papa en mama" praat" jou leukste en stomste moment

Wij vragen elke avond aan elk kind (wat kan praten :mrgreen: ) " vertel eens, wat is het leukste van vandaag en wat het stomste?" en op onze beurt vertellen wij ook aan de kinderen wat we het leukste van die dag vonden en wat het stomste…

Dus vertel eens… wat is jullie leukste en stomste moment van deze dag met je kind?

Tegen Aniek gezegd: " Mama vond het leukste vandaag dat we even zombie speelden" (we deden wedstrijd, wie het laatst boven op zolder was voor het voorlezen was een zombie, ik verloor :angel: waarna ik zombieeigen even al mijn kinderen heb gevangen en " opgegeten" (lees kietelen) en het stomste vond ik dat Niek zo ging huilen omdat ik heeeeeeeeel voorzichtig haar haren los maakte uit een verstrikt elastiekje, ik bedoel maar, arm elastiekje om zo gewurgd te worden door al die haren… (toen kon ze wel weer lachen :inlove: )

Tegen Peter gezegd: Zelfde, zombie spelen is het leukst… maar het stomst vond ik dat hij dwars door het verhaal wat ik voorlas zat te friemelen, wiebelen, fluisteren tegen het kussen, zat te tellen en dus lekker zat te storen… (daar praten we dan even over en toen was het ook goed.

Bij Mies was het ook het leukste natuurlijk om Zombie te spelen en het stomste was dat Mies zo ontzettend moest gillen omdat zijn tandenborstel in bad viel… tsss… arme tandenborstel, die hoor je toch ook niet gillen en die viel, mies niet…

Niet dat hij dat allemaal al snapt want op mijn vraag wat het leukste was " jas pelen" (lars spelen) en het stomste? " Jas pelen…

Tja… zo komen we er niet he :lol:

Anyway, ze liggen er in en wat een rijkdom… :inlove:

Wat een onwijs leuk Ritueel van de dag zeg!

Hte leukste, was toen Riley op bed ‘Lapie’ (slapen), ging doen samen met mama inclusief het nep snurken en zuchten.

Stomste, het feit dat hij persé uit zijn fles wilden drinken, terwijl hij al enige tijd een beker heeft (stom fles had weggemoeten), en hij al het drinken uit zijn beker gooide zolang het geen fles was. Dan maar een beker met rietje 8)

het leukste moment was toen we samen de papieren aan het sorteren waren, ella mocht de blaadjes die ik haar gaf in de oud papier doos doen en ze gooide er vrolijk mijn foto agenda bij :inlove:

het stomtste moment was vanmorgen bij het peuter zwemmen, ella wilde niet zelf lopen, groot drama gillend huilen. na vijf minuten in het water niks te willen en huilen zijn we eruit gegaan en naar huis gegaan.

:inlove: Leuk :mrgreen:

Leukste moment: L. mocht vanmorgen kiezen of ze staartjes of knotjes in haar haren wilde. Ze koos knotjes en zo geschiedde :slight_smile: . Vervolgens zei ze onderweg naar het kdv in de auto ineens out of the blue “Knorretjes (als in Winnie the Pooh) hè” :mrgreen: :inlove: en ik wist meteen wat ze bedoelde :lol:

Stomste moment: tijdens het knuffelen en gek doen slaat ze ineens door en knijpt me hard in mijn wang (juist daar waar maandag net m’n laatste vertandskies is getrokken, auw :naughty: ). Gelukkig kreeg ik er daarna een muizekusje én een leeuwenkus op :inlove:.

wij doen het niet dagelijks, wel regelmatig.

Moeten er eigenlijk wel weer dagelijks van maken :shifty: maar ik ben op het moment allang blij als het spul na een douche/badbeurt, samen verhaaltje lezen heerlijk op bed ligt :oops:

Maar leukste vandaag met de jongste… dat hij bij me kwam toen ik op de bank zat ‘schoot zitte mama?’ en ik hem optilde, erbij zette en hij toen zei ‘zellig’ :inlove:

Minst leuke met de jongste… toen het hem niet zinde dat hij iets (ik weet niet meer wat) mocht en hij dus uit het niets sloeg! (wat is dat met 2 jarigen dat ze eigenlijk allemaal op een bepaald moment losse handjes krijgen?)

Leukste met de middelste dat hij helemaal blij was dat ik vanmorgen weer eens was brengen en hij helemaal genoot van het samen nog even een verhaaltje lezen in de kring. Mist hij toch duidelijk wel. Na de geboorte zal ik weer vrijwel dagelijks mee zijn :thumbup: .

Minst leuke met de middelste dat hij wederom enorm aan het treuzelen was met het naar bed gaan en dan vervolgens allemaal rare redenen gaat verzinnen dat het aan mij/ons ligt dat hij nog niet uit de kleren is/ in de pyjama/ in bed.

Leukste met de oudste even met hem alleen op het grote bed een verhaal lezen en dat hij dan met zijn knuffel heerlijk tegen me aan kwam kruipen. Dan zijn grote jongens van ruim 6,5 weer even heerlijk klein hoor :inlove: .

Minst leuke met de oudste dat hij soms denkt papa/mama van zijn jongere broertjes meent te zijn en vandaag vlak voor het eten ook meende de jongste terecht te moeten wijzen omdat die een doos dichtdeed waar hij wat mee aan het doen was :shock: . En dan echt op zo’n stoer/boos 6/7 jarigen onder elkaar toontje tegen die 2 jarige dreumes… en dan helemaal boos zijn als je er wat van zegt dat het ook wel op een andere manier had gekund.

Ik probeer het ook elke dag te doen maar lukt helaas niet altijd…

Ik vind het wel jammer dat ze elkaar na gaan praten als ze het van elkaar horen. Daarom doe ik het vaak maar even als ze al in bed liggen.

Momenteel ben ik dan echter nog aan het voeden dus zit het er helaas niet in.

Maar: de antwoorden zijn zo leuk :mrgreen:

Het leukste van Tim was dat hij me vanmorgen tijdens het aankleden spontaan een hele dikke knuffel gaf :inlove:

Wat het minst leuke was, was dat hij vanavond toen ik hem een trusten kus wilde geven, hij zijn hoofd van me af draaide :frowning:

Het leukste van Amy was dat ze vanochtend als enige kindje op het kdv niet direct haar traktatie (spekkies) had opgegeten, maar het speciaal had bewaard zodat ze het mee naar huis kon nemen, zodat ze de traktatie met Tim kon delen :inlove:

Het minst leukste was dat ze vanmiddag om een niks aan het peeuwen en aan het zeuren was. :?

Leuk :smiley:

Wij praten over waar we vandaag blij van werden/dankbaar voor waren bij het naar bed gaan, ook niet altijd maar wel bijna.

Vandaag vertelde ik hen dat ik blij werd van het zonnetje door de net gelapte ramen met bloeiende bolletjes in de vensterbank, van de oudste die als verrassing de vaatwasser had uitgeruimd en het aanrecht opgeruimd, van de jongste die zo lekker zat te kleuren en van de middelste die zo genoot van het eten.

Zij vertelden mij, (oudste) dat hij blij werd omdat hij mij blij had gemaakt met de opgeruimde keuken :inlove: en van het spel dat ik tevoorschijn had gehaald op zolder en we gespeeld hadden, (middelste); van het lekkere eten en lekker buitenspelen. En de jongste; van dat ik haar jurk bijna af heb gemaakt en van samen koken.

En wat ik niet aan hen vertelde maar wel hier, stomste met de oudste (pest zn zusje dusdanig dat ik hem weggestuurd heb), middelste (ging helemaal uit zn dak om niks zinnigs) en jongste (was heel hard gevallen met het buitenspelen, zooo zielig dus niet echt stom maar wel verdrietig)

Wij benoemen alleen het positieve. Het negatieve hoeft voor mij niet herhaald te worden, eigenlijk.

Meestal hou ik het nu nog wat algemeen, omdat hij nog jong is. Maar de dingen concreet benoemen doe ik op het moment zelf

‘Wauw, wat ben jij lief met je duplo aan het spelen’

‘Goedzo, wat rij jij goed rondjes op je fiets!’ (waarop hij boos riep:’ Is nie fiets! Is auto!’ Oeps, sorry hoor :wink: )

Vandaag het minst leuke dat ik hem kwijt was omdat hij net om het hoekje van het huis gelopen was, en gezellig in de voortuin met steentjes tegen mijn ruiten stond te gooien.

Het leukste dat hij de sleutels ontdekte en ermee zijn loopauto probeerde te starten :inlove:

wat een leuk idee!!

ga wel proberen om dit in te voeren hier.

al ben ik bang dat Charity vaak gaat zeggen “dat weet ik niet meer”

hier word wel aan tafel bij het avond eten benoemd hoe we ons voelen op dat moment.

Charity wijst dit aan op een blaadje wat ik gekregen heb van de therapeut.

Dit omdat Charity moeite heeft met zich te uitten.

Dan juist is dit ook wel een goeie om te doen denk ik :smiley:

Hier hoorde ik van sommigen ook wel veel ik weet het niet, of er was vandaag niks bijzonders. Maar door zelf steeds voorbeelden te geven, juist van kleine dingetjes (een bed met frisse lekker ruikende lakens, het voorzichtige zonnetje nu enz), komt er toch inspiratie ofzo. Nu noemen ze altijd wel meerdere dingen.

ja daarom ga ik het ook zeker proberen.

Charity zegt bij bijna alles wat ik vraag weet ik niet meer.

Daarom beginnen we nu met oefenen hoe ze zich op dat moment voelt.

dat is iets wat NU is dus kan ze niet vergeten.

Maar dit idee vind ik echt super.

@littlewonder wrote:

Wij benoemen alleen het positieve. Het negatieve hoeft voor mij niet herhaald te worden, eigenlijk.

Zelf noemen wij geen negatieve dingen als we het niet vergeten bij het naar bed gaan… maar we vragen de kinderen er wel naar dan.

Zijn hier ooit mee begonnen toen onze oudste net naar school ging en duidelijk last had van 1 ventje in zijn klas, maar dit niet naar buiten kon brengen op een gewone manier (lees: met woorden).

We zijn toen hier dus mee begonnen met wat vond je van de dag.

Bleef hij eerst heel erg op de vlakte… leuk/niet leuk, goed/niet goed dat soort termen.

In de loop van de tijd kwam het hoge woord er dan toch uit wat niet leuk was geweest op school bijv en kon hij er wel beter over praten.

Je merkte daarna ook dat het voor hem niet meer nodig was om dan maar gedrag van dat jongetje te botvieren op zijn broertje… want dat deed hij helaas wel tot die tijd :thumbdown: .

Hier doen we het soms wel, meestal niet. Ook omdat ik de dag graag gezellig, met fijne gedachten enz af wil sluiten. Maar soms is het voor kinderen idd gewoon lekker, zeker kinderen die het uit zichzelf niet zo snel zullen vertellen.

Hier ook elke avond, wat vond je het minst leuke en wat het leukste van de dag. Alleen haar ding trouwens, van onszelf niet.

Ik begin trouwens altijd met het minst leuke, eindig met het leukste zodat ze de nacht ingaat met het leukste ding in haar hoofd.

Geweldig idee, ga ik deze avond ook doen.

Wij doen het een beetje op een andere manier.

Kate vraagt elke avond: ‘Mama wat heb je vandaag op je werk gedaan?’

En dan vertel ik wat ik heb gedaan. Met de termen die ik ook op het werk gebruik, waar zij dus nog weinig van snapt. Maar soms zegt ze dan wel: Mama heb je vandaag geen meeting gehad. En dan moet ik ook vertellen wat ik na het werk heb gedaan totdat we gaan slapen.

Soms vertelt zij ook wel maar meestal moet ik vertellen.

Groeten

Isle

@Sabrina84 wrote:

wat een leuk idee!!

ga wel proberen om dit in te voeren hier.

al ben ik bang dat Charity vaak gaat zeggen “dat weet ik niet meer”

hoe herkenbaar… mischa hoe was het op school?? (loopje nog op het schoolplein he) weet ik niet meer…

en zo reageerd hij bijna op alles.

@mamaMarije wrote:

@littlewonder wrote:

Zelf noemen wij geen negatieve dingen als we het niet vergeten bij het naar bed gaan… maar we vragen de kinderen er wel naar dan.

Zijn hier ooit mee begonnen toen onze oudste net naar school ging en duidelijk last had van 1 ventje in zijn klas, maar dit niet naar buiten kon brengen op een gewone manier (lees: met woorden).

We zijn toen hier dus mee begonnen met wat vond je van de dag.

Bleef hij eerst heel erg op de vlakte… leuk/niet leuk, goed/niet goed dat soort termen.

In de loop van de tijd kwam het hoge woord er dan toch uit wat niet leuk was geweest op school bijv en kon hij er wel beter over praten.

Je merkte daarna ook dat het voor hem niet meer nodig was om dan maar gedrag van dat jongetje te botvieren op zijn broertje… want dat deed hij helaas wel tot die tijd :thumbdown: .

O ja, het kind het zelf laten benoemen lijkt me alleen maar goed! Maar ik ga niet zeggen wat ik niet leuk aan hem vond vandaag, want dat heb ik dan op dat moment al wel gedaan, of hij heeft in de gang ervoor gestaan, dan ga ik dat niet herhalen. Maar mijn zoon is nog te klein om de niet leuke dingen te vertellen natuurlijk

Dat napraten herken ik niet, maar wij doen het dan ook per kind…

Ik lees wel gezamelijk voor op ons bed, dan stuur ik afhankelijk van de volgorde 2 kinderen alvast naar hun eigen kamer en zeg dan zo langs te komen en dan doen we dus per kind even babbelen.

Zij mogen zeggen wat ze het stomst vonden en vaak komt er dan ook iets stoms uit naar ons toe… zo van… vond het stom dat papa boos was hier en daar om.

Wij zeiden eigelijk nooit wat wij dan stom vonden, maar daar vroegen ze dan wel naar… mama wat vond jij stom dan.

En dan zeg ik dus wel wat ik stom vond en dat is soms iets wat de kinderen aanging, maar ook vaak genoeg echt eigen dingen die stom gingen… zoals… mama vond het stom dat ze zomaar haar teen stootte tegen de hoek van het bad en het ging vanzelf, dat vind ik stom.

Dan liggen ze in een deuk hoor.

Dus in die zin maken we er zeker niet iets heel negatiefs van.

Als we als antwoord krijgen " ik vond allles leuk" dan vragen we wel door " alles? ook dit of dat? en dan benoemen we wel even een punt van de dag waarvan we hebben gemerkt dat ze dat dus helemaal niet zo geweldig vonden.

Ook de negatieve dingen benoemen en bespreekbaar houden vinden we belangrijk. Hebben we ook als advies gekregen van de begeleidster van Peter.

Maar iets minders bespreekbaar maken is wel wat anders dan een negatief verhaal houden of een correctie geven over iets wat allang geschied is.

Dat doen we niet hoor. :wink:

en dat zou idd wat zijn zeg… stom aan je kind… neeee dat is echt niet de bedoeling. Dat is op de man(kind) af.

We benoemen situaties… mama vond het niet zo leuk dat ze niet echt lekker een verhaal kon voorlezen omdat ik zo werd afgeleid door allerlei gefrunnik en gefriemel enzo… Dat zeg ik dan best luchtig. Peet vulde zelf in… oeeh mama, dat deed ik he, ik zat te friemelen enzo… maar ik vind het zooooo moeilijk om stil te zitten en ik vond de letters zo mooi op je kussen… nou dan praten we daarover omdat hij wel moet leren dat zulke " sociale" situaties meer van hem vragen dan hij van nature bied.

Het zou echt aso zijn als ik zou zeggen… ik vond je stom peter omdat je stoorde tijdens het lezen… :shock: