Perineum olie: werkt dat nou?

Ik vraag me dus af: wie heeft perineum olie gebruikt in de laatste weken van de zwangerschap en hoe is de bevalling uiteindelijk verlopen? Heeft het gewerkt? Of werd het alsnog een knip/scheur? En hoe is dat in vergelijking met vrouwen die geen perineum olie en massage hebben toegepast voor de bevalling?



Vul de poll in en geef eventueel extra uitleg in dit topic.

Niks gebruikt… eerste keer geknipt… (vre-se-lijk) tweede keer niks gebruikt en gescheurd… (ook niet leuk maar ohhhhhh zoveel beter… )

Ik heb na 20 uur uiteindelijk een KS gekregen, en bij de 2e was het een geplande KS… eigenlijk ook een knip he :lol:



Maar goed… moet eerlijk zeggen dat ik voor de bevalling er niet eens aan gedacht had om zoiets te gebruiken… :shifty:

Niet gebruikt, met de bevalling ingscheurd, ze zeggen dat scheuren beter is al knippen. want met knippen gaan ze door alles heen, en met scheuren ga je niet recht door een spier heen.

En een scheur kan je makkelijker hechten.





Ik heb trouwens weinig last van gehad hoor! met 4 dagen had ik eigenlijk geen last meer.



Ben je er bang voor dan ??

4x bevallen en denk dat de boel van nature soepel werd… want per bevalling werd de ‘schade’ minder :mrgreen: .



Bij de oudste ingeknipt (+pressie op mijn buik) want hij moest NU komen.

Heb eigenlijk helemaal geen last van die knip en de hechtingen.



Bij de 2e ingescheurd, 3 kleine hechtingen, waarvan 1 mij wel irriteerde, dus die is snel doorgeknipt, toen nergens last meer van.



Bij de 3e een miniem scheurtje, 1 kleine hechting, geen centje pijn van gehad.



Bij de 4e helemaal niks nada noppes :thumbup: .

vier bevallingen…



geen enkele keer gebruikt.



bij de oudste: knip gehad

bij de tweede een piepklein scheurtje dat niet eens gehecht hoefde te worden.

bij nummer drie niks.

en bij de vierde evenmin.



liefs

Gerda

@MegaMindy wrote:



Ben je er bang voor dan ??




Ja, gek he? Ontsluiting, weeen, persen, alles lijkt me oke. Maar op de een of andere manier lijkt een knip me vreselijk. Dus ik gebruik die olie. Baadt het niet, het zal vast ook niet schaden.



Mijn oudste werd na 40 minuten persen toch maar met een ks gehaald. Zelfs de vacuumpomp gaf geen beweging voor- of achteruit. Maar gelukkig hebben ze er niet eerst een knip in gezet! Dan had ik misschien wel een geknipt perineum en een geknipte buik gehad!

tja die knip heb ik dus werkelijk niks van meegekregen he… en op het moment dat ze hem zette was ik alleen maar bezig met die hartslag van de kleine en de boodschap dat hij NU moest komen.

Echt boeit niks meer dan, al hadden ze er 2x een knip ingezet :shifty: .



Tuurlijk is het fijner als het niet hoeft en valt deze olie in de categorie ‘baadt het niet, schaadt het niet’ maar het hoeft echt geen drama te zijn als het wel gebeurt…

Een knip wordt ook niet zomaar gezet he, die wordt pas gezet als het hoofdje ‘staat’ en ze denken dat je ver in kan gaan scheuren, die knip voel je derhalve ook helemaal niet als hij gezet word.

Oh, ik denk ook dat het op het moment van knippen/scheuren niet erg is. Maar hoe is het herstel? Ik heb vreselijkeverhalen gehoord.



Hoewel… Over ks zijn ook vreselijke verhalen en ik vond dat herstel ook vrij soepel gaan.

hier heb ik dus minder last gehad van mijn knip als van het inscheuren + hechtingen.

Van mij zal je echt geen drama verhaal te horen krijgen.

Ik kon de volgende dag (hij is 's avonds geboren) gewoon zitten. Oké gewoon voor zover dat allemaal gewoon gaat op de 1e dag na de bevalling en de boel toch wat beursig is zeg maar :shifty: .



En ik heb veel gezeten op de kinderafdeling… ze zeggen ook dat dat trouwens goed is dan… er ‘bovenop’ gaan zitten en dus niet half scheef gaan hangen etc en dan niet op een zacht kussentje, maar beter op een stevige stoel oid.



Of het daar aan gelegen heeft weet ik niet, maar hier dus eigenlijk geen last van knip, hechtingen, herstel.

@Iev wrote:

Oh, ik denk ook dat het op het moment van knippen/scheuren niet erg is. Maar hoe is het herstel? Ik heb vreselijkeverhalen gehoord.



Hoewel… Over ks zijn ook vreselijke verhalen en ik vond dat herstel ook vrij soepel gaan.




ik heb geen ervaring met keizersnede, en ja: de knip bij mijn oudste was de eerste dagen flink balen. Het trekt tegen als je verandert van houding qua liggen/zitten/staan.

Maar ik denk persoonlijk dat het litteken van ks véél meer tegentrekt dan bij een knip hoor.

Je kan ook vragen om het zetten van een knip zo lang mogelijk uit te stellen en niet toe te passen als het niet écht nodig is.



liefs

Gerda

@~Melanie~ wrote:

Een knip wordt ook niet zomaar gezet he, die wordt pas gezet als het hoofdje ‘staat’ en ze denken dat je ver in kan gaan scheuren, die knip voel je derhalve ook helemaal niet als hij gezet word.




Bij mij werd de knip gezet maar het hoofdje stond zeker nog niet.



Kaya is met vacuum en pressie op mijn buik met knip gehaald.

Nooit geen last gehad van mijn hechtingen



Bij Lilly ben ik ingescheurt net niet tot het einde :eh: en heb ik ook geen last gehad van mijn hechtingen.



Verder bij beide niets gevoelt, bij Lilly was ik zelfs zeer verbaasd dat ik hechtingen kreeg, ik dacht dat alles wel goed gegaan was daaronder :mrgreen: .

Ik begrijp je hoor!

Ik vond het ook verschrikkelijk het idee van inscheuren of erger inknippen, ik dacht daar gaat de hele boel. Maar het herstelt goed hoor!

En Mamamarije gaf al een goeie tip, op een harde ondergrond zitten + recht gaan zitten.



Besprek het met je VK, hoe ze het aanpakken met scheuren en knippen en laat je eigen mening daar over weten!

Ik heb het niet gedaan, maar volgende x ga ik het zeker wel doen.

Ik heb dus wel zo’n enge knip ervaring. Er werd bij mij bij de tweede geknipt omdat ik bij de eerste een subtotaal rupt had. Die is onder narcose gehecht en heb ik nooit meer last van gehad, na de eerste dagen dan he. Die knip daarentegen had ik na driekwart jr nog last van, zelfs gesproken over opnieuw knippen en hechten, maar omdat we nog een kindje wensten hebben we afgewacht hoe het daarna zou zijn, sindsdien idd geen last meer van gelukkig. Ik heb nu dus ook de afspraak dat knippen echt alleen gebeurd als het kindje in gevaar is.

@faizaa wrote:

Niks gebruikt… eerste keer geknipt… (vre-se-lijk) tweede keer niks gebruikt en gescheurd… (ook niet leuk maar ohhhhhh zoveel beter… )


Had mijn antw. kunnen zijn.

3 keer geen olie wist niet eens dat het bestond :shifty:



1ste keer flinke knip

2de keer een knipje

derde keer geen knip maar een schaafwondje :wink:



na de eerste heb ik nog best lang last gehad van de knip, maar heb to nu toe nog steeds het idee dat ze het niet goed gehecht hadden ofzo.

Na de tweede bevalling, 7 jaar later weer een knip heb ik van de oude knip geen last meer.

Als ik het zo lees zijn er veel die last hebben gehad van de knip, volgens mij heb ik dan geluk gehad !

@mamaMarije wrote:

tja die knip heb ik dus werkelijk niks van meegekregen he… en op het moment dat ze hem zette was ik alleen maar bezig met die hartslag van de kleine en de boodschap dat hij NU moest komen.

Echt boeit niks meer dan, al hadden ze er 2x een knip ingezet :shifty: .

(…)




Hier hebben ze dus 2 keer geknipt :shifty: vond het nu niet echt prettig, die eerste keer dus toch niet ver genoeg geknipt blijkbaar terwijl ik het idee had dat het gat groter was dan mijn eigen hoofd :silenced:

Maargoed, er ging wel meer fout tijdens de eerste bevalling :slight_smile:



Heb beide keren geen olie gebruikt, nu ook niet, eerste keer dus 2 keer ingeknipt en tweede keer een heel klein scheurtje met 2 of 3 inwendige hechtingen die ik niet gevoeld heb.

ben benieuwd hoe het nu gaat, maar ik kijk er ook wel een beetje tegenop hoor, scheuren en knippen, hechten etc… maar laat het over me heenkomen en we zien wel. Zo erg als bij de eerste zal het niet meer worden :lol: (hoop ik dan maar hé :shifty: )

Bij de eerste niks gebruikt en een knip gehad (groot kindje 4150 gr) en bij de 2e niks gebruikt en ook geen knip/scheurtje (ook groooot kind 4610 gr)