:
die koude douche hebben we hier ook ene keer gedaan…en ja het hielp.




Dussssssssss :think:





Ik vind het niet kunnen!

ik zou het dus ook nooit doen :snooty:




dat is jou mening.



Maar een kind in een heel erge driftbui en die er maar in blijft en helemaal over de rooie gaat.

ik praat het niet goed, heb het een keer gedaan en sta er absoluut niet achter, maar dit is bij mij pure onmacht geweest.

@Happy mommy wrote:

Ik ben af en toe zo onzeker over mijn opvoedmethodes. Als de dood dat ik mijn kind verziek.

De verantwoording weegt af en toe als lood op mijn schouders.

juis omdat je zelf ook maar een mens ben.




@Happy mommy wrote:
Maar ik twijfel nu of ik hier goed aan doe.

Moet ik het broekplassen blijven negeren, zoals de opvoedboekjes allemaal zeggen? Drijf ik nu alles op de spits?

Ik voel me zo ellendig.

Tis zo moeilijk, dat opvoeden… :frowning: :frowning: :frowning:




Mama geeft duidelijk aan dat ze het niet meer weet, dat ze zich rot voelt over de gemaakte keuzes op dat moment en dat ze met vallen en opstaan de manier probeert te vinden die wel werkt en goed voelt.



En inplaats dat er daadwerkelijk bruikbare tips komen, vallen jullie alleen maar over het geven van een LAUWE douche… niet koud, maar lauw.



Neee, dat zal helpen, heus :liar:



Opvoeden is ook gewoon moeilijk en wat bij het ene kind WEL werkt (bij mijn Peter werkte dat broek uitspoelen, dat is mijn referentie dus in deze totaal overbodige info om te gaan roepen dat een willekeurig broertje daar niet op reageerde :? ) werkt bij een ander kind niet, maar zolang je dat niet hebt geprobeert, is het wellicht WEL het proberen waard.



Anyway… ik hoop dat de mama van Maaike in deze toch verder onderzoekt hoe ze haar eigenwijze dochter het beste kan aanpakken :inlove: en van die douche zal ze heus niets overhouden, ze lijkt me behoorlijk clever en je hebt het uitgelegd. :hug:

@Cell wrote:

@Happy mommy wrote:
Ik ben af en toe zo onzeker over mijn opvoedmethodes. Als de dood dat ik mijn kind verziek.

De verantwoording weegt af en toe als lood op mijn schouders.

juis omdat je zelf ook maar een mens ben.




@Happy mommy wrote:
Maar ik twijfel nu of ik hier goed aan doe.

Moet ik het broekplassen blijven negeren, zoals de opvoedboekjes allemaal zeggen? Drijf ik nu alles op de spits?

Ik voel me zo ellendig.

Tis zo moeilijk, dat opvoeden… :frowning: :frowning: :frowning:




Mama geeft duidelijk aan dat ze het niet meer weet, dat ze zich rot voelt over de gemaakte keuzes op dat moment en dat ze met vallen en opstaan de manier probeert te vinden die wel werkt en goed voelt.



En inplaats dat er daadwerkelijk bruikbare tips komen, vallen jullie alleen maar over het geven van een LAUWE douche… niet koud, maar lauw.



Neee, dat zal helpen, heus :liar:



Opvoeden is ook gewoon moeilijk en wat bij het ene kind WEL werkt (bij mijn Peter werkte dat broek uitspoelen, dat is mijn referentie dus in deze totaal overbodige info om te gaan roepen dat een willekeurig broertje daar niet op reageerde :? ) werkt bij een ander kind niet, maar zolang je dat niet hebt geprobeert, is het wellicht WEL het proberen waard.



Anyway… ik hoop dat de mama van Maaike in deze toch verder onderzoekt hoe ze haar eigenwijze dochter het beste kan aanpakken :inlove: en van die douche zal ze heus niets overhouden, ze lijkt me behoorlijk clever en je hebt het uitgelegd. :hug:




Er staat toch didelijk lauw -koude doche :think:

ik vroeg alleen of dat nou echt nodig was… mag dat niet ?



Opvoeden is wellicht wel het moeilijkst wat er is, maar ik vroeg het me echt gewoon af, niet om haar aan te vallen hoor .



En wat betreft het broek spoelen, bedoelde ik alleen maar dat het niet altijd werkt,



jammer dat mensen zich gelijk aangevallen voelen :?

Ook ik moest wel lachen. Wat een gehaaide tante zeg. :wink:

Giulian kan zich trouwens ook zo goed verwoorden en het was echt een feest van herkenning.



Tja.

Giul is een jaar ouder dan jouw Maaike en ik kan je vertellen dat dit gewoon een periode is waar ze doorheen moet. Giulian was al vanaf ie 2 jaar (en een dag) was zindelijk en hij heeft vorig jaar een hele periode van zich afgepiest.

Later toen ie weer droog was, kon ie ook van boosheid zo piesen. Dat heb ik trouwens altijd al vermoed.

Alles uitgeprobeerd en zelfs hem een hele tijd met een natte broek (ja dat vindt ie vies) rond laten lopen, maar uiteindelijk toen ie me es uitlegde hoe en wat en waarom is het piesen uit boosheid over gegaan. (pisnijdig is niet zomaar een uitdrukking trouwens)

Misschien dat Maaike nu zo haar geheim heeft prijsgegeven, dat ze er zelf mee ophoudt. Je zou er met haar over kunnen proberen te praten hoe zij haar plas inhoudt als ze kwaad is en hoe ze haar boosheid wel kan uiten.

Het klinkt misschien heel gek, maar zulke gesprekken heb ik met Giulian wel gehad en met resultaat.



Veel succes met opvoeden. Het valt idd niet altijd mee.

Ik denk dat je het onwijs goed hebt aangepakt trouwens.

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ook de mensen die vielen over de lauw-koude douche :wink:

@Happy mommy wrote:

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Ook de mensen die vielen over de lauw-koude douche :wink:




Lief van je :-*



Hoe gaat het nu ?

het is ook constand uittesten hoever ze kunnen gaan he .

ze weten dus goed dat mama dat niet lief vind en toch doen ze het, die boef van mij is een jaar jonger dan maar doet dingen die ze niet mag en kijkt mij daarbij ook echt aan , echt uitdagen :wink:



T, opvoeden IS moeilijk en niemand heeft alle wijsheid in pacht ook ik niet, was het maar waar dat ik precies wist hoe ik het moest doen.



gr melanie.

Ik ben het wel eens met Minni, vertel haar gewoon dat je liever hebt dat ze op een andere manier duidelijk maakt dat ze boos is, vraag haar hoe ze dat dan zou kunnen doen en als ze niks weet, geef voorbeelden.



Verder zou ik zeker geen twee dagen straf geven, een kind van die leeftijd weet een dag later al niet meer waar de straf over gaat.

Zelf de natte kleren laten uitdoen, zelf dweilen, zelf douchen en weer aankleden.