Pinksteren

@Gab wrote:

oeps verkeerd geplaatst, heel verhaal getypt… :wall:

in de verkeerde topic…



en zo neerbuigend hoef je ook niet over te komen… :wink:


maar ik wás niet neerbuigend, jij interpreteerde het alleen maar zo :wink:



ik vroeg me gewoon oprecht af of je nou alleen de titel had gelezen en daarmee zelf een invulling van het topic had bedacht, of dat je antwoord een soort statement was dat pinksteren volgens jou gewoon alleen lekker uitwaaien betekende (niks mis mee hoor, want dat betekent het voor 90% denk ik, als het niet meer is).

Ik weet het niet, ja nu wel na het lezen van jullie antwoorden.

Maar ja vier ook geen feest :think:



Ik persoonlijk heb dus ook echt helemaal niks met die dagen allemaal, ben zelf ook totaalniet gelovig ingesteld.

Maarre zou wel meewillen gaan met Gab hoor :thumbup:

Ben zelf ook niet gelovig, maar heb wel een christelijke opvoeding gehad, dus ja, ook ik wist het zonder google :wink: , net als dat ik weet wat we (oorspronkelijk iig) met Pasen, Hemelvaart, de Onbevlekte Ontvangenis van Maria(= big deal in Oostenrijk), etc. vieren :slight_smile: , maar ook voor mij hebben deze dagen nu vooral een niet-religieuze betekenis en geniet ik vooral van ons gezinnetje :inlove:



En: morgen is de oudste jarig, dus wij vieren toch een feest :slight_smile:

ik ben niet gelovig.

ik weet de betekenis ook niet.



ik heb verder ook niets met zulke dagen.

vind het lekker dat ik vrij ben

Ik weet wat het betekend en wij zijn dan vanmorgen ook naar de kerk geweest. We doen dit als het lukt om de zondag, dus veel nieuws is er niet aan voor de kids. Wel wordt het feest in de kerk gevierd en zijn het wat mij betreft ook echt heilige feestdagen.

Helaas moet ik wel gewoon werken morgen, en zit een extra vrij dagje er voor mij dus niet in.



Dat het een dag van natuur oid is het eerste wat ik hoor. Ik snap dat ook niet echt in combinatie van de uitstorting van de heilige geest?

Het klinkt echter wel mooi.

Ik heb vandaag de kinderdienst geleid in onze kerk voor de pinksterviering. Was echt een hele mooie viering.

Voor de kinderen hebben we de hemelvaart en pinkster met elkaar verbonden, voor de logische doorloop.

Wij hebben het vandaag gevierd met avondmaal in de kerk!

Waarom er een tweede Pinksterdag is weet ik eigenlijk niet, maar morgen is er een groot Pinksterfeest hier in de buurt waar ik mee ga helpen.

Altijd erg gezellig!

@Esseke, dat is volgens mij ooit eens door mensen ingesteld. Ik begrijp dat ook niet zo goed.

Ik heb (had) idd geen idee. Sterker nog afgelopen week ben ik wel 100 keer vergeten dat Rinse morgen vrij is en de kids niet naar de psz hoeven :roll: Ofterwijl, ik heb er echt helemaal niets mee.



Morgen gewoon heerlijk een extra dagje weekend :thumbup:



Ik moet ook zeggen dat ik totaal niet christelijk ben opgevoed en er eigenlijk veels te weinig van heb meegekregen. Bij wijze van spreken weet ik alleen dat dit soort dagen iets met j.ezus te maken heeft :oops:



Kerst: gezellig, boompje, lampjes erin etc

Pasen: (komt nu eindelijk weer terug ivm leeftijd kids) eieren zoeken :inlove: Meestal dus ook erg gezellig en vaak ook gecombineerd met een verjaardag (over eind maart en april hebben we alle verjaardagen van de opa’s en oma’s en die van Siep zelf)

Hemelvaart: De afgelopen jaren gingen we met de hele familie een lang weekend weg (en ik bedoel dan zo’n 30-35 man/vrouw/kind), vanaf dit jaar doen we het korter en dus niet meer met hemelvaart. Was best apart. :lol:

Pinksteren: :think: tja, tot nog toe een druk weekend gehad dit jaar. Morgen uitrusten… hoop ik :mrgreen:



Ik moet bekennen dat ik mij ook wel een beetje schaam hoor :oops: Volgend jaar gaat Tejo naar de basisschool, ben benieuwd of het vanaf dan allemaal wat meer gaat betekenen dan alleen maar heerlijk vrij :thumbup:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@Reat wrote:

Dat het een dag van natuur oid is het eerste wat ik hoor. Ik snap dat ook niet echt in combinatie van de uitstorting van de heilige geest?

Het klinkt echter wel mooi.




Veel van onze huidige feesten zijn in de tijd dat het christendom in ons landje in opkomst was, gecombineerd met de keltische feesten en gewoonten om de acceptatie makkelijker te maken. Waar denk je dat de traditie van het optuigen van een kerstboom vandaan komt, bijvoorbeeld?

Ook de dagen van de week zijn naar de oude goden vernoemd en zo zijn er wel veel meer gewoontes in onze cultuur en religie die zijn grondslag nog heeft in de tijd dat men meer met de natuur vereerde.

Zonder te googlen: geen idee

Met het topic doornemen: Ohhhh Ja… dat was het!



Met andere woorden: ik geniet gewoon lekker van mijn extra dag met mijn meisje :inlove: , heb er dus verder niets mee.

@Kwakje wrote:

@Tamma wrote:
Ja, dat weet ik zeker zonder te googelen: De uitstorting van de Heilige Geest. (maar wij zijn dan ook christelijk, en ik zou het dan wel weer erg vinden als ik het niet wist :wink: )




Hier idem dito.



Maar ook omdat ik Christen ben.



Elk jaar met Pinksteren heb je een evenement, dat heet Opwekking. Een weekend vol bruisende activiteiten wat betrekking heeft op Christus (J E Z U S). Voor jong en oud. Een geweldig weekend.




Inderdaad, de uitstorting van de Heilige Geest. (Ik ben ook christen).

Leuk he, opwekking. Ben jij er heen kwakje?

Ik ben twee jaar geleden voor het laatst geweest op de sing in. Verder kwam ik er vroeger heel vaak. Ook met mijn ouders toen het nog in Vierhouten zat.

tja: wij vieren hier de pinksterfeesten



een grote tent en kermis en artiesten die komen :dance: :dance: :clap:

al vanaf dat ik me kan herinneren, dus dat is voor mij pinksteren

Ik heb 't topic nog niet doorgelezen… :wink:



Eh…met Hemelvaart ging J.ezus naar de hemel en met pinksteren kwam hij terug in de vorm van de heilige geest, toch? (er was iets met een 3-eenheid: vader zoon en heilige geest… :think: )

Mijn oudste van 5 vroeg het toevallig zaterdag aan me, in de kleedkamer van het zwembad… :wall: :lol: Ik vond het wel erg lastig uit te leggen an een jongetje van 5 hoor. Heb maar gezegd dat we dan vieren dat Jezus weer teruggekomen is, en toen moest hij naar het zwembad voor de les dus ik hoefde niet meer uit te leggen. :mrgreen:

@Eefje1983 wrote:

@Kwakje wrote:
@Tamma wrote:
Ja, dat weet ik zeker zonder te googelen: De uitstorting van de Heilige Geest. (maar wij zijn dan ook christelijk, en ik zou het dan wel weer erg vinden als ik het niet wist :wink: )




Hier idem dito.



Maar ook omdat ik Christen ben.



Elk jaar met Pinksteren heb je een evenement, dat heet Opwekking. Een weekend vol bruisende activiteiten wat betrekking heeft op Christus (J E Z U S). Voor jong en oud. Een geweldig weekend.




Inderdaad, de uitstorting van de Heilige Geest. (Ik ben ook christen).

Leuk he, opwekking. Ben jij er heen kwakje?

Ik ben twee jaar geleden voor het laatst geweest op de sing in. Verder kwam ik er vroeger heel vaak. Ook met mijn ouders toen het nog in Vierhouten zat.




Wij zijn heel even geweest (zaterdagmiddag). Mijn man heeft niet zoveel met dit soort evenementen. Wij zijn ook niet doelgericht naar Opwekking gegaan. Het is even gezellig enzo. Maar het is voor ons ook veel te druk.



Er gebeuren mooie dingen. :angel:

@Kwakje wrote:

@Eefje1983 wrote:
@Kwakje wrote:
@Tamma wrote:
Ja, dat weet ik zeker zonder te googelen: De uitstorting van de Heilige Geest. (maar wij zijn dan ook christelijk, en ik zou het dan wel weer erg vinden als ik het niet wist :wink: )




Hier idem dito.



Maar ook omdat ik Christen ben.



Elk jaar met Pinksteren heb je een evenement, dat heet Opwekking. Een weekend vol bruisende activiteiten wat betrekking heeft op Christus (J E Z U S). Voor jong en oud. Een geweldig weekend.




Inderdaad, de uitstorting van de Heilige Geest. (Ik ben ook christen).

Leuk he, opwekking. Ben jij er heen kwakje?

Ik ben twee jaar geleden voor het laatst geweest op de sing in. Verder kwam ik er vroeger heel vaak. Ook met mijn ouders toen het nog in Vierhouten zat.




Wij zijn heel even geweest (zaterdagmiddag). Mijn man heeft niet zoveel met dit soort evenementen. Wij zijn ook niet doelgericht naar Opwekking gegaan. Het is even gezellig enzo. Maar het is voor ons ook veel te druk.



Er gebeuren mooie dingen. :angel:




Mooi zo. :smiley:



Mij is het ook wel veel te druk hoor. Hoeveel zijn er dit jaar? Iig duizenden en duizenden mensen he? Het is wel leuk dat je als massa mensen allemaal in hetzelfde geloofd en daarvoor gaat, maar ik voel me ook vaak niet op mijn gemak tussen zoveel mensen, en kamperen is al helemaal niet aan mij besteed.

@Kwakje wrote:

@Esseke, dat is volgens mij ooit eens door mensen ingesteld. Ik begrijp dat ook niet zo goed.




Ja, dat denk ik ook.

Net als met tweede Kerstdag.

Volgens mij is Nederland het enige land dat er nog een dat aanvast plakt…