Phoe, dat huishouden! En nu nog verlof...

Zo klinkt het heel simpel :lol: En opgeruimd!

Hier zit er toch echt wel veeeel meer werk in en is het echt niet spik en span hoor.



Wel merk ik dat een vaste routine hebben idd prettig is. Zo doe ik iedere ochtend als de kinderen naar school zijn de tafel afruimen, keuken weer netjes maken, woonkamer netjes maken, vensterbank/tafeltjes afnemen en wc even schoonmaken. Daar ben ik dan een klein uurtje mee bezig, afhankelijk van of we het de dag ervoor netjes hebben bijgehouden of niet :wink:

's Avonds probeer ik dat dus ook, voor het eten moeten de kinderen opruimen, na het eten ruimen we af, keuken schoon, tafels leeg.

Dan gaan we naar boven en meestal leest mn man voor terwijl ik was ophang/vouw/aanzet, kleding klaarleg voor de dag erna voor de kinderen.



In het weekend/vrije dagen werken we ook met lijstjes. Mijn man stapt gerust over het mandje was dat onder aan de trap staat en volledig uitpuilt (zeg maar zo dat ik er niet eens over heen kan stappen met mn dikke buik/bkkenklachten) en bedenkt echt niet dat dat weleens naar boven mag… Lijstjes dus. Ook de kinderen vinden het leuk om kleine klusjes af te strepen en dat iedereen gelijk is, iedereen evenveel klusjes, werkt denk ik ook goed, saamhorigheidsgevoel enzo. En daarna natuurlijk met zn allen iets leuks doen@

Ik probeer dingen altijd te combineren.



B.v tijdens het koken als het eten opstaat, doe ik wat dingen in de keuken b.v keukenkastjes afnemen, binnenkant per kastje schoonmaken.



als ik ga douchen neem ik 1 a 2 keer in de week de fles antikal en badkamer reiniger mee.

Spuit alles in voor ik ga douchen, tegen de tijd dat de douche aan gaat is het goed ingewerkt.

Ik sop mijn haren in, dat trekt even in en in de tussen tijd borstel over de muren en kraan en afspoelen maar.



Strijkgoed strijk ik meteen weg zodra het droog is, zo heb ik nooit volle manden met strijkgoed.

dit geld trouwens ook voor de overige was hoor.



Stofuizgen doe ik hier 2 keer perdag, wij hebben een hond en ik vindt het gewoon vies als mijn zoon in de hondenharen zit.

1 keer in de week doe ik het grondig (onder de kasten, bank etc) de rest oppervlakkig.



Het weekend is voor mij ook echt weekend en dan doe ik op stofzuigen na ook echt niets.

Ik werk 3 dgn in de week dus het huishouden doe ik echt op die 2 vrije dagen en de was stijken/vouwen doe ik in de avond na mijn werk.



Gelukkig heb ik wel een partner die heel veel doet in het huishouden en gelukkig ook ziet.

Zo doet hij de was uit zich zelf en het stofzuigen.

Ook opruimen doet hij zonder dat ik het moet vragen.

Heel herkenbaar allemaal.

Ik werkte 3.5 dag in de week en had op het laatst geen tijd meer voor een kop koffie…Belachelijk!

Nu heb ik de meeste tips al ter harte genomen die hier staan. Verder houd ik gewoon van een schoon,net,opgeruimd huis.



ja, ik heb kids, en ja, ze mogen ook wel spelen. Maar ons huis is geen speeltuin en wordt er alleen gespeeld/ tv gekeken in de keuken. Dat is 2 weken roepen, corrigeren, en soms “straffen” maar nu wordt er keurig alleen daar gespeeld. Begrijp me goed, ze mogen best even puzzelen oid in de woonkamer, maar verder niet.

De keuken is echt groot genoeg. Voor ons was ook wel een eye opener: wij hebben teveel speelgoed. Gewoon echt veel te veel. Ze konden niet eens een keuze maken zoveel. Dus, samen met de kids gaan zitten en alles gereduceerd tot 4 bakken, voor elk kind 2. Een groot speelkleed erbij en dat is het.

Het scheelt zooooooveel opruimwerk, ze kunnen kiezen en spelen lief. Dat was echt een hele goede beslissing.



Daarnaast heb ik een wasmachine met een kort programma. Daardoor was ik elke dag.

We hebben 4 manden en daar sorteer ik dagelijks alles in. Alles wat een kleine was waard is gooi ik de machine. Een half uur later is het fris en heb ik weer een mand leeg. Snel opvouwen, mand op de trap. de eerste van ons neemt het mee en gooit snel de was weer op de stapels in de kast. Ideaal!



Ik ruim nog steeds veel op, zo zit ik in elkaar. Maar niet meer zo panisch, en geordend.

Daarnaast heeft alles in huis een vaste plaats en een vast ritme. Soms zorgt dat bij mij wel enigszins voor problemen, aangezien ik daar op het moment nogal aan vastklamp. (burnout) maar toch brengt het rust.

ook hier heel herkenbaar. soms had ik op zaterdag gewoon een rothumeur omdat ik dan pas tijd had om goed te zien wat een zooi het was :oops: belachelijk



er zijn al goede tips gegeven. wat hier ook wel werkt voor het grote werk is dat mijn moeder af en toe een dagje langs komt op mijn mama-dag. zij houdt de kinderen bezig en ik kan eindelijk ramen zemen/tegels afdoen/ snel wat boodschappen halen, wat dan ook. we lunchen gezellig samen en iedereen heeft een leuke dag :thumbup:



en verder inderdaad ook hub inschakelen, een planning maken, eten vooraf invriezen en soms gewoon de andere kant opkijken :mrgreen: