peuters steeds later zindelijk

we zijn met Teun nu pas begonnen en het gaat heel goed. Eigenlijk wilde ik pas in de zomer beginnen, maar sinds hij naar de psz gaat en daar de andere kindjes naar de wc ziet gaan, is hij wakker geworden.

ik was erg verbaasd om te horen van ouders daar dat hun kindjes zindelijk waren vanaf hun tweede verjaardag :shock: allemaal meiden, dat wel…

maar goed, iets heeft zijn interesse gewekt en hij gaat nu als een trein. Overdag droog, hij doet alles op het potje.

ik was ven nieuwschierig naar de pol en heb op de laatste gedrukt omdat levi net 2 is en dus nog niet zindelijk en weet ook niet wanneer wel.

en heb dus op de laatste gedrukt ivm ethan die dus nog niet zindelijk is maar dat is logies dus niet verbaasd kijken allemaal hoor :mrgreen:

Hier bij alle 6 kinderen begonnen met het potje vanaf het moment dat ze goed konden lopen (was tussen de 14 en de 17 maanden). Vanaf 18 maanden geen luier meer om en regelmatig op het potje gezet. Op deze manier waren ze binnen een aantal weken overdag droog en voor het tweede jaar waren ze echt zindelijk in die zin dat ze zelf naar de wc gingen en ook nog een half uurtje op konden houden als we in een winkel waren of zo.

Hier waren de oudste 2 al ruim 3 jaar. Ik had absoluut geen zin om te gaan oefenen en stimuleren,en een potje in de kamer vind ik persoonlijk niet zo fris. :oops:

Alletwee waren ze gewoon met 1 dag zindelijk, geen werk aan gehad, direct dag en nacht. Bij de derde doe ik het dus weer zo :thumbup:

Ik vind in de luier plassen weer niet zo fris dus was blij dat dat vanaf anderhalf jaar niet meer nodig was. Dus wat mij betreft was het de tijdsinvestering zeker wel waard. En het potje stond hier gewoon naast de wc.

Ik gebruik papieren luiers, dus merk je het niet eens eigenlijk. Ontlasting natuurlijk wel, dat vind ik ook niet meer zo fris als ze groter worden :wink:

Broes is volledig zindelijk sinds een 4-tal weken en hij wordt 3 jaar eind juni :thumbup: .

Onze Mathis is net twee en sinds een aantal weken overdag helemaal droog. De meeste nachten eigenlijk ook, maar we doen hem toch nog maar even een luier aan 's nachts. Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat je het kunt stimuleren door ze geregeld vanaf jongere leeftijd op de pot/wc te zetten. Hier zijn we begonnen toen hij 20 maanden oud was.

Zoë was overdag zindelijk met haar 2/2½ jaar.

En net voordat ze naar de basisschool ging ook 's avonds.

Fay is nu 2 en 3 maanden en toont nu pas een klein beetje interesse voor haar potje.

We gaan hier voorzichtig beginnen, Esmée vind dr eigen afval echt vreselijk…

Toen Jayden 2 jaar en 4 maanden was ben ik ermee begonnen. Hij gaf het toen totaal niet aan en had heel erg veel ongelukjes. Ik ben toen gestopt en met 2 jaar en 8 maanden deed ik zijn luier af en vanaf dag 1 meteen zindelijk en gaf het ook zelf aan wanneer hij moest. Zelden ongelukjes gehad eigenlijk. Met 2 jaar en 9 maanden was hij ook snachts helemaal droog dus liet ik die luier ook weg en sindsdien hebben wij geen luiers meer in huis :smiley:

Het gaat erg goed en hij heeft maar heel weinig ongelukjes eigenlijk. Ik ben heel trots op mijn mannetje! Ik heb dus eigenlijk weinig tot geen moeite hoeven doen om hem zindelijk te krijgen.

stein was met 2 jaar en 3 maanden zindelijk overdag en vanaf 1 week ook de nacht

Hier tussen de 2,5 en 3.

De meiden waren voor hun 2e zindelijk, maar toen was ik er meer mee bezig.

Je moet er wel wat voor doen natuurlijk. Een tijdje echt intensief ermee bezig zijn.

Ik denk dat het ook vaak gemakzucht of geen tijd van de ouders is.

Dus ik geloof wel dat er kinderen later zindelijk zijn dan ze eigenlijk kunnen.

Ook omdat er nu steeds meer kinderen naar kdv of go gaan, die dagen word er al niet geoefend denk ik. Dus dan mis je al een paar dagen om ermee bezig te zijn.

Hier was Kris voor hij 2,5 was dag en nacht zindelijk. Ging toen met zwangerschapsverlof en had mooi de tijd om me erop te richten. Binnen 1 week had hij overdag geen luier meer en plaste hij snachts niet meer in zn luier. Binnen een maand gestopt met de luier snachts…

Ben benieuwd hoe zn zussie t zal doen :mrgreen:

hier was kimberley dag en nacht zindelijk met 2 jaar en 7 maanden alisjha was dag en nacht zindelijk met 9 maanden (wilde absoluut geen luier om want kimberley had dat ook niet nou goed dan maar plassen en poepen op de pot of wc nooit een ongelukje gehad) angelina was bijna 4 die was gewoon echt lui deed ook gerust alles in een onderbroekje en bleef vrolijk doorspelen :silenced: destiney is sinds 1 jaar en 11 maanden overdag zindelijk snachts heeft ze nog een luier aan maar zit zo goed als niets in sochtends rent ze als eerste naar haar potje en hoor je haar heel schattig potje plassen potje plassen :inlove:

en nagéamo nou die is nog een beetje te jong maar schijnt dat jongens later zindelijk zijn als meisjes (hoop het niet :oops: )

groetjes nathalie :wink:

@fiep klophout wrote:

```
Peuter later zindelijk

ANTWERPEN (ANP) - Peuters worden steeds later zindelijk. Nog maar 40 Ã 60 procent van de driejarigen gaat naar het toilet. In de jaren zestig was dat circa 97 procent.

De leeftijd waarop kinderen zindelijk worden is zes tot twaalf maanden opgeschoven, concludeert Alexandra Vermandel (Hogeschool Antwerpen) na afstudeeronderzoek bij honderd kleuterscholen rond Antwerpen.

,De vroegere katoenen luiers voelden nat en motiveerden het kind vlugger naar het toilet te gaan. Ouders beginnen de training ook op latere leeftijd’’, zegt Vermandel dinsdag in Gazet van Antwerpen.

De latere zindelijkheid is een probleem voor kleuterjuffen in België, waar kinderen vanaf 2,5 jaar naar school kunnen. De onderzoekster stelt dat een soort plaswekker beter werkt dan in de blote bips laten rondlopen.
<br />
dus.<br />
<br />
ik ben wel benieuwd hoe snel jullie kinderen zindelijk waren, daarover een polletje. maar ben ook benieuwd wanneer jullie ermee begonnen te oefenen. Ik krijg op kok nl al best lang het idee dat ik/nano heel laat ben terwijl ik in de grote buitenwereld een heel ander idee krijg, zo ook na dit bericht. dus brand los!</blockquote><br />
<br />
Ik las laatst in de Margriet een artikel waarin stond dat de kinderen vroeger niet eerder zindelijk waren dan nu.<br />
Alleen werden de kinders door moeders al op jongere leeftijd regelmatig op het toilet gezet. Het wassen van de katoenen luiers was veel werk, dus werden de kinderen al vroeg al op de wc gezet. Maar echt zindelijk waren ze dus niet.<br />
<br />
Tygo is nog niet zindelijk.<br />
Als hij in zijn blote billen loopt doet hij alles op het potje of op de wc.<br />
Maar zodra hij een onderbroekje aan heeft dan plast en poept hij in zijn broek.<br />
We oefenen gewoon nog even verder

Hier waren de kinderen dus ook alle 6 rond de 18 maanden droog doordat ik ze met enige regelmaat op het potje zette. Maar al snel daarna gingen ze het ook al zelf aangeven hoor. En konden vervoglens nog wachten tot ze bij een wc waren als we bijvoorbeeld een boodschapje aan het doen waren.

Hier overigens 4 jongens en 2 meisjes en geen enkel verschil in de zindelijkheids training.