Pepernoten!!!

250 gram zelfrijzend bakmeel

125 gram donkere basterdsuiker



Ik heb beide 250 gram gedaan :wall: :wall: :wall:

Hahaha, heb je bijna caramelkoekjes! (smaken ze niet naar toffee? ;)) :mrgreen:

@Cynthia wrote:

Hahaha, heb je bijna caramelkoekjes! :mrgreen:




Dat dacht ik dus ook al :lol: :lol: :lol: :lol:



Heb ze weggegooid :mrgreen: zoveel suiker is helemaal niet ok :mrgreen:

Ik was ook met 3 dingen tegelijk bezig :roll: een dreumes die aan mijn broek stond te trekken :lol: :mrgreen:

HIer is gisteravond het 2e recept ook gelukt…het lijkt wat weinig boter, het rolt ook wat moeilijker, maar ze lijken wat minder vet. Daarnaast is de kruidsmaak lekkerder vinden wij :drool: …echter vind mn partner ze weer tevel naar kaneel smaken, aangezien dit het hoofdingredient van onze speculaaskruiden zijn. Ik heb de rkuiden van Verstegen, zijn er nog andere?

Volgens mij heb ik van silvo :think: of zoiets,zal zo eens kijken.

En bij mij was de boter veels te weinig,omdat ik veels te veel suiker erbij had :oops: :lol: :lol: :lol:

Ik heb de kruiden van silvo.

@prinsjeJason wrote:

Ik heb de kruiden van silvo.




ik ook, ik vind ze precies goed :thumbup:

Hm, helaas die verkopen ze bij de plus niet…weet iemand waar ik die van Silvo kan kopen? Hier hebben ze alleen die andere

@mama van anne wrote:

Hm, helaas die verkopen ze bij de plus niet…weet iemand waar ik die van Silvo kan kopen? Hier hebben ze alleen die andere




Albert Heijn :slight_smile:

Ik heb die kruiden wel bij de plus gekocht,dus ik weet het niet.

Ik heb ze ook al een paar keer gemaakt… alleen maak ik ze altijd veel te groot, dus bij mij worden het altijd peperkoekjes in plaats van pepernoten :frowning:

Dat had ik ook :lol: :lol: :lol:

Ik denk dat je de grote van een knikker moet aanhouden :think:

@Fleur1 wrote:

Ik heb al verschillende keren pepernoten gebakken met verschillende recepten. Met dit recept werden ze erg lekker:





250 gram zelfrijzend bakmeel

125 gram donkere basterdsuiker

100 gram zachte boter

2 eetlepels speculaaskruiden

3 eelepels melk



20 minuten in de oven op 170 graden




Mmm, ik heb ook weer zin om ze te bakken. Misschien morgen of van het weekend maar eens doen, jammie!




Hier klopt iets niet :think:

Dit wordt geen deeg, dit blijft veel te los, heb je wel de juiste hoeveelheid melk ? Ik heb deze gemaakt en ik moest er veel meer melk bij doen anders werd het zeker geen deeg…

@Karin2 wrote:

@Fleur1 wrote:
Ik heb al verschillende keren pepernoten gebakken met verschillende recepten. Met dit recept werden ze erg lekker:





250 gram zelfrijzend bakmeel

125 gram donkere basterdsuiker

100 gram zachte boter

2 eetlepels speculaaskruiden

3 eelepels melk



20 minuten in de oven op 170 graden




Mmm, ik heb ook weer zin om ze te bakken. Misschien morgen of van het weekend maar eens doen, jammie!




Hier klopt iets niet :think:

Dit wordt geen deeg, dit blijft veel te los, heb je wel de juiste hoeveelheid melk ? Ik heb deze gemaakt en ik moest er veel meer melk bij doen anders werd het zeker geen deeg…




Ik heb er ook wat melk bijgedaan…je moet het eerste recept iets meer dan verdubbelen en dan krijg je dit recept, alleen de melk is dan wat weinig en de hoeveelheid kruiden zijn lekker meer.

@prinsjeJason wrote:

125 gram bloem

Dit kwam ik op internet tegen,is toch heel anders :?

Gebruik gewoon het recept wat hier staat :mrgreen:



125 gram bloem

100 gram boter

125 gram zelfrijzend bakmeel

80 gram bruine basterdsuiker

2 eetlepels water

1 mespuntje zout

1 eierdooier

1 theelepel speculaaskruiden
Die heb ik gisteren ook gemaakt.

Op zich prima, maar

erg bros > wat meer boter.

niet zo heel erg zoet > meer basterd dus

niet zo kruidig > meer speculaaskruiden

en voor het gemak hed ik de b;oem en het zelfrijzend bakmeel samengenomen en een zakje bakpoeder erbij gedaan.

oh, en een heel ei.



Dan wordt het:

250 gram bloem

1 zakje bakpoeder

125 gram boter

100 gram bruine basterdsuiker

2 eetlepels water

1 mespuntje zout

1 ei

1 eetlepel speculaaskruiden



Kneed alle ingrediënten door elkaar tot een soepele bal deeg. Leg deze bal een uur in de koelkast. Smeer de bakplaat in met boter. Draai van de helft van je bol deeg allemaal kleine balletjes, ter grootte van een knikker. Leg de kleine balletjes op gelijke afstand op de bakplaat. Je kunt van de helft van de bol ongeveer één bakplaat vol pepernoten maken. Druk elk balletje een beetje plat met je duim. Bak de pepernoten in 20 minuten gaar en goudbruin op 160 º. Laat ze daarna afkoelen. Je kunt onder het bakken alvast de volgende portie maken.

@Karin2 wrote:

@Fleur1 wrote:
Ik heb al verschillende keren pepernoten gebakken met verschillende recepten. Met dit recept werden ze erg lekker:





250 gram zelfrijzend bakmeel

125 gram donkere basterdsuiker

100 gram zachte boter

2 eetlepels speculaaskruiden

3 eelepels melk



20 minuten in de oven op 170 graden




Mmm, ik heb ook weer zin om ze te bakken. Misschien morgen of van het weekend maar eens doen, jammie!




Hier klopt iets niet :think:

Dit wordt geen deeg, dit blijft veel te los, heb je wel de juiste hoeveelheid melk ? Ik heb deze gemaakt en ik moest er veel meer melk bij doen anders werd het zeker geen deeg…




Ze zijn klaar. Alleen is de onderkant verbrand en zijn ze erg droog.

De volgende keer dus meer boter of een ei en een lagere temperatuur.

@Karin2 wrote:

@Karin2 wrote:
@Fleur1 wrote:
Ik heb al verschillende keren pepernoten gebakken met verschillende recepten. Met dit recept werden ze erg lekker:





250 gram zelfrijzend bakmeel

125 gram donkere basterdsuiker

100 gram zachte boter

2 eetlepels speculaaskruiden

3 eelepels melk



20 minuten in de oven op 170 graden




Mmm, ik heb ook weer zin om ze te bakken. Misschien morgen of van het weekend maar eens doen, jammie!




Hier klopt iets niet :think:

Dit wordt geen deeg, dit blijft veel te los, heb je wel de juiste hoeveelheid melk ? Ik heb deze gemaakt en ik moest er veel meer melk bij doen anders werd het zeker geen deeg…




Ze zijn klaar. Alleen is de onderkant verbrand en zijn ze erg droog.

De volgende keer dus meer boter of een ei en een lagere temperatuur.


of het eerste recept op bladzijde 1 nemen en dan 2 theelepels

speculaaskruiden i.p.v. een mespuntje :wink:



na het kneden van het deeg heb ik het trouwens nog een uur in de koelkast gelegd alvorens er balletjes van te gaan draaien :slight_smile:

Nou de smaak is wel goed geworden. En ik heb net de 2e lichting noten klaar en ik moet denk ik wennen aan onze oven. We zijn een half jaar geleden verhuisd en heb in de nieuwe oven nog nooit kruidnoten gebakken.



Ik had de 1e lichting op heteluchtstand en te heet.

De 2e lichting op alleen boven en onderwarmte en 155 graden en nu zijn ze nog wel een klein beetje droog maar al een heel stuk lekkerder !



Het is dat ik zo nasi ga koken, anders zou ik de warme nootjes nu allemaal opeten !!!

:mrgreen: