ik heb vanmiddag een pretecho (geslachtsbepaling) gehad, we zagen al snel dat silve een zussie krijgt :dance: :inlove:
maar we zagen ook dat mijn placenta voor de uitgang ligt, en volgens haar zou het ook niet genoeg omhoog trekken en zou het dus de uitgang blijven blokkeren dus zou het een keizersnede worden… :?
29 januari heb ik de 20-weken echo, ik hoop dat het toch allemaal wel meevalt …
want heb eigenlijk niet zo veel zin in een keizersnede.
zijn er meerdere die dit gehad hebben?? en is de placenta uiteindelijk toch verplaatst?? of werd het toch een keizersnee??
Yep, herkenning!
Op 20-weken echo voorliggende placenta over uitgang…dus met 32 weken nieuwe echo (en in tussentijd niets tillen, rustig aan, geen gemeenschap…)
2 weken terug echo gehad…en bleek placenta mee omhoog gegroeid te zijn…en een keizersnee niet nodig te zijn.
Helaas heb je hierin weinig keuze: als de placenta niet voldoende mee verplaatst kan je kindje er niet via de normale weg uit…en moet het een keizersnee worden.
geen gemeenschap?? (gelukkig maar, had toch al geen zin ) en waarom moet je het rustig aan doen en niet tillen?? wat kan er gebeuren dan??
Wat deVK mij vertelde was, dat met het omhoog groeien van je baarmoeder de placenta wel meeverschuift en dus zeg maar loslaat van de plek waar het nu over de uitgang ligt. Dit kan met bloedingen gepaard gaan.
Tillen en gemeenschap kunnen hetzelfde effect hebben op de ligging/verschuiving van je placenta, en dus een eventuele bloeding veroorzaken.
Ik schrok toen ik dat allemaal hoorde, maar hier is de placenta mee omhoog gegroeid zonder enig bloedverlies…ennuh…gemeenschap, ik moest/moet er ook niet aan denken hoor!
verder niemand die dit heeft meegemaakt???
Hier met de 20-weken echo een deel van de placenta voor de uitgang, alleen te horen gekregen dat het met 30-32 weken weer gecontroleerd zou worden, verder niets (dus niets over geen gemeenschap, niet tillen etc.). Wel dat ik direct moest bellen als ik bloedverlies had.
Gisteren heb ik dus weer een echo gehad om het te controleren, en de placenta is mee omhoog gegroeid, en ligt nu dus niet meer voor de uitgang.
Vind eerlijk gezegd wel dat ze je al vroeg je zorgen laten maken, zeg. Ligt de hele placenta er al voor of een stukje? De kans is erg groot dat de placenta toch nog verschuift (heb ik destijds ook te horen gekregen), dus ik ga alvast voor je duimen!
Hoi
Ik had bij mijn eerste ook een voorliggende placenta,alleen hoefde ik niet rustig aan te doen.
Wel vanaf mijn 30 ste week toen ik bloeding kreeg.
Ik heb dus uit eindelijk een keizersnede gehad.
Ik ben nu zwanger van de tweede en hoop dat het deze keer anders gaat.
het is inderdaad nog heel vroeg om je zorgen te maken over een evt. keizersnede.
Het kan nog (letterlijk) alle kanten op.
De baarmoeder moet nog een heel eind groeien, dus kan het heel goed zo zijn dat met het rekken van de baarmoeder de placenta ook naar boven trekt, in dat geval kan je dus gewoon bevallen.
MAar waarschijnlijk gaan ze straks met een week of 30-35 nog een echo maken om te kijken hoe de zaker er dan voorstaan, en pas dan kunnen er conclusies getrokken worden.
mijn 1e reactie was ook dat het waarschijnlijk wel weer weg zou trekken maar de echoscopiste zei dat dat waarschijnlijk niet zou gebeuren omdat mijn placenta de gehele uitgang blokkeerde dus niet maar een klein gedeelte…
en haar reactie heeft me dus ongerust gemaakt, ze was zelf nogal negatief… ze heeft ook een echofoto meegegeven voor mn verloskundige…
ik ga vanmiddag even mn verloskundige bellen, ik maak me toch ongerust al is het misschien niet terecht.
ja ik begrijp dat je je dan ongerust maakt als die echoscopist dat zegt.
En mocht het inderdaad zo zijn dat je een volledig voorliggende placenta hebt en het onwaarschijnlijk is dat ie nog gaat verschuiven, dan zal je je daar bij neer moeten leggen en je voorbereiden op een evt. keizersnede. Een keizersnede is niet perse negatief. Ik heb 2 kindjes met de keizersnede gekregen, en het is een flink gedoe aan je lijf, en het herstel duurt langer dan bij een gewone bevalling maar je krijgt er ook gewoon een prachtig kindje voor terug.
Maar eerst maar eens afwachten wat je eigen verloskundige zegt, en natuurlijk dan alsnog afwachten wat de groei van je baarmoeder met de placenta gaat doen.
Succes! En laat ons even weten wat de vk zei !!
Bij mij leek er met de 20 weken echo een uitloper tegen de bmm aan te zitten. Grote kans dat ie nog wel mee omhoog zou groeien.
Met 27 weken kreeg ik echter flink bloedverlies en na een nachtje zh bleek dat de echoscopist het eerder niet goed gezien had . De placenta blijkt er voor een groot deel voor te liggen…
Een week later verloor ik flinke stolsels en bij de echo bleek er nog niets gebeurd/geschoven te zijn. Morgen gaan ze weer kijken en met een week of 32 denken ze wel in te kunnen schatten of het een ks wordt. Het ziet er helaas wel naar uit
Ik moet nu meteen naar het zh komen bij bloedverlies omdat dit snel kan verergeren en weeen kan veroorzaken. Verder moet ik het wat rustiger aandoen, niet tillen/stofzuigen, geen sex e.d.
Wat ik heb begrepen in het zh is dat er tussen de 28 en 31 weken onderin je baarmoeder het ‘onderste uterus segment’ gevormd wordt. Er komt dan als het ware een stukje bm bij. In die periode is de kans het grootste dat ie omhoog groeit (als ie dat nog niet gedaan heeft).
Na die tijd kunnen ze pas écht uitsluitsel geven over een evt. ks of niet.
Succes en sterkte ermee, ik hoop dat ie braaf mee omhoog groeit
:thumbup:
Ik heb met 13 weken een echo gehad in het zh, toen lag de placenta voor de bmm. Met 20 weken nog maar een klein stukje en afgelopen maandag lag de placenta mooi aan de achterkant.
Ik vind die echoscopiste te negatief. Zoiets kan ze namelijk helemaal nog niet zeggen.
Wat andere dames hier ook al zeggen: grote kans dat je placenta omhoog verschuift. Vergelijk het met een half opgeblazen ballen waarop je je met een viltstift een kruis zet, onderin. Als je de ballon helemaal opblaast zal het kruis ook omhoogschuiven.
Niet bij voorbaat al te druk maken dus, gewoon later in de zwangerschap nog een echo om te zien hoe de zaken er dan voorstaan.
En, wat zei de VK? Heb je nog gebeld?? :hug:
ja ik heb vanmiddag gebeld, maar heb er weinig aangehad.
ze vond het erg vervelend dat ik zo ongerust was maar ongerustheid was volgens haar nog niet nodig… ik hoef toch nog lang niet te bevallen :roll:
ze kon er nu ook weinig over zeggen omdat ze niks gezien heeft natuurlijk, dus het wordt eerst de 20-weken echo afwachten…
ze wilde de echo ook niet iets vervroegen want dat had toch geen nut, ze kent de mensen van het echo bureau waar ik gister geweest ben en vertrouwd op hun deskundigheid.
bij bloedingen moet ik direct contact opnemen maar deze heb ik gelukkig nog niet gehad…
het is dus gewoon maar afwachten :?
Ze had het misschien anders kunnen verwoorden, maar ik denk dat ze wel gelijk heeft…
De 20 weken echo vervroegen, heeft idd weinig nut. Ik denk dat je nu het even allemaal van je af moet zetten. De kans is zo groot dat de placenta nog naar boven verschuift…
Maak je niet druk, nog even geduld en dan weet je meer…
ze had het idd anders kunnen verwoorden…
en dan zal ik het maar aannemen dat de kans groot is dat het nog verschuift…(toch blijf ik het vreemd vinden dat de echoscopiste zo botweg zegt dat de kans in mijn geval klein is dat het nog verschuift.)
ik heb vanmiddag controle en hoop daar onze echoscopiste tegen te komen,kan ze de foto bekijken die ik meegekregen heb…
voor de rest wachten we t maar af idd!
Ik heb net gehoord dat ik een ks krijg, want de placenta zit er nog pontificaal voor helaas …
Beetje jammer na een geslaagde thuisbevalling, maar wat moet dat moet.
Maar jij hebt nog een hoop weekjes te gaan, dus die gaat vast nog wel netjes opzij
das balen zeg… heb je er verder nog last van gehad?? bloedingen ofzo???
ik ben net terug van controle en gelukkig had echoscopiste dienst…
ze was gelukkig een stuk positiever, ze heeft de echo-foto bekeken en mijn placenta ligt er niet geheel voor maar wel met een vrij groot stuk maar er is wel kans dat het weg zou trekken…
eventuele bloedingen zou ik pas met 28 weken kunnen verwachten…
ook heeft ze extra tijd vrij gemaakt voor mn 20-weken echo zodat ze de placenta goed kan bekijken en extra uitleg kan geven.
helemaal top dus!
ik ben er een stuk geruster op iig.
Wij kwamen er met 37 weken achter :shock:
kindje lag in stuit…echo gehad en daaruit bleek dat kindje zo was gaan liggen omdat ze niet in kon dalen. Een week later weer een echo gehad en kindje was nu wel ingedaald (en gedraaid) en de placenta was toch verschoven…
Kan allemaal raar lopen hoor