Pffff wie wil ze hebben...

Af en toe word ik echt stapelgek van mijn honden… als de kinderen janken janken de honden, aangezien Sem een huilbeeb is en dus de nodige aandacht nodig heeft en Jim dat niet altijd ziet zitten en dan in een jengelbui uitbarst is het hier gewoon halve dagen net een gekkenhuis. Twee jankende kids twee jankende honden en daar loop ik tussendoor te mopperen op de honden, de kinderen sussen en als alles weer rustig is bedenkt er wel weer iemand een reden om te huilen en dan begint het weer van voren af aan :wall: . Waarom die gekke beesten nou meejanken weet ik niet, ze doen het sinds Jim er is. De kleine (Jack Russell) is meestal de aanstichter, is vreselijk gestresst, likt zijn pootjes ook helemaal stuk en de da heeft geen andere oplossing dan hydrocortison met prednison erin met als gevolg dat beest de keuken vol pist :sick: . Dus daar begin ik niet meer aan. Hij zit nu gewoon hele dagen met zo’n kap op tot de wondjes goed dicht zijn (door het likken komt blijkbaar endorfine vrij dus het werkt verslavend). En hoe ik het moet aanpakken? Mopperen werkt niet, met iets gooien werkt niet, ze hebben gewoon nog steeds hun eigen vaste plekje in de keuken Jim komt er niet bij en pakt niks van ze af of zo. Ze steken elkaar gewoon aan. En nou beginnen ze tegenwoordig ook al te janken als ze aanslaan als er iemand aan de deur is of zo of als er voor de deur iemand staat te praten (zoals vanochtend om 7.15 uur :wall: ). En als Sem dus 's nachts weer eens een slechte nacht heeft doen ze ook gezellig mee. Ik word er echt stapelgek van :frowning:

jee wat lastig zeg

ik hoop niet dat het hier straks ook zo gaat met 4 honden



hebben de honden beide een eigen bench?

je zou misschien een paar van die gevulde botten kunnen kopen zodat ie daar op kan likken als afleiding



en anders iets met bach bloesem proberen?

ik heb daar zelf geen ervaring mee maar hoor van anderen goede berichten daarover

oh vreselijk lijkt me dat! Ik heb ook een jackie maar als ze aanslaat of jankt ben ik er snel klaar mee. Gelukkig doet ze dat zelden, maar ik kan me wel voorstellen dat je er gek van word!



echte tips heb ik niet, je zou eens een mailtje kunnen sturen aan martin gaus? Of een andere hondengedrags therapeut?



huilt jim hoog? Ik bedoel, ze horen stukken beter en als ze hoge tonen horen gaan ze janken.



:hug:

Jou honden zijn steeds lager in rang gegaan.

Misschien wat vaker aandacht … dat zal er nu best bij inschieten … denk ik.



En Sem, als huilbaby, die heeft rust en regelmaat nodig.

Dus hopelijk heb je snel een oplossing voor alles :-* :hug: sterkte :hug:

Hier hetzelfde probleem met de hond… maar ik moet hand in eigen boezem steken…



Hij doet dingen die hij ook deed… (blaffen, janken, verharen… etc) ook al voordat Ruben geboren werdt… Alleen erger ik me er nu meer aan…



Ik heb al aan hem gevraagd of hij zijn “jas” net als iedereen aan de kapstok wil hangen… maar helaas…



Hoe dan ook ze moeten inderdaad terug in rang… en dat merk ik wel aan de hond dat hij daar echt in moet schikken…



sterkte ermee… het valt niet mee

Als ik jou verhaal zou lees komt er een ding naar mijn mening heel duidelijk naar voren namelijk “stress”.

Kinderen zijn niet de enige die dit vijloos aanvoelen, ook honden zijn hier zeer gevoelig voor.

Vooral bij de Jack zie je dat heel duidelijk naar voren komen, ik vraag me dan ook af of jullie Jack geen “Hotspot” heeft (ben geen DA hoor) maar zo klinkt het wel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotspot_

Maar wat jij omschijft komt daarbij wel heel dicht in de buurt.



Mijn eigen herder jankt ook mee als zij een baby hoort huilen, het zit hem namelijk in de toon van het geluid wij kunnen het niet horen, honden echter des te meer. (onze jankt ook mee als de mob afgaat)



Helaas is het zo dat 2 honden elkaar inderdaad versterken in hun gedrag.

Als jij zegt dat de Jack de aanstigter is dan zou je met de Jack moeten beginnen om zijn gedrag om te buigen.

Als honden onder stress staan of veel minder aandacht krijgen dan dat ze normaal krijgen dan kunnen ze negatief gedrag gaan vertonen en dat wordt meestal alleen maar erger.

De hond zal namelijk alles doen voor een beetje aandacht of dat nou een positief of een negatieve reactie op levert maakt hem niets meer uit.

Waarschijnlijk met de komst van de kids en vooral met de laatste hebben steeds minder aandacht gekregen. De hond gaat dan zoeken naar een andere vorm van aandacht en deze hebben ze duidelijk gevonden.



Mopper is aandacht, als je iets naar hem gooit is aandacht… hij zal dus alles blijven doen als het maar aandacht oplevert.

En honden leren erg snel hoor vergis je daar niet in :naughty:

Gooien werkt alleen als het een verassings effect heeft, hij mag dus niet zien wie er gooit en je mag zeker niet bij elk negatief gedrag iets gooien.

Het verassings effect is er dan namelijk af en je kunt er een hond voor terug krijgen die heel erg schrikkerig kan worden.



Waar je eigenlijk mee zou moeten beginnen (en dat is heel moeilijk ik weer het :wink: ) is al het negatiefe gedrag van je honden compleet te negeren.

De hond niet aankijken, niets zeggen, niet straffen, niet aanraken gewoon helemaal compleet negeren als of ze niet bestaan.

Is de hond vervolgens stil dan meteen uitbundig belonen met iets zeer lekkers. (hulp van een klicker werkt nog beter) en prijs hem/haar helemaal de hemel in. Je laat dus zien kijk dit is wat ik graag zou willen.

Dit doe je met elk ongewenst gedrag. Negatief geheel negeren, positief zeer goed belonen.

De hond(en) krijgen op een gegeven moment door dat b.v stil zijn hun veel meer oplevert, dan te staan te blaffen.



Het klinkt makkelijk maar vergis je er niet in hoor, dit gaat best wat tijd en energie kosten.

Ook moet jij en je partner heel erg consequent blijven zeer zeker in het begin. Val je namelijk een keer in je oude gewoonte dan kun je weer van vooraf aan beginnen.

Ook zal je zien dat als jullie je hier aan houden, het gedrag in eens veel erg lijkt te worden. Dit klopt de hond(en) zullen nog eenmaal proberen om alles uit te kast te halen. Blijf je hier ook hier consequent dan zal het gedrag gaan uitdoven en niet meer zo gauw terug komen.



Wat daar ook bij zeer belangrijk is en blijft is dat de honden ook hun aandacht krijgen die ze nodig hebben.

En dat hoeven zeker geen lange wandelingen te zijn maar voor hun het gevoel en idee dat ze er nog steeds bij horen.

Bijvoorbeeld even een lekkere aai of knuffel of even een kort spelletje in de tuin.



Het zou echt heel zonde zijn als je deze 2 honden weg zou doen, eigenlijk kun het hun niet kwalijk nemen. Hun schuld is het immers zeker niet.

En jammer genoeg zie je zoveel honden op marktplaats en in de asiels zitten die voor o.a deze redenen zijn weg gedaan :frowning:

Als je er echt de moeite voor neemt kun je weer 2 hele leuke honden terug krijgen!

Schakel desnoods een hondenschool in voor begeleiding.

Ik doe ze niet weg hoor het zijn mijn eerste kindjes, maar af en toe :silenced: . Er is veel stress in huis dus daar komt het gedeeltelijk misschien wel door. We hebben echt onze handen nu vol aan de kids dus de honden moeten het even met wat minder aandacht doen idd. Maar de Jack is gewoon een gek beest, bij hem beginnen de likplekken (hotspots) al als ik zwanger ben en bij Jim was het over toen die 4 maanden was. Sem heeft veel aandacht nodig en huilt veel dus tja die plekken blijven nu wat langer zitten.



Dat janken is gewoon om gek van te worden, ze doen het overigens bij alle huilende kinderen, dus ook al voordat Jim er was, maar toen kwam hier af en toe een neefje en verder waren er nog geen kids in kennissen en familiekring die hier veel kwamen dus viel het niet echt op. Ik had echt verwacht dat ze er aan zouden wennen. Negeren werkt dus totaal niet, want dan gaan ze des te harder te keer, Jack begint te janken Rottie doet mee, Jack gaat harder janken en Rottie nog harder, buiten het feit dat ik er zelf echt niet tegen kan nu (heb een ppd), heb ik ook nog buren, onze huizen zijn heel gehorig (ik hoor het al als de buren plassen) dus ik ga echt niet toelaten dat ze zo tekeer gaan want dan ga ik problemen met de buren krijgen (en eerlijk gezegd zou ik ook niet blij zijn met zulke buren als wij, jankende kinderen, jankende en blaffende honden en dat hele dagen en soms dus ook nachten door).

Suus

Misschien helpt het als je de honden even lief toespreekt en aait.

Zeg je iets van … rustig maar -weet niet hoe je hond heet :shifty: - er is niets aan de hand.

Probeer rustig te blijven, bij mensen en zeker bij dieren werkt dat beter dan dat je zelf uit je dak gaat :-* :hug:

dat zou ik zeker niet doen omdat je dan ongewenst gedrag gaat belonen. gevolg --> het gedrag wordt 10 keer zo erg.



Dat ze bij het negeren 10 keer harder gaan blaffen/janken kan kloppen. Ze denken ook waar blijft ze nou?? En zullen dan alles doen om een reactie te ontlokken.



Het negeren werkt bij mijn cursisten in bijna alle gevallen altijd.

Kan me inderdaad voorstellen dat je ook rekening moet houden met je buren.

Dan zou ik toch adviseren om contact op te nemen met een goede hondenschool en vragen om begeleiding.

Nou dat zit er dus echt even niet in dragon een hele goede tip maar onze Sem vraagt zoveel tijd en aandacht op het moment en ik zit zo met mezelf in de knoop dat dat gewoon niet gaat. Hub is in het weekend al druk met allerlei dingen die ik doordeweeks al zou kunnen doen maar gewoon niet gedaan krijg, om geen enkele reden gewoon omdat ik het allemaal even niet meer zo goed zie, hij wil ook even leuk wat tijd met de kids doorbrengen natuurlijk en de tijd is al zo beperkt. De rottweiler is al bijna 11 heeft pas een hersenbloeding gehad dus die zal er waarschijnlijk nog maar een paar jaar zijn met een beetje geluk. Jack is pas 6 dus daar zullen we wel mee aan de slag moeten natuurlijk. Het komt wel hoor, langzaam maar zeker zal alles wel weer op de rit komen en dat zullen de honden ook wel voelen.



Ik vind je tips echt heel goed en ga er zeker iets mee doen, wilde gewoon even lekker klagen (heb ze ondertussen allebei al wel even geknuffeld en sorry gezegd omdat ik ze vanmorgen had gedreigd naar de lijmfabriek te brengen :angel: ).

LIJMFABRIEK :o :shock: :naughty:

Dan kom ik ze wel bij je ophalen :mrgreen: :wink:

Och Suus… dat ook nog eens erbij?? :?

Maar he, de lijmfabrriek :naughty: :mrgreen:

Wel goede tips trouwens van dragon :thumbup:

Wij hebben ook redelijk wat te stellen gehad met Elv dat Mees kwam, en die was nog echt easy vergeleken bij Semmie en je jack… Succes :hug:

Voor katten bestaat er zoiets als feliway, heb je ook niet zoiets voor honden? (Dragon?)



Of valeriaan druppels door het drinkwater doen?

Feliway ken ik inderdaad voor katten, dat is volgens mij een soort van ventilator die Feromonen verspreid als ik het goed heb toch??



Voor zo ver ik weet heb je dat niet voor honden, wel heb je voor honden idd ook rust gevende druppels, maar of ze ook daad werkelijk werken daar zijn de meningen heel erg over verdeeld :wink:

Zo zijn er mensen die Bach Rescue Remedy aan hun hond geven.

De ene vindt het een wondermiddel, de ander zonde van zijn geld.

Je kan het natuurlijk proberen, niet geschoten is immers altijd mis :wink:



Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet thuis ben in de homeopathie hoor…

Feliway bootst idd feromonen na ja.



Valeriaan druppels zijn niet zo duur. De kat die het niet nodig had liep super relaxed door het huis :mrgreen: en de kat die het wel nodig had hielp het matig.



Maar daarom is het wel te proberen. net als mensen die op het ene middel wel goed reageren en op het andere niet.

Die dingen zijn er ook voor honden, maar dat wordt afgeraden bij kinderen met luchtwegproblemen en Jim heeft een tijd veel hoge luchtweginfecties gehad. Bovendien is Sem dus allergie gevoelig dus ga ik liever niet dat soort dingen in huis halen. Homeopathie weet ik niet zo… moet binnenkort voor de jaarlijkse injectie naar de da, misschien weet die nog wat.

@Tante Soesa wrote:

Die dingen zijn er ook voor honden, maar dat wordt afgeraden bij kinderen met luchtwegproblemen en Jim heeft een tijd veel hoge luchtweginfecties gehad. Bovendien is Sem dus allergie gevoelig dus ga ik liever niet dat soort dingen in huis halen. Homeopathie weet ik niet zo… moet binnenkort voor de jaarlijkse injectie naar de da, misschien weet die nog wat.




er is ook feliway spray die kan je ook bij de dierenarts kopen en daar spuit je om de paar dagen iets van in zijn nekkie.dan blijft het voor mensen niet ruikende goedje bij de hond alleen.de hond zal er rustiger van worden en na een tijdje zal je het hopelijk niet meer nodig hebben…



van bach heb ik idd ook vaak en veel goeie dingen gehoort.

Ik heb geen tips voor jouw problemen met de honden maar ik kan wel zeggen dat bach ook geen wondermiddel is.

Wij hebben 2 bordercollies waarvan er 1 panisch is voor knallen, schieten, onweer en vuurwerk.

Hij sloopt dan echt alles en probeert weg te lopen.

Een bench daar sloopt hij gewoon de tralies uit en een ijzeren hekwerk met prikkeldraad (!) daar draait hij zijn poot ook niet voor om. In huis heeft hij de lambrigering, deuren en een raamkozijn inclusief palnten en potten al meerdere keren gemollestreerd…

Hij presteert het zelfs om bijna al springend over een hek van 1,80 te komen :shock:

Tja geen schatje als hij bang is.

De keren dat hij ontsnapt is (en dat zijn er al meer dan 20) dan blijft hij uren weg (km’s rent hij dan) om vervolgens (tot nu toe gelukkig) weer heelhuids terug te keren.

Wij hebben ook al alles geprobeerd, geluids cd’s, gedragstherapie, speciale bachbloesems die voor hem samengesteld zijn en ook bach rescue, maar niets helpt hoor.

We stoppen hem nu altijd in een buitenkooi van 2 m hoog als hij weer bang is. Leuk is anders en hij wordt er niet minder bang door maar hij verwond zichzelf gelukkig niet meer.

Maar ondanks dat wij hem dus ook al meerdere keren flink vervloekt hebben willen we hem niet kwijt hoor :wink: Als er voor hem geen gevaar is dan is het zo’n heerlijke lieve rustige hond, echt een knuffelkont :inlove:

Kortom soms moet je er maar mee leren leven denk ik :mrgreen:

vuurwerk is echt drama voor sommige honden :roll:

onze oudste teef is ook doodsbang voor vuurwerk en onweer



maar die komt dan ook echt niet buiten

die ligt het liefst achter de wc pot in het donker

ik laat haar altijd maar gaan



maar slopen doet ze dan gelukkig weer niet

de andere 3 honden zijn gelukkig niet bang

Mijn hondje zit met oud en nieuw standaard voor het raam te kijken naar het vuurwerk, als ik dr dan weghaal is ze gewoon boos dat ze niet mag kijken en vliegt ze weer terug naar het raam. Ik maak met oud en nieuw dus altijd een lekker plekje in de vensterbank :lol: