Peuterspeelzaal Ja of Nee ?

Hoi.





Ik ben benieuwt wie brengt zijn/haar kindje/s wel naar de peuterspeelzaal of niet en waarom wel of niet ?



Wat zijn ervaringen ?



Alvast bedankt :thumbup:



Groetjes Melanie.

B´Elanna is met ongeveer 3 naar de speelzaal gegaan. Zij was daar echt aan toe…

Benthe is wel ingeschreven toen ze 2 was, maar wel met de aantekening dat als ze aan de beurt is, ik mag zeggen dat ik wil wachten en ze dan bovenaan blijft staan, zodat als ik merk dat ze er aan toe is, ze meteen het eerste vrije plekje krijgt.

Ik moet er nu nog niet aan denken om Benthe naar de PSZ te doen, vind het veel te lekker om haar bij me te hebben…

Nee, omdat Kian al 2 dagen naar de opvang gaat. Beiden vind ik te veel (ik weet wel dat andere ouders het wel doen, maar dat is een persoonlijke keuze).

Onze dochter is wel naar de PSZ geweest (2 dagdelen)

Het leek ons leuk voor haar ook omdat ze niet naar een opvang gaat ofzo.

Hier een ja.

Maar ze gaat verder ook niet naar een opvang af wat dan ook.

Ze ging 2 dagdelen per week en ook om de reden dat ze dan lekker kon spelen met andere kindjes.

Ook dat ze kan leren luisteren naar de juf.

Allemaal nieuwe liedjes.

En mamma wat ontlasten.

T.hije staat ook weer op de lijst voor psz en mag denk ik eind het jaar komen.

en met hoeveel leidsters staatn ze bij jullie op hoeveel kinderen ?

Neen, niet geweest.

Michaël is altijd bij me geweest (ben thuismama) tot vorig jaar 1 september.

De kindjes gaan hier in België naar de kleuterschool vanaf de leeftijd van 2.5 j - 3 j. (In Nederland is dat later, begrijp ik).

Michaël was dus 2 j 10 m als hij naar school ging, wel maar halve dagen omdat hij in de namiddag nog sliep.

Volgende week herbegint de school hier en dan gaat hij volledige dagen.



liefs

Gerda

@gerda wrote:

Neen, niet geweest.

Michaël is altijd bij me geweest (ben thuismama) tot vorig jaar 1 september.

De kindjes gaan hier in België naar de kleuterschool vanaf de leeftijd van 2.5 j - 3 j. (In Nederland is dat later, begrijp ik).

Michaël was dus 2 j 10 m als hij naar school ging, wel maar halve dagen omdat hij in de namiddag nog sliep.

Volgende week herbegint de school hier en dan gaat hij volledige dagen.



liefs

Gerda




Hoi,



Bij onze peuterspeelzaal vanaf 2 jaar en 3 maanden, en afhankelijk of er plek is :think:

Beide kids zijn niet naar de peuterspeelzaal geweest…

DAt komt omdat ik ook overdag werk,en dan de kids na mijn werk nog in mijn vrije tijd weg moest brengen…dat ging tegen mijn gevoel in…

In overleg met de creche en gastouder was het voor mijn kids ook niet nodig,die speelden al heel veel met andere kids,van alle leeftijden…

Ze hebben het dan ook niet gemist…

Danique wordt over 2 weken 3 jaar en gaat (nog) niet naar de PSZ.



Ik werk 3 dagen en 1x per week is ze op het KDV, 1x bij mijn ouders en 1x bij mijn zus.



Ik sluit me helemaal aan bij Nomi, vind het eigenlijk teveel om haar ook nog eens extra naar de PSZ te brengen maar…



Ze is thuis echt niet te houden en echt aan het peuterpuberen.

Alle buurkindjes gaan al naar school en ze kan dus echt niet alleen spelen en zichzelf vermaken. Ze gaat dan echt lopen vervelen, draken, zusje plagen, niet luisteren en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Daarom overweeg ik toch om haar naar de PSZ te laten gaan, helemaal omdat de herfst/winter er weer aankomt en ze dan niet meer de hele dag buiten kan.



Ik ben nog druk aan het nadenken want eigenlijk wil ik het liever niet, maar misschien kan ik 1 dagdeel doen waarop ze toch al bij bv mijn ouders is, zodat ik haar niet 2 dagdelen extra wegbreng terwijl ik gewoon thuis ben. Ik ben er in ieder geval nog niet uit!



Ben benieuwd of er mensen zijn die hun kindje zowel naar het KDV als de PSZ brengen…

Mijn zoon zat op een kdv dus die ging niet naar een peuterspeelzaal.

Mijn dochterje net 2 die gaat aankomende maandag beginnen op de peuterspeelzaal.

Ze is er echt aan toe om met andere kindjes te spelen en ik denk dat ze daar ook best veel kunnen leren.



sneeuwitje

Luna was er heel erg aan toe om naar de peuterspeelzaal te gaan

die stuiterde echt het hele huis door en met de psz werd ze een heel stuk rustiger :thumbup:

en ze heeft het erg naar haar zin (nu stuiterd ze weer echt een teken dat ze al toe is aan de kleuter school)



of ik Odin ook al met 2 jaar erheen doe moet ik nog afwachten als hij ook door het huis gaat stuiteren wel en anders iig als hij 3 is denk dat het “beter” is als ze vast leren met meer kindjes te spelen dan dat hij dadelijk ineens naar de kleuterschool “moet”

oh Luna gaat sinds ze 2 jaar is 4 dagdelen (in het begin 3 en als ze niet te moe was bracht ik haar ook de 4e keer)

ik ben een thuisblijfmama

hier zijn ze met 2 soms 3 leidsters op 18 kindjes

ja, zeker! Ik vind onze peuterspeelzaal echt geweldig en heel goed voor de ontwikkeling van mijn kinderen.

Teun gaat er heen sinds hij 2,5 is en Stijn start over drie weken (dan is hij nog net geen 2,5 jaar)



de peuterspeelzaal ligt bij ons op het schoolplein, dus ze raken al gauw vertrouwd met de schoolomgeving. Daarnaast doen ze gewoon ontzettend leuke dingen met de kinderen en ze vinden het helemaal super. Stijn brengt nu elke keer z’n grote broer maar wil zelf graag daar blijven. Elke keer weer teleurgesteld als hij met mij mee naar huis moet.



Ze gaan verder nog 1 dag in de week naar het KDV. En dan 2 ochtenden PSZ. Dat vind ik meer dan voldoende. Bij Stijn zal het in het begin wel 1 ochtend PSZ zijn, dat bouw ik dan rustig op. Ze kunnen eigenlijk 3 ochtenden maar dat vind ik teveel in combinatie met het KDV.



Bij ons zijn er 2 juffies met max. 15 kinderen. In de praktijk zijn er meestal 12 kindjes.

Zeker weten, Anne heb ik met 1.5jaar ingeschreven en met 2 jaar kon ze gelijk beginnen. Toen was het nog indeling naar inschrijving, nu is het naar leeftijd, dus de oudste kindjes worden eerst geplaatst, dus kan nogal lang duren voordat je aan de beurt bent.

Anne is met 2 jaar 2 dagdelen begonnen en met 3 jaar 3 dagdelen. Verder ging ze niet naar een andere vorm van opvang en wij vonden het erg belangrijk dat ze contact kreeg met andere kinderen, leerde luisteren naar een vreemde ‘juf’. Sociaal gedrag aanleren, voorbereiding op de basisschool en noem maar op. Anne had het ook echt nodig ivm haar vlotte ontwikkeling. Nu is het echt tijd voor de basisschool, nog 1.5 week en ze mag er naartoe.

HIer ook psz… Is zowel voor Veron als voor mij goed… Ik leer alvast heel veel moeders kennen (ik kom niet uit dit dorp) en Veron leert al heel veel sociale vaardigheden…



Hij gaat verder niet naar een oppas ofzo dus hij speelt anders bijna nooit met andere kindjes…



grts patricia

Ik twijfel…

PSZ is hier in 't dorp. Zou vast erg leuk zijn voor SL om hier misschien vriendinnetjes te krijgen. Maar het sluit verder niet echt aan bij school/ de antroposofie waar ik steeds meer naar aan het leven ben. :think:

Ik wil daar eerst over uit zijn, wat ik nou belangrijker vind voor haar.

Th is hier wel naar de psz gegaan maar heeft nu geen vriendjes meer waar hij mee speelt.



Anders gaat ze denk ik 2x naar het antroposofische kdv bij Th zijn school.

Ze zijn trouwens bezig op zijn school een peutergroepje te beginnen. Dan gaat ze toch ook om met andere kinderen, waarmee ze waarschijnlijk ook later mee in de klas zit.

Hier wel.



Maar ja, ik ben dan ook thuisblijfmoeder.

Ik denk trouwens dat ik het alsnog zou doen mochten ze naar een kdv gaan, want het meer gericht spelen en spelenderwijs beginnend onderwijs krijgen is toch anders als een kdv.



Aniek ging 2 dagdelen in utrecht en toen naar school.

Peter gaat 4 ochtenden want hij is niet te houden thuis. Hij vind het helemaal geweldig en heeft al 3 vriendjes en dus wil hij elke dag wel.

Het zit dan ook bij de school in en hij ziet zijn zusje elke dag zo.

Dus 4 ochtenden hier en over 2 maanden gaat hij naar school.

@Marite wrote:

Ik twijfel…

PSZ is hier in 't dorp. Zou vast erg leuk zijn voor SL om hier misschien vriendinnetjes te krijgen. Maar het sluit verder niet echt aan bij school/ de antroposofie waar ik steeds meer naar aan het leven ben. :think:

Ik wil daar eerst over uit zijn, wat ik nou belangrijker vind voor haar.

Th is hier wel naar de psz gegaan maar heeft nu geen vriendjes meer waar hij mee speelt.



Anders gaat ze denk ik 2x naar het antroposofische kdv bij Th zijn school.

Ze zijn trouwens bezig op zijn school een peutergroepje te beginnen. Dan gaat ze toch ook om met andere kinderen, waarmee ze waarschijnlijk ook later mee in de klas zit.




ik kan me je twijfel heel goed voorstellen (even offtopic, sorry daarvoor).

Mijn kinderen gaan ook naar een antroposofische psz en van daaruit naar de vrije school. Teun heeft eerst hier in het dorp op de psz gezeten, maar dat was echt zo anders dan onze opvoeding en waarden en normen dat ik er steeds meer de kriebels van kreeg. Een tijd geleden toch de keuze gemaakt om over te stappen en ik heb er geen spijt van!

hier zijn de oudste 3 kinderen wel naar de psz geweest. De derde overigens maar een half jaartje voordat ze naar school gingen. Maar bij alle 3 had ik eht idee dat ze op de psz niet goed op hun plaats waren. Terwijl de op de basisschool het juist gelijk prima naar de zin hadden.

Het verschil zat hem waarschijnlijk in de structuur. Vond de psz eigenlijk een beetje een chaos. Haantje de voorste was altijd overal mee weg en de rustige kinderen moesten maar voor zichzelf op leren komen.



De volgende 3 kinderen zijn dus niet naar de psz geweest. Bij de jongste waren we inmiddels verhuisd en ben ik hier opnieuw op zoek geweest naar een psz. Maar ook hier hadden ze duidelijk andere iedeen over hoe een kind voor zichzelf op moet leren komen dam ik.



Inmiddels zitten ze alle 6 op school. De overgang van thuis naar de basisschool heeft geen enkel probleem opgeleverd en ik heb ook zeker niet het idee dat ze achter liepen op wat voor vlak dan ook bij de andere kinderen.