Peuterspeelzaal én kinderopvang?

Mijn dreumes (nu 2 jaar en 2 maanden) staat op de wachtlijst voor de peuterspeelzaal. Verwacht dat ie met 2 jaar en 3 maanden of 2 jaar en 6 maanden een oproep krijgt.

Maar… nu moeten mijn kindjes vanaf 1 april één dag in de week naar de kinderopvang. Moet mijn dreumes dan ook nog naar de peuterspeelzaal? Het zit in hetzelfde gebouw en eventueel kan het in sommige gevallen zelfs gecombineerd worden, dacht ik… dus dat ze hem van de opvang naar de psz brengen.



Maar… is de psz nodig/nuttig als ie ook al naar de opvang gaat? Het kost natuurlijk wel weer extra geld en tijd namelijk.

Oh… vast verkeerd geplaatst? :wall:

Pete is alleen naar kdv gegaan, omdat hij 1. al 3 dagen (1 dag en 2 middagen vanaf 12.00 uur) daarheen ging en 2. ik geen zin had om hem weg te brengen met nog 2 baby’s in huis.



Luc en Stan zijn zodra Pete 4 jaar was wel naar psz gegaan, omdat het 1. naast Pete’s school zat en 2. vanwege papadag inmiddels maar 1 ochtend en 1 dag naar kdv gingen.



Ik vind de psz toch net even anders als kdv, daar leren ze al wat dingen die ook in de keuterklas moeten, zoals in de kring zitten en het schoolritme. Volgens is dat op kdv niet of minder.

Daarnaast vond ik het ook wel fijn voor ons. Als ze naar kdv gaan dan moeteb wij werken, maar als ze naar psz gaan dan zijn we vrij. Zo heb 1 ochtend voor mezelf en manlief ook op zijn papadag.

De peuterschool is iets anders dan de kinderopvang he.

Het is namelijk geen opvang maar een echt schooltje, ik vind het wel heel leerzaam.



Ik snap trouwens wel de overweging omdat het wel weer extra geld kost, maar hij zal er niet minder van worden. Maar goed als je hem misschien 1 keer doet i.p.v 2 x in de week, dat gebeurd hier ook, misschien heb je dan ook wel de helft van de kosten?



De peuterschool is de beste voorbereiding op de basisschool. Het is bovendien heel erg leuk! Uw kind leert spelenderwijs. Er is veel tijd voor de kring, buitenspelen, knutselen, zingen en nog veel meer. en we werken steeds aan de hand van een bepaald thema. Een thema komt terug in alle activiteiten die we met de kinderen doen. We hanteren een vast dagritme, zonder dat het te schools wordt.. De vaste leidsters (juffen) kennen ieder kind en geven extra aandacht waar nodig.

Nou, dat is dus mijn vraag Sanne. In hoeverre het daadwerkelijk anders is dan de kinderopvang. Want op de opvang zitten ze volgens mij ook in de kring, spelen ze buiten, knutselen en zingen ze en hebben ze thema’s?

Weet alleen niet in hoeverre dat echt zo is omdat ie er dus nu nog niet heen gaat… maar dat idee dat ik toen (2 jaar geleden) bij de rondleiding wel namelijk.



Kijk, als het duidelijk meerwaarde voor mijn dreumes heeft, dan twijfel ik geen moment en gaat ie gewoon heen. Maar als het eigenlijk op hetzelfde neerkomt, dan vind ik het zonde van het geld en de tijd van het heenbrengen enzo (met baby die nog erg onregelmatig slaapritme heeft).



Nouja, als ik een oproep krijg voor de peuterspeelzaal of als ik straks ga kennismaken op de kinderopvang zal ik het ook wel even ter sprake brengen, maar ik was nu gewoon even benieuwd naar de ervaringen van de moeders (of misschien mederwerkers van kinderopvang of psz) hier. :slight_smile:

hier geen verschil, want bij ons kdv is er wel een schoolritme, zijn ze al met cijfers bezig en wordt er ook in de kring voorgelezen. En het is geen peuterschool, maar een peuterspeelzaal toch? Volgens mij zit daar wel verschil tussen.

Ik zou dus bij het kdv vragen of ze daar iets mee doen, want waarschijnlijk wel en dan geeft een peuterspeelzaal erbij geen toegevoegde waarde. Sterker nog, twee verschillende groepen en juffen en regels lijkt me niet heel fijn voor je kind.

Ik sluit me bij Marloes aan. Hier was het kdv aardig ‘schools’, maar zelfs als dat niet zo is zou dat niet mijn argument zijn om mijn kind naar zowel een kdv als een psz te laten gaan. Ik vind het te onrustig, te veel prikkels voor een kind, waarvan de meerwaarde me geheel ontgaat.

en hier gaat de jongste waarschijnlijk niet naar de peuterSPEELzaal omdat ik het dus veels te schools vindt worden…

Bij de oudste 2 was het echt nog een speelzaal… bij nummer 3 veel meer een voorschool… en dat vind ik niet nodig.



Echt… dat in de kring zitten… leren ze echt ook op school wel…

Bedankt voor de reacties allemaal.



De belangrijkste reden waarom ik hem normaal gesproken naar de psz zou sturen, zou zijn dat ie leert spelen met andere kinderen enzo.

Maar dat leert ie natuurlijk op het kdv ook wel. En inderdaad, het is fijn als een kind zich al enigzins kan handhaven in een groep voordat ie naar school moet, maar dat echte schoolse hoeft van mij inderdaad ook nog niet per se… ze mogen best kind zijn en naar school kunnen ze nog lang genoeg. En daarbij de extra kosten en tijd die je eraan kwijt bent.

En inderdaad, het maakt het ook nog onrustiger voor hem natuurlijk… de ene dag het één en de andere dag het ander… :think:



En even een paar uurtjes voor mezelf lijkt me wel lekker, maar niet de reden om hem heen te brengen… en de helft van de tijd ben je sowieso al kwijt aan brengen en halen, haha.



Nouja, ik zal het tegen die tijd wel even bespreken sowieso, maar ik geloof dat ik ernaar neig om hem niet heen te brengen dan…

Leren spelen met andere kindjes leren ze op het KDV net zo goed als op het PSZ.

Bij het KDV zijn het vaak verticale groepen en bij PSZ zal het meer van dezelfde leeftijd zijn, ik denk dat dit één van de grootste verschillen zullen zijn.



PSZ is bedoelt om de overschakeling naar hele dagen school minder groot te maken, stukje educatie en kinderen te leren spelen met andere kindjes.

Maar bij de meeste KDV gebeurt hetzelfde. Meeste KDV doen ook een stukje educatie, begeleiden het samen spelen en doen activiteiten samen.

Ik denk niet dat er bij de meeste KDV en PSZ zoveel verschil in zit behalve dat bij het PSZ het meer leeftijdsgenootjes zullen zijn.

Ik vind 1 dag in de week naar een kdv niet heel erg veel en zou dan juist wel kiezen voor een peuterspeelzaal erbij.



Mijn kids gaan in ieder geval twee keer in de week Nasr het kdv daar komt soms nog een dag bij. Dan vind ik nog een ochtend of middag psz wel erg veel

Wat ik in mijn omgeving zie is dat de thuisblijfmoeders (met eventuele oppasoma’s, of iig dat kindjes nooit echt in een groep zijn opgevangen) hun kinderen naar de psz doen, zodat ze idd leren met andere kindjes te spelen en niet meer zo alleen aan moeder hangen voordat ze naar school gaan. Ik ken verder geen kindjes die naar het kdv gaan die ook naar de psz gaan (maar zullen er vast zijn).



Bij ons op het kdv worden 3+ activiteiten gedaan en dan gaan ze, als de kleinere kindjes slapen wat schoolsere dingen doen, ik denk dat de meeste kdv’s dit wel doen.



Wij hebben ze iig niet naast het kdv ook nog naar de psz gebracht. Vind het belangrijk dat ze met andere kindjes om kan gaan en weet dat ze zo af en toe moet wachten, maar vind peuter-school echt niet nodig. School dingen leren ze wel op school.

ons kdv heeft een certificaat van voorschoolse educatie, ze werken dus op een speciale manier en stellen eisten aan diverse dingen ie kinderen doen.

Hier zit het KDV in hetzelfde gebouw als de PSZ. Er zijn dus kindjes die eigenlijk de hele dag KDV zouden zitten, maar toch de ochtend-uurtjes naar de PSZ gaan, juist als extra stukje voorbereiding op de school.



Toen ik nog werkte (tot april vorig jaar) gingen ze 1,5 dag naar het KDV en 1 dag naar opa&oma. Ook nog eens PSZ zag ik toen als teveel. In september is onze meid wel naar de PSZ gegaan voor 3 ochtenden. 3 ochtenden die ik alleen heb met kleine man, en waarbij het voor mij dan ook iets makkelijker is om even op pad te gaan. Met 2 duik je niet zo snel 3 winkels achter elkaar in, met 1 in de buggy gaat dat nog wel.



Het zijn keuzes die ieder voor zich moet maken. Hier willen ze nl ook graag dat kindjes van 3 jaar en ouder minstens 3 dagdelen komen (wel een rekening dan ook van 96 euro per maand).



Het ligt erg aan de invulling die zowel KDV als PSZ aan alles geven, en is dus van jouw specifieke situatie afhankelijk.



Groot voordeel van het feit dat mijn dochter van bijna 4 al 3 ochtenden PSZ gaat, is dat zo de overgang naar 4 ochtenden vroeg op en naar school niet erg groot zal zijn…de vrijdagen blijft gewoon lekker onze pyjama-dag :wink:

En hier heeft de PSZ dus ook onderscheid in algemene thema’s en specifieke 3±activiteiten…

Ik zou mijn kind op de dag dag ze naar het kdv gaat, en waar ik dus dik voor betaal, niet naar de psz laten gaan. Dat laatste is veel goedkoper en dan ben je ook nog dubbel aan het betalen.



Maar 1 dag in de week kdv vind ik persoonlijk weer net wat weinig om in het ‘ritme’ te komen. Dus ik zou wel psz ernaast overwegen in dat geval (mits de kosten het toelaten natuurlijk). Vind overigens psz zeker niet beter, als je ziet wat daar rondloopt :silenced: is mijn kind beter af tussen de kindjes op het kdv.



En dit doen ze op het kdv hier ook allemaal 8)

De peuterschool is de beste voorbereiding op de basisschool. Het is bovendien heel erg leuk! Uw kind leert spelenderwijs. Er is veel tijd voor de kring, buitenspelen, knutselen, zingen en nog veel meer. en we werken steeds aan de hand van een bepaald thema. Een thema komt terug in alle activiteiten die we met de kinderen doen. We hanteren een vast dagritme, zonder dat het te schools wordt.. De vaste leidsters (juffen) kennen ieder kind en geven extra aandacht waar nodig.

Ik denk niet dat een kind in een ritme komt door twee dagen naar een andere setting te gaan. Dan nog liever twee dagen kdv ipv kdv en psz.

Maar zomaar meer kdv kan tegenwoordig niet zomaar, ze kijken wel naar je arbeidsuren qua vergoedingen.



Luc en Stan gaan dus op dinsdag naar kdv tot 14.00 uur, op woensdagochtend naar psz, op donderdag hele dag naar kdv, op vrijdagochtend naar psz en ik heb in die anderhalf jaar nooit gemerkt dat dit te verwarrend voor ze was.



Op ons kdv hebben ze ook 3+ groepen, maar dat is niet de hele dag en niet op alle dagen.



Ik heb vooral voor psz gekozen voor mezelf :oops: zodat ik een ochtend per week had voor mijn thuisopleiding, omdat ik daar 's avonds geen fut voor heb.

@D. wrote:

Ik denk niet dat een kind in een ritme komt door twee dagen naar een andere setting te gaan. Dan nog liever twee dagen kdv ipv kdv en psz.


Zeker eens :slight_smile:

Maar ik neem aan dat mensen voor de psz kiezen om ze juist meerdere keren per week in een omgeving met andere kinderen en juffen te hebben. En dat doel mis je door maar 1 dag per week kdv te doen.

Maar goed, iedereen vind wat anders goed voor zijn/haar kind :wink:

@Mandala wrote:

Het zijn keuzes die ieder voor zich moet maken. Hier willen ze nl ook graag dat kindjes van 3 jaar en ouder minstens 3 dagdelen komen (wel een rekening dan ook van 96 euro per maand).




Doordat het beleid me hier bij de psz niet echt meer aanstaat en er voor 2 ochtenden 85 en voor 3 130 euro gevraagd wordt… is dat alleen maar een extra reden om het niet te doen.



Zou ik het echt superleuk vinden zou ik het geld er nog wel voor overhebben, maar ik voel me er niet fijn bij, dus gaat de jongste niet… of ik moet daar per ongeluk nog eens binnenlopen en merken dat het positief verandert is… dan gaat hij vanaf de zomer 2014 tot aan zijn 4e verjaardag in febr. 2015…



En ach… met 4 kids leert hij hier sowieso wel dat hij moet wachten :angel: en ik zoek geregeld mensen op met jonge kinderen, heb een buuf met een tweeling van zijn leeftijd… en wil na deze zomer met hem gaan peutergymen.

Even iets samen doen, maar ook met andere kindjes.