Peuterdiarree? nee: KNO probleem!

Onze kleinste man is al weken aan de diarree … niet de hele dag door hoor, maar toch zeker 3x per dag, waarbij het soms echt de broekspijpen uit loopt…de diagnose (vooralsnog): peuterdiarree :?

Ik had er nog nooit van gehoord, maar ben nu bezig de drie V’s toe te passen: Vet (volle melk en yoghurt) Vezels (bruin brood etc), Vruchten(sap) (liever minder sap, maar wel fruit) Vocht (niet TE veel drinken geven). Het zou dan met zo’n twee weken over moeten zijn … maar niets is minder waar :frowning: We zijn nu al aan de derde week en nog steeds hetzelfde.

De HA is helaas op vakantie, maar ik heb een consult staan voor 29 oktober … maar ondertussen ben ik eigenlijk nieuwsgierig wie dit wel kent en wie er misschien nog tips hebben …

Hij heeft er al met al niet heel veel last van, maar leuk is het iig niet …

D.

:think: geef je hem ook appelsap? Ik heb altijd gehoord dat dat oorzaak nr 1 is bij peuterdiarree.

Appelsap??? :eh: Dacht dat dat juist stopte zogezegd. Het advies bij harde ontlasting is eerder sinaasappelsap en bij diaree appelsap (zoooooo vies vinnik dat :sick: )

Gelukkig (nog) geen ervaringen met diaree, dus helaas geen adviezen voor je.

Sterkte ermee en ik hoop dat het snel over gaat!

Shirley

Ff gegoogeld en gekopieerd :wink:

Zo heb je als verzorger neiging om een kind met diarree veel appelsap te drinken te geven. Het blijkt dat juist (heldere) appelsap door z’n samenstelling de diarree in stand houdt. Er wordt zelfs wel gesproken van appelsapdiarree. Dus géén appelsap meer!

@debbel wrote:

Ff gegoogeld en gekopieerd :wink:

Zo heb je als verzorger neiging om een kind met diarree veel appelsap te drinken te geven. Het blijkt dat juist (heldere) appelsap door z’n samenstelling de diarree in stand houdt. Er wordt zelfs wel gesproken van appelsapdiarree. Dus géén appelsap meer!

Yep,. zelf deze ervaring ook gehad met onze oudste. Appelsap vervangen door een andere vruchtendrank en het ging over!

wat ook wel wil helpen is banaan(eerst proberen, sommige kinderen reageren averechts hierop) en peperkoek…

Ik ben al weken gestopt met de appelsap :? En het leek echt even beter te gaan, maar gisteren had hij wel 6 !!! poepbroeken en ik heb hem zelfs midden in de nacht helemaal moeten verschonen omdat hij eronder zat. Zoooooo zielig,

Ik ga dus straks naar de waarnemende huisarts, want dit klopt dus echt niet meer en ik geloof nu eigenlijk ook niet meer in die peuterdiaree …

Gelukkig blijft hij vrolijk, maar ik iets minder, ben benieuwd wat ze straks zegt …

Ja ik ook…Dat is wel heel veel, 6 keer en dan ook nog 's nachts eronder zitten. Ik hoop dat de huisarts een goed advies heeft en evt. een oplossing!

:hug:

Ze heeft spullen meegegeven om de ontlasting op te sturen en een kweekje van te maken. Ze vond het ook wel erg lang duren, maar er was geen acute zorg omdat Jarno toch erg vrolijk is, geen koorts heeft en hij schijnt toch nog genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Verder zei ze gewoon door te gaan met “gewone” voeding geven en een goede tip was wel om als drinken sportdrank te geven, AA of dextro-energy, omdat daar ook alles inzit wat je nodig hebt.

Maandag kan ik mijn eigen huisarts weer bellen voor de uitslag en dan zien we dus wel weer verder …

Hoe was de uitslag? Gaat eht inmiddels weer wat beter met je knulletje? :hug:

Lief dat je dat vraagt …

Ik heb helaas nog geen uitslag, schijnt toch een week te duren en het is vorige week donderdag op de post gegaan, dus we gaan morgen beginnen met bellen naar de HA.

Tja hoe het verder gaat … mwaahhhh, de diarree is gelukkig een heel stuk minder. We zitten nu op 1 x per dag, vooral 's morgens wil het er nog behoorlijk uit lopen. Waren we daar dus blij om was hij gisteren heel huilerig en hangerig… Slecht geslapen overdag en om half 8 naar bed gedaan … heeftie tot 10 uur gebruld, zoooo zielig. Met een verhaaltje eindelijk in slaap. Schriktie om 11 uur weer wakker en krijst het uit :frowning: we kregen hem niet stil en hij hield zich vreselijk strak met kromme rug en buik naar boven. Uiteindelijk HA post gebeld en moesten we toch even langs komen. De HA kon niets ernstigs vinden, maar het was heel druk in zijn buikje zoals hij zei. Maar hij kon ook niet anders dan de uitslag van de kweek afwachten. Vandaag ging het weer iets beter en nu slaaptie lekker (ik hoop weer eens een hele nacht).

Het blijft wel tobben en zo zielig, je ziet dat hij pijn heeft, maar je kunt zo weinig … hopelijk is het ergste nu achter de rug en hebben we de uitslag van de kweek snel …

Heel verhaal dus … en to be continued …

:hug: :hug:

Dank voor jullie knuffels :-

Het gaat hier gelukkig eindelijk iets beter … de uitslag van de kweek is negatief. Wat nu dachten we (de HA adviseert yakult) heeft hij afgelopen nacht eindelijk eens heerlijk doorgeslapen :zzz: Vanmorgen moest ik hem wakker maken, en hij lachte naar me en begon lekker te spelen in zijn bedje :dance: Dat is dus voor het eerst in weken !!!

Hij heeft ook normaal gepoept gisteren en vandaag op het kdv was hij erg vrolijk en rustig … het lijkt dus voorbij.

Het is mij een raadsel wat er nu aan de hand was/is, maar ik ben blij dat het ergste nu achter de rug is … ff afkloppen, want we moeten eerst zien of het zo blijft gaan…

:-

Helaas helaas…

Denken we net het gaat de goede kant op … vanaf het weekend is het weer helemaal opnieuw begonnen :frowning:

Weer elke morgen tot op zijn enkels in de viezigheid, en zelf op het KDV wisten ze er vandaag geen raad mee (ik opperde al toeslag te betalen voor al die extra luiers :? )

Gelukkig is hij erg vrolijk en hij eet en drink verder ook wel goed … maar wanneer stopt het nu eens gewoon …

We hebben hem vannacht al een extra luierbroek over zijn luier heen aan. Ben benieuwd of dat de kliederboel nu een beetje kan tegenhouden, alleen is daarmee het probleem niet opgelost …

Arm mannetje … :frowning:

Hier ook een jochie met peuterdiaree!

Wij geven hem nu elke dag een paar van die crackottes! (vol vezels)

En sinds een dag of 2 is zijn poep eindelijk wat consistenter!!! :dance:

Wij zijn met onze dochter anderhalve week geleden gestopt met het drinken van yoki en diksap/sapjes. Lijkt nu te werken, minder diarree (in ieder geval niet meer zo dat het op haar rug zit…) zelfs al paar keer ’ een bolletje’ gepoept…

Morgen naar CB dan wordt haar groeicurve bekeken en moet ik terug naar de huisarts voor verder overleg, ik ben benieuwd.

Heeft iemand tips over wat ik haar dan te drinken kan geven behalve thee, water en melk (lust ze niet!)

De HA adviseerde mij sportdrank … krijgen ze gelijk ook wat goede mineralen, voedingsstoffen etc binnen. Ik vind die drankjes alleen erg zoet en maak het nu met is*star poeder. Is minder zoet en de kleine knul vindt het erg lekker. En een goeie is ook R**svicee STOP, ook lekker en sinds ik dat geef en me aan alle andere regeltjes houdt gaat het hier heel goed :dance:

Ik wilde idd ook al yakulyt adviseren…en roovicee stop maar daar ben je al achter.

Mijn zoontje is een makkelijke poeper om het maar even zo te noemen…ook vaak doorlekluiers toen hij klein was.

Wij merkte dat hij reageerde op ontbijtkoek (dus ook kapitein koek enzo) rozijntjes,teveel melk,alles met citrusvruchten.

Hij eet nog altijd iedere dag een banaan.

Slappe thee en water drinkt hij eigelijk altijd.

En nu is het goed…als het manderijnentijd is dan merk je dat gelijk dat zijn dingen die we in de gaten houden en zo ook nog steeds met de bovengenoemde dingen daar reageert hij gewoon gelijk op met dunnen poep…

Oh en als je ors haalt daar zit ook alles in wat hij nodig heeft en is smaakloos :wink:

succes!

Oh en op peppernoten (speculaas) reageert mijn zoon trouwens ook! :shifty: