Phoe, dat huishouden! En nu nog verlof...

Hoi allemaal,



We hebben 3 kleine kindjes: oudste is 4 en de jongste is nu bijna 3 maanden oud. Heb nog wat ouderschapsverlof/ vrije dagen waardoor ik nog niet voluit hoef te werken. Maar het is nu al druk en dan vooral dat huishouden… Het is ook niet bepaald mijn hobby, toegegeven. Maar die idiote hoeveelheid was (elke dag wel één), jongetjes die nog niet goed recht kunnen plassen (dus elke keer de plee bevuilen), katten, een man die heel lief is maar niet snapt waar ik me druk over maak… Het helpt allemaal niet mee. :frowning: Nu ben ik op de dagen dat ik alleen de kleine heb grotendeels met het huishouden bezig. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over hoe dat straks moet als ik weer 3 dagen werk (mijn man werkt er 4). Collega’s raden een schoonmaakster aan, maar dat is financieel niet haalbaar met 2 kinderen in de opvang (die ook maar steeds duurder wordt :evil: ). Ik weet wel dat een huis met 3 kleine kindjes nooit helemaal netjes zal zijn; hoeft ook niet. Maar er moet natuurlijk wel iets gebeuren.



Goed, sorry voor mijn gemopper :oops: . Maar ik vraag me wel eens af hoe anderen dat doen. Tips?



(weet trouwens niet of het hier goed staat, maar dat merk ik wel :wink: )

Prioriteiten stellen. Maak een lijstje van wat echt iedere dag moet gebeuren. Zet bovenaan het lijstje tijd voor je zelf, daarna tijd om met je dochter te kroelen en je andere kinderen te spelen en daarna pas het huishouden. Het verlof is bedoeld om bij te komen van de bevalling en van je kleine te genieten. Doe alleen wat echt noodzakelijk zijn en maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk Strijk alleen maar wat echt gestreken moeten worden. Opvouwen/sorteren kan je in de woonkamer doen terwijl je meisje in de box ligt. Ga als ze slaapt niet meteen aan de slag maar ga eerst even een kwartiertje op de bank zitten met een kopje thee en een boek. Zet desnoods een kookwekker. Kijk van de dingen die je moet doen of je ze niet aan je man kunt uitbesteden als hij thusikomt of in het weekend. En als hij het doet, laat het hem op zijn manier doen.

Ten eerste; kleine jongetjes die niet recht kunnen plassen moeten gewoon zitten :wink: Dat scheelt al wat.

Ik heb de kinderen ook zo dicht op elkaar, maar was in die periode wel altijd thuis. Als je werkt, is er ook niemand om zooi te maken toch…? Dat scheelt weer.

Ik kwam vaak overdag niet veel verder dan ff stofzuigen, dweilen, keuken enigzins, de wc en gebruikte spullen weer opruimen. Maar als je dat al direct doet, stofzuigen en evt dweilen tijdens middagslaapje, dan ben je al een heel eind.

Was erin iedere avond, evt nog ophangen anders in de droger dan hou je het ook bij. Was haalde ik naar beneden om op te vouwen zodat ik dan zicht op de kinderen had.

En 's avonds als de kinderen op bed liggen samen even wat doen… Dat deden wij tenzij we echt heel moe waren iedere avond. Vaak maar een halfuurtje/drie kwartier, maar dan kan je wel mooi even die handjes van de ramen afpoetsen, wc/badkamer grondig doen enz.

@Lune wrote:

Ten eerste; kleine jongetjes die niet recht kunnen plassen moeten gewoon zitten :wink: Dat scheelt al wat.




haha dat was ook het eerste wat ik dacht.

Hier zitten de heren dus gewoon op de wc, klaar. Scheelt heeeeel veel losse rondjes dweilen waarschijnlijk en het is nog beter ook he… kunnen ze beter uitplassen als staand :thumbup: .



Hier 4 kids en heb het vooral met de was… die berg is net weg, draai me om en ligt die er gewoon weer… of is het een nieuwe berg? Hoe dan ook… de was gaat maar door. Ben dus allang blij dat we een wasmachine hebben en niet zoals vroegah alles op de hand zouden moeten doen (dan was ik vast gestopt na 1 kindje :mrgreen: ).



Hier vind ik het op zich prima als de was bij is, de kinderen schoon, gevoed en in schone kleren naar school zijn vertrokken (de oudste 2 dan), de toiletten schoon zijn en er 1x per dag een stofzuiger door de kamer is gegaan.

Alles wat ik extra doe op een dag is mooi meegenomen, maar lukt het niet… dan ligt het er morgen ook nog wel :shifty:



Meeste dagen lukt het prima om er nog even wat extra bij te doen en blijft het dus allemaal redelijk binnen de perken, maar soms is er zo’n periode (zieke kinderen, 4 extra beddengoed wassen op 1 dag - en geen droger - etc etc) en dan is er geen ruimte voor die extra dingen en springt mijn man gelukkig bij als hij thuis is en houden we het huis leefbaar met elkaar.



Ik heb wel mijn ‘standaard’ gewoon iets naar beneden bij moeten stellen.

Zo netjes als toen we met zijn tweetjes waren wordt het voorlopig niet meer :wink: maar je mag best zien dat er in een huis geleefd wordt en wie de bewoners zijn.

EN we hebben het nu over het algemeen een heel stuk netter als toen we nog 1/2 kinderen hadden… puur omdat de ‘noodzaak’ van direct achter je kont opruimen met 3/4 kinderen toch echt wat groter is geworden.



overigens heb ik mezelf na gister een ontzettend drukke dag gehad te hebben vandaag ‘vrij’ gegeven. Er draait nu 1 was, die moet gehangen en that’s it… nummer 3 is ontzettend druk bezig om al het speelgoed na elkaar uit te proberen en ik laat hem vandaag een keertje… ga me er vandaag niet druk om maken, morgen vlieg ik er een keer door en het is weer aan kant (en speelgoed is maar rommel, het is niet vies dat scheelt).
En als hij het doet, laat het hem op zijn manier doen.

Hihi, dat is een goede ja! :mrgreen:

Ten eerste; kleine jongetjes die niet recht kunnen plassen moeten gewoon zitten

Daar zijn al diverse gesprekjes over geweest. Maar je hebt gelijk. Tijd voor maatregelen dus... (wilde zijn prille mannelijkheid niet aantasten :angel: ).

Als je werkt, is er ook niemand om zooi te maken toch..? Dat scheelt weer.

Daar maak ik me nu juist zorgen over: die zijn er nu ook niet (man + 2 oudsten zijn nu de deur uit). Ik gebruik deze tijd nu om de boel een beetje bij te houden. Maar de moed zakt me dan wel een beetje in de schoenen als ik het drietal uitzwaai, me omdraai en dan naar een ontplofte huiskamer kijk... :roll: Dat moet dus wel anders als ik ook ga werken.

EN we hebben het nu over het algemeen een heel stuk netter als toen we nog 1/2 kinderen hadden... puur omdat de 'noodzaak' van direct achter je kont opruimen met 3/4 kinderen toch echt wat groter is geworden.

Denk dat het hem daar wel in zit bij ons. We moeten weer een slagje efficienter en strikter gaan worden in alles. Maar ik heb al wat goede tips gekregen van iedereen! Bedankt alvast!

@Es2407 wrote:

Ten eerste; kleine jongetjes die niet recht kunnen plassen moeten gewoon zitten


Daar zijn al diverse gesprekjes over geweest. Maar je hebt gelijk. Tijd voor maatregelen dus… (wilde zijn prille mannelijkheid niet aantasten :angel: ).




het dus gewoon op beter voor je gooien door te zeggen dat dan pas echt alle plas eruit is :lol:

Idd prioriteiten stellen.



Kijk wat ECHT nodig is…

Of een schema maken voor wat je elke dag kunt gaan doen.

En wat zijn de belangrijkste dingen qua hygiene.

Hier hetzelfde hoor, maar ben ook makkelijker geworden. Ik zit n u thuis in de ZW en ben ook wel eens bang hoe moet dat straks…

Nu breng ik de oudste 2 naar school en ga dan meestal pas de zooi van de ochtend opruimen. Dat moet dus straks allemaal gelijk gebeuren :shifty: .



Maar goed, een paar tips…



Wij hebben de ontbijtspullen op een dienblad staan die ik dus in één keer op tafel zet en ook weer in één keer in de kast zet.

(je kan ook nog de voor dat je naar bed gaat de tafel dekken).

De kinderen moeten zelf hun bord en beker op het aanrecht zetten.



Voor de wc heb ik voor tussendoor reinigingsdoekjes van de Lidl, echt werkt perfect. Kan ik makkelijk tussendoor even de wc schoonmaken.



Ook veeg ik wel eens de vloer ipv stofzuigen.



Ook staat er op het aanrecht een spuitflacon met allesreiniger.



Misschien hebben anderen ook nog tips, dan lees ik mee.

schema maken voor je zelf wat je per dag wilt doen en echt niet meer doen :slight_smile:

en de belangrijke dingen (wc etc.)



En (dat werkt bij mij hoor;) ) meteen de wasopvouwen als het van de lijn af komt, bed netjes neer leggen als we er uit stappen. bord + beker en bestek meteen in de vaatwasser, doekje over aanrecht dat het netjes ziet.

Zo is meestel altijd netjes en hoef je niet alles in 1 x te doen :slight_smile:

Het NU doen principe werkt. Dus niet denken joh komt vanavond als de hele bubs op bed ligt. Dan ben je uitgeblust.

Je kunt ook ipv volledig de dweil erdoor even wat vlekken met een doekje weghalen, je weet wel voor het oog. :wink: (oooh die babydoekjes zijn superhandig 8) ) Stofzuigen hoeft niet perse in alle hoekjes en kieren elke dag! Even hoppa de looppaden en grote oppervlakken en het oogt gelijk schoner.

De oudste een stukje mee laten helpen door bv standaard voor het naar bed gaan even te laten opruimen samen. Hoeft niet alles alleen te doen, maar een goeie gewoonte is te ‘kweken’ door desnoods alles in de wasmand te laten stoppen. Hoef jij niet zo te bukken en heb je 1 mand waarin alles zit ipv dat het door de kamer slingert.

Voor jezelf een routine kweken. Welke dag wil je stofzuigen en dweilen uitgebreid doen? Wat ik wel echt iedere dag doe is de was. Zodra ik de machine vol heb hoppa draait ie ook. Het apparaat werkt wel daar hoef ik niet naar om te kijken en ik vouw gelijk als de droger klaar is dat scheelt strijken. Mijn man strijkt zelf de overhemden die hij nodig heeft. :angel: En mijn kleding koop ik strijkvrij. :mrgreen:

Als je het trekt in combinatie met werken; een kwartier voor de hele bubs wakker worden en wat in huis doen, elke ochtend bv de vaatwasser uitpakken, even een doekje over het toilet ed. en tijd voor jezelf! Rustig met een bakkie koffie zitten voor je dag begint. Je kleren voor de volgende dag klaarleggen voor je naar bed gaat idem voor de kids overigens dat scheelt stress in de ochtend. Sterker nog alles wat ik in de avond kan doe ik dan zoals tas inpakken en spullen klaarleggen.

En 1 van de belangrijkste dingen; op tijd naar bed! Mijn streven is om er nooit na 23.00 in te liggen. Dat lukt niet altijd maar wel zeker 80% van de tijd. :thumbup: Goed uitgerust zijn scheelt immens in de stress. Kan beter nadenken, prioriteiten stellen. En wat ik soms ook doe als ik weet dat ik bv een dag in de week heb die extra druk is; vooruit koken. Een stoofpot oid is net zo heerlijk als het uit de vriezer komt dan wanneer het vers gemaakt is. :wink: De rijst hoef ik weinig aan te doen sinds ik een bak heb voor in de magnetron, afgemeten rijst erin en water en het is enkel wachten tot het klaar is (ok dan dek ik dus ondertussen de tafel :wink: ) en gelijk na het eten afruimen. Ook de keuken dan even een doekje over ed, opruimen tijdens het eten koken doet ook enorm veel ipv te wachten tot je klaar bent met koken. Ik maak als ik bv spaghettisaus of lasagne maak al een warm sopje in de wasbak. Daar ligt een doekje in en daar gaat na het koken alle spul in wat in aanraking is geweest met rode saus. En juist dingen als lasagne maak ik vaak in de middag al klaar zodat het in de avond alleen nog afgebakken hoeft te worden in de oven. Eens per week een soep en broodjes dag doet het ook goed. Een lekker stevig gevulde soep, broodjes erbij, wat rauwkost of sla en het is een maaltijd die nog verantwoord is ook.

Overigens denk ik dat een 4 jarige het ws nog leuk vind ook om bv mama te helpen met een natte washand om handjes van deuren te verwijderen. Probeer eens uit wat leuk is, mss met een swiffer over de vloer of zo.

En wanneer je de mogelijkheid hebt en je hebt een goeie vriendin of buur dan kun je bv afspreken dat je 2x per week een middag kids ‘uitwisselt’ zodat je allebei een middag hebt waarin je wat klusjes kunt doen waar je anders de handen niet voor vrij hebt.

hier ook 4 kinderen, oudste word 7 in september, jongste 1 jaar in juli.



De jongens moeten idd zitten op de wc.



Verder leef ik op structuur, op bijgestelde eisen (ga niet stoffen puur omdat ik stof zie wetende dat ik het gisteren net heb gedaan bijvoorbeeld) en



het allerbelangrijkste… sta jezelf bewust tijd toe om niets te doen en te genieten van je kids en spreek een tijd af waarna je niets meer doet. ONGEACHT wat je dan nog ziet en waarvan je denkt, dat zou ik eigelijk…



Hier heb ik van 10.30 tot 11.30 echt een uur waarop ik niets doe. Is de was dan klaar, dan wacht die maar even, staat het aanrecht vol, dan jammer…

Ik pak koffie, kroel even lekker met Suus en mies, we kijken wat tv of spelen en ik geniet.



's avonds na 20.00 uur doen we niets meer (nou eerlijk is eerlijk, ik vind strijken erg rustgevend, dus ik strijk wel 2 avonden tijdens een programma op tv)

Soms is alles dan redelijk aan kant en soms ook niet en ik lig er niet meer wakker van.



verder gebruik ik een schema, ik ben sommige dingen eenvoudiger schoon gaan maken (verdunde allesreiniger in een plantenspuit en een washandje wat erna toch op minimaal 60 graden gewassen word om bv wastafel en wc brillen even mee af te nemen)

I love swifferen, heb er 1 beneden staan en 1 op de tussenverdieping en zelfs zo’n ding voor afstoffen. Erg makkelijk voor alle franse slag klusjes.



Voor de was hebben we allemaal een eigen mand. Iedereen gooit de was in zijn eigen mand en elke ochtend voor het naar school gaan ren ik van boven naar beneden met een verzamelmand en trek ik ze allemaal even leeg.



Ik moet wel elke dag wassen maar als ik er in de ochtend meteen 1 aanzet, kan hij aan de lijn net voor mijn pauze en is het 's avonds droog.

Ook kieskeuriger worden. Als een broek verder niet al te vies oogt, krijgen de jongens hem gewoon nog eens aan.

Rokken en jurkjes hetzelfde. T-shirts die geen vlekken hebben, hang ik even uit en die krijgen ze dan een dag later weer aan voor ik ze was.



Wat ik ook als erg prettig ervaar is stapjes… niet in 1 x de hele badkamer willen soppen maar tevreden zijn met alleen de douche. Een andere dag het bad en dan weer een keer de vloer.



Bijhouden is het grote geheim hier, tevreden zijn met elk klein klusje gedaan en niet denken, doorhalen dat moet ook nog. Je put jezelf uit, geniet niet van je gezin en voor je het weet voel je je overwerkt.



Vandaag heb ik bijvoorbeeld 1 was gedraaid en opgehangen, en van 1 verdieping de bedden verschoond en gezogen.

De bedden van de andere verdieping zijn een andere dag aan de beurt. :thumbup:

  • taken onderling goed verdelen
  • lijstje maken op welke dagen je wat gedaan wilt hebben, als leidraad
  • bijhouden scheelt ten opzichte van het verzamelen en dan alles in één keer moeten doen
  • kinderen zo veel mogelijk zelf laten opruimen



    tja, volgens mij is het ook gewoon bikkelen. Je hebt kinderen vrij snel achter elkaar gekregen (en dan ook dieren erbij verzorgen…) Stel niet te hoge eisen. Als de oudsten naar school gaan, krijg je weer meer ruimte.

naast al een aantal genoemde tips; een menulijst maken voor de hele week, welke dag eet je wat.

het is geen schoonmaaktip natuurlijk, maar kan mss wel tijdswinst opleveren.

het scheelt mij een hoop qua; wat-eten- we- vanavond te moeten bedenken op een druk en hongerig moment.



nu kan ik op een voor mij rustig moment bedenken wat we eten en ook gerichter plannen.

bijv snel te bereiden maaltijd op een werkdag, maaltijd die meer tijd vraagt als ik vrij ben.

of een stamppot voor 2 dagen tegelijk, scheelt meteen weer een dag koken.



en doordat ik vantevoren weet wat er allemaal gegeten word die week, heb ik ook al een groot deel van de boodschappenlijst klaar, kan ik alles zoveel mogelijk in èen keer halen, scheelt weer boodschappen tijd.

(ik maak inmiddels zelfs een menu/boodschappenlijst voor 2 weken, scheelt nog meer :lol: )



en idd de allerbeste tip; standaard ernstig bijstellen :lol:

het klinkt misschien stom, maar ga eens kijken of flylady.com goed voor jouw werkt. Voor mij werkt het als een tierelier en ik heb veel meer rust gekregen in mn huishouden. Ik maak me niet meer zo druk om een bepaald gebied in mn huis, want 1x in de maand/5 weken, komt ie toch weer van pas…

Het systeem waar ze mee werken, werkt niet alleen voor je huishouden, maar ook een beetje psychisch en juist dat stukje is voor mij goed. Rust en regelmaat, ook in je huishouden, zalig!



duss…als je een beetje engels kan lezen dan raad ik je deze site echt aan en dan beginnen met de babysteps.



Groetjess Jiska

Ik weet niet wat je ervoor over hebt, maar onze huishoudelijk hulp kost 10 euro per uur en komt elke week 3 uur langs. Dus 30 euro per week en het scheelt mij een hoop werk…



Zij begint met de bovenetage stofzuigen en om de week ook dweilen. Daarna gaat ze een week strijk wegwerken, vaak wel 1 a 1,5 uur werk.

Dan gaat ze de wc’s en wastafels schoonmaken.

Dan is er vaak nog 0,5 a 1 uur en 1 keer, dat gaat ze ramen zemen boven of beneden, deuren en kasten boven vochtig afnemen, douchecabine en bad schoonmaken, keukenkastjes afnemen. Dus elke week krijgt er iets een goede beurt.



Op zich hoef ik dan alleen te wassen en drogen en de benedenetage bijhouden. De bovenetage vind ik gewoon niet handig met 3 jonge kids in huis.



Ik heb van die vochtige schoonmaakdoekjes in de wc beneden liggen, zodat ik daar elke avond (als de kids op bed liggen) even snel de wc en wastafel mee kan afnemen.



Als de jongsten na de lunch een middagdutje gaan doen dan ruim ik alle speelgoed op. En 's avonds weer als ze naar bed zijn.

De eettafel ruim ik na elke maaltijd gelijk af. Mokken en glazen die we niet meer hoeven gebruiken, zetten we op het aanrecht of in de afwasmachine.

Zet niet teveel op kasten en dressoirs, dat geeft ook al een opgeruimder zicht. Ook is het dan makkelijker om even snel een schoonmaakdoekje eroverheen te doen.

Hier ook 3 kids, werk zelf 3 dagen en mijn man werkt er 5.



Voor de kids naar bed gaan, ruimen Zij de troep op in de huiskamer.

Stofzuigen doe ik niet op de dagen dat Ik ook werk, er is dan toch niemand.

De was doe ik 2x in de week, staat het kreng de hele dag te draaien, maar daar hoef ik niet bij te zijn :wink:



De kinderkamers blijft lekker een zooi. Als ik wil stofzuigen maken ze de vloer leeg en als ze naar bed gaan, wil ik fatsoenlijk naar hun bed kunnen lopen in het donker als er wat is, dus maken ze een paadje voor me :mrgreen:



Iedereen ruimt zijn eigen troep op. Doen ze het niet, verdwijnt het in een vuilniszak. Geloof me, dit testen ze maar 1x uit 8)



Iedereen laten helpen dus! Succes!

Alle huishoudtips zijn zo’n beetje al gegeven, dus van mij nog twee hier zeer beproefde ideeen voor het koken:



Kook 1 of 2 keer in de week een dubbele portie pastasaus, bami, nasi, stamppotten (in de winter dan hè) etc. Die avond eten jullie de helft op, de andere helft gaat in de vriezer. Die eet je een ander keertje als je een drukke dag hebt (of straks op je werkdagen). 's Ochtends uit de vriezer vissen, gedurende de dag laten ontdooien en 's avonds ben je binnen 10 minuten klaar met koken…eeeh…opwarmen.



Of anders op een drukke dag: brood met soep (al dan niet uit de vriezer, zie boven), salades en knakworstjes. Lekker makkelijk.



Enne…mannen houden van duidelijkheid. Dus niet zeuren waar je je zo druk over maakt, want hij ziet dat toch niet. En hij gaat het ook niet zien. Die van mij vraag ik gewoon of hij iets wil doen. Zonder eerst te mopperen dat het hier zo’n bende is etc etc. ‘‘Wil jij vanavond even de wc’s schoonmaken?’’ En hup daar gaat 'ie. Oké, hij neemt niet de muren van het toilet mee, maar dat komt dan de volgende keer wel als ik het weer doe.



Succes met alles!

Meiden, wat fijn jullie reacties! :-*



Het is ook vooral dat ik soms het gevoel heb er alleen voor te staan qua huishouden. Nu ik nog veel thuis ben, vind ik dat niet zo erg. Maar als ik straks weer 3 dagen werk wordt dat lastiger natuurlijk. Maar dat gevoel is misschien ook niet altijd terecht. Wat dat betreft heeft Chrissy wel een punt: gewoon aan het werk zetten en niet te veel klagen. Dan doet hij het ook zonder mokken :wink: .



Nou ja, komt goed allemaal. Vooral met jullie tips. En als het straks even niet lukt, lees ik gewoon dit topic weer; heb ik weer inspiratie :stuck_out_tongue: .

oh herkenbaar idd…



Mijn man “ziet” echt niet dat hij ook wel kan meehelpen.

Maar als ik hem vrijdag mail dat hij zaterdag de badkamer kan schoonmaken en de garage kan opruimen, dan zet hij dat in zijn to-do lijstje en is het gewoon gedaan aan het eind van zaterdag.



Een keer roepen dat “dit weekend de badkamer en garage wel gedaan mogen worden” zorgt ervoor dat hij zegt “nou inderdaad” en dat is het dan…



Gewoon aansturen dus.



Hier trouwens een echtgenoot die doordeweeks om 6.45 de deur uitgaat en er om 18.15 in komt.

Hij helpt wel mee de kinderen naar bed te brengen. Maar alles komt zo ongeveer verder op mijn schouders terecht.

Zondag is gezinsdag, dan doen we eigelijk niet zo veel. Hooguit nog een uurtje strijken en soms grasmaaien. Maar verder dus niks.

Dus dan is het best pittig.

Verwachtingen bijstellen en tevreden zijn en blij worden van elk klusje gedaan, hoe klein ook. Helpt echt en is goed voor je goede gevoel.



Kan soms al heel blij worden van gewoon een keer de planten water geven of even een stofdoekje langs het ergste stof.

Zo’n eetschema doen wij hier trouwens ook. Maar dan meer om kosten te besparen en omdat onze zoon een autisme stoornis heeft en die vooraangekondigde duidelijkheid nodig heeft.

Het werkt gelukkig wel meerdere kanten op.

Ik heb een vast schema…



Zaterdag`s ga ik met de kids naar boven zo rond 18.30…Ik verschoon dan de bedden en ga stof af nemen+ badkamer uitsoppen. Ondertussen loopt het bad vol om de kids in bad te doen



Zonsdag smiddags als de jongste in bed ligt stofzuigen



Maandag werken, savonds wassen en was opvouwe’n



Dinsdag hele dag vrij, sochtends kids voor de tv, ik ga beneden verdieping stofafnemen en stofzuigen+ wc. Dat is hooguit een uurtje werk. Daarna ff koffiedrinken bij een vriendin of dergelijke. Savonds als de kids in bed liggen weer wasje draaien en was opvouwen. Daarna sporten



Woensdagochtend, niks, smiddags en savonds werken

DOnderdag vrij, overdag wc poetsen en stofzuigen, savonds strijken



Vrijdag werken savonds sporten…



Ik heb het er zo "vast"in zitten dat het ook echt werkt als een tierelier!