peuters steeds later zindelijk

Peuter later zindelijk<br />
<br />
<br />
ANTWERPEN (ANP) - Peuters worden steeds later zindelijk. Nog maar 40 Ã  60 procent van de driejarigen gaat naar het toilet. In de jaren zestig was dat circa 97 procent.<br />
<br />
De leeftijd waarop kinderen zindelijk worden is zes tot twaalf maanden opgeschoven, concludeert Alexandra Vermandel (Hogeschool Antwerpen) na afstudeeronderzoek bij honderd kleuterscholen rond Antwerpen.<br />
<br />
,,De vroegere katoenen luiers voelden nat en motiveerden het kind vlugger naar het toilet te gaan. Ouders beginnen de training ook op latere leeftijd'', zegt Vermandel dinsdag in Gazet van Antwerpen.<br />
<br />
De latere zindelijkheid is een probleem voor kleuterjuffen in België, waar kinderen vanaf 2,5 jaar naar school kunnen. De onderzoekster stelt dat een soort plaswekker beter werkt dan in de blote bips laten rondlopen.
```<br />
<br />
dus.<br />
<br />
ik ben wel benieuwd hoe snel jullie kinderen zindelijk waren, daarover een polletje. maar ben ook benieuwd wanneer jullie ermee begonnen te oefenen. Ik krijg op kok nl al best lang het idee dat ik/nano heel laat ben terwijl ik in de grote buitenwereld een heel ander idee krijg, zo ook na dit bericht. dus brand los!

Mateo is al een paar maanden zindelijk. :thumbup:

we zijn damian nu zindelijk aan het “maken”.dit is dag 2

had het er gisteren nog over met marielle… Sanae liep gisteren nog rond in d’r blote billen en piest gewoon over d’r voeten :mrgreen:

het potje wordt als speelgoed gezien… en Aisah draagt em als hoed… :silenced:

verder vind ze het akelig op het toilet… en tja, wat moet ik ermee… dwingen niet… afwachten dus maar… :angel:

ik denk dus dat het hier nog wel even duurt… zie om me heen ook vaak kindjes die er dus wel al mee bezig zijn… 8)

Wij proberen het als het buiten wat warmer is.

Dan is mijn meisje al 3 geweest.

Ik trek me niks van anderen aan, het gaat zoals het gaat.

Thomas was net na zijn 3e verjaardag zindelijk.Ik heb gewacht tot hij erover begon…tot hij interesse kreeg voor de wc niet eerder.Je kan het ook niet dwingen vind ik.

Britt was net na haar 2e al zindelijk…ze vond de wc en het potje harstikke interessant.

Ieder kind is verschillend…gelukkig :wink:

Anne was voor haar 2e verjaardag overdag al zindelijk (met 1.5 jaar een paar weken en geloof 2 maanden voor dr verjaardag weer helemaal) en met 2 jaar en 3 maanden, dag en nacht.

Een paar weken voor haar 3e verjaardag. Ik heb haar haar gang laten gaan en ze kwam er zelf mee. Dit ook omdat ze op school altijd met de plasrondes mee wilde :mrgreen:

Ieder zijn eigen tempo :thumbup:

van de zomer ga ik er fanatiek mee beginnen.

nu is levi nog een beetje bang en gaat gillen als ik zijn broek naar beneden trek terwijl hij zich aan het concentreren is op het poepen.

ik hoop dat levi en ethan elkaar zullen aanstekken en dat op die manier levi iniedergeval zindelijk gaat worden.

ethan voelt niet dat hij moet plassen maar misschien straks wel als hij het langs zijn benen voelt gaan als hij in zijn blootje loopt.

we wachten het maar af hoe het zal lopen. ik hoop inidergeval dat er 1tje van de luiers af is volgend jaar, kan geen luier meer zien :mrgreen:

Hier nog niet zindelijk.

Ze voelt wel alles aankomen.

Als ze bloot loopt dan pakt ze zelf haar potje.

Ben van plan de zomer verder aan te grijpen om haar echt uit de luiers te krijgen.

Dus ik verwacht dat ze voor haar derde verjaardag zindelijk is.

Mijn meiske voelt tegenwoordig (afgelopen nacht dus) ook kots aankomen en roept mij zodat ik er bijtijds en bakje onder kan houden :thumbup:

Mayra is er nu druk mee bezig (grotendeels uit zichzelf). HEt potje is het niet, de wc des te meer. Daar heb ik al vanaf het begin een kleiner wc-brilletje voor en daar wil ze wel op. Ik ben nu steeds bezig om in de ochtend en middag, iedere dag zo rond dezelfde tijd even naar de wc te gaan met Mayra. En vaak komt er dan ook een plasje. Daar is ze zelf helemaal verbaasd van en even later supertrots!

Ã?ls ze geplast (of gepoept) heeft op de wc (wanneer dan ook) mag ze een sticker plakken (en dat motiveert :thumbup: )

Mijn grootste kleine meid zit denk ik al een half jaar op de pot of wc. Potje al een tijd niet meer. Wel de wc met brilverkleiner en hoogstinteressant opstapje. Geweldig vindt ze het. Helaas alleen plasjes. Ze heeft drie keer op de pot gepoept, maar niet doorgezet.

Ik had gedacht dat het na de geboorte van Kaboutertje minder goed zou gaan, maar nee. Ze heeft tegenwoordig onderbroeken en hempjes waar ze heel trots op is. Met slapen en als we weggaan wel een luier. Vaak zegt ze zelf dat ze d’r luier uit wil en dat ze een plas moet doen. We zijn ooit begonnen om haar in haar blote kont te laten lopen en het potje midden in de huiskamer erbij. Ging eigenlijk helemaal vanzelf.

Joost is nog niet zindelijk maar plast wel bijna elke dag voor het douchen even op de wc. Hij is dan toch naakt en mama gaat ook altijd een plasje doen voor het douchen dus hij wil dan ook. Verder geeft hij niets aan overdag. Ja , als het al gebeurd is :roll:

Heb sinds een paar dagen een opstapje en een brilverkleiner klaarliggen op de toilet beneden en dat vindt hij tochwel interessant.

Ik ga van de zomer echt beginnen met dé training…

Ik verwacht zelf dat als ik er een week intensief mee bezig ben dat hij zindelijk zal zijn.

Misschien wishfull thinking… :mrgreen:

Ze was met 1 jaar en 6 maanden zindelijk na 1e verjaardag met het potje begonnen en in onderbroekje en samen met mij naar de wc zij op het potje ik op de wc :inlove:

's nachts nog steeds een ongelukje als ze ergens zenuwachtig voor is bijvoorbeeld haar verjaardag of geboorte van broertje :inlove:

Eva is net een week droog overdag. Als ik het niet zo druk had met de kleintjes, was ze al eerder zindelijk. Het is vaak (niet altijd) een kwestie van geen luier meer aantrekken, dweilen, wassen en vaak naar het toilet lopen.

OJa, Eva wordt over 4 weken 3 jaar.

Hier een Belgische mama :slight_smile:

Jinthe is zindelijk van begin september, ze was toen dus 2 jaar en 5 maanden. Ze mocht vanaf november naar school dus toe Lotte geboren was en ik een beetje bekomen was van de bevalling zijn we ermee begonnen, ze was op twee dagen tijd zindelijk. Dus lichamelijk moet ze er toen zeker klaar voor geweest zijn, anders lukt dat zo snel niet.

Ze is nu ook 's nachts meestal droog.

Ik heb toch veel vrienden met kinderen die op 2,5 droog zijn. Ik denk dat het naar school gaan vanaf 2.5 er hier wel mee te maken heeft. Dat ouders er sneller mee beginnen en echt veel moeite doen hun peuter droog te krijgen zodat ze naar school kunnen.

Zoals Karin ook zegt, hier was het ook wel kwestie van de luier gewoon uit te laten, ze een paar keer haar plas gewoon te laten lopen, duidelijk te maken waar het wel hoort en ze was zo droog.

Isabel is zindelijk vanaf dat ze 2 jaar en 4 maanden was.

We zijn er vroeg mee begonnen, maar dit kwam omdat Isabel hier intresse voor had (rond de 1,5 jaar wilde ze op het potje).

Jasmijn is nu ook 1,5 jaar maar heeft totaal nog geen intresse, dus wachten we voorlopig nog maar eventjes met het introduceren van een potje.

Grappig, want je zou zeggen dat de tweede sneller zindelijk is als de eerste, maar dat gaat hier niet op denk ik.

Maaike is praktisch zindelijk vanaf haar 2e verjaardag.

Ze vraagt voor het poepen nog een luier dat durft ze niet op de wc.

En met slapen doe ik haar voor de zekerheid nog een luier om want dan is het 50/50 het droog blijven.

Maar verder met weggaan enzo nooit geen luier meer om. En naar het KDV ook niet.

Maar ik merk nu wel dat nu het een beetje normaal is geworden ze nu een beetje laks wordt en dan soms in haar broek plast omdat ze te lang wacht. Dan zie ik haar wel wiebelen maar dan is ze zo druk aan het spelen dat ze geen zin heeft om te gaan. En dan is ze soms net te laat :eh: .

Ly.ann is nu al 3 weken overdag zindelijk :dance:

Maar begon 3 maanden geleden uit haar eigen dat ze naar de wc/potje wou :smiley:

sil is een uitzondering , hij was dag en nacht zindelijk voor zijn tweede verjaardag… :shock: :clap:

maar hoe we dat hebben gedaan? geen flauw idee :mrgreen: