elk jaar maak ik pompoenensoep
en elk jaar vervloek ik mezelf eigenlijk dati k er aan begin…
wat een k*t werk om die pompoenen te snijden en schillen… :S
en ja, ik weet dat de schil eraan kan blijven zitten, maar deze keer lijkt mijn pompoen op het wrattenzwijn van de smurfen…
pfff jullie hebben helemaal niets aan mijn berichtje, maar moest even mijn frustratie delen
Heb het nog nooit gedaan, maar wil wel graag aankomende week ook eens een soepje maken, jij nog een recept ? Zie wel wat topics erover, maar echt een recept met de hoeveelheden niet, en voor iets dat ik nog nooit heb gemaakt kook ik liever niet op gevoel
Maar kun je het niet met een scherm groot mes schillen, zoals je een mango/Ananas kunt schillen ?
Of gewoon je man aan het werk zetten
ik heb mijn recept in het topic over de pompoensoep gezet. kan je morgen laten weten of het ook daadwerkelijk smaakte
en ondanks mijn koksmes vind ik eht nog een hels karwij om hem schoon te maken. mijn man is niet thuis, maar die wil lik eigenlijk ok niet om hulp vragen ik ben zo’n muts die, als ze kookt, het ok echt zelf wil doen…
maar mijn pompoen is schoon. 1300 gram pompoenvlees en ik vind het genoeg de rest ligt nu dus iin de kliko :oops:
Heb je zelf pompoenen in je tuin of koop je die?
Een vriendin van mij heeft als hobby pompoenen en kalebassen kweken. Elk jaar heeft ze er heel veel, en dan het liefst zoveel mogelijk verschillende soorten en groottes. Zij maakt ook vaak pompoensoep. Lijkt me inderdaad een hele klus!
Eet smakelijk!
jippie: hier in de buurt zitten een hoop boeren die ze verbouwen/kweken.
dus voor 1 euro had ik nu 3 verschillende pompoenen
maar heb wel besloten dat ik volgend jaar nog maar 1 soort koop, en dan het “kleintje”. wat een genot om die te schillen
Ik koop ze bij de appie: ingevroren en in kant en klare kleine blokjes gesneden :lol: Dat scheelt een hele hoop werk!
Volgend jaar lekker van unox kant en klaar kopen,
en een beetje al la ellen erbij maken :-*
@Gab wrote:
Volgend jaar lekker van unox kant en klaar kopen,
en een beetje al la ellen erbij maken :-*
oehoeh, dat kan natuurlijk echt niet, kant en klare unox sope vergelijken met verse pompoensoep :snooty:
ik vond het vroeger ook een vreselijk karwei, maar ik gebruik nu een dunschiller, en ik ben er eigenlijk zo mee klaar.
kant en klare soep, of kant en klare pompoenstukjes komt er hier niet iin…
ik vind het een verschrikkelijk karwei, maar ik vind het gewoon een echt heerlijk herfstklusje
en nu hebben we een heerlijk pittig, vers soepje
en dat ik drie pleisters op mijn vingers heb is bijzaak toch?
fiep: ik hoor meer mensen over een dunschiller, maar het schillen vind ik het grootste probleem nog niet… maar dan heb je zo’n joekell van een pompoen, want ik kies natuurlijk altijd de grootste uit, en die moet dan nog doormidden… daar heb ik eht meeste moeite mee…
maar met een dunschiller krijg ik dat echt niet voor elkaar hoor… :think: wat voor pompoen heb je dan? ik vond het een vrij dikke, harde schil eromheen zitten
Pompoen hoef je niet te schillen hoor!!
ik weet dat vele vinden dat je de schil erbij kan gebruiken, maar wij vinden dat niet lekker.
daarnaast leek mijn pompoen op het wrattenzwijn van de smurfen, dus nee, die schil hoefi k niet…
Ik hol hem altijd uit met zo’n meloenbolletjesding (hoe heet zoiets?). Werkt perfect hier!
Yep, ieder hersft als ik weer aan pompoensoep of pompoenrisotto begin sta ik weer te vloeken :mrgreen:
nu laat ik het slachten gewoon over aan hub, ik begin pas met koken bij de stukjes pompoen
Ik heb laatst een keer pompoensoep gemaakt… was de 1e keer en ik vond hem errug lekker :mrgreen:
En vond het schillen eigenlijk reuze meevallen… :shifty: Ik deed 't op dezelfde manier als een meloen: eerst door de helft, dan in 4en. En kwart in schijfjes snijden en dan zo het schilletje eraf. Alleen het in 4en snijden was ff wat lastiger als bij een meloen, maar een goed mes doet veel werk
Zal het recept morgen eens gaan opzoeken…
@knipoogje1983 wrote:
maar met een dunschiller krijg ik dat echt niet voor elkaar hoor… :think: wat voor pompoen heb je dan? ik vond het een vrij dikke, harde schil eromheen zitten
ik denk idd dat het gedeeltelijk ook wel aan het soort pompoen ligt. Ik eet allerlei soorten pompoen, maar de ene is idd moeilijker te slachten dan de ander. Flespompoenen zijn heel slacht-vriendelijk

meestal heb ik een stuk van zo’n joekel-pompoen, schilt ook best ok:

Gewoon in die vouw snijden en dan met je dunschilletje de schil er af.
Van die kleinere pompoenen is de schil vaak een stuk taaier, en krijg ik met mijn dunschillertje het meestal niet voor elkaar:

winnie, krijg je daar niet enorme spierpijn van? lijkt me zo’n lange klus.
Gaatjes in de pompoen prikken en even een minuutje in de magnetron op vol vermogen. De schil vliegt er af :thumbup:
@Ninanien wrote:
Gaatjes in de pompoen prikken en even een minuutje in de magnetron op vol vermogen. De schil vliegt er af :thumbup:
alleen was hij te groot voor in de magnetron :mrgreen:
fiep: die pompoenen had ik geen van alle

ik had een spagettipompoen, en die ging nog wel redelijk, maar leek op een cantaloup meloen. Ook qua grootte.
Daarna had ik een of andere grote groene pompoen :think: leek een beetje op het wrattenzwijn van de smurfen :mrgreen: en daar had ik dus echt veel moeite mee…
Ik heb vorig jaar pompoensoep gemaakt. Lekkerrrrr. Maar wat een kl@$#te werk zeg. Ik heb hem uitgehold, dat ging wel het makkelijkst. Die schil was er niet af te krijgen.
Het werk was het trouwens wel waard. Het water loopt me al weer in de mond. Alleen geen pompoenen in de tuin dit jaar Ik denk dat ik even bij onze groenteboer langs rijd… (en in mijn kookboeken moet zoeken waar ik dat briefje met dat recept heb gestopt)
Ieuwww pompoensoep was :sick:
Hubbie en de meiden vonden het ook niet lekker.
Had hem zo gemaakt:
1 kilo pompoen (was er nog over na het schillen etc)
2 uien
1 winterpeen
Komijn 1 theelepel
2 laurierblaadjes
2 teentjes knoflook
zout/peper
1 groentebouillonblokje
1 liter water
Nog wat creme fraiche erbij bij het opdienen en verse peterselie.
Maar nee ieuww pompoensoep is niets voor ons denk ik, terwijl ik echt een soepmens ben en zelden een soep vies vind.
Romata, misschien had je net pech met je pompoen? Ik heb het ook één keer gehad, een hele muffige pompoen, of in elk geval, er komt dan zo’n soort ‘vochtige aarde-smaak’ aan de soep :shifty: :sick: