Sinds een korte tijd doet mijn pc raar. Hij start uit het niets ineens vanzelf opnieuw op. Dit zonder voorafgaande waarschuwing o.i.d. en als hij dan weer is opgestart krijg ik zo’n venstertje “uw systeem is hersteld van een ernstige fout - rapport verzenden / rapport niet verzenden”.
Heel vreemd. Moet ik aan een virus denken? Wat misschien ook wel vreemd is, ik heb namelijk heel keurig de nieuwste versie van Norton antivirus geïnstalleerd. Pc is zo’n 4 jaar oud, maar hier baal ik toch wel van!
klinkt als een systeemfout…heb je al een uitgebreide schijfcontrole gedaan?
heb je onlangs nieuwe hard of software geïnstalleerd?
Ik stuur Dannysan morgen wel even langs in dit topic, misschien heeft hij meer tips dan ik! :think:
Kun je niets vinden in het eventlog? Vaak staat daar een melding waarom er gereboot wordt.
Kan van alles zijn het hoeft niet persé een virus te zijn.
Ik zou er zo snel mogelijk na laten kijken, ik heb dit ook eens precies zo gehad met een vorige pc van mij, op den duur viel hij steeds sneller uit en zat er dus steeds minder tijd tussen het aandoen en uitvallen, uiteindelijk kwam ik niet verder meer dan het bureaublad en kon dus echt niks meer met die pc beginnen!
Maak ieg zsm een backup!
Spontane reboots kunnen een zeer ruime mate van oorzaak hebben, je kunt inderdaad in het event log kijken.
Dat kun je op de volgende manier vinden:
(uitgaande van windows XP): Druk op Start, en dan op ‘uitvoeren’; type daarna in: “eventvwr” en dan op enter
dan krijg je een mooi schermpje met logboeken, en dan kies je het logboek van ‘systeem’ want daar staan je eventuele fouten in.
Misschien schermafbeeldingkje maken en hier plaatsen indien je wat vind?
Je kunt ook voorkomen dat de pc spontaan herstart door het automatisch rebooten bij een systeemfout uit te schakelen, maar dan krijg je bijna zeker een BSOD (het bekende blauwe scherm) met daarin een eventuele foutbeschrijving/code…
Het kan liggen aan diverse dingen, ook omdat je pc al iets ouder is… te veel warmteontwikkeling in pc (op harde schijf, processor of videokaart), fout in ram-geheugen, fout met hard- of software en dergelijke.
Een virus die dit veroorzaakt is zo goed als uitgesloten, die doen vaak héle andere dingen…
Heb je al een backup gemaakt? Zoals Ruud ook al aangeeft: ZSM doen! (ook van je mail en dergelijke)
Misschien kun je iets meer info geven over je systeem, en vanaf weer de fout op ging treden? Misschien kunnen we helpen :thumbup:
Bedankt voor de tips! Ik zit nu op de laptop, maar ik zal vanavond eens met de pc aan het prutsen gaan en idd even hier plaatsen wat ik zie.
Hoe kan ik makkelijk een backup maken? Ik heb een externe harde schijf, daar staat al een hele hoop op (vooral ál mijn fotowerk), maar nog niet alles en idd mail e.d. heb ik nog niet op backup.
Het backup maken hangt af van de ‘indeling’ van je pc (heb jij bijvoorbeeld álles in Mijn Documenten staan?
Dan kun je die map in zijn geheel op een andere schijf zetten, terwijl je tóch dezelfde navigatie (knoppen) houdt.
De mail backuppen hangt af van welk mailprogramma je gebruikt; als je wat meer info geeft wil ik je best helpen met een backup :thumbup:
Danny, Anders misschien even dmv robocopy de hele gebruikers directory kopieren dan heb je normaal ook de mail want zowel Outlook express als Outlook zetten de mail daar standaard in.
@ruud wrote:
Danny, Anders misschien even dmv robocopy de hele gebruikers directory kopieren dan heb je normaal ook de mail want zowel Outlook express als Outlook zetten de mail daar standaard in.
En dan al die andere ‘rommel’ ook meenemen?
Nee hoor, ik doe altijd selectief backuppen…
@DannySan wrote:
De mail backuppen hangt af van welk mailprogramma je gebruikt; als je wat meer info geeft wil ik je best helpen met een backup :thumbup:
Ik heb dacht ik Outlook express (6? kan dat?) als mailprogramma. Ik heb helaas niet alles onder mijn documenten staan; maar ik begrijp dat ik gewoon mapjes naar de externe harde schijf kan slepen, en daarmee een backup heb?
Het is een HP die onder windows XP draait. Ik ga er vanavond niet meer achter zitten, want ik ben echt niet lekker in orde. Ruzie met de pc is wel het laatste waar ik ook nog zin in heb.
Jullie zijn echt zo’n schatten dat je wil helpen! Ik meld me als ik een printscreen van de eventlog heb, en dan kan ik ook meer info over de pc zelf geven.
Tuurlijk helpen we :thumbup:
Outlook Express kun je op de volgende manier backuppen, als je deze link volgt staat het net zoals ik je zou hebben beschreven; het scheelt alleen een hoop letters typen voor mij: http://support.microsoft.com/kb/270670/nl.
En inderdaad de mapjes kun je gewoon naar de externe schijf slepen (vooral foto’s, liedjes en persoonlijke bestanden).
We horen wel van je als je zover bent 8)
Danny, ik ben het met je eens over de rommel maar bij op afstand helpen is het wel lekker makkelijk.
Ik zit nu achter de pc, hier een print-screen van wat ik aantrof in de eventlog. Ik heb wel de optie ‘opnieuw opstarten na systeemfout’ uitgeschakeld.
Weet je… ik ben bang dat dit alles mijn eigen fout is… hoop gedoe gehad na een niet volledig door mij betaalde versie van een Adobe pakket. Toen al trammelant, en nu dus dit weer. Eigen schuld he…
Het is niet echt lekker leesbaar zie ik. :?
Het is duidelijk genoeg leesbaar om te zien dat het een system error is van de categorie 102, en gebeurtenis 1003.
Na enig speuren vond ik deze link, misschien helpt dat? http://support.microsoft.com/kb/894278
Dank je wel DannySan, als ik dat zo lees dan denk ik inderdaad dat ik daarmee verder zou moeten kunnen komen. Ik ga er vanavond nog even mee aan de slag.
Ik laat het weten als het probleem is opgelost.
:-*
@Kay30 wrote:
Dank je wel DannySan, als ik dat zo lees dan denk ik inderdaad dat ik daarmee verder zou moeten kunnen komen. Ik ga er vanavond nog even mee aan de slag.
Ik laat het weten als het probleem is opgelost.
:-*
Succes, en als ik nog van assistentie kan zijn laat je het maar weten hoor!
Die van mij floept wel eens gewoon UIT :think: (laptop)
Start niet eens meer op.
Krijg hem dan niet meer aan, moet eerst een paar minuten wachten…
Heb je hem dan toevallig op schoot gehad of op een kussen oid?
Klinkt als een mogelijk temperatuur probleem.