pfff er blijft een poepprobleem

sophie is al een geruime tijd indelijk als het gaat om plassen. Zowel overdag als snachts zonder een ongelukje.

Echter het poepen is nog altijd een probleem. Hebben al van alles geprobeerd en ook de forlax.

echter het poepen blijft pijnlijk en moeilijk gaan. Ze lijkt zich helemaal te overstrekken als ze moet poepen en tja, dat gaat natuurlijk niet op de wc…en dan na een behoorlijke tijd persen stinkt ze een uur in de wind en meerendeels blijkt er mar een ieniemienie hoeveelheid ontlasting gekomen te zijn.

nu heeft ze sinds 2 dagen bijna continu een luier aan, puur omdat haar onderbroeken steeds vies zijn van een spoor ontlasting.

ze slaapt ook erg veel momenteel en ziet bleek. Ik vermoed dat dit komt vanwege haar poepprobleem komt, maar zeker weten doe ik het niet hoor.



Maar wat nu? hoe zouden we het poepen kunnen vergemakkelijken voor haar? Soms denk ik dat het tussen haar oren zit, omdat het poepen zo moeilijk en pijnlijk was, dat ze daarom nu gewoon blijft denken dat het zo pijn doet, maar als ik haar dan zo zie persen vraag ik het me af… meissie lijkt er gewoon echt moeite mee te hebben.



Eerst gaven we haar 3 zakjes forlax per dag en daar kreeg ze diarree van. Toen teruggegaan naar 2 zakjes per dag, maar nu poept ze gerust 3-4 dagen niet…



Iemand de gouden tip/advies?

Combineren met een beetje Roosvicee Laxo erbij ipv dat derde zakje Forlax? Met Casper is het eigenlijk te makkelijk te regelen…als die bv 2 dagen niet gepoept heeft krijgt hij tussen de middag een bakje met olijfjes, stuk of 5/6 is vaak al genoeg. En meestal eind van die middag volgt er wel ontlasting.

Hoe doet Fietje het met eten algemeen overdag? Weet je zo ong wat erin gaat? Wat er nl niet ingaat duurt ook langer voor het eruit komt. Casper eet niet veel en dat betekend dat ik echt niet vaker dan 1 x per 2 dagen ontlasting hoef te verwachten. Overigens schijnen sommige dingen bij kids nogal eens verstopping te veroorzaken. Zo wist ik niet dat je van veel appelsap verstopt kunt raken! Op de een of andere manier helpt vaak veel drinken niet eens bij kids, dat gaat rechtstreeks door naar de blaas want als er geen vezels in de ontlasting zitten dan kan het ook geen water vasthouden. Lust ze misschien iets van drinkontbijt? Of zoals Casper lekker olijfjes ipv een stuk fruit tussen de middag. Een beetje extra olijfolie door de pasta zulke kleine dingetjes kunnen helpen.

De enige ervaring die ik heb met noem het maar ‘konijnekeuteltjes’ zoals jij ze bij Fietje beschrijft is bij de dochter van mijn vriendin. En tja haar meisje eet niet veel, lust enkel de witte pasta met niets erdoor. Olijfjes lust ze ook niet. Wel veel fruit gelukkig en ze eet bruin brood. Maar ze blijft konijnekeuteltjes produceren. Bij haar gelukkig zonder angst want ze wil nog steeds wel naar het toilet. :-*

bedankt voor je reactie meis. Sophie eet in de ochtend vaan cornflakes, meergranen cracottes of vezelrijk brood (zonder korstjes) in de ochtend 2 stuks fruit, tussen de middag weer bruin brood (hoe donkerder hoe liever) en in de avond wisselt het nogal. weinig groenten (meestal geen of het moeten bonen, worteltjes of spruitjes zijn), meestal een half aardappeltje en een stukje vlees0. Eten we iets van pasta/rijst dan eet ze dus alleen de droge pasta of rijst zonder groenten/sausje erover.

Pudding gaat er dan wel weer goed in.

Qya drinken is het roosvicee laxo, thee, melk, ranja.



dus ik weet ook dat ze gewoon weinig vezels binnen krijgt, maar goed, ik kan haar niet dwingen.

Extra olijfolie gooi ik altijd overal doorheen. (zelfs over de aardappel :sick: ) maar dit lijkt nog neit te helpen…

Ik vind het zoo lastig he… :oops:

Wil ze wel bonen naast de pasta hebben?? Ik denk dan bv aan capucijners of erwtjes ernaast. :think: Door het toetje wat brinta? Of wil ze dan haar toetje niet meer? Anders kun je haar toetje nog lekkerder maken met wat gepureerde perzik uit blik dat laxeerde bij mij iig best aardig. :angel: Kun je haar gewone melk vervangen door sojamelk? Desnoods met een smaakje de banaan vind ik bv best erg lekker en het is ook weer stiekem extra vezeltjes. En zelfs extra vitamientjes. Ik ben nogal van het smokkelen met groente ed. Ik krijg de kleine meid van vriendin bv aan het groente eten door het te pureren deels door de pastasaus, diezelfde saus is ook te gebruiken voor een zelfgemaakte pizza aangezien ze net als Fietje dus geen saus op de pasta wenst. En je kunt zelfs gepureerde bruine of witte bonen door pannenkoekenbeslag doen. 8) Ik ben sneaky je merkt het ws al. Alles onder het motto wat niet weet wat niet deert. :wink: Van de pasta en rijst zijn tegenwoordig varianten met extra vezels dus die zou ik zelf ook vervangen.

En wat je al zegt dwingen gaat echt niet! Sterker nog eten vind ik de slechtste reden voor ruzie. Dan gaat het haar ws nog meer tegenstaan. :frowning:

En wanneer ze alles doorheeft omdat ze ook een kleine gehaaide tante is :wink: elke dag paaien met een lekkere fruitsmoothie met gepureerde perzik. :angel: Gek genoeg als ik naar mezelf kijk; wanneer ik verstopt zit zit ik al gauw ‘vol’ en dus geen zin in eten. Best kans dat Sophie daar ook wat last mee heeft dus dan heeft dwingen nog veeeeeel minder zin. Ze doet het niet om je te pesten. :-* Eerst het ene aanpakken en later komt het eten wel weer! Het is niet zo dat ze niets binnenkrijgt en niet meer groeit. Wist je trouwens dat zuivel ook kan verstoppen? Als ze zeg maar een dagje heeft dat ze meer melk drinkt en wel een toetje maar amper warm eten dan kan zomaar een soort overdosis zuivel binnenkrijgen. Vandaar ook dat ik de sojamelk noem (ook toetjes van te krijgen!) soms kan het helpen dat te vervangen. En drink gerust met haar mee! De bananenmelk is jummie en de rode bessen is ook goed. :thumbup: Niet tegelijk met Yoki oid drinken want dan lijkt het wel heel ranzig gni gni. Wil ze het niet uit de beker uit een groot pak dan kun je haar mss verleiden met kleine pakjes die je ook bij de supermarkt kunt krijgen.

die soja melk kan ik wel weer eens proberen. Echter zal ik het waarschijnlijk dan in haar flesje moeten doen :oops:

Heb namelijk eens een pakje geprobeerd te geven, maar dat vond ze totaal niet lekker. Echter de forlax drinkt ze ook niet, behalve als ze het in haar flesje krijgt :oops: (weet het, is eigenlijk gewoon schandalig, maar wil liever dat ze iets drinkt dan niets…)



wat betreft de bonen en dergelijke gaat hem niet worden. Ze lust alleen maar de gewone sperzieboon…

ik heb al zoveel geprobeerd te smokkelen, maar madam heeft het gewoon door en dan eet ze helemaal niets meer.

perzik lust madammeke niet en heeft het dus ook echt door als ik dat door een smoothie mik…

ik betrek haar ook echt al bij het koken, zelf de groenten uitkiezen, pizza maken, groenten mee schoonmaken enz, in de hoop dat ze het eten leuker gaat vinden… het klaarmaken vind ze geweldig, maar het eten doet ze dan weer niet…

teveel zuivel wist ik niet dat dat ook verstopping kon veroorzaken… ik heb nu juist af en toe het idee van: ik geef haar maar een bekertje melk extra zodat ze toch wat meer binnenkrijgt dan thee… Maar fietje drinkt met tijden melk. heeft er ook een hoop dagen tussenzitten dat ze als enige zuivel haar toetje heeft, want bijvoorbeeld boter wil ze ookn iet op haar brood en kaas lust ze niet…





Ik heb ook wel het idee dat ze momenteel minder eet omdat ze vol zit. Ze geeft ook soms pijn aan haar buik aan, maar goed, zo heel gek vind ik dat niet als je niet kan poepen…maar ik weet het ook gewoon echt niet meer hoor… heb het idee dat we al veel natuurlijke middelen geprobeerd hebben maar het lijkt gewoon niet te helpen of ze weigert het. :cry:

Joh boeien toch dat ze het uit het flesje wel drinkt! Casper wil bij tijd en wijle ook in de ochtend nog graag een flesje melk. :wink: Ik gun het hem en maak dan lekker dreumesmelk voor hem. Hij geniet ervan en het is echt niet zo dat ie elke dag de hele dag aan een flesje lurkt. Het is al super dat ze zo van alles wat ze niet lust toch binnenkrijgt!

Heb je trouwens al eens geprobeerd om toch wat langer achter elkaar die 3 x Forlax te doen? Kan zijn dat je er eerst overloopdiarree mee krijgt en dat pas later de verstopping zelf oplost. :think: Je meisje is wel een slimmerd. :inlove: Kijk naar wat ze wel wil eten en ach dan kom je toch even daarin tegemoet? Dan maar wat vaker een paar sperzieboontjes uit de vriezer en in de magnetron voor haar kan jou wat boeien toch? Soms werken de natuurlijke middeltjes ook echt niet, dan is een extra handje hulp nodig. :-

Ik bied Casper hier ook van alles aan maar hij eet echt weinig. Overdag valt het nog mee met brood ed maar avondeten? Tssss das bar weinig! Ik prijs me enkel gelukkig dat ie geen problemen met zijn ontlasting heeft. Laat een stukje aan Sophie, een stukje keuze met het avondeten (bv 3 x per week voor haar speciaal sperzieboontjes en dan heb je nog 4 dagen over voor iets qua variatie voor iets anders) maar een stukje heeft ze geen keuze, jij stelt de grenzen voor snoepen, jij geeft aan dat ze de Forlax moet geven en zo hebben jullie echt gezamelijk de ‘macht’ mbt het eten. Niet eten doen alle kids met fasen daar doe je niets tegen (ja je machteloos voelen dat je weer alleen voor 2 hebt staan koken :silenced: ) maar daarin is niets te dwingen. Haar ontlasting is echt het grootste probleem en daar kunnen jullie samen iets aan doen. :-
Voel je niet schuldig meis, ik doe het ook niet bij Casper en hij groeit nog steeds! Ooit gaan ze ons de oren van ons hoofd eten… 8) :lol: al kan ik het me nu nog amper voorstellen!

Bedenk me trouwens net dat die Dreumesmelk geloof ik ook iets erin heeft zitten wat goed is voor de ontlasting geloof ik! Dus als ze dat wel wil uit een flesje jippie hoera toch? :thumbup:

om het niet eten maak ik me ook niet zo druk… heb zoiets van: dat komt wel en wil van eten echt geen strijd maken.

Ik heb overwogen om de drie zakjes forlax te blijven geven, maar na 2 dagen diarree (en dan ook echt een keer of 8 per dag) ben ik daar gewoon echt mee gestopt… vond het zooo sneu voor haar, maar misschien is het wel een idee idd om het toch een paar dagen verder uit te proberen… :think:

Sophie eet ook gerust inderdaad meerdere dagen per week boontjes. Onder het mom van: dan eet ze tenminste toch iets… en ik vind het niet zo erg als ze niet eet, maar ivm het slecht/niet/nauwelijks poepen wel…

maar dan idd misschien na het weekend (ze gaat logeren dit weekend, dus wil niet dat een ander met haar diarree zit) toch maar naar 3 zakjes forlax weer en het even doorzetten…



en wow!!! de 11 weken alweer gepasseerd!! you go girl! :dance:

@Rhiannon wrote:

Bedenk me trouwens net dat die Dreumesmelk geloof ik ook iets erin heeft zitten wat goed is voor de ontlasting geloof ik! Dus als ze dat wel wil uit een flesje jippie hoera toch? :thumbup:




ik ga morgen meteen kijken!

Ik zit te google-en op overloopdiarree en hoe lang zoiets kan duren maar hoe lang zoiets kan duren is niet te vinden grrr. :wall: Wil je meisje evt korte tijd weer een luier aan? Al kan ik me ook voorstellen dat ze dat als een soort teruggang ziet mbt zindelijk worden. Bel anders even je HA die kan je ws wel iets meer vertellen daarover. :-* En ik dacht net ook ineens aan drankjes ala Yakult. Activia als toetje ed…wie weet helpt het zelfs in combi met de Forlax? Op deze site; http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M92_std-1.htm

staan de richtlijnen waaraan HAen zich houden bij medicatie. Daar staat dus iets in mbt de Forlax en dat ze dit 2 maanden in de ‘werkende’ dosering bij Sophie dus 3 zakjes, volhouden en daarna pas langzaam afbouwen. :shock:

Je kunt de HA laten voelen waar de verstopping zit en of deze zakt na verloop van tijd! Ik weet niet of je dat zelf mss ook kunt? Ik heb jaren verstopping gehad en kon het zelf voelen waar het in mijn buik zat zeg een soort bobbel IN de buik. Wanneer deze naar beneden zakt in de buik maar niet oplost door de meds is het een optie bij de meds een klysma te gebruiken zodat de verstopping daarmee wel oplost. Als die er eenmaal uit is, langzaam afbouwen van de meds! Dus van 3 zakjes eerst rustig terug naar 2,5 zakje, dan naar 2, dan naar 1,5 etc en dan niet per week maar zeg eens per 2 weken teruggaan in dosering. Afhankelijk ook van Sophie haar poepfrequentie. Sommige kinderen hebben een half jaar tot een jaar nodig om rustig af te bouwen. Overleg met je HA als je zelf twijfelt maar ik geloof dat je ondertussen (helaas) ook aardig bekend bent met de materie. :hug:



Ja bizar joh 11 weken pfff :inlove: :-*

Het is natuurlijk vloeken in de kerk op deze leeftijd, maar bij een hoop mensen werkt cafeïne laxerend. Misschien zomaar eens een beetje cola proberen? Ik begrijp dat een hoop mensen er niks van willen weten, maar ik weet ook hoe vervelend het is als je verstopt zit en poepen gewoon zeer doet.

Nogmaals, ik opper hier geen cola dieet :angel: , maar evt om eens te kijken wat het doet.

rhi: ze loopt nu dus gewoon in haar luier… dit vind ze zelf wat prettiger omdat ze het vervelend vind als haar onderbroek steeds onder de poep zit… wel wil ze die luier uit als we naa rbuiten gaan, maar dat vind ik ook alleen maar goed. *het is alleen o lastig om die onderbroekjes weer schoon te krijgen :silenced: *

wat betreft voelen van de verstopping vind ik het lastig. Je ziet gewoon dat bij haar buikje een “verdikking” zit, dus ik ga er vanuit dat daar de verstopping zit. het is daar ook echt harder dan in de rst van haar buik.

Bedankt voor je info meis@ ben er echt heel blij mee, want soms zie je zelf door de bomen eht bos ook niet meer… yakult heb ik inderdaad gisteren in huis gehaald, en ook bij de drogist een poedertje gehaald wat goed is voor je darmen.

Bijkomend probleem is namelijk dat haar exceem nu ook in alle hevigheid terug is rondom haar oren.



marietje: bedankt voor je cola tip! ik ben normaal helemaal tegen cola op voor kinderen, maar ga het toch eens proberen. Wel bewaren we dat dan voor morgen, want dan is het weekend en mag ze toch altijd wel iets extras. :slight_smile:

Wat je ook nog kunt doen is bij de cruesli een klein beetje lijnzaad erdoor heen mengen. Niet teveel want erg lekker is het niet :lol: . En een bruine bonen dieet ofzo van 2 dagen?

Ik moest een tijd gedroogde pruimen eten i.v.m. verstopping en daar kan ik nou nog van gruwen…



Het nadeel van poedertjes enz. vind ik dat je darmen “luier” worden als je dat regelmatig toepast.

Beweegt ze veel? Kan ook helpen om alles wat losser te laten komen.

Zwemmen misschien? In warm water?

“krachtig” de onderrug masseren wil ook nog wel eens helpen.



Nu zijn mijn ideeën verder op… cola hielp bij mij het beste trouwens :mrgreen: .

een bruine bonen dieet ga ik niet proberen. meissie zou een eettrauma oplopen volgens mij

lijnzaad hebben we al geprobeerd maar heeft geen effect helaas.

bewegen: onze dame zit niet stil (normaal gesproken, nu is ze wat meer moe dus beweegt ze ook wat minder) dus meer bewegen zal weinig nut hebben.

zwemmen gaan we zaterdag doen, dus wie weet :slight_smile:



ze heeft net in elk geval weer eens ee keer goed gepoept! :dance: :dance: :dance: wat kan je daar blij mee zijn zeg! het stonk behoorlijk, maar goed wat wil je als het 5 dagen in je darmen zit al.

Meis alle darmbeweging is toppie! De stank wordt tzt wel minder als de verstopping maar weg is. :-* Fijn dat ze thuis iig wel een luier aan wil dat scheelt je een beetje. Helpt het mss als je inlegvelletjes of inlegkruisjes in haar broekje plakt zodat het wassen iets makkelijker is voor je? Je kunt losse inlegvellen vaak wel bij wat grotere kinder/babyzaken of online kopen. Ik heb ze bij mijn BambinoMio wasbare luiers. Wel vet balen dat haar exceem weer terug is brrr. En when all else fails dan toch maar doorverwijzen naar een poeppoli? :? Die zijn er niet alleen voor de angstpoepers maar ook bij chronische verstoppingsproblemen. Daar komt helaas vaak angst uit voort. Ik kreeg overigens al op relatief jonge leeftijd bisacodyl voorgeschreven…dat laxeert niet per definitie maar maakt dat je darmen meer gaan bewegen en meer beweging is minder verstopping al is het echt totaal niet tof wanneer er dus zo’n giga prop inzit. :silenced: Enkel aan te raden wanneer de prop al richting endeldarm zit. :shifty: En dan zou ik voor een klein meisje eerder voor een klysma gaan. :-*

owww ik ben blij!! ook al is het in de luier, sophie poept al een paar dagen dagelijks!! :dance: :dance: :dance:

en had ze voorheen een flesje nodig omdat ze dacht dat xze door het flesje met forlax, kon poepen, doet ze het nu zonder flesje en zonder forlax!

(die was op, de ha is op vakantie en de vervaning wilde het niet voorschrijven voor hij sophie gezien had… echter belde ik op donderdag en kon ze pas morgen terecht… uhhh lekker handig)



merk dat mijn meissie ook weer iets levendiger is, niet meer zo wit zit en ook niet meer zo extreem veel slaapt.

Dus nu hopen dat het doorzet en ze uiteindelijk oop de wc gaat poepen!

Joepieeeee! Heeft ze nu een tijdje extra Forlax gehad? Of is het helemaal aux naturelle opgelost? Hoe dan ook het is zeker weten top! :dance:

Kun je over een klein maandje (oi december maar toch) mss voorzichtig beginnen met stickers voor poepjes op de toilet zodat ze straks ook weer klaar is met de luiers. Daar mag zeker wel een stukje beloning tegenover staan toch? De angst gaat eraf wat een feest! :mrgreen:

inderdaad een groot feest!

Ze weet inderdaad dat ze een cadeau mag uitkiezen als ze geen luier meer nodig heeft, maar toen ik van de week opperde dat we geen luiers meer zouden koopen als dee op zijn kreeg ik als reactie: dan bewaar ik de poep well in mijn buik…

tja, dat is dus ook niet de bedoeling he :wink:

nu dus maar even geen aandacht eraan schenken, en gisteren had ze een klein veegje poep op het papiertje zitten nadat ze geplast had. Ik heb maar een leugentje verteld en gezegd dat ze een klein poepje gedaan had. meissie was helemaal trots :dance:

De angst lijkt inderdaad momenteel even weg te zijn, nu hopen dat hij ook weg blijft!

ze heeft geen extra forlax gehad. Gewoon een aantal dagen consequent 2 keer per dag forlax en extra roosvicee laxo.

Nu drinkt ze zeker minimaal 3 keer roosvicee laxo per dag, en momenteel eet ze veel kiwi en peperkoek, dus hopen dat ze dat ook doorzet!

Idd geen aandacht, het komt vanzelf en het nieuwe jaar is bij wijze van spreken ook nog vroeg genoeg. Wie weet komt ze er zelf wel mee. :wink:

Als ze het maar niet gaat bewaren in haar buik het moet eruit…poepjes horen niet in de buik als ze ‘klaar’ zijn. :angel: :-*

en ach, als het in het nieuwe jaar ook nog niet is, dan overleven we dat ook nog wel… Ik geloof niet dat ze er op haar basischook erg moeilijk over doen, en wel, ik kan binnen 2 minuten bij de school zijn, dus dat komt vast wel goed.

Maar vind het wel lastig hoor, wat wijsheid is…

zoiezo moet ze eerst weer vertrouwen erin krijgen dat poepen niet pijn doet en dat het dagelijks moet. Mar dan? de luier weglaten als ze er om vraagt met als gevolg dat ze weer op gaat houden? of wachten tot ze het zelf aangeeft met het risico dat dit nog lang gaat duren??



nou ja, we zullen wel zien wat wijsheid is denk ik… tot die tijd maken wij hier samen een vreugdedansje :dance: