pijn in middenrif - help!

hoi,

ik ben nu <a target="_blank" title=“32 weken zwanger" href=“https://www.ikenmama.nl/32-weken-zwanger/”>32 weken zwanger en heb in toenemende mate last van mijn middenrif.

het begint met een plek op/in mijn schouder, ter hoogte van mijn ribben, rechts en het breidt zich uit via de onderkant van mijn ribben naar mijn borst toe, eerst doet de hele doorsnede van mijn rechterkant zeer, daarna ook de linkerkant.

het voelt eerst alsof ik mijn bh te strak heb zitten (ook van binnen, in mijn borstkast) en langzamerhand wordt het steeds pijnlijker, totdat ik niet meer stil kan zitten van de pijn. ik heb daarbij last van mijn maag (vol gevoel) en mijn ademhaling (benauwd)

het wordt iets minder als ik plat op mijn rug lig (langer dan een paar uur) heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en of er iets aan te doen is?

liefs,

Niene

Ik zou de verloskundige even bellen hiervoor.

Lijken me niet echt gezonde klachten voor een zwangerschap.

Pijn is nooit oke.

Dus ik zou bellen en even overleggen met de verloskundige.

ik zou ook zeker even bellen

MEt middenrif (band) pijn zou ik absoluut even bellen, dit kán een symptoom van zwangerschapsvergiftiging zijn!

haal je nog wel op de goede manier adem???

mijn ex collega had dit ook, maar had in de zwangerschap een andere manier van ademhalen aangenomen…( niet diep genoeg zeg maar en met de buik ipv de borstkast…) hierdoor kreeg zij het ook benuawd tot aan een 'benauwdheidsaanval" ( dat je in een zakje moet ademhalen…hoe heet dat toch :think: ) toe na de bevalling… waardoor ze een nachtje moest blijven…

klinkt heel eng, maar uiteindelijk was het dus niets…ze moest gewoon weer goed diep ademhalen en op de goede manier…

maar bij zoiets zou ik altijd even de vk bellen…al is het maar voor de geruststelling :hug:

@colle wrote:

( dat je in een zakje moet ademhalen…hoe heet dat toch :think: )

Hyperventilatie?

Nien,

Ik zou zeker even contact opnemen met je huisarts of vk. Dit om dingen als zwangerschapsvergiftiging uit te sluiten.

ik denk dat het geen paniek of hyperventilatieaanval is, ik doe regelmatig ontspannings- en ademhalingsoefeningen en daarmee wordt de pijn niet minder of anders. ik voel me ook niet onrustig als ik de pijn heb (ja, ik kan niet meer stilzitten vamwege de pijn, maar niet andersom)

ik heb vannacht 10 uur gelegen op mijn rug, nu gaat het weer een beetje beter, maar de pijn komt terug zodra ik langer zit of sta.

bij zwangerschapsvergiftiging blijft de pijn toch aanwezig en wordt steeds erger?

ik bel ook nog wel even met de huisarts, maar die weet me hier (in Noorwegen) niet echt gerust te stellen over het algemeen (als ik hem al te pakken krijg…)

het klinkt erg bekent heb het bij me laatste zwangerschap ook gehad de vk zei dat dat komt door maagzuur dat kan helemaal naar je zij toe trekken ik had het ook tot achter op mijn schouderblad.

misschien idd nog even aan de vk of gyn vragen hoe of wat

heel veel sterkte weet dat dat erg pijnlijk kan zijn

Ik had het ook en het was maagzuur. Het komt heel heftig over, maar als ik dan wat Rennies en rust nam, ging het weer. Ik hoop voor je dat dat het is, maar bel idd de verloskundige om ernstiger zaken uit te sluiten.

Ik heb dit ook tijdens mijn zwangerschap van Mik gehad en na mijn bevalling bleek dat ik galstenen had.

Laat het iig ff checken.

Ja, ik denk ook direct aan galstenen… Effe laten checken meis!

mijn galblaas was al 2 jaar eerder verwijderd dus in mijn geval kon dat niet daarom had ik ook juist extra veel last van maagzuur maar het kan natuurlijk altijd gewoon even navragen beter 1 keer teveel nalaten kijken dan 1 keer teweinig toch?

ok ik laat het vrijdag checken bij de ha, dan heb ik weer periodieke controle. en ik ga ‘stiekem’ even met mijn NL verloskundige van de vorige keer bellen.

hadden jullie dan ook erg last van brandend maagzuur? ik merk mijn maagzuur eigenlijk niet, het voelt meer als kramp aan, terwijl er niet echt spanning op zit.

galstenen: brrr, dat lijkt me lastig!

wat deden jullie, naast rust en rennies om verlichting te vinden? het doet namelijk best erg zeer (=understatement)

Ik heb al twee dagen het gevoel alsof mijn buik omhoog groei zo tegen mijn ribben aan. Maar dat komt ook omdat de baarmoeder groeit waardoor er druk op de maag ontstaat. Dat kan een vol gevoel geven. Misschien is dat het.

Ik heb constant het gevoel dat ik te veel gegeten heb en chronisch aan het uitbuiken ben hehe…

haha sarah, ja dat is een lastig gevoel he?

maar dit is echt pijnlijk hoor! het voelt als kramp door het hele middenrif heen, met pijn achter mijn schouderblad en het doorklieft mijn buikholte/middenrif tot aan mijn ribben voor. Vandaag om 13.00 bellen met de nederlandse verloskundige, en vrijdag naar de noorse dokter (die ws toch niks doet)

iemand nog meer tips tegen deze pijn? ik word er nog steeds gek van (manlief moet het ook erg ontgelden nu… :oops: )

Hey Niene,

Wat vervelend en ik probeer mee te denken.

Een zwangerschapsmassage misschien? Wie weet zit er deels verkrampte spieren bij.

Het blijft bij dit soort dingen moeilijk te begrijpen (omdat het moeilijk te omschrijven is) hoe en waar je het voelt.

Bij zwangerschapsvergiftiging komt en gaat de pijn, die voelt alsof je een soort brede elastiek boven de buik hebt die te strak zit (net iets onder de BH) , gewegen en buigen doet dan zeer. Dat is in iedergeval mijn ervaring en er was niks wat het kon verzachten.

Wat doet warmte met de pijn (hete douche)?

En paracetamol, want dat neem ik nu snachts tegen de pijn om wat te kunnen slapen.

Ik mag van mijn cesartherapeut trouwens niet meer op mijn rug liggen. Als ik op mijn linker zij lig krijg ik het erg benauwd, alsof ik dan niet vrij kan ademen. Dus ik kan op het moment alleen op mijn rechterzij slapen.

Tegen maagzuur/ pijn helpt het beste om steeds maar kleine beetjes te eten, te zorgen dat je maag niet leeg raakt maar ook niet vol raakt.

Veel sterkte

:hug:

Shalom

thanx shalom,

ik heb gebeld met mijn nederlandse verloskundige, die zie dat het kramp kon zijn, die onstaat door het groeien van mijn buik. ik zelf denk dat het misschien irritatie van de aanhechting van mijn middenrif is. bij mij ontsteekt alles direct, dus daar was ik banger voor. VK zei dat ik bij de HA vrijdag aan moet dringen op vervolgonderzoek.

liefs, Niene

Hoi Niene,

Ik weet niet of wat ik voel hetzelfde is als wat jij voelt, maar ook ik heb last van mijn middenrif. Het begon met een tintelend gevoel (net als je hebt als je voet of been slaapt) vervolgens voelde het als spierpijn en nu voelt het heel branderig.

Vrijdag heb ik het aan de verloskundige gevraagd en ze zei dat het waarschijnlijk komt omdat de baarmoeder ertegenaan duwt. Verder kon het volgens haar geen kwaad. Ik moet wel zeggen dat ik echt alleen van mijn middenrif en borstbeen last heb, dus niet van mijn schouderbladen.

Bij mij werkt het ook goed als ik plat (op de bank) lig. Vannacht ga ik proberen te slapen met een dunner kussen.

Goed rechtop staan en zitten werken bij mij ook erg goed. Als ik ingezakt sta of zit, gaat het helemaal erg pijn doen.

Ik merkte maandag dat ik tijdens het zwangerschapszwemmen helemaal geen last had van mijn middenrif en ook de flankademhaling die we bij yoga leren is erg prettig.

Sterkte ermee,

Karine

Je zou ook nog een middenrifbreukje kunnen noemen bij de dokter? Mijn vader heeft dit (heel veel mensen hebben dit zonder dat ze er wat van merken) en asl het opspeelt denk je bij een man aan een hartaanval ofzo omdat het in de schouder/arm trekt.

De afsluiting tussen maag en slokdarm werkt dan niet goed en je krijgt het zuur, maar mijn vader is dus 2 keer afgevoerd met een ambulance omdat we echt dachten dat het even helemaal fout ging.

Kan best dat zoiets opspeelt door zwangerschap? Heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar alle suggesties helpen misschien bij je arts?

Niene,

Hoe is her vandaag gegaan met de pijn? Kunje het nog een beetje uithouden? Beterschap hoor. :-*

Shalom