Pasgeboren baby te vondeling gelegd.

Medewerkers van een huisartsenpost in Hoorn hebben donderdag aan het einde van de middag voor de deur een vondeling aangetroffen. De politie had vanochtend nog geen idee wie het kindje daar heeft neergelegd.

Het jongetje lag in een kartonnen doos en is waarschijnlijk diezelfde dag of een dag eerder geboren. Hoewel het kindje koud aanvoelde, verkeert het in goede gezondheid. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bron: spitsnieuws.nl

erg zeg , maarja dan is het wel weer beter dat het bij artsen word achtergelaten ipv een bos oid.

je weet niet wat iemand daartoe brengt he …

breng het ventje maar hier , heb wel geen plek maar niek wilt nog graag een broertje erbij.

arm jochie :cry:

Mja, misschien is mijn mening wat controversieel maar ik vind dat je in Nederland niet ongewenst zwanger hoeft te zijn als je dat echt niet wil.

Voorbehoedsmiddelen en morningafterpillen zijn overal verkrijgbaar.

Ik vind dat de moeder van deze baby haar kindje bewust in gevaar heeft gebracht door heb buiten, in de kou, in een doos neer te leggen.

Het had ook heel anders af kunnen lopen met dit jochie.

jah tuurlijk is dat zo , maar ik ben dan wel blij dat het ventje bij artsen is achter gelaten , ipv een wc op een luchthaven , een bos … naast het grove vuil.

ik ben het wel met je eensch op een paar punten maar daar kan het jochie nu niks aan doen en die mag blij zijn dat zijn moeder dan toch nog een stukje verstand over had om hem zo te dumpen.

Mja okee, maar er zijn toch niet voor niets speciale babyluikjes ingesteld, juist om dit soort schrijnende dumps te voorkomen?

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd had kunnen zijn met die kleine als men niet in die doos had gekeken :snooty:

babyluikjes hebben ze toch alleen in Belgie?

Erg dat het mannetje te vondeling is gelegd maar ik ben ook blij dat het bij een huisartsenpost is neergelegd.

@vuurvosje wrote:

Mja, misschien is mijn mening wat controversieel maar ik vind dat je in Nederland niet ongewenst zwanger hoeft te zijn als je dat echt niet wil.

Voorbehoedsmiddelen en morningafterpillen zijn overal verkrijgbaar.

Ik vind dat een beetje kort door de bocht gesteld. Teneerste omdat je vaak genoeg verhalen hoort dat mensen ondanks voorbehoedsmiddelen toch zwanger raken en ten tweede omdat je het verhaal niet kent.

Je denkt toch niet dat mensen die normaal functioneren in een dergelijke situatie terechtkomen?

Ik heb gewerkt met allochtone meisjes, die door broers, vaders, ooms werden verkracht, zwangerschap verborgen tot ze niet anders meer konden… Dan zelfmoord plegen, bevallen en afstand doen, kind verbergen, maar er waren ook genoeg meiden die zelf maar probeerden een miskraam op te wekken op de meest vreselijke manieren. Alles om er maar voor te zorgen dat er niemand achterkomt.

En dan heb je ook nog de mensen die psychisch iets mankeert.

Ik had ook niet verwacht dat mijn mening door iedereen gewaardeerd zou worden :wink:

Ik vind dat deze moeder willens en wetens het leven van haar kindje in gevaar heeft gebracht en ik kan dat persoonlijk op geen enkele wijze goedpraten, het spijt me.

Nou, als de moeder (en/of vader) van deze baby het kindje willens en wetens in gevaar had willen brengen hadden ze het wel ergens anders achtergelaten.

De moeder/ouders van dit kindje zullen op dat moment geen enkele andere optie gezien hebben en hebben - denk ik- naar hun beste kunnen gehandeld in het belang van het kindje. Het lijkt mij in elk geval dat ze een baby achterlaten bij een huisartsenpost in de hoop/verwachting dat het daar snel gevonden wordt en goed verzorgd wordt. Dat doen ze ongetwijfeld niet uit nonchalance.

Hoe dan ook, ik hoop dat dit kindje op een goede en veilige plek terecht gaat komen.

Vandaag weer een vondelingetje, een meisje, in Rotterdam. :frowning:

Ja, naast een container gedumpt :x

In Rotterdam is een vondeling aangetroffen. Het meisje lag naast een vuilcontainer en was gewikkeld in een witgele handdoek. Een buurtbewoonster die afval weggooide, vond het meisje.

Het net geboren kindje had nog een navelstreng. De politie meldde maandag dat ze is overgebracht naar het ziekenhuis. Een woordvoerster kon niet zeggen of het meisje in goede gezondheid verkeert.

Donderdag werd in Hoorn ook al een pasgeboren kind op straat gevonden. Het jongetje lag in een kartonnen doos. Maandag heeft burgemeester Onno van Veldhuizen het kind ingeschreven bij de burgerlijke stand in Hoorn

Ik weet wel, we kennen de omstandigheden niet maar gevoelsmatig vind ik dat ook deze vrouw al haar rechten op een kindje bij deze verspeeld heeft.
Ik begrijp dat mensen mijn mening veel te hard en direct zullen vinden maar ik vind dit soort zaken nu eenmaal een poging tot moord cq doodslag.

Jij bekijkt de wereld een beetje zwart.wit he!!!

Ik keur het zeker niet goed maar ik kan niet gaan oordelen over iemand als ik niet weet waarom de moeder besloten heeft dit te doen.

Ben allang blij dat ze de baby ergens neer heeft gelegt en dat het nu een kans heeft om op te groeien en dat vind ik echt geen poging tot moord of poging tot.Anders had ze de baby wel ergens neer gelegt waar het niet snel gevonden zou worden.

Ik vind naast een vuilcontainer neerleggen van hele andere orde dan een kind bij een HAP neerleggen.

Bij een HAP ga je er vanuit dat het kindje snel gevonden word en daar gelijk goede zorg krijgt.

Bij een vuilcontainer loop je grotere kans dat het kindje gewoon niet of te laat gevonden word.

je kan er lang en kort over blijven praten maar het blijft gewoon verschrikkelijk dat er weer een kindje is gedumpt , ook gelukkig voor dit kleine meidje is ze gevonden en hopelijk krijgt ze een hele lieve mama en papa.

een kaarsje voor de vondelingetjes :kaars:

@esmie wrote:

Jij bekijkt de wereld een beetje zwart.wit he!!!

Ik keur het zeker niet goed maar ik kan niet gaan oordelen over iemand als ik niet weet waarom de moeder besloten heeft dit te doen.

Ben allang blij dat ze de baby ergens neer heeft gelegt en dat het nu een kans heeft om op te groeien en dat vind ik echt geen poging tot moord of poging tot.Anders had ze de baby wel ergens neer gelegt waar het niet snel gevonden zou worden.

Nou, eigenlijk ben ik helemaal geen zwart-witkijker Esmie.

Ik ben eigenlijk juist heel erg tolerant en genuanceerd behalve als er onschuldige leventjes op het spel gezet worden.

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk dingen te begrijpen, ik begrijp ook een hele hoop, en het enige waar ik echt met mijn petje niet bijkan is dat een moeder haar kind dumpt zonder te weten of het wel op tijd gevonden gaat worden.

Ik vind dat poging tot moord cq doodslag, een baby is ten aller tijden weerloos, ze kunnen nu eenmaal niet opstaan en wegwandelen om hulp te zoeken.

Ik wil dit niet eens begrijpen eerlijk gezegd, er zitten grenzen aan mijn tolerantie en inlevingsvermogen.

Ik oordeel hier wel over, niet over de dingen die eventueel wel of niet gebeurd zijn, niet over eventuele verzachtende omstandigheden, maar puur over de daad an sich.

Jij mag best denken dat ik alles zwart-wit zie, maar daarmee sla je de plank in mijn geval een beetje mis.

Ik heb echter wel een mening, die kan heel hard en direct overkomen maar mijn mening is in ieder geval wel eerlijk.

Ik ben me ervan bewust dat mijn mening niet door iedereen gewaardeerd wordt, dat heb ik in dit topic zelfs al aangegeven.

Maar moet dat voor mij inhouden dat ik in dit geval mijn mening maar voor me moet houden omdat die te hard en te direct is?

Dat zou ik raar vinden.

Hoe je het went of keert… Het is en blijft verschrikkelijk voor die kleintjes dat ze dit in hun 1e levensdag(en) mee moeten maken!!

En iedereen heeft zijn/haar eigen mening hierover, laten we die dan vooral respecteren!!

@vuurvosje wrote:

Ik ben eigenlijk juist heel erg tolerant en genuanceerd

grappig, ik heb je oa in het transseksuelen-topic heel anders leren kennen :wink:

Ik lees bij dit soort verhalen vooral heeeeel erg veel ellende. Mensen die tot zoiets in staat zijn, hun eigen kind weggooien bij het vuil, of dumpen bij de hap, die hebben geen enkel lichtpuntje meer. Ik kan alle betrokkenen alleen maar zien als enorme slachtoffers....

@fiep klophout wrote:

@vuurvosje wrote:

Ik ben eigenlijk juist heel erg tolerant en genuanceerd

grappig, ik heb je oa in het transseksuelen-topic heel anders leren kennen :wink:

Ehms, huuuuh?
Ben je niet in de war met iemand anders?
Ik heb alle respect voor transseksuelen namelijk, sterker nog, toen ik nog een winkel had bestond het grootste deel van mijn klantenkring uit transseksuelen omdat ik ook grotere maten verkocht en omdat ik ze alle ruimte en tijd gaf om spulletjes naar hun gading te vinden.
Ik gooide zelfs mijn winkel voor ze dicht als ze dat prettiger vonden.
Volgens mij heb ik het behoorlijk opgenomen voor transseksuelen in het topic waar jij op doelt.
Enne, wat is leren kennen?
Die paar posts die ik in het nieuwsitem geplaatst heb?
Mja, dan 'ken' ik ook een hele hoop mensen :mrgreen:

sorry, haal twee discussies door elkaar (niet twee personen :wink: ), maar hoe dan ook is het eigenlijk helemaal niet netjes om het zo neer te zetten. Ik vond het grappig omdat ik juist een totaal ander beeld van je had gekregen (en sorry2: dat is idd iets anders dan iemand leren kennen) dan het beeld dat je van jezelf schetst. Maar dat had ik helemaal niet hoeven noemen… :wall:

Dat geeft ook helemaal niet, ik weet trouwens op welke discussie je doelt :wink:

En je hebt gelijk, wat dit soort discussies betreft ben ik ontzettend rechtlijnig, keihard en direct terwijl ik dus bij andere discussies veel meer de nuance opzoek.

Dit soort dingen gaat mij gewoon ontzettend aan het hart, ik reageer hierop vanuit mijn gevoel terwijl ik normaal gesproken veel meer verstandelijk reageer.

En als ik vanuit mijn gevoel reageer wil de nuance nog wel eens wegvallen.

Dat vind ik niet per definitie een slecht iets maar ik kan me wel voorstellen dat mensen een verkeerd beeld van mij kunnen krijgen als ik gevoelsmatig reageer.

Maarre, mijn blaf is in die gevallen veel harder dan mijn beet hoor :wink:

Ik ben ook niet te beroerd om toe te geven dat ik verkeerd zit als ik verkeerd zit.

Ik kan er niets aan doen maar ik word fysiek onpasselijk als ik dit soort berichten lees.

Ik ben ook een beelddenker dus ik zie alles direct voor me.

Internet blijft wat dat betreft een interessant medium, zoals ik al eerder heb aangegeven moet je afgaan op een paar getikte woorden terwijl je geen gezichtsuitdrukkingen kan zien en stembuigingen kan horen.

Daardoor kan een verkeerd beeld ontstaan van mensen.

Als je verder zou lezen dan alleen mijn mening hier zul je zien dat er met mij ook best wel te lachen valt, dat ik altijd probeer om mensen gedegen advies te geven en dat ik echtecht niet bijt :wink:

Ik hoop dat jullie mij nu een beetje beter snappen, in ieder geval wat betreft mijn rechtlijnigheid met betrekking tot babyleed.