Pinksteren

Het viel me op dat er tegenwoordig maar weinig mensen weten waarom we pinksteren vieren. Pasen en hemelvaart lukt nog wel, maar…



Weten jullie het, zonder eerst te googelen???



gewoon ff nieuwschierig!

ongeveer



de heilige geest van jezzus die op de aarde needaalt…zoiets.

Heel eerlijk…



Geen idee :oops:

Heel eerlijk? Ik geloof dat het me nooit uitgelegd is…

Eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel, wij zijn niet christelijk (kerkelijk) opgevoed, dus voor ons is het gewoon een vrije dag…

Dan stuurt Jezus Zijn Geest naar de aarde om zijn boodschap door te geven. Of zoiets. Vaag feest vind ik het :angel:

:think: :think: Ik krijg J e z u s niet getypt.

Ja, dat weet ik zeker zonder te googelen: De uitstorting van de Heilige Geest. (maar wij zijn dan ook christelijk, en ik zou het dan wel weer erg vinden als ik het niet wist :wink: )

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat er niet veel mensen zijn die het niet weten.

Ik weet het ook alleen maar sinds dat ik het met de kinderen op school vier :wink:



Als ik het goed heb hoor, en dit is natuurlijk deels ook interpretatie van vrije school/beetje christendom;

de terugkomt van J ezus naar de aarde, na hemelvaart. Dit geeft de mensen hernieuwde kracht, waardoor het ook wel het geboortefeest genoemd wordt.

Dit zie je dan ook weer terug in de natuur; alles is volop aan het groeien en bloeien, maar is nog teer en nog niet in overvloed. Daarom vlechten we crepepapieren kransen, met cp-bloemen en plukken we ze nog niet, zoals we met sint jan wel doen als er een overvloed aan veldbloemen etc te vinden is.

Het laatste aspect is meer wat wij vieren.

@Lune wrote:

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat er niet veel mensen zijn die het niet weten.

Ik weet het ook alleen maar sinds dat ik het met de kinderen op school vier :wink:




Ik vind het eigenlijk niet logisch dat je een feest viert ( twee dagen nogwel) en niet weet waarom :think:

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik weet wat we vieren sinds ik er een paar jaar geleden achterkwam dat ik het niet wist en dat raar vond.

Ik heb op een christelijke school gezeten, maar van huisuit zijn we niet kerkelijk en ik was de reden van pinksteren al lang weer vergeten. En eigenlijk ligt welbeschouwd de hele basis van het christendom bij deze feestdag.

Mijn man en ik zijn niet kerkelijk, maar onze kinderen gaan wel naar een christelijke school.

@Elka wrote:

@Lune wrote:
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat er niet veel mensen zijn die het niet weten.

Ik weet het ook alleen maar sinds dat ik het met de kinderen op school vier :wink:




Ik vind het eigenlijk niet logisch dat je een feest viert ( twee dagen nogwel) en niet weet waarom :think:


Wij vieren dan ook niks met Pinksteren :wink: .
Al wist ik dit wel ... doordat onze kids naar een chr. school gaan.

Maar voor mij persoonlijk zijn pasen, hemelvaart en pinksteren vrije dagen. Onze samenleving is gestoeld op christelijke gronden en dus vind ik het wel logisch dat het vrije dagen zijn, maar wij doen er verder niks mee en vieren dan ook niks.

@Tamma wrote:

Ja, dat weet ik zeker zonder te googelen: De uitstorting van de Heilige Geest. (maar wij zijn dan ook christelijk, en ik zou het dan wel weer erg vinden als ik het niet wist :wink: )




Hier idem dito.



Maar ook omdat ik Christen ben.



Elk jaar met Pinksteren heb je een evenement, dat heet Opwekking. Een weekend vol bruisende activiteiten wat betrekking heeft op Christus (J E Z U S). Voor jong en oud. Een geweldig weekend.

@mamaMarije wrote:

@Elka wrote:
@Lune wrote:
Ik vind het eigenlijk wel logisch dat er niet veel mensen zijn die het niet weten.

Ik weet het ook alleen maar sinds dat ik het met de kinderen op school vier :wink:




Ik vind het eigenlijk niet logisch dat je een feest viert ( twee dagen nogwel) en niet weet waarom :think:


Wij vieren dan ook niks met Pinksteren :wink: .
Al wist ik dit wel ... doordat onze kids naar een chr. school gaan.

Maar voor mij persoonlijk zijn pasen, hemelvaart en pinksteren vrije dagen. Onze samenleving is gestoeld op christelijke gronden en dus vind ik het wel logisch dat het vrije dagen zijn, maar wij doen er verder niks mee en vieren dan ook niks.


Als je het zo stelt is dat idd niet logisch, maar wie viert er nou nog pinksteren..? Volgens mij is het voor heeeel veel mensen gewoon een lekker lang weekend/verplichte vrije dag.

@Lune wrote:

Als je het zo stelt is dat idd niet logisch, maar wie viert er nou nog pinksteren…? Volgens mij is het voor heeeel veel mensen gewoon een lekker lang weekend/verplichte vrije dag.




Voor mij ook, hoor :wink:

nou



met kinderen op de Vrije School krijg je bij elk jaarfeest dus een papier mee met uitleg over het feest, en hoe we dat op school vieren…



Pinksteren is 50 dagen na Pasen, het woord komt van pente-koste, 50e dag… Met Pinksteren daalde de heilige geest over de dicipelen neer.



Verder is Pinksteren een feest van de natuur die tot volle bloei komt. Met dit feest gebruiken we op school (bijna) geen echte bloemen maar maken we bloemen van crepe en zijdevloei papier, om de natuur niet te storen.

We vieren een bruiloft (zegt deze moeder trots want haar zoon was de bruidegom!) en dansen rond de meiboom. Iedereen is gekleed in het wit en het is een heel mooi en vrolijk feest.

zoals het hier gezegd wordt: de uitstorting van de Heilige geest.



We gaan dus die dagen ook altijd naar de kerk, nu dus ook op maandag.

geen flauw idee, net al de meeste andere dagen…



weet wel dat ik vrij ben, en dat bevalt me wel :mrgreen: :oops:

@Isabel Sofie wrote:

Heel eerlijk? Ik geloof dat het me nooit uitgelegd is…

Eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel, wij zijn niet christelijk (kerkelijk) opgevoed, dus voor ons is het gewoon een vrije dag…




Ik weet het wel ongeveer :oops: maar het is hier gewoon een vrije dag

morgen een dagje haarlem,

en strand…



even uitwaaien…

@Gab wrote:

morgen een dagje haarlem,

en strand…



even uitwaaien…




heb jij nou echt alleen maar de titel gelezen of is dit het antwoord op de vraag? :think: :shifty:

oeps verkeerd geplaatst, heel verhaal getypt… :wall:

in de verkeerde topic…



en zo neerbuigend hoef je ook niet over te komen… :wink: