We hebben maandag een begrafenis en voor ons is het dan normaal dat we in zwart gekleed gaan, niet zozeer in pak. Tenminste, bij ons in het dorp zie ik zelden mensen in pak met een begrafenis. Gewoon netjes, sober.
Nu moeten we maandag naar het westen van het land en mijn schoonmoeder verwacht nu dat mijn vriend een pak aanschaft!
Vriend aangegeven dat hij dat echt niet gaat doen, schoonmoeder boos: dan komen jullie maar niet! Het gaat toch niet om kleren bij de laatste eer aan iemand, het gaat er toch om dat je er bent???
Wij gaan ons niet anders voordoen dan anders en komen gewoon in zwart. Zie niet in wat het probleem is van een zwarte broek met overhemd of trui.
Hoe denken jullie hierover?
Waarom moet men in vredes naam een pak aan???
Als iemand graag wil dat je in een bepaalde kleur komt, oke daar kan ik me nog wel in vinden. Maar om iemand te verplichten om een pak of een mantelpakje aan te trekken gaat mij te ver.
Vind het wel heel ver gaan om dan te zeggen : dan kom je maar niet
Met een zwarte broek met trui/overhemd/blouse/shirt lijkt me niks mis. Netjes is ‘hoe het hoort’ maar dat is echt niet perse een pak! Zolang je weet dat een hawaiishirt niet gepast is,likt mij niks aan de hand. Zou iig geen pak aanschaffen.
Hier worden ook weinig pakken gedragen in de omgeving als iemand is overleden.
Ik vind het ook niet nodig. Net als de rest: nette broek en blouse is niks mee.
In de omgeving worden er wel zwarte pakken en mantelpakjes gedragen bij een begrafenis of crematie. Ik draag nooit een rok of mantelpakje maar heb wel een zwarte in de kast hangen voor dat soort gelegenheden. Zelfde geldt voor mijn vriend.
Als ik een dierbare moet begraven zou ik er, als het me uberhaupt op zou vallen, er geen problemen meehebben als andere mensen dat niet doen, zolang ze maar netjes gekleed gaan en geen schreeuwerige kleuren shirt of trui aan hebben.
Ik zou als ik niet meer in een mantelpakje of zo zou passen ook een nieuwe kopen. Een zwart mantelpakje of pak kan je altijd opnieuw gebruiken en ja in mijn omgeving doe je gewoon een pak aan bij zo’n gebeurtenis.
hier is het al niet eens meer zo dat je echt in het zwart komt,
wel nog de oudere generatie,
ik heb nauwelijks zwarte kleding en moet zeggen schaf het er ook niet voor aan.
dan doe ik gewoon een zwarte broek aan (die ik wel heb) en wat donker net shirt erop. (nu heb ik gelukkig nog nooit een begrafenis gehad)
Een nette zwarte broek met overhemd/blousse lijkt mij goed genoeg voor een begrafenis. Ik zou er ook niet speciaal iets voor kopen. Maar een trui zou ik niet aan doen naar een begrafenis.
Ik heb wel eens iemand in een vrolijke rok op een begrafenis gezien, dat vond ik persoonlijk niet zo geslaagd
als de schoonmoeder de nauwste nabestaande is, dan zou ik er meer waarde aan hechten dan wanneer zij gewoon vindt dat ‘dat nou eenmaal zo hoort’.
Als het een wens is van de overledenen of de nabestaanden, tja, hmmm, iets speciaal er voor aanschaffen vind ik dan wel ver gaan (zeker een pak), maar dan zou ik wel kijken wat er mogelijk is qua lenen of zo.
Ik heb wel eens iemand in een vrolijke rok op een begrafenis gezien, dat vond ik persoonlijk niet zo geslaagd
kennis van mij heeft haar man begraven in een prachtig zomerjurkje. Heel zorgvuldig uitgezocht. Vind dat niet verkeerd. Vind sowieso niks verkeerd als het jouw manier van verwerken is. (waarbij je als je verder van de overleden persoon af staat natuurlijk wel rekening dient te houden met de nabestaanden.)
zolang het netjes is (en niet zoals een neef op de begravenis van mijn oom in een schipperstrui met de gaten op de ellebogen ed :roll: ) dan is het toch prima?
En qua kleurig en fleurig… ik hoop dat mocht ik overlijden (hopelijk over heeeeel veel jaren pas) mensen ook gezelliger/ dagelijkser op komen dagen als strak in het pak dat ik ze bijna niet herkend zou hebben als ik er zelf bij was geweest.
Bij mijn oom was de kist felblauw geverfd met allemaal vissen erop geschilderd en de handjes van zijn kleinkinderen langs de rand. Helemaal passend bij mijn oom en tante en hun gezin en ik vond het heel mooi.
Maar oh wat is daar een commentaar op geweest van mensen die verder van hun af stonden…
Nee hoor, ik zou gewoon netjes heen gaan zoals jullie anders gaan en op jullie manier de laatste eer bewijzen aan de overledene in kwestie.
Ik ben zelf wel zo, nou ja ik, mijn man dat hij bij naaste familie
een pak draagt.
Familie die verder staat of andere bekenden draagt hij geen pak. Maar wel extra netjes gekleed. Geen blauwe jeans maar grijs/zwart met overhemd en/of trui erover.
Mantelpakjes draag ik niet. Ik draag gewoon wat ik in de kast heb. Bij naaste familie en jurkje met iets van een colbertje of een mooi zwart vestje.
Ik zou wel rekening houden als de persoon die dit wilt in dit geval Schoonmoeder, als ze dichtbij hem staat.
Je kan duidelijk zelf zeggen
‘’ We hebben geen pak, en om alleen voor deze aangelegenheid te kopen vinden we wat duur/overdreven’’
En dan voorstellen wat je evt. wel aan kan doen, bijv. een nette zwarte broek, overhemd en evt. een net jasje.
@mamaMarije wrote:
En qua kleurig en fleurig… ik hoop dat mocht ik overlijden (hopelijk over heeeeel veel jaren pas) mensen ook gezelliger/ dagelijkser op komen dagen als strak in het pak dat ik ze bijna niet herkend zou hebben als ik er zelf bij was geweest.
Bij mijn oom was de kist felblauw geverfd met allemaal vissen erop geschilderd en de handjes van zijn kleinkinderen langs de rand. Helemaal passend bij mijn oom en tante en hun gezin en ik vond het heel mooi.
Maar oh wat is daar een commentaar op geweest van mensen die verder van hun af stonden…
Dat is R. zijn wens ook, hij zegt.. als ik overlijd, wil ik graag dat jullie mijn leven vieren, dat ik er uit heb proberen te halen wat er in zat, en vooral wat ik heb bereikt.
Geen grauw iets, maar gewoon fleurig! Zoals jullie zijn.
Wat een prachtige kist lijkt mij het, helemaal naar eigen smaak wss.
bij mijn opa (kunstenaar) heeft zijn kist vijf dagen in de garage gestaan met allemaal potten verf erbij, en kwasten. En dan kon iedereen die dat wilde er iets opschilderen. Was, los van het eindresultaat, ook een ‘prettige’ manier om die dagen door te komen.
hier zie je alleen de oudere generatie die in een pak gaat.
zowiezo valt het mij op dat er heel veel in een (donkere) spijkerbroek met blouse ofzo op de begrafenis komt…
ik zou er ook niet speciaal een pak voor kopen…
Nou ik zou er ook niet speciaal een pak voor kopen…als ie er al eentje heeft oké, maar er speciaal 1 aanschaffen nee.
Op de begrafenis van mijn schoonmoeder was het ook gewoon netjes in zwart maar niet speciaal in pak. De kist heeft ook bij haar thuis gestaan en alle kleinkinderen zijn op dezelfde dag gekomen en hebben hem beschilderd en de namen erop geschreven…hele mooi vrolijke kist is het geworden.
Als ik kom te overlijden wil ik graag dat iedereen komt zoals ie is en ook zoals ie dagelijks gekleed gaat. Ik zou ook willen dat ze mijn leven vieren en niet mijn dood betreuren.
Ik heb ook geen wensen alleen de muziek voor de rest mogen ze het lekker zelf uitzoeken
Hoe treurig het voor de directe nabestaanden het ook is, deze aangelegenheid, ik persoonlijk zou me (mits ik gewoon netjes gekleed kom) me niet snel laten vertellen dat ik niet welkom zou zijn op een afscheid. Dat is gewoon zo persoonlijk,dat bepaald een ander niet.
Heb ooit wel eens iemand gezien die heel zomers (witte rok, witte slippers en nog net geen topje) verscheen op een begrafenis. Dat vond ik niet zo’n handige keuze. Begreep het ook niet,maar verder zou ik over kleur niets zeggen. Die teen-slippers en net-van-het-strand-look ging me een stap te ver.
Als hij gewoon netjes gekleed is, gewoon gaan!
@Sweet-Love wrote:
Ik zou wel rekening houden als de persoon die dit wilt in dit geval Schoonmoeder, als ze dichtbij hem staat.
Je kan duidelijk zelf zeggen
‘’ We hebben geen pak, en om alleen voor deze aangelegenheid te kopen vinden we wat duur/overdreven’’
En dan voorstellen wat je evt. wel aan kan doen, bijv. een nette zwarte broek, overhemd en evt. een net jasje.
Schoonmoeder heeft familiair niks met de overledene te maken (is de schoonvader van mijn schoonzuster) en zoals je al schrijft; gaan we daar echt geen pak voor aanschaffen, wat daarna in de kast beland en nooit meer gebruikt wordt. Besteed het geld liever aan wat anders. Mijn vriend werkt niet op kantoor en als wij een feestje hebben oid dan mag dat ook “netjes” en niet in pak. Mijn vriend moet leren dat ie zich niet iedere keer op de kast laat jagen door zijn moeder. Er is gewoon bij iedere gelegenheid wel wat (verjaardagen, feestjes, Sinterklaas, Kerstmis), iedere keer weer. Mij krijgt ze niet meer zo ver maar hem nog wel, helaas. En ik word daar wel eens heel erg moe van. Als je denkt dat het weer rustig is (na een goed gesprek) en goed gaat van die kant dan komt er wel weer wat. Heel jammer gewoon. We houden de eer aan ons zelf. Verschijnen daar gewoon netjes en na de gelegenheid gaan we weer.
Op de begrafenis van mijn moeder was mijn oom er met zijn gezin en die droegen allemaal zo’n trainingspak van parachutestof (dat was heeeel modern in 1992). Kijk dat vind ik nou een pak wat je niet aantrekt naar een begrafenis, maar verder lekker aantrekken waar je je fijn bij voelt, het is namelijk al ongemakkelijk genoeg allemaal toch?
Sweet love, ik zeg altijd precies het zelfde, een herinnering aan het leven, maak er een feestje van, mocht ik komen te overlijden.
Met fleurig bedoelde ik trouwens dat de persoon er meer uitzag alsof ze naar het cafe ging. Ik persoonlijk vind dat niet geslaagd, maar ik kom dan ook niet nar een begrafenis om iemands leven te vieren. Ik kom daar om iemand een laatste eer te bewijzen en dat doe ik in een nette zwarte broek en blousse.