Peuterspeelzaal Ja of Nee ?

Hoi,





Ik zie toch veel een ja, of juist niet omdat ze een ander soort opvang hebben kdv of zo. dan zou ik het ook zowiezo niet doen hoor, maar ik twijfel heel erg, ik zie bij een andere peuterspeelzaal dingen waar ik verontrustend over wordt het juist ga twijfelen :shifty: :oops:



Ik zag (niet de eerste keer hoor) vandaag weer leidsters gezellig bij elkaar kletsen en er zijn hoeken waar ze totaal geen zicht op hebben, als er bijvoorbeeld iemand met verkeerde bedoelingen, aan de andere kant of achter het huisje gaat staan en zo een kindje roept kan die zo meegenomen worden zonder dat ze het in de gaten hebben.



Kijk ik weet ook wel dat ze een keer kunnen vallen , maar ik vind, er moet opgelet worden de ouders betalen daar dik voor .

dus ik ben erg aan het twijfelen,





zou je als moeder een ochtend mee mogen kijken denken jullie ?







gr melanie.

Tuurlijk mag je meekijken :thumbup:

Ik heb afgelopen maandag gebeld om te vragen hoe dat ging aanmelden ed.

Ik kon komen tussen 9:15 en 11:15. Een dagdeel is van 9:00 (om half 9 kun je naar binnen en om kwart voor 9 zijn de juffen aanwezig) tot 11:45

Ik mocht ook gelijk al komen, waar ik niet op gerekent had :lol: ff verder ontbeten ed en toen daarheen gegaan met Tejo (en opvang gezorgt voor Siep :wink: Mijn moeder, maar ik had Siep ook mee kunnen nemen)



De peuterklas bestaat nu uit 10 kinderen. Vanmorgen nog gevraagt wat hun max is, maar dat is toch echt 15 kinderen anders moet er een juf bij.

Er zijn nu 2 juffen en ik moet zeggen, ik zag dat het hun heel gemakkelijk af ging :thumbup:



Ze beginnen met liedjes zingen en dan mogen ze spelen. Later wordt er een koekje of fruitje gegeten (zorgen zij voor). Iedereen moet wachten met eten tot iedereen heeft.

Daarna werd er nog gedronken (idem)

Ik weet niet meer of ze tussen dat koekje of het drinken gingen tekenen of dat het daarna was.

Met de oudere peuters (ma/do zijn het 2-3jarige en op di/vr zijn het 3-4jarige of bijna 4 jarige :wink: ) gaan ze ook knutselen als ze daaraantoe zijn.



En na het tekenen gingen ze naar buiten. Iedereen moest nu ook buiten spelen en 1 voor 1 werden de kids met luier indien nodig verschoont. En 1 jongetje werd op het toilet gezet. En later weer, want toen moest hij pas :lol:



Er is continue 1 juf aanwezig en de andere loopt af en toe weg voor bv, de luierverschoning, drinken/fruit/koek halen etc. Maar over het algemeen zijn ze dus beiden aanwezig :thumbup:



Tejo heeft op maandag juf Maria en juf Lenie. En op donderdag juf Lenie en juf Trees. Wanneer een juf ziek zorgen ze er altijd voor dat er tenminste 1 juf aanwezig is die het kind kent.



:think: Tejo heeft vandaag pas zijn allereerste echte dag daar gehad, dus meer weet ik denk ik nog niet.



Tejo was heel stil, nam alles in zich op, maar luisterde wel heel goed werd er mij verteld.

In de auto en thuis zat hij vol verhalen. Of eigenlijk vol liedjes :lol:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Oja, de reden waarom Tejo naar een psz is eigenlijk al een aantal keren hier genoemt. Ook ik ben een thuisblijfmoeder en vind het belangrijk dat Tejo ook met meerdere kindjes in aanraking komt, moet luisteren naar een juf. etc.



Overigens zit hij nu op een psz van een buurtcentrum. Mijn buurvrouw haar oudste ging en gaat daar ook heen. Haar vader doet ook veel in het bestuur van dat buurtcentrum vandaar haar reden. Mijn reden, de dichtsbijzijnde psz is toch zeker 20 minuten lopen, dus dan maakt het eigenlijk niet uit meer waar, daar ik dan toch de auto pak (of later misschien de fiets, als Siep op het voorstoeltje kan)

EN, het scheelde ontzettend veel geld :shock: Ook een goede reden vind ik :mrgreen:



En tenslotte wat veiligheid betreft.

De voordeur gaat om half 9 dus open en om 9 uur, wanneer de mama’s (of papa’s etc, maar in dit geval mama’s :wink: ) weer zijn gaat de deur op slot.

De deur naar het klasje is in 2 delen. Het bovendeel staat open en het onderstedeel zit aan de buitenkant op slot, zodat de peuters niet zelf weg kunnen lopen.

Ze kunnen ook naar buiten (als ze mogen gaat de deur daarvoor open) en het pleintje is geheel afgesloten met een ijzeren hek die op slot zit. Op het pleintje is alles ook heel goed te overzien :thumbup:



Wanneer de moeders de peuters weer ophalen is de voordeur weer opengezet en wanneer er een moeder binnenkomt gaat de bovenste helft van de deur weer dicht, zodat de peuters nog niet gelijk de moeders al zien en eerst nog hun tekening krijgen en hun rugzakje en uiteraard hoort ook bij het afscheid nog een liedje :inlove:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ja, L gaat met heel veel plezier heen :D. ‘MIJN SCHOOL!’ roept ze iedere keer dolenthousiast als we er toevallig voorbij rijden. Ze gaat twee dagdelen per week (eventueel nog uit te breiden naar 3) en staat echt te trappelen als het weer zover is.



De omgang met de andere kindjes, het leren functioneren in een schools patroon/luisteren naar de juf, het overweldigende aanbod aan speelgoed en activiteiten (niet dat ze thuis weinig heeft maar toch :wink:) doen haar duidelijk goed. Het is ook echt haar eigen dingetje geworden, even los van thuis en haar kleine zusje (die op haar beurt dan weer even mag genieten van de onverdeelde aandacht!).



Een groep bestaat hier uit 15 kindjes, 1 leidster en 2 helpende ouders. Ouderhulp is hier verplicht, zo ongeveer eens in de 3-4 weken sta je gewoon ingeroosterd. Best leuk hoor!

Kai gaat ook 3 dagdelen per week



ik werk wel maar dan gaat hij naar opa en oma.

ik vind het gewoon belangrijk fat hij andere kinderen ziet voor de vakantie ging hij 2 dagdelen maar hij mocht er nog 1 bij



hij vind het heel leuk wil meestal niet mee naar huis

hier ook psz, al vanaf dat ie net 2 was. en als het goed is ga ik binnenkort ook nog een cursus doen op twee dagen dat hij niet naar de psz gaat, dan gaat hij dus of naar een kdv, of ik probeer thuis oppas te regelen. Hij vindt het in elk geval geweldig!

Bas gaat nu sinds mei naar de psz en dat is voor hem echt leuk. Bij de oppas waar hij twee dagen naar toe gaat zijn ook veel andere kindjes jonger en ouder dan hem, maar bij de psz heeft hij kindjes van zijn eigen leeftijd. Ik merkte na een paar weken dat hij hard vooruit ging qua ontwikkeling. Hij lag niet achter of zo, maar hij heeft er echt baat bij en hij gaat met veel plezier. Ik vind het leuk en belangrijk andere ouders te leren kennen, omdat ik oorspronkelijk niet uit dit dorp kom en nog bijna niemand ken.

Nu het vakantie is, vraagt hij er regelmatig naar en hij zal blij zijn als hij weer mag.

Dank je voor jullie antwoorden :-*



Ik heb net /vandaag het contract binnen gekregen :?

ik ben er nog niet uit, t. komt nu ook allemaal erg snel, nooit gedacht dat ik het moeilijk zou vinden :cry: :oops: :shifty:





gr melanie.

Nee, omdat Mik al 1.5 dag naar het kdv gaat.

Ik heb ja gestemd omdat


  1. stukje rust voor mij :mrgreen:
  2. leuk voor kind (als je kind het leuk vindt)
  3. goed voor de ontwikkeling in de omgang met andere kindjes
  4. ze leren zelfstandiger te worden
  5. ze leren hoe ze zich “moeten” gedragen op school, dit is een stukje aanloop naar de echte school.

Hoi,



Die rust heb ik zo ook echt wel met haar hoor :wink: , ze is een makkelijk meisje die goed alleen kan spelen ook :thumbup:

verder is het hier een ochtend en middag deel en dat middag deel is juist een probleem omdat ze altijd slaapt, doe ik dat niet gaat ze hoe moet ik het zeggen, stout doen :wink: lijkt me dus niet leuk voor de juf en andere kinderen, ik denk dat ik ga vragen voor 1 ochtend, als dat dus niet kan vraag ik of we op de lijst kunnen voor volgend jaar de 3 jarige groep .

s.middags naar psz is voor haar denk ik geen plezier :think:







gr melanie

Anoek gaat sinds haar 3e verjaardag naar die 3 -jarigen groep

op de woensdagochtend.

Super super leuk, kan niet anders zeggen.



Vond het toendertijd ook stom dat je bij ons alleen een ochtend

en een middag kan doen. (ook ivm slaapje) Vandaar dat

we besloten hebben het vanaf haar derde te doen.

Echt een aanrader hoor die PSZ van Peppijn :wink:

@Paschal75 wrote:

Anoek gaat sinds haar 3e verjaardag naar die 3 -jarigen groep

op de woensdagochtend.

Super super leuk, kan niet anders zeggen.



Vond het toendertijd ook stom dat je bij ons alleen een ochtend

en een middag kan doen. (ook ivm slaapje) Vandaar dat

we besloten hebben het vanaf haar derde te doen.

Echt een aanrader hoor die PSZ van Peppijn :wink:




Hoi,



Ja pepijn bedoel ik :mrgreen: dus dan doen we die drie jarige groep gewoon :thumbup: kijk daar heb ik wat aan :-*



gr melanie