Pakjes, zakjes of zelfmaakvoer?

@Mutsie86 wrote:

@konijn wrote:
zakjes van knorr, die zijn zonder E nummer!

Dat geloof ik niet, ga dit morgen eens bestuderen in de supermarkt :mrgreen: want zelfs in simpele yoghurt zitten e nummers. (dacht ik eens gelezen te hebben)

Op de site van Knorr kun je de ingredienten lezen en in de meeste zakjes van Knorr kan ik geen E-nummers ontdekken.

hier van allebei een beetje.

Ik gebruik echt wel eens zakjes, en zijn bjvoorbeeld dol op de knorr wereldgerechten, maar ook heel vaak eten we iets zonder zakjes.

aardappelpuree of aanmaak soep uit een zakje vind ik dus echt 100 keer niets, en dat zal ik dus ook echt nooit eten. Voor de rest kook ik de aardappels en groentes altijd zoutloos, dus een keer een pakje/zakje vind ik niet zo erg. Het is ook niet dat we dat 5 keer per week eten. (zelfs geen 2 keer)

het is hier geen kwestie van niet langer in de keuken willen staan, of geen tijd hebben, maar ik weet gewoon nooit zo goed hoe ik dingen meot kruiden. Ik kook echt op recept als ik eens iets anders kook en heb niet de iinspiratie om het zelf te bedenken helaas

Een beetje van mezelf en een beetje van de appie.

Ik gebruik vaak dieprvriesgroenten: spinazie, doperwtjes, rode kool en spercieboontjes. Ik eet nooit gekookte aardappels en schil aardappelen alleen voor de stamppot. Als ik gebakken aardappels eet dan pak ik een zak schijfjes of dobbelsteentjes uit de vriezer of een pak van celavita.

Pasta: maak ik niet zelf maar komt uit een zak van grand italia. Voor de rode saus gebruik ik een zakje voorgesneden groente en wat blikjes gepelde tomaten en tomatenpuree en snij ik zelf wat champignons. Kruiden doe ik er zelf in maar die zijn niet vers maar gedroogd. Ook gaat er wat creme fraiche door heen. Carbonara maak ik wel helemaal zelf: rauwe eieren, spekjes, uien, kaas en creme fraiche.

Stamppotten: combi, schil zelf de aardappelen maar pak wel de pakken voorgesneden boerenkool of een zakje zuurkool.

Wij eten over het algemeen meestal aardappels, vlees en groenten. Ik zou niet weten wat voor zakje ik daarvoor moet gebruiken :slight_smile:

Voor macaroni of spaghetti gebruik ik wel een zakje of pakje macaronimix en voor nasi ook. Ik hou niet zo van koken en ben er absoluut niet zo goed in, dus doe ik voor mezelf makkelijk. Mijn man maakt het ook liever allemaal zelf, maar die komt past 2 uur later thuis als ik, en dan heb ik echt wel honger, dus ga niet wachten tot hij gekookt heeft, dat doe ik dan zelf wel. Maar we eten dus maar maximaal eens per week óf rijst óf pasta. Voor chili con carne gebruik ik ook een pakje, dat kost me teveel tijd om het zelf te maken, en weer weet ik dan niet wanneer het lekker is, wat ik er dan in moet doen.

Dus ongeveer eens per week een zakje of pakje, verder simpel aardappeld, vlees, groenten (of uit de oven met purree, die maak ik soms zelf, soms uit een zakje)

@sassie1980 wrote:

@Mutsie86 wrote:
@konijn wrote:
zakjes van knorr, die zijn zonder E nummer!

Dat geloof ik niet, ga dit morgen eens bestuderen in de supermarkt :mrgreen: want zelfs in simpele yoghurt zitten e nummers. (dacht ik eens gelezen te hebben)

Op de site van Knorr kun je de ingredienten lezen en in de meeste zakjes van Knorr kan ik geen E-nummers ontdekken.

Opeens bedacht ik: heb nog een pakje braadstoom geheimen liggen (kon je pas gratis aanvragen ja zo'n hollander ben ik ook wel weer :oops: :mrgreen: )
Maar idd geen E nummers!
Wel 28% natrium

kruiden: wij hebben jaar terug de zwarte markt een bezoekje gebracht en daar hebben we ook wat kruiden vandaan.

bij xenos heb ik eens een potje met bami kruiden en nasi kruiden gekocht (en nog meer kruiden, ook een aanrader om eens te kijken)

Daar zitten geen E nummers in.

Ook gebruiken we geregeld een wokblokje. Zitten ook geen e nummers in.

Macaroni: italiaanse kruiden, knoflook/ui/peper, oregano eigenlijk zelden, doe er ook wel eens chayennepeper of andere kruiden waar ik net maar zin in heb erin. Blikje tomatenpuree en even pruttelen en klaar. Al zijn er wel meer versies, dit is mijn simpele. (doe er dan ook nog gehakt en groente bij)

En bv pannekoeken: dat is gewoon simpel een kwestie van eieren, bloem en melk. Deeg voor taarten etc maak ik ook allemaal zelf. Pizza bodem/wraps maak ik ook zelf. Brood soms ook.

Enige wat ik nog nooit zelf gemaakt heb is pasta, wil dat toch eens gaan proberen :thumbup:

Zo weinig mogelijk pakjes, maar af en toe vind ik het best kunnen hoor.

@ollie wrote:

Zo weinig mogelijk pakjes, maar af en toe vind ik het best kunnen hoor.

Hier ook zo :thumbup:

Vroeger maakt ik vooral gebruikt van pakjes en zakjes, vooral voor het gemak en vanwege weinig kookkennis. Mijn moeder kan niet echt koken, die doet gewoon wat peper en zout op het vlees en eten daarbij groente uit pot en wat gekookte of gebakken aardappelen, dus daar heb ik niks van geleerd.

Op een gegeven moment wilde ik gaan afvallen en ben ik door het lezen op internet (o.a. kcal-arme recepten) en adviezen van anderen meer zelf gaan maken, omdat dit gezonder is en minder zout bevat en hierdoor bevordelijk was voor het afvallen.

Mijn man is gek van koken en hij is van het experimenteren met kruiden, dus sinds ik met hem samen ben, maken we eigenlijk geen gebruik meer van pakjes en zakjes. We eten vooral pasta/rijst/bami-maaltijden en maken de marinade en sauzen zelf.

Het enige zakje wat we gebruiken is mix voor bij tortilla’s, maar eigenlijk zouden we een keer bij de ingredienten moeten kijken en dan zelf wat moeten maken.

Ik heb een aantal potjes groenten en saus staan voor nood. Groenten uit pot is niet per se minder gezond dan vers. Bovendien is groenten uit pot altijd nog gezonder dan patat ofzo.

Verder pakjes voor Bami/Nasi en Chili Con Carne. De sauzen die ik nu heb staan is 1x chicken tonight en wat fajita saus-potjes. Boboti heb ik ook wel eens in huis.

Meestal maak ik de tijd om zelf te maken. Maar elke week is er wel een dag dat alles uitloopt, we moe zijn en de kinderen vervelend doen en er NU eten moet komen. Dan pak ik zo’n pakje en dan staat er binnen een kwartier eten op tafel. Anders eten we pas om 9 uur 's avonds…

Ik geniet er van om dingen zelf te maken, vind het inderdaad een kick als er weer iets is gelukt zonder pakje/zakje. De nasi/bami van Knorr en de lasagnesaus van Honig krijg ik maar niet goed nagemaakt. Probeer wel eens wat, maar mijn man vindt het elke keer geen succes!

Satesaus maak ik ook altijd zelf. Als er iets gemakkelijk is… Bijna net zo gemakkelijk als een ei bakken!

Voorgesneden groenten; ik haal die ook vaak. Elke week wel. Soepgroenten koop ik in de aanbieding en dan stouw ik mijn vriezer vol. Ik kan nl niet tegen paprika en dat zit in zo’n beetje elk groentenpakket. Maar niet in de soepgroentenpakketten, dus die smijt ik dan door de nasi/bami ofzo heen. Boerenkool, andijvie, spinazie koop ik ook vaak voorgesneden. Hutspot dan weer niet, uien en wortelen vind ik makkelijker te snijden.

Ik gebruik trouwens smulweb heel vaak. Er staan wel een heleboel recepten met ‘pakje/zakje’ tussen, maar ook heel veel echt goeie authentieke recepten. Even zoeken en je hebt zo wat lekkers te pakken, helemaal uitgetypt en al.

Ook begin ik steeds meer fan te raken van Jamie Oliver. Lekker duidelijk! En net als smulweb ook gratis via de recepten op zijn website! Vooral zijn ‘30 minute dinners’ vind ik ideaal; dan sta je letterlijk maar een half uur in de keuken.

Ik gebruik vaak het recept van Jamie Oliver voor pizzabodem, super makkelijk, zo klaar en het kost geen drol (bloem, scheut olie en water).

Pasta zelf maken zag ik ook voorbij komen. Ik droom van zo’n pasta opzet stuk voor mijn Kitchenaid <3 (ja dat is vast niet nodig… maar wel mooi!!!) Dan nog een goed recept vinden. Lijkt me helemaal geweldig!!!

Hier nog eentje die graag van kokkerellen houd :slight_smile: Ik ben een huisvrouw van niks, maar de keuken is mijn domein :wink: Ik heb dan ook ingevuld dat ik alles zelf maak, tot ik even verder ging lezen en zag dat jullie ook de patak-kruidenmixen etc. als ‘zakjes/pakjes’ zagen :shifty: Ik moet dus aanvullen: ik maak over het algemeen alles vers, soms ook de kruidenpasta’s voor curry’s etc, maar ik heb ook altijd een aantal kant-en-klaar producten in huis die ik echt niet zelf ga maken :shifty: (tenzij ik in eens zeeën van tijd krijg): patak-tandoori pasta, diepvriespizza,visstiks, aardappelpuree (van celavita, zit niks anders in dan Aardappelen (74%), water, melk, raapzaadolie, roomboter, zeezout), kroketten, pasta,… Uiteraard maak ik ook wel eens zelf puree of pizza, zelfs de kruidenpasta voor Tandoori maak ik meestal zelf, maar dan moet ik daar wel tijd voor hebben :wink:

Verder dit is dan ook niet waar ik aan denk als ik aan pakjes/zakjes denk :shifty: Ik denk dan eerder aan de Wereldgerechten, sauszakjes etc. Vroeger gebruikte ik die ook nog wel eens, maar de afgelopen 6 jaar denk ik dat ik geen pakje/zakje meer gekocht heb :think: Omdat het gezonder is, EN omdat het beter smaakt :shifty: Zelfs voorgesneden groenten koop ik niet meer. Als je zo’n zak opentrekt ruikt het gewoon al zuurig :sick: Enige uitzondering zijn krieltjes etc. die kan ik nog net aan :shifty:

Over E-nummers gesproken: niet alle E-nummers zijn slecht, er zijn meer E-nummers dan wij denken en er zijn nog genoeg andere benoemingen voor ‘E-nummers’ in omloop :wink: Maar het gaat te ver om hier een hele discussie over E-nummers te voeren. Volgens mij was daar onlangs ook een topic over :think:

Ik wissel het af. Als ik tijd heb maak ik het zelf, heb ik haast gebruik ik een zakje/pakje/potje.

@lydia wrote:

Volgens mij is af en toe ook geen ramp. Ik gebruik echt wel eens pakjes zelf. Bij fajita’s krijg ik de juiste smaak met kruiden niet voor elkaar, en dan neem ik gewoon een pakje.

Maar dingen als bobotie, kip cajun, kip siam, roti en dan van Knorr of weet ik welk merk daarbij hoort, dat vind ik echt smerig… :oops:

Ik gebruik voor fajita's e.d. djinten en dan vind ik het ong hetzelfde smaken als zo'n zakje van Casa Fiesta.

voordat de kinderen er waren aten wij zeer regelmatig uit pakjes/zakjes/potten.

nu ben ik er wel bewuster mee bezig. maar moet zeggen dat ik er vaak ook wel de tijd voor heb.

wij eten wel zoutarm (altijd al gedaan) en als we nu eens iets uit een pakje/zakje/potje eten vind ik het ook altijd erg zout.

wat ik wel regelmatig gebruik is pastasaus uit pot. maak het wel eens zelf maar heb nog niet echt een goed/lekker recept ontdekt. krijg elke keer vrij waterige saus :think: dus wie o wie heeft een lekker recept voor pastasaus???

bij mij op het werk (wvz verstandelijk gehandicapten) wordt er zeer regelmatig met pakjes/zakjes/potjes gekookt. er is gewoon te weinig budget en tijd om alles vers te bereiden. iets wat ik dus echt niet lekker vind is die gedroogde kruidenmix voor macaroni of bami :sick: :sick: :sick:

helaas staat dat met grote regelmaat op het menu. de bami of nasi eet dan nog wel maar de macaroni houdt ik apart en dan eet ik kale macaroni met wat ketchup (ja, dat is ook niet goed, maar ja)

mama_desiree: lekker juist , witte macaroni met ketchup (en stukjes fricandel) :drool: :drool: At ik geregeld als ‘student’ en vind dat nu vooral erg lekker weer :oops:

Wat een culinaire barbaar ben ik he.

Hier wisselen we het af, mijn man kookt voornamelijk uit pakjes, en ik zoveel mogelijk vers. Maar mijn man is koken zo leuk gaan vinden dat hij na een pakje of zakje gekocht te hebben en gegeten, hij het daarna probeerd zelf na te maken. Wel wil ik er vaak vesre groenten bij hebben, maar dat is omdat ik dat ook lekkerder vindt.

En soms is het een beetje gebrek aan vaardigheid, ik heb vaak moeite om romige sausjes lekker te krijgen.

En… als het echt niet anders kan 2 a 3x per jaar een magnetron gerechtje, maar dan wel altijd boerenkool (voor mij dan)

Afwisselend. En met pakjes bedoel ik dan de nasikruiden van Conimex bv. Satesaus is van de Wijko hier omdat we die zooo lekker vinden en snel. Zit overigens welgeteld 1 Enummer in ivm de kleur. Dat er wat meer zout inzit vind ik ook nog niet zo erg. Kan het nu best goed gebruiken het zout en zolang je ook mbt zout balanceert. Overigens bevat wijko veel pinda’s dat staat nl als eerste op de lijst met ingredienten. Wat als eerste vermeld staat zit er als meeste in. Voor de nasikruiden is dat hier bv zout. Maar als ik dan kijk naar wat er verhoudingsgewijs aan kruiden in een giga wok nasi gaat valt het waarschijnlijk alsnog wel mee. Mijn man is wel heel erg van het alles lekker zelf maken en die maakt dan bv eens in de zoveel tijd lekker zelf pizza. De basissaus die hij dan daarvoor maakt kan in een grote pan en van het restant kunnen we een andere keer weer pasta of lasagne maken. En ja ook het deeg maakt hij dan zelf. Ik compenseer overigens zoutgebruik door bv een aardappelkruidenmix te gebruiken met matig zout erin.

En tja als ik eens lekker zelf soep maak gaan daar toch ook bouillonblokjes in ook weer meer zout ws dan gebruikelijk. Zoutloos koken zal ik vast nooit meer kunnen want het is natuurlijk ook een smaakversterker. En ach beter dan Vetsin. :wink:

Boemboes voor nasi of bami gebruiken we ook wel eens en die maak ik ook niet zelf maar haal ik bij de toko of de betere supermarkt.

Ik lig er niet wakker van, mijn bloeddruk is standaard te laag ipv te hoog dus we zullen het ws wel overleven. :wink:

En het is niet eens tijdgebrek dat ik niet alles zelf maak maar meer dat ik niet zo van koken houd. 8)

Alleen een pakje als ik weinig tijd heb. Verder bijna altijd vers, zooooo lekker!