Perineum olie: werkt dat nou?

Bij de oudste heb ik het gebruikt.



Ik heb een weeenstorm van 17.30 tot 19.30 gehad, elke 3 a 4 minuten een wee die zeker een minuut duurde.

Daarna mocht ik gaan persen en bleek Pete een sterretjeskijker en heb ik anderhalf uur (!) moeten persen in verschilllende houdingen (op mijn rug, op handen en knieen, op baarkruk en uiteindelijk ben ik er zonder scheur of knip vanaf gekomen.



Ik ben dus tevreden :thumbup:



Bij Luc en Stan (tweeling) ook weer gebruikt.

Bij Luc had ik weer een weeenstorm en hij is na 3 persweeen geboren zonder knop of scheur.

Stan bleek een dwarsligger te zijn en moest met een keizersnede gehaald worden.

Pete was trouwens 3760 gram en 50 cm, dus wel een flinke baby.



Luc was 3450 gram en 50 cm, dus ook niet aan de lichte kant.

hier beide keren geen olie gebruikt en ook geen knip ook scheur gelukkig.

blijkbaar is de boel aardig soepel van onder :mrgreen:



noa was ruim 7 pond

en Yara ruim 8 pond!



dus ook geen kleintjes

qua gewichten waren nummer 3 en 4 de uitersten bij ons. Nummer 3 de zwaarste met 4700 gram en 56 cm en de jongste het lichtst met 3870 gram bij 54 cm lang.



En bij hun 2 dus minimaal/ geen schade.



Denk dat als de oudste niet NU moest komen er ook niks gebeurd was eigenlijk. Het ging op zich namelijk heel goed en rustig. Tja een nood ingreep doe je helaas niks aan.



Bij de 2e bedacht ik me later ben ik alleen gescheurd omdat hij op het laatste moment nog zijn handje naast zijn hoofd vouwde. Hij kwam als superman ter wereld :mrgreen: .

Zelf heb ik dat overigens niet eens gevoeld, maar ik hoorde de VK iets in de trant van niet nette woorden zeggen, omdat het zo mooi verliep en zij dacht dat het helemaal zonder mankeren zou gaan. Tja door die hand toch een scheurtje met paar hechtingjes.

Hier wel gebruikt bij beide bevallingen en niet gescheurd, dus ook deze ronde ga ik het gewoon weer gebruiken, baat het niet schaad het niet denk ik dan maar. :wink:

Hier niet gebruikt. En ik kreeg een knip, omdat mijn dochter in moeilijkheden kwam. (bleek navelstreng om de nek) Dus ik had het ook niet kunnen voorkomen door wel te smeren.



Maar de knip zelf heb ik niet gevoeld.

En de dagen erna: als je eenmaal zit dan gaat het wel.

Het gaan zitten is even vervelend.

En met plassen is het branderig. Dat kan je het beste even onder de douche doen.

Ze adviseren om op een harde stoel te zitten. Maar ik vond op een harde stoel zitten ook prettiger dan op een zachte. Ik had het idee dat op de zachte stoel de spanning op de hechtingen alleen maar toenam.



Na een week had ik er geen last meer van hoor.

Ik ben er niet bang voor geworden.

Wat mij erg lijkt is een totaal ruptuur.



Overigens iemand wel eens van epino gehoord. Google maar eens. Ben eerder benieuwd of iemand dat gebruikt heeft met goed resultaat.

Ik heb geen olie gebruikt.



Mijn oudste had/heeft brede schouders en werd gelanceerd, resultaat was een subtotaalruptuur, waar ik verder niet echt last van heb gehad.

Mijn tweede is niet zo breed, maar ewl weer gelanceerd, klein scheurtje en wederom geen last van gehad.

Hier met de 1e ingeknipt en gescheurd van voor tot achter :? heb bijna 2 weken niet normaal kunnen zitten van de pijn. Ze was 2800 gram en 48 cm dus een kleintje maar wel met vacuum geboren.



Bij de 2e een ks gehad en met de 3e weer een ks.

Bij beide keren een klein beetje ingescheurd. Olie niet gebruikt!

En toch vooral de 1ste keer, een flinke jongen.



Heb denk ik nog geluk gehad.

bij geen van beide olie gebruikt.



bij de eerste een knip. ik vond de prik voor de verdoving erger vooral omdat toen ze mij wilden gaan hechten de verdoving begon uit te werken (auw!) en ik opnieuw een verdoving kreeg :thumbdown:

ik kreeg een knip omdat mijn persweeën niet krachtig genoeg waren en ze er zo makkelijker uikwam. wel een tijd last gehad van de hechtingen, langere tijd een trekkerig (niet pijnlijk) gevoel



bij de tweede alleen een miniem scheurtje. 1 hechting en ook geen last van gehad. alleen moet ik nu elke keer aan die hechting denken als ik bananen ruik :shifty: ( gyn. gebruikte een verdovingsspray die naar bananen rook :shifty: )

Geen olie gebruikt en ik ben beide keren erg soepel bevallen :slight_smile:



De eerste 30 min geperst en 3 hechtingen (6 pond)

Nummer 2 12 min geperst en helemaal niets ( bijna 8 pond)

Mijn verloskundige zei dat een knip een beetje een domper in je kraamtijd/op je kraambed is… Nou ik vond het idd ook echt niet prettig!

Tycho kwam er anders echt niet door (ja, dan was ik vlgns de vk flink uitgescheurt), dus het moest.

Jesse is heeeel gestaag gekomen, 'k mocht niet mee persen maar mijn lijf het zelf laten doen en op een ‘klein haarscheurtje na’ helemaal niets! Niet gemakkelijk natuurlijk om niet mee te mogen persen bij drang, maar wel blij dat het zo goed is gegaan!

Ik heb gekozen voor geen olie gebruikt wel knip/scheur gehad.



Onze beide kinderen zijn met spoed met het vacuum gehaald dus was een knip beide keren noodzakelijk.



Ook hier geen knip gehad toen de hoofdjes al stonden aangezien beide kinderen niet wilden indalen en ze er simpelweg uitmoesten.

Ik heb beide keren geen olie gebruikt! Beide keren ingeknipt, bij de eerste omdat hij met redelijke spoed met de vacuum moest komen! En de tweede keer om meer ruimte te maken en het wat sneller te laten verlopen omdst ook zij een beetje begon te dippen met hartslag, niet schrikbarend laag zoals bij Roel maar het herstelde ook niet mer tot normaal!



Ik heb er bij de eerste best wat lat van gehad, na 5 dagen is het knoopje losgeknipt en dat gaf “lucht”. Bij de tweede helemaal geen last van gehad! De beste tip die ik heb gekregen op een harde stoel er recht bovenop gaan zitten, zo hou je de zwelling tegen en trekt het ook minder!



Tijdens de bevalling van nr 2 kwam de vk er trouwens achter dat de vorige keer niet zo net gehecht was, er zit een soort van “bruggetje”! Maar aangezien ik er geen last van heb doen we er niks aan, ik zou in principe naar de gyn kunnen gaan om het te herstellen… :think:

Ik heb de olie gebruikt want ik was echt heel bang voor uitscheuren. Uiteindelijk kreeg ik een klein scheurtje in de huidlaag. Op zich niet heel erg maar het is helemaal verkeerd gehecht. Ik was gister bij de gynaecologe en die legde me eindelijk uit wat er verkeerd is gegaan: blijkt dat een stukje spier door een gat in de hechting gewoon naar buiten steekt en dat heeft dus maanden pijn gedaan. :wall: Nu wordt het weggehaald.

Nou, nu hoor ik dus bij: wel olie gebruikt, maar toch geknipt en gescheurd.



Omdat ik nogal een hectische periode achter de rug heb, heb ik ook niet echt veel tijd gehad om die massages te doen. Daarbij kwam Tristan 16 dagen te vroeg. Dus misschien heb ik 6 keer gemasseerd in totaal.



Supersnelle bevalling gehad. Persen ging best goed, maar dokter zei dat ik kleine scheurtjes begon te vertonen. Toen heeft hij zo’n 1,5cm geknipt. Knippen zelf voel je inderdaad niks van op dat moment. Het hechten vond ik een vervelend gedeelte van de bevalling. Duurde zo lang om al die lagen te doen! Niet heel pijnlijk, maar ook niet geheel pijnloos.



Nu is het drie dagen na de bevalling. De zwelling is al iets minder, dus dat valt me mee. Ook zitten gaat best en ik voel verder niet de hechtingen ofzo. Ben wel benieuwd of dat nog een beetje mooi eruit gaat zien strakjes daarzo :think:



En nu heb ik een ander probleem: ik ben incontinent als ik water hoor lopen. Dus als ik de douche aanzet, of een afwasje wil doen en ik heb een beetje een volle blaas, dan laat ik het zo lopen. Gaat dat nog over!!! Let wel: het is pas drie dagen na de bevalling op dit moment.

Die incontinentie gaat wel over als je je best doet (bekkenbodemspieren trainen enzo). Ik had hetzelfde de eerste dagen na de bevalling, maar dan als ik bijvoorbeeld mn handen aan het wassen was. Dat is nu gewoon over en ik heb niet het idee dat ik nu zoveel moeite in dat trainen gestoken heb. Gewoon soms proberen aan te spannen en voornamelijk als je dus zo’n ‘trigger’ krijgt als lopend water in jou geval.



Verder heb ik geen olie gebruikt en ben ik gescheurd. VK wilde net gaan knippen, ik hoorde het haar nog zeggen tegen de kraam. Maar daar had ik geen zin in dus maar net wat harder doorgeperst :stuck_out_tongue: Ik kan dus niet echt meepraten over die olie.

Ik heb bij beide kinderen olie gebruikt en bij beide geen scheurtje/ hechtingen oid. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik kleine kindjes had (2785 en 3030 gram) en ze allebei een klein koppie hadden(31,5 en 32,5 cm).

Ik had er zelf ene goed gevoel bij en weet natuurlijk niet of het anders gelopen was als ik het niet gebruikt had.

Heb het niet heel lang gebruikt, omdat ik beide keren te vroeg bevallen ben (36+0 en 37+1).

Iev ja hoor meis, die incontinentie gaat wel over. Maar inderdaad, wel goed je bekkenbodemspieren oefenen.

Ik had beide keren na de bevalling ook dat ik het heel snel liet lopen. Nu nergens last meer van. Enne… nog gefeliciteerd :smiley:

Iev, gefeliciteerd :inlove:



Ben ik nou zo ontzettend gevoelig dat ik het zetten van de knip echt ontzettend pijnlijk vond :oops: :oops: :oops:

Heb het echt uitgeschreeuwd van de pijn en ben gestopt met persen, wel meteen weer verder gegaan maar toch :shifty: :shifty: