pfff scholen

even van vooraf aan. Ik zit zelf in het onderwijs, doe invalwerk en val regelmatig in op 2 van de drie scholen die hier zijn. De scholen vallen onder het zelfde bestuur enz e hebben 1 bovenschools directeur. NU gaat straks onze dochter naar de school waar ik nog nooit ben geweest om in te vallen.



Ik werd uitgenodigd als nieuwe ouder op de informatie avond. In tegenstelling te horen hoe er ook o pde andere scholen werd gewerkt kreeg ik een heel ander verhaal. op mijn vraag bijvoorbeeld hoe ze het doen met de herfstkinderen kwam zij er als locatiedirecteur er voor uit dat ze dat onzin vonden en dat ze daar niet aan mee deden :oops: Verder vroeg ik of de kinderen van januari ook mee mochten draaien met de cito, en dat doen ze dus ook niet, vinden zijn als team belachelijk terwijl de andere twee scholen het wel doen! en zo een eerlijk beeld naar de ouders toe kunnen brengen.

Dus ons eerste begin was niet zo heel goed… :?



Nu was ik op het conultatiebureau geweest en daar gaven ze aan het verstandig te vinden voor onze dochter om haar direct na de kerst na school te doen. Ipv twee weken na de kerstvakantie, want dan is ze officieel vier. Ze is in het weekend jarig. Ze zou dus nu zoals het nu is en gaat naar het kdv gaan tot de kerstv akantie, dan twee weken thuis en dan direct naar school.

Nu adviseerden ze mij van het CB om even conact op te nemen met de school en te vragen of ze direct na de vakantie mag komen of hoe dat werkt met evt een begeleide brief van het CB.

Dus net gevraagd. Nou… er werd me toch moeilijk gedaan. Het mag alleen met een onderzoek door externe mensen en ga maar door. Ze wilde mijn reden weten, dus aangegeven dat julia op dit moment onhandelbaar en driftig is, dat ze uitdaging moet en ze moet weten waar ze aan toe is. Ook niet straks een onrustige periode van slepen van eht een naar de ander, maar dan kan ze voor de kerst de boel afsluiten en dan na de kerst starten op de school en ook een ander kdv.



DUs… meot er nu een brief komen, gaan ze een gesprek aan met een orthopedagoog en het consultatiebureau, dan moet het nog in het team, om te voorkomen dat straks alle ouders willen dast hun kind direct na een vakantie komt.



Ik ben zo boos… dat ik mijn totaal niet begrepen voel!! Oke… we liggen elkaar niet, ook mede door mijn schuld… maar het gaat wel om het welzijn van mijn kind en de thuissitatie… Ik kan er wel van janken! :cry:





mijn vraag is eigenlijk… meer mensen die met zoiets te maken gehad hebben… en hoe is dat opgelost?

Even los van wat je onhoudelijk schrijft (mij zou het nl bijvoorbeeld echt niet uitmaken als er niet meteen een citotoets is. Zou het ook een beetje uh sneu vinden als dát de manier zou zijn van school om te communiceren naar ouders hoe het met hun kind gaat…maar soit, daarging het hier niet om); als je nu al zo’n niet fijn gevoel hebt bij deze school, is er dan niet een andere school waar ze alsnog heen zou kunnen?



Een goed gevoel hebben bij een school, vind ik enorm belangrijk. En als je nu al zo ‘overhoop’ ligt met ze, lijkt me dat een onprettig vooruitzicht voor de komende 8 jaar…

ik snap dat je zo tegen de cito aankijkt. Ik vind de cito voor mezelf toch wel even een zwart wit beeld hoever mijn eigen kind is.



er zijn weinig andere opties. Er zijn wijken waarin onze woonplaats is verdeeld en aan de hand van je wijk moet je naar die school. Of jemoet een gegronde reden hebben, bv dat je zelf werkt op een bepaalde school of dat er iets is met opvang van opa en oma dat het kind daar de hele week is. Noem maar op, dan gaat het via het bestuur een soort van overleg of je wel of niet naar een andere shcool mag.



Helaas woon ik ergens waar het qua scholen enorm achter loopt. DIngen die ik de grote stad zes jaar geleden aan de orde waren, omdat ik daar toen werkte, komen hier nu aan bod :wall:

Mag dat zomaar, dat het schoolbestuur bepaalt naar welke school je moet vanwege de plek waar je woont? We hebben hier toch wettelijke vrijheid van onderwijs? :shifty:

maar het schoolbestuur mag wel een beleid vormen. En als dat niet is na hoe je zelf bent, moet je dus een andere school kiezen. Nu is hier verder erg weinig keus. Dus, ja…


Persoonlijk zou ik ook een andere school kiezen, op basis van het verhaal dat ik van je lees. Een school die op die manier met zijn leerlingen en de ouders omgaat, zou ik niet mee geassocieerd willen worden.



Enne… De school mag wel een beleid hebben, maar mag jou niet verplichten om daar ook aan mee te werken! Wij woonden eerst ook in een andere wijk, maar wilden onze kinderen toch op deze school hebben, omdat hij goed aangeschreven stond, en dat was geen enkel probleem! Zou me daar dus alsnog eens goed over laten informeren. School’s wil is zeker geen wet! :naughty:

tja, wat de anderen al schreven, waarom laat je haar niet naar een van de andere scholen gaan?



dat ze zo moeilijk doen over die twee weken :evil:



Elize wordt op maandag 19 december 4. eigenlijk zou ze dus dan ook naar school moeten maar omdat het zo vlak voor de vakantie is (ze zou dan 3 dagen naar school ‘moeten’) gaat ze pas na de vakantie.

en hier de buurt zijn zeker wel 6-8 scholen maar wij hebben uiteindelijk voor de dichtstbijzijnde school gekozen.

Ook ik zou gaan kijken voor een andere school. Werk ook in basisonderwijs en als je nu al overhoop gelegen hebt dan weet je zelf ook wel hoe dat werkt met andere dingentjes later…



En over die 2 weken eerder naar school. Dat snap ik dus wel weer in tegenstelling tot anderen. Het is overal gewoon dat kindjes op hun 4 de naar de kleuters gaan en niet eerder. Behalve op ( medische ) indicatie.



Op mijn zoon zijn school is het beleid dat de nieuwe kindjes de eerste 2 weken alleen de ochtend mogen komen. Was ik het ook niet mee eens, ten eerste zat hij al hele dagen op de creche, ten tweede was hij eraan toe en sliep niet meer in de middag en was nog een heel karwei om de opvang te regelen. Maar ik heb daar ook 1 jaar ingevallen ( zwangerschapsverlof) en er viel niets te regelen hoor. Was trouwens geen bestuurbeleid want ik werk bij hetzelfde bestuur en onze school heeft dat niet.



Maar ik zou dus echt naar een school kijken waar je je prettig bij voelt

wordt vervolgt mensen! de school krijgt nog 1 kans, want halen en brengen op een school een eind verderop gaat heir ook stress opleveren. Dit is zoooo makkelijk straks, 200 meter verderop is de school, geen gevaarlijke weg, als we een half jaar verder zijn en het gaat tegen de zomervakantie kan ze zo zelf terug komen lopen. of ik op het hoekje staan, of als ik de bel hoor loop ik die kant op.



Het cb heeft een mooi duidleijk briefje geschreven,z onder veel woorden. met daarin een dringend advies op te volgen die het cb voorschrijft om het gezin eindelijk in een rustigere situatie te laten komen. Plus nog wat toelichtingen van waarom.



sprak de locatieleidster op een andere school, gaf aand at ik het briefje had gegeven en ze zei nu: toen ik zei dat ik voro 1 december duidelikhei moet ivm de opvang, dat ik me verder maar geen zorgen moest maken, dat alles in orde kwam.

We wachten maar weer opnieuw af :wall: :wall:

Waarom nou :wall: :wall: :wall: ??? Het wordt toch in behandeling genomen, precies zoals je wilt?



Jij doet een verzoek wat afwijkt van het gewone en je verwacht dat een organisatie daar zo maar op in springt. Ik vind het heel logisch wat de school van jullie vraagt en dat je verzoek dan met beargumentering door een commissie heen moet en getoetst moet worden.

Hoe zou jij het zelf vinden (als leerkracht) als jij 1 ouder iets toezegt en een aantal dagen erna komt een aantal andere ouders opeisen wat jij een ander hebt toegezegd?



Ik heb zelf 2 kinderen met allebei een heel specifiek, redelijk onbekend probleem; dat kost tijd (en idd soms teveel tijd naar mijn zin) voor de basisschool om te kijken hoe zij mijn kinderen daarin kunnen begeleiden en daarvoor zijn zij verplicht bepaalde zaken via commissies te laten toetsen. Ik weet dus hoe het voelt als ouder. Nee, het is niet leuk, het liefst wil je vandaag al antwoord, maar het werkt nu eenmaal niet zo. Juist omdat jij in het vak zit, snap ik eigenlijk jouw onvrede over de gang van zaken niet.

ow, nee zo bedoel ik :wall: niet. Dat is meer een uitging van frustratie van hun manier van communiceren. Je krijgt nul komma nul reactie.



Het wordt nog een leuk geheel. Ik kan er ook nog wel de grap van inzien. De orthopedagoog waar dit alles mee besproken moet worden, heb k giste mee gewerkt. Ik spreek haar langer en had een akkefietje met een moeder uit de klas die met haar besproken moest worden. Ik begreep die moeder heel goed, maar de dingen die ze mij verweet wist ik niet, dus kon ik er niks aan doen. maar de frustratie begreep ik wel, odmat het ook om een koemelallergie ging.

Dus vertelde ik haar het hele verhaal hoe de thuissituatie op dit moment is, later realiseren dat zij in dit geheel de beslissende factor is. Ach jah… het is zo gelopen…ik wacht af.



Maar het meest blijf ik vallen over hun manier van communiceren.

Mag je dochter voor haar 4e verjaardag ook komen wennen?

Op de school van onze oudste mag je 10 dagdelen voor de 4e verjaardag komen wennen,

wat eigenlijk dus neer komt op 2 weken lang, elke ochtend.



Een school op 200 meter afstand is idd heel makkelijk, daar hadden we hier ook voor kunnen kiezen.

Toch hebben we een school op 1km afstand gekozen, omdat we daar een beter gevoel bij hadden.

@Sophia wrote:

Mag je dochter voor haar 4e verjaardag ook komen wennen?

Op de school van onze oudste mag je 10 dagdelen voor de 4e verjaardag komen wennen,

wat eigenlijk dus neer komt op 2 weken lang, elke ochtend.



.




en halve ochtend met mama, meer niet. Je moet dan komen rond het fruiteten en mag dan kijken. Vaak is dat op vrijdag en dan mogen ze op maandag volle bak meedraaien :roll: vind ik ook erg weinig, vooral voor bepaalde kinderen die meer tijd nodig zijn om te wennen.

Dat is idd erg weinig!

Is dat ook op die andere 2 scholen zo?

nee… bij de een mag je aangeven wat je denkt als ouder het beste is voor je kind. Dus is je kind snel gewend in een vreemde situatie of vind die het wel prima. Daar krijg je met je kind ook buiten de schooltijden om een kennismakingsbezoekje met alleen de juf, rondje school en je papa en mama. de andere school heeft de hele week ervoor 5 ochtenden die je mag komen wennen. De eerste twee mogen mama en papa mee, de andere dagen proberen alleen.



dus zo schuin is het allemaal.



Ik zie het nu ook wel. Ben niet van plan haar naar een vand e twee andere scholen te doen. Zodra ze moeilijk doen ga ik gewoon hoger op, naar de bovenschools directeur. Die ik overigens goed ken, omdat ik met hem op andere scholen werk en hij de thuis situatie ook kent.

Heb je niets aan, maar op onze school deden ze gelukkig niet zo moeilijk.

Zoon werd drie weken na de zomervakantie pas 4.



Tuurlijk mocht hij gewoon eind augustus mee instromen, was voor hem toch ook veel fijner dan na een paar weken als de rest al gewend was…?



Zo kan het dus ook :thumbup:

tja… een update… pffff… wordt je nog beroerder van. VOoral hoe je te woord wordt gestaan. Ze mag 5 dagen komen wennen ipv 1 morgen en dat is het. Dus dat betekend dat ze 1 week naar het kdv moet en dan naar school. Plus alle ellende hier thuis.

Zat em erg hoog, dus intrim erbij gehaald. DIe ken ik omdat hij op een andere shcool ook werkt. ALles uitgelegd, ben er ook erg emotioneel onder omdat het hier thuis verre van goed gaat. Ik krijg niet voor niks een onvoldoende op de thuissituatie (ons cb doet mee met een proef waarbij beoordeeld wordt of het kind opgroeit in een stabiele situatie en of er steun moet komen).



Vervoglens kreeg ik te horen dat ze dispensatie aan gaan vragen en dat ze dan ws wel eerder geplaatst kan wordne. Mega wat een ellende en moeite, terwijl ze alle kinderen die ruim na de zomervakantie vier worden wel gelijk na de zomervakantie laten komen… :wall: :wall:



we wachten wel weer af…

Het kost je idd veel moeite, maar zo te lezen is het bijna opgelost toch?

Dat zou hartstikke fijn zijn! J. weet waar ze aan toe is, na de kerstvakantie naar school, en jij krijgt misschien een stukje rust terug als dit eenmaal opgelost is.



Balen dat het thuis niet lekker gaat, :hug: .

Ik hoop voor je dat daar ook snel verbetering in komt. Misschien met wat hulp van buitenaf?

@Sophia wrote:

Het kost je idd veel moeite, maar zo te lezen is het bijna opgelost toch?

Dat zou hartstikke fijn zijn! J. weet waar ze aan toe is, na de kerstvakantie naar school, en jij krijgt misschien een stukje rust terug als dit eenmaal opgelost is.



Balen dat het thuis niet lekker gaat, :hug: .

Ik hoop voor je dat daar ook snel verbetering in komt. Misschien met wat hulp van buitenaf?




Hulpvhebben we gehad. Volgens de orthopedaggoog doe ik het wel zoals het beste voor hem is. Het is vooral dat ik enorm aan het eind van mijn latijn ben… Dat ik de knop soms niet kan vinden. Het enige wat helpt is rust om mij heen, plus nachtrust. Dat laatste is op dit moment weer weinig, moet er weer.veel uit…



Ik hoop dst hhet rond komt, anders is hey maaer voor een week. Dan mag ze de tweede week na dd kerstvakantie startwen

ik wil je gewoon even een knuffel geven omdat het met m.arijntje zo te lezen nog altijd niet geweldig gaat

:hug: :hug: