PCOS en overgewicht

Hallo allemaal,



Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende;



Ik ben een paar jaar geleden bij de gynaecoloog geweest omdat mijn menstruatie uit bleef. De gynaecoloog heeft toen een inwendige echo gemaakt en kwam er toen achter dat ik PCOS heb. Toen had ik daar niet zo veel moeite mee want een kinderwens was er wel maar niet op korte termijn. Zij vertelde wel dat als de kinderwens er was ik hormonen zou kunnen spuiten om mijn eisprong op te wekken. Er konden volgens haar 1000 redenen zijn dat ik PCOS heb. Nu is de kinderwens er wel en ik ben vanaf oktober 2011 gestopt met de pil, de gynaecoloog vertelde toen dat er wel een mogelijkheid was dat ik zwanger zou kunnen worden maar dat die kans klein is vanwege de eisprong die niet iedere maand is. Dus wij dachten we proberen het gewoon eerst zelf. Nadat ik met de pil stopte ben ik pas gaan menstrueren op 4 maart 2012 dus al 5 maanden niet gemenstrueerd.



Vorige week woensdag had ik een afspraak in het zh bij de gynaecoloog voor de kinderwens en PCOS. Helaas was de gynaecoloog die ik toen had niet meer werkzaam in dit zh. Ik kreeg dus een andere.



Ik kreeg meteen al over me heen dat ik overgewicht had en dat mijn BMI te hoog was en dat ze mij niet gaan helpen met deze behandeling. Ik moet eerst afvallen…

Toen ik vertelde dat die andere gynaecoloog zei dat er 1000 redenen kunnen zijn voor PCOS en dat dit niet perse met overgewicht te maken hoeft te hebben, dit werd meteen van tafel geveegd.

Ik heb heel mijn leven al overgewicht en ik ben blij met wie ik ben. Ik heb van alles geprobeerd om af te vallen maar het werkt gewoon niet.

Het beleid in het zh is een BMI onder de 35. Het liefst willen zij dat ik een goede BMI krijg van 25. Dit betekend voor mij dat ik 75kg moet gaan wegen… Dit is zo niet haalbaar!

Ik kreeg alleen maar te horen, afvallen, te hoog BMI, lange weg te gaan, geen crash dieet enz…



De moed is me ergens in mijn schoenen gezakt en weet niet zo goed wat ik hiermee moet.

Ze kunnen toch niet bepalen voor jou dat je geen kinderen mag hebben?

Ik weet van alle risico’s maar als ik nu zwanger zou zijn kunnen ze daar ook niks tegen doen.



Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee…

Helaas is het zo dat de meeste ziekenhuizen eisen stellen aan je gewicht als hormoonmedicatie en/of behandelingen nodig hebt om zwanger te worden.



PCOS is vaak gerelateerd aan overgewicht. Het hoeft niet persé, maar vaak heeft het er wel mee te maken. Door je PCOS kom je heel snel aan, en door overgewicht hou je PCOS in stand. Je zit dus in een cirkel… Door af te vallen, kunnen je hormoonwaardes zich herstellen. Vaak verdwijnt PCOS niet, maar het kan wel verbeteren. Het kan zijn dat je na gewichtsverlies ineens uit jezelf weer een cyclus en eisprong hebt. Ook is het zo dat hormoonmedicatie beter aanslaat als je minder overgewicht hebt, de kans op overstimulatie is kleiner en daarmee ook de kans op ernstige complicaties. En dat geldt ook voor een zwangerschap.



Hormooninjecties zijn dure medicijnen, die je veelvuldig moet gebruiken. Je spuit deze dagelijks, per cyclus ongeveer 15 keer. Dan praat je over een kostenplaatje van honderden euro’s per cyclus. Gelukkig wordt het wel vergoed, maar wel logisch dat het alleen voorgeschreven wordt als de kans van slagen (een goede cyclus met eisprong) zo groot mogelijk is. En dat betekent dat het niet aan vrouwen wordt gegeven die heel erg veel overgewicht hebben. Omdat de kans groot is dat de medicijnen gewoon niet aanslaan door je verstoorde hormoonwaardes.



Vandaar dat de meeste ziekenhuizen eisen stellen aan je gewicht. Het ene ziekenhuis is strenger dan het andere. De een hanteert een BMI van 30 als bovengrens, andere ziekenhuizen een BMI van 35. Je hoeft zeker geen BMI van 20-25 te hebben, maar je moet wel binnen de vereiste normen vallen om in aanmerking te komen voor verdere behandeling. Voor jou zou dat dus een maximale BMI van 35 zijn. Hoeveel kilo’s zou je dan kwijt moeten raken?



Ik heb ook PCOS en ook overgewicht. Mijn BMI zat op zijn hoogst rond de 32. Ons ziekenhuis was in het verleden niet zo streng, dus ik heb er nooit gedoe mee gehad. Maar toen we richting IVF gingen, werd dat in samenwerking met een ander ziekenhuis gedaan waar ze wel die strenge eisen hadden. Ik ben toen uit mezelf ruim van tevoren gaan afvallen totdat ik in ieder geval onder een BMI van 30 zat. Gewoon om zeker te zijn dat ik daar geen gezeik mee zou krijgen en dat we niet verder zouden mogen. Ik ben toen 22 kg afgevallen door gezond te eten en heel veel te bewegen. Ik had eerst helemaal geen cyclus, ik werd echt maar één keer per jaar ongesteld en had nooit een eisprong. Toen ik bezig was met afvallen kreeg ik ineens weer een cyclus. Weliswaar eentje van 6 weken, maar wel met een eisprong! Dus het afvallen had voor mij een heel positief effect.



Om eerlijk te zijn vind ik de eisen niet discriminerend, ookal zal dat voor jou wel zo voelen. Als je aan zulk soort behandelingen begint, heb je zelf de verantwoordelijkheid om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Sommigen moeten stoppen met roken, een ander moet stoppen met drinken als 'ie een levertransplantatie krijgt en vrouwen met overgewicht moeten afvallen als ze hulp nodig hebben bij het zwanger worden. Je wilt toch zelf ook het best mogelijke resultaat?! En bepaalde behandelingen worden ook maar een maximaal aantal keer vergoed, dus dan moet je zeker alles uit de kast trekken om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Anders kun je er beter niet mee beginnen, want het is niet iets wat je eventjes doet.



Mijn advies is dus om zeker af te vallen. Probeer het met hulp te doen van een dietiste, veel sporten en bewegen. Doe het in kleine stappen. En neem als eerste streefgewicht het gewicht wat bij een BMI van 35 hoort. Als je daaronder zit, zullen ze je vast geen behandelingen of medicijnen meer ontzeggen. Hier op het forum is een afvaltopic, je bent welkom om mee te komen kletsen. Het heet Op weg naar een slanker voorjaar en het staat in het forumdeel Contact.



Heel veel succes met alles!

Dank je wel voor je reactie!



Ik heb morgen een telefonische afspraak staan met een andere gynaecoloog in een ander zh.



Ik snap echt wel dat het beter is om af te vallen maar ik heb echt al zoveel geprobeerd… Ik ben nu 28 en dus al 28 jaar zo… Het gaat allemaal niet zo makkelijk als dat iedereen zegt.



Als ik een BMI wil hebben van 35 moet ik nu 35 kilo afvallen! Dat word dan een hele lange weg…



Ik heb wel een cyclus maar dan zo’n 1x per 3 a 4 maanden normaal… Nu duurde het wat langer.



Ik voel/voelde me inderdaad gediscrimineerd omdat het gewoon hard is om dat zo allemaal ineens te horen terwijl die andere gynaecoloog het vertelde alsof het zo makkelijk was…

Ik heb nu volgende week woensdag weer een afspraak en krijg dan weer een echo en de uitslag van het bloedonderzoek en een gesprek met een verpleegkundige over afvallen…



Dus dat maar eerst even afwachten dan…



Dank je wel!

Hey Sunshine,



Meid ik weet hoe je je voelt!



Zelf heb ik ook PCOS. Het is inderdaad zo dat het in meeste gevallen wordt veroorzaakt door overgewicht. Dit komt ook omdat je minder insuline aan maakt. Heeft de dokter je dat ook verteld?

Het is een soort cirkeltje! Je eet hetzelfde als een ander, maar omdat je minder insuline aan maakt wordt je dikker. En een ander heeft nergens last van!



Het enige dat goed werkt om af te vallen is voor vrouwen met PCOS een dieet waarbij veel eiwitten worden gebruikt en weinig koolhydraten. Zelf heb ik dit dieet ook gevolgd en ben daardoor 7 kilo kwijt geraakt. Het nadeel is dat het er snel weer aan zit als je er mee stopt.



Ikzelf loop bij het SFG en daar heb ik wel pillen meegekregen. Ik ben nu bezig aan mijn 6de behandeling clomid. Op het moment zit ik aan de hoogste dosis, omdat ik een blijkbaar ernstige vorm ervan heb! Een vriendin van mij die is veeeeeel zwaarder dan ik en heeft al een eitje gehad met de laagste dosis. Het wil dus helemaal niets zeggen!



Vroeger ben ik 15 kilo afgevallen en toen had ik nog steeds geen regelmatige eisprong. Ik heb dit altijd al gehad, dus ik geloof niet zo in dat hele verhaal van het overgewicht… Wel helpt het afvallen voor de zwangerschap en je gewrichten.



Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, mocht je meer willen weten kan je me altijd een persoonlijk bericht sturen. Ik stond ook in het donker voor een lange tijd, dus ik weet hoe je je voelt.



Liefs

Summerchild

Sunshine ik zie dat je nieuw bent hier welkom :smiley:



Ja wat kan ik je vertellen Jippie heeft het meeste al verteld :slight_smile:



ik zelf moest ook een bmi krijgen van 35 ik zit er nu zelfs onder anders werden er geen verdere behandelingen gedaan .



Ik heb al vanaf mijn 20ste pcos ik heb 5 kinderen gekregen door middel van clomid echter nu heeft de clomid geen werking helaas zal ook wel de leeftijd zijn hahaha .



Ik ben inmiddels 22 kilo afgevallen en heb de pillen metformine gekregen die helpen bij de stofwisseling en opname van suiker zo blijft je spiegel gelijk …



Ik heb me zelf een ander eetpatroon aangenomen idd veel eiwit en weinig koolhydraten als je stopt moet je zeer langzaam opbouwen dan zal je niet tt weinig aankomen denk een max van 2 kilo . Ik zelf ga nog even heerlijk door met mijn dieet het is prima te doen :slight_smile:



Inmiddels zie mijn onderschift zit ik in aan de Puregon en heb de pregnylprik gehad vorige week maandag , en zit nu op het wachtbankje …



Er is een ziekenhuis in NL die de BMI niet nauw neemt dat is de Gender kliniek daar kan je eens naar toe gaan of een afspraak maken…



ik wil je succes wensen !

@Summerchild wrote:

Hey Sunshine,



Meid ik weet hoe je je voelt!



Zelf heb ik ook PCOS. Het is inderdaad zo dat het in meeste gevallen wordt veroorzaakt door overgewicht. Dit komt ook omdat je minder insuline aan maakt. Heeft de dokter je dat ook verteld?

Het is een soort cirkeltje! Je eet hetzelfde als een ander, maar omdat je minder insuline aan maakt wordt je dikker. En een ander heeft nergens last van!



Het enige dat goed werkt om af te vallen is voor vrouwen met PCOS een dieet waarbij veel eiwitten worden gebruikt en weinig koolhydraten. Zelf heb ik dit dieet ook gevolgd en ben daardoor 7 kilo kwijt geraakt. Het nadeel is dat het er snel weer aan zit als je er mee stopt.



Ikzelf loop bij het SFG en daar heb ik wel pillen meegekregen. Ik ben nu bezig aan mijn 6de behandeling clomid. Op het moment zit ik aan de hoogste dosis, omdat ik een blijkbaar ernstige vorm ervan heb! Een vriendin van mij die is veeeeeel zwaarder dan ik en heeft al een eitje gehad met de laagste dosis. Het wil dus helemaal niets zeggen!



Vroeger ben ik 15 kilo afgevallen en toen had ik nog steeds geen regelmatige eisprong. Ik heb dit altijd al gehad, dus ik geloof niet zo in dat hele verhaal van het overgewicht… Wel helpt het afvallen voor de zwangerschap en je gewrichten.



Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, mocht je meer willen weten kan je me altijd een persoonlijk bericht sturen. Ik stond ook in het donker voor een lange tijd, dus ik weet hoe je je voelt.



Liefs

Summerchild




He Summerchild,



Dank je wel voor je reactie!



Ik weet wat het allemaal inhoud en soms is dat nog frustrerender… :frowning: Ik ben werkzaam in de zorg dus weet wat het met je lichaam doet… Maar ik vind het gewoon zo oneerlijk…

Je houdt je vast aan wat de eerste gynaecoloog heeft gezegd en daar ga je van uit… Ik wist eigenlijk nooit echt goed wat PCOS inhield tot vorige week. Denk als ik het eerder had geweten ik waarschijnlijk al eerder gestopt geweest zou zijn met de pil.



Er werd mij afgeraden om een crashdieet te volgen omdat dit er idd heel erg snel weer aan zou komen. Maar een gewoon dieet duurt te lang… Maar ik zal een uitzoeken wat een eiwitdieet precies inhoud…



SFG is een kliniek in Rotterdam toch? Ik ben nu “onder behandeling” in het AZN Maar einde van de ochtend tussen 11.00 - 12.00 uur heb ik een telefonische afspraak met het Diakonesseziekenhuis. Maar ik lees idd overal dat verschillende ziekenhuizen een ander beleid hebben.



Maar als jij toen de tijd zoveel bent afgevallen en je cyclus nog steeds niet normaal was zegt dat toch ook iets dat PCOS niet perse hoeft te komen door overgewicht… Ik ben gaan menstrueren op mijn 13e en heb nooit een normale cyclus gehad. Vroeger ben ik weleens 25kilo kwijt geraakt met een crashdieet en dan nog steeds geen regelmatige cyclus.



Dank je wel!

@Nathascha wrote:

Sunshine ik zie dat je nieuw bent hier welkom :smiley:



Ja wat kan ik je vertellen Jippie heeft het meeste al verteld :slight_smile:



ik zelf moest ook een bmi krijgen van 35 ik zit er nu zelfs onder anders werden er geen verdere behandelingen gedaan .



Ik heb al vanaf mijn 20ste pcos ik heb 5 kinderen gekregen door middel van clomid echter nu heeft de clomid geen werking helaas zal ook wel de leeftijd zijn hahaha .



Ik ben inmiddels 22 kilo afgevallen en heb de pillen metformine gekregen die helpen bij de stofwisseling en opname van suiker zo blijft je spiegel gelijk …



Ik heb me zelf een ander eetpatroon aangenomen idd veel eiwit en weinig koolhydraten als je stopt moet je zeer langzaam opbouwen dan zal je niet tt weinig aankomen denk een max van 2 kilo . Ik zelf ga nog even heerlijk door met mijn dieet het is prima te doen :slight_smile:



Inmiddels zie mijn onderschift zit ik in aan de Puregon en heb de pregnylprik gehad vorige week maandag , en zit nu op het wachtbankje …



Er is een ziekenhuis in NL die de BMI niet nauw neemt dat is de Gender kliniek daar kan je eens naar toe gaan of een afspraak maken…



ik wil je succes wensen !






He Natascha,



Ja ik ben idd nieuw hier… Dank je wel!



Wat heb je gedaan om af te vallen?

Ik wil heel graag craschen om ineens heel veel kwijt te zijn, ik weet dat iedereen dit afraad maar het is wel de snelste manier om kilo’s kwijt te raken en zoals je leest moet er genoeg af… :shock:



Maar 5 kids met Clomid… Jeetje zeg! Wauw! :smiley:



Maar Metformine word idd gebruikt om mensen in te stellen op hun suikerspiegel… Ik krijg volgende week alle uitslagen binnen dus moet even afwachten…



Het Gender kliniek zit in Utrecht toch? Ik zal een gaan rondkijken! Erg bedankt voor de tip! Hoorde ook al dat er een zh in Ede de behandelingen start maar Utrecht is wat dichter in de buurt… :slight_smile:



Dank je wel! Jij ook nog even succes op het wachtbankje!

@Sunshine wrote:

@Nathascha wrote:
Sunshine ik zie dat je nieuw bent hier welkom :smiley:



Ja wat kan ik je vertellen Jippie heeft het meeste al verteld :slight_smile:



ik zelf moest ook een bmi krijgen van 35 ik zit er nu zelfs onder anders werden er geen verdere behandelingen gedaan .



Ik heb al vanaf mijn 20ste pcos ik heb 5 kinderen gekregen door middel van clomid echter nu heeft de clomid geen werking helaas zal ook wel de leeftijd zijn hahaha .



Ik ben inmiddels 22 kilo afgevallen en heb de pillen metformine gekregen die helpen bij de stofwisseling en opname van suiker zo blijft je spiegel gelijk …



Ik heb me zelf een ander eetpatroon aangenomen idd veel eiwit en weinig koolhydraten als je stopt moet je zeer langzaam opbouwen dan zal je niet tt weinig aankomen denk een max van 2 kilo . Ik zelf ga nog even heerlijk door met mijn dieet het is prima te doen :slight_smile:



Inmiddels zie mijn onderschift zit ik in aan de Puregon en heb de pregnylprik gehad vorige week maandag , en zit nu op het wachtbankje …



Er is een ziekenhuis in NL die de BMI niet nauw neemt dat is de Gender kliniek daar kan je eens naar toe gaan of een afspraak maken…



ik wil je succes wensen !






He Natascha,



Ja ik ben idd nieuw hier… Dank je wel!



Wat heb je gedaan om af te vallen?

Ik wil heel graag craschen om ineens heel veel kwijt te zijn, ik weet dat iedereen dit afraad maar het is wel de snelste manier om kilo’s kwijt te raken en zoals je leest moet er genoeg af… :shock:



Maar 5 kids met Clomid… Jeetje zeg! Wauw! :smiley:



Maar Metformine word idd gebruikt om mensen in te stellen op hun suikerspiegel… Ik krijg volgende week alle uitslagen binnen dus moet even afwachten…



Het Gender kliniek zit in Utrecht toch? Ik zal een gaan rondkijken! Erg bedankt voor de tip! Hoorde ook al dat er een zh in Ede de behandelingen start maar Utrecht is wat dichter in de buurt… :slight_smile:



Dank je wel! Jij ook nog even succes op het wachtbankje!




Hai Sunshine craschen ja is moeilijk maar je hebt wel verschillende dingen die je kan volgen , mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom zo snel mogenlijk ?



Ik zelf heb een eigen gemaakte dieet nou ja is meer mijn levenswijze nu



smorgens neem ik een shake dan 2 uur later een appel of peer of een ander stuk fruit

dan in de middag neem ik of zelf gemaakte soep , of salade of een kom magere yoghurt met aardbeien er in ligt er net aan van hoe en wat

of ik neem 2 gebakken eieren met sla . ik wissel veel af in de middag



dan 2 uurtjes ongeveer later weer een stuk fruit en dan mijn avond eten rond een uurtje of 18 erna eet ik niks meer avond eten bestaat meestal uit kip en groentes soms wat rijst en eet ook gewoon pasta mee als we dat eten .



1x in de 2 weken eet ik in weekend broodjes mee



en op vrijdag avond is mijn lekkere snack avond dan neem ik wat lekkers :slight_smile: meestal popcorn



ik drink hel veel vooral groene thee



soms koop ik van die drop zonder suiker en met een zakje doe ik dan een week ( heel zakje is 120 calorien) maar als je veel van eet ga je gassen :slight_smile:



Gender zit in utrecht idd :slight_smile:

Ja tuurlijk mag je dat vragen… Ik wil zo snel mogelijk veel afvallen omdat het heel veel kilo’s zijn die eraf moeten… Als ik een normaal dieet ga volgen duurt het misschien 2 jaar voordat ik eindelijk de BMI heb die ik moet hebben…



Zoals ik al eerder vertelde; Als ik dit had geweten had ik eerder aan de bel getrokken. Een kinderwens is er bij mij al een tijdje maar mijn vriend wilde nog wachten. We wisten allebei eigenlijk niet dat het zo moeilijk zou zijn nadat die andere gynaecoloog het zo vertelde alsof het niets was…



Je dieet klinkt niet zo heel erg.

Ik ben nu sinds 2 maanden ook heel erg op aan het letten wat ik eet.



Mijn dag bestaat uit:



's morgens 2 crackers met hartig beleg en een kop koffie met melk en een zoetje.



Tussendoor groene thee.



's middags 2 of 3 crackers met hartig beleg en nog meer groene thee :smiley:



Tussendoor nog meer groene thee…



's avonds eet ik gewoon warm. Ik wissel dit af met rijst, aardappels en pasta en vlees en vis.

Best gevarieerd dacht ik zo…



's avonds een kop koffie met melk en een zoetje en 2 a 3 lange vingers of cafe noir (Dit heb ik van de WW)



En dat is het…



Die zak drop is een goed idee! Thnx! :wink:

hai hai als je te weinig eet kan je ook niet afvallen he wist je dat ??



afvallen is gewoon niet leuk :frowning: ik weet er alles van zit er sneller aan dan dat het er af gaat . als je kan sporten er bij gaat het wat sneller .



ik zou wat meer drinken zeker 2 liter :slight_smile: ww is goed maar gaat niet zo snel idd is ook een levenswijze aan nemen :slight_smile:



ik heb ooit een paar jaar CB dieet gedaan das echt crashen je kan ook met die sjakes doen of zo een pakket halen bij kruitvat kom je aan de 500 of 800 calorieën per dag . maar mag je niet lang achter elkaar doen heb ik begrepen . en ik voelde me er iet echt goed bij :frowning: was veel duizelig toen ben ik WW gaan doen . :slight_smile:

Hey Sunshine,



Ik weet uiteraard niet waar je woont, maar ik zou naar een ander ziekenhuis overstappen. Ik ben zelf bij het Sint Fransiscus Gasthuis in Rotterdam en daar zijn ze niet heel erg streng met de behandeling. Wel moet je een aantal bloedtesten ondergaan om te kijken of je geen andere afwijkingen heb, bijv schildklier en nieren.



Bij mij deden ze ook erg moeilijk in het ziekenhuis, toen ik vertelde dat ik het liefst NU kinderen wilde hebben… ze kunnen je niet je recht afnemen om kinderen te krijgen. Ik was voordat ik naar het SFG ging al 5 kilo afgevallen, dat heb ik ze ook verteld. Een paar gynaecologen deed erg moeilijk over mijn overgewicht… Ik heb me er niets van aan getrokken, F*ck Them! Het is jouw leven, jouw lichaam en jouw kinderwens…



Gewoon terug binnenstappen met je zelfvertrouwen en zeggen dat je kinderen wil. En wat hun voor jou kunnen betekenen om deze wens te realiseren.



Crash diëten helpen niet, dat kan zelfs je vruchtbaarheid aantasten… dat is wat ze je er niet bij vertellen natuurlijk… Vroeger hadden vrouwen nergens last van met overgewicht. Mijn oma was ruim 120 kilo en die heeft 9 kinderen zonder hulp op de wereld gezet… :roll: Dus laat die stomme dokters maar lekker lullen…



Liefs

Summerchild

Ja dat klopt… Afvallen gaat helaas met veel moeite… Teveel eten is niet goed en te weinig ook niet… :?



Ik werk heel erg onregelmatig dus probeer er zeker wel bij te sporten maar is soms lastig met avond en nachtdiensten…

Als ik sport is het in het zwembad! Aqualatin bijvoorbeeld… Heel intensief maar erg leuk om te doen.



Ik drink sowieso wel 2 liter op een dag hoor… :smiley: Is het niet met thee dan met cristal clear.



En ik wil idd wel crashen maar wil me er wel goed bij voelen. Bepaalde dingen heb je gewoon nodig en daarom is dat dieet van jou wel een goede start!

Je lichaam heeft dat gewoon nodig en ik heb best een zware baan dus dat heb ik wel gewoon nodig.

Je moet gewoon doen wat jouw het beste lijkt meid en wat jij denkt aan te kunnen :slight_smile: tenslotte ben JIJ het die het moet doen :wink: Succes meid ga er voor en denk er aan je kan het !!



liefs!

@Nathascha wrote:

Je moet gewoon doen wat jouw het beste lijkt meid en wat jij denkt aan te kunnen :slight_smile: tenslotte ben JIJ het die het moet doen :wink: Succes meid ga er voor en denk er aan je kan het !!



liefs!




Dank je wel!



Ik heb net het andere zh gebeld en zij hebben daar niet echt een beleid voor… :smiley:



Ik heb nu eind april een afspraak daar staan en moet nu even doorgaan met afvallen op mijn manier, ben wel in 3 maanden 6kg kwijt geraakt dus over 2 maanden hoop ik dan toch wel minimaal 10kg kwijt te zijn en dan zijn hun tevreden! :smiley:



Eindelijk een beetje beter nieuws!



Dank je wel!

Jij ook nog succes!



Liefs Sunshine

Ow wat een goed nieuws! Heel erg veel sterkte! En het is zo april meid!!! Je kan alvast beginnen met foliumzuur of zwangerschapsvitamines :wink:



PCOS hoeft niet te betekenen dat je niet uit jezelf zwanger kan worden. De kans is alleen kleiner, omdat je niet regelmatig een eisprong krijgt.



Liefs

Summerchild

@Summerchild wrote:

Ow wat een goed nieuws! Heel erg veel sterkte! En het is zo april meid!!! Je kan alvast beginnen met foliumzuur of zwangerschapsvitamines :wink:



PCOS hoeft niet te betekenen dat je niet uit jezelf zwanger kan worden. De kans is alleen kleiner, omdat je niet regelmatig een eisprong krijgt.



Liefs

Summerchild




Ja goed he! Ben echt wel een beetje opgelucht! :smiley:

Nu even 8 weken laten zien wat ik in huis heb en nu voor die 10kg gaan!



Ik ga vanmiddag meteen even Foliumzuur en vitamines halen! Thnx!



We gaan ons best doen! :wink:

Sunshine wat een goed nieuws geniet er van enne die 4 kilo gaat je vast en zeker ook lukken hoor !!



op naar een zwangerschap :slight_smile:

@Nathascha wrote:

Sunshine wat een goed nieuws geniet er van enne die 4 kilo gaat je vast en zeker ook lukken hoor !!



op naar een zwangerschap :slight_smile:




Ja he! Ben echt opgelucht… :smiley:



En die 4 kilo moeten eraf, daar ga ik voor zorgen!



Op naar een zwangerschap! :pray:

Wat een herkenbaar verhaal! Ook mijn bmi is te hoog, en ook hier de drempel van 35… ik moet er 20 kilo voor afvallen :frowning: Inmiddels zijn er door stress 8 kilo’s af, maar goed, nog 12 en ik sta al weer een half jaar stil…



Ik wil morgen bellen en vragen of ik mee kan doen met het onderzoek, dat hebben ze me vorig jaar augustus aangeboden, maar door omstandigheden heb ik daar toen vanaf gezien. Nu dus alsnog vragen, ik ben al bij een dietiste en doe al heel veel wat in het lifestyle onderzoek zit, maar dat maakt voor het onderzoek niet uit. Ik zie het maar zo, in het beste geval krijg ik gelijk behandeling en in het slechtste geval pas over een half jaar.



Want volgens mij zijn er voor mij in de buurt geen ziekenhuizen die geen bmi grens hanteren. En helemaal naar de andere kant van het land vind ik momenteel nog iets te… ik wil nog wel even informeren in een andere stad, dat ziekenhuis moet ik toch ook deze week zijn en daar is een fertiliteitskliniek aan verbonden.



Hoe gaat het nu met jou?

Nou ik heb hetzelfde te horen gekregen gisteren.

Ik moet minstens 10 kg afvallen. Mijn BMI is 38.

Maar dieetiste wordt niet vergoed en kost dan zo en zo 250 euro.

Terwijl al een keer een jaar bij dieetiste gelopen heb en die hielp zelfs geen 0,1 kg…

Dus om nu zoveel uit te geven aan iets wat ik wel al weet hoe het moet!

Ik ben opgegroeid met een diabetische broer dus wij lette altijd op wat we eten.

Dieetist kon mij toen ook al niks nieuws vertellen.

En bewegen is voor mij lastig door een heupbeperking.

Nu dus maar weer fanatiek gaan zwemmen en heel, heel streng op mijn eten letten. Anders weet ik het ook niet meer.

:wall: