Ik liep net het wat eten we vandaag-topic door, maar het valt me op hoeveel mensen zakjes en pakjes gebruiken.
Waarom doen jullie dat? Heeft dat te maken met tijdgebrek? Of met een gebrek aan kennis hoe je iets maakt?
Er zit zoveel zout en zo in zakjes en ik vind het eigenlijk allemaal hetzelfde smaken…
En als je het wel gebruikt, wat is dan je favoriete zakjespakjesklaar-product?
Wij maken alles zelf. Tenminste voor zover mogelijk.
Natuurlijk gebruiken we wel eens pastasaus uit een pot maar vers is lekkerder.
Ik maak ook wel eens Knorr Boboti en daar voeg ik van alles vers bij.
Ik kan me sowieso nooit aan een recept houden :shifty:
Oja en ik ben dol op Knorr groentensoep uit blik!
optie2… als het niet anders kan…
en dat is niet vaak eigelijk…
kijkt meteen even in de kast wat ze nu heeft staan aan zakjes en pakjes
-zakje mix voor chili con carne…
meer niet dus.
Dat is het enige wat ik zelf gewoon niet lekker krijg en dus al jaren met een zakje knorr kruidenmix doe.
Maar verder dus niet.
Het is gemaksvoedsel, zit vol zout, vol e-nummers die het rottige effect hebben je eetlust te versterken waardoor je te veel eet en dat is voor mij 1 van de redenen dat de halve wereld tegenwoordig te dik is.
we weten niet meer hoe we eerlijk en goed moeten koken en klagen maar dat we te dik worden, ondertussen doen we het onszelf aan.
Voor mij is het bijna een soort boycotten…
De kinderen eten graag pasta met tomatensaus, maar die maak ik dus echt altijd zelf, stoofschotels, braadschotels enz… alles zelf.
Zelfs de geconcentreerde boemboes en dergelijke kun je zelf samenstellen, kwestie van zoeken op internet en een middag lekker kokkerellen.
ik heb standaard wel zelfgemaakte pesto, salsa en kruidenpasta voor nasi en bami in de koelkast staan.
en soms vragen mensen, oh maar er is vast iets wat je niet zelf kan maken… noem es iets vraag ik dan… satesaus zeggen de meesten…
Yep maak ik ook zelf, net als pindasoep en satemarinade…
kan het recept voor marinade al zo opdreunen…
knoflook, gemberwortel geraspt, ketjap manis, eetlepel pindakaas, theelepel ruwe rietsuiker, eetlepel maizena, sambal oelek (en ook die is goed zelf te maken) en dan doe ik de hoeveelheden eigelijk een beetje op gevoel, maar wij eten toch echt altijd heerlijke sate…
Alleen mayonaise en ketchup haal ik kant en klaar hoor… mayo van calve kan niets tegen op…
Ik heb gekozen voor optie 5…wissel het af.
Waarom? Denk gebrek aan tijd/zin om het zelf te maken.
Weet dat het slecht/niet gezond is, maar op dit moment kan ik (door m’n eigen gesteldheid) amper m’n hoofd boven water houden dus ben al blij dat er eten op tafel staat :oops:
sauzen voor pasta en dergelijke maken we zelf,
heel soms eten we wereldgerechten dan komt het uit pak
Ik gebruik echt zelden tot nooit een pakje. Ik vind het zout en kunstmatig smaken. Zelf maken kost amper meer tijd en smaakt zoveel beter. En dan het gezondheidsaspect; er zitten zoveel kunstmatige toevoegingen in; dat kan gewoon niet goed zijn voor je.
ik vind pakjes zakjes enz prima… dik word ik er niet van zouden wel wat kilos bij mogen meer van eten ook geen probleem altijd lekker
en geen zin/of tijd verspilling het allemaal zelf te doen
kan wel wat leukers bedenken
ik heb voor optie 2 gekozen alleen als het niet anders kan. ik houdtr van vers en zelf gemaakt! ook over een paar maanden als lune groente mag gaan eten :inlove:
@lydia wrote:
Ik liep net het wat eten we vandaag-topic door, maar het valt me op hoeveel mensen zakjes en pakjes gebruiken.
Waarom doen jullie dat? Heeft dat te maken met tijdgebrek? Of met een gebrek aan kennis hoe je iets maakt?
Er zit zoveel zout en zo in zakjes en ik vind het eigenlijk allemaal hetzelfde smaken…
En als je het wel gebruikt, wat is dan je favoriete zakjespakjesklaar-product?
Nou, jij zegt het, maar ik denk het echt al heeeel lang…
Ik maak 99% gewoon zelf.
Er zit zoveel troep in die pakjes, dat is gewoon niet grappig.
Ik gebruik echt wel eens een pakje, maar standaard, neuh…
Een paar jaar geleden maakte ik ook heel veel uit pakjes, maar ik heb gewoon gemerkt dat ik gezond(er) eten belangrijker vind.
Ik vind het dus niet zonde van mijn tijd beter voor onze lichamen te zorgen en goed op te letten wat ik op tafel zet.

wij eten eigenlijk altijd aardappels groente en vlees en dat is altijd vers.
het enige wat hier uit een pakje komt zijn de groenten voor in de macaroni en de kruiden voor de saus die erbij horen
Ik wissel het af, maar voornamelijk voorbereide groenten zoals snijboontjes of roerbak pakketten, en passata uit fles.
Verder is het vers. Oh, soms heb ik een Heimwee bui en wil ik zuurkool stamp met worst. Dat is allemaal “pre-fabricated” dus poeder puree, zuurkool uit blik, en worst uit alu pak. yum! En op mijn bord in 5 minuten :mrgreen:
Eigenlijk ben ik gek op de pakjes van Knorr :shifty:
Maar aan de andere kant vind ik de pastaprutjes weer niet zo boeiend als die uit een pakje komen. Of het er gezonder op wordt betwijfel ik, gezien ik bijvoorbeeld een halve bak mascarpone gebruik om pasta carbonara te maken
@knollie1 wrote:
wij eten eigenlijk altijd aardappels groente en vlees en dat is altijd vers.
het enige wat hier uit een pakje komt zijn de groenten voor in de macaroni en de kruiden voor de saus die erbij horen
groenten uit een pakje? Je bedoelt zo’n voorgesneden pakket denk ik? Of zo’n 0,2% wortel zakje?
Maar qua kruiden, als je macaroni maakt en wat tomaten gebruikt en losse kruiden, dan heb je ook een saus, maar je gebruikt geen grammetje zout…
Het is niet hetzelfde, maar wel heel lekker!
@Mouse! wrote:
Eigenlijk ben ik gek op de pakjes van Knorr :shifty:
Maar aan de andere kant vind ik de pastaprutjes weer niet zo boeiend als die uit een pakje komen. Of het er gezonder op wordt betwijfel ik, gezien ik bijvoorbeeld een halve bak mascarpone gebruik om pasta carbonara te maken![]()
carbonara met mascarpone?
Rauwe eieren nemen. Dat is het officiële recept, en door de gloeiendhete pasta stollen de eieren en bindt het de pasta. En ook heel lekker…!!!
Heb net gegeten maar ik krijg trek van dit topic :wall:
Eigen schuld…
@Nefarious wrote:
Ik wissel het af, maar voornamelijk voorbereide groenten zoals snijboontjes of roerbak pakketten, en passata uit fles.
Verder is het vers. Oh, soms heb ik een Heimwee bui en wil ik zuurkool stamp met worst. Dat is allemaal “pre-fabricated” dus poeder puree, zuurkool uit blik, en worst uit alu pak. yum! En op mijn bord in 5 minuten :mrgreen:
dat lijkt me in een geval van heimwee erg smakelijk

Maar zijn de eieren dan niet nog te rauw? Of wordt het door de pasta heet genoeg dat het niet gevaarlijk is?
En als je nou macroni kruidemix gebruikt,maar er wel verse groente doorheen gooit?
Ik zie het punt niet zo. Meestal kookt mijn man en die gebruikt voor de spaggeti wel de potten van Grand Italia,maar dan wel met groente er doorheen (en gehakt). Zout gebruiken we sowieso vrijwel nooit (behalve over de aardappelen e.d.),dus erger maken we het vast niet.
Bij een maaltijd van aardappelen,groente en vlees voegen we ook zelden iets extra toe (geen kruiden of sausen).
Het is een beetje de balans zoeken zeg ik dan maar.
Als hij een kaassaus maakt, dan gebruikt hij wel een zakje als basis,maar voegt er als smaak kaas aan toe (ik maak er wel eens een van echte kazen)
Elke dag potjes,zakjes en pakjes zal vast niet goed zijn,maar zo’n vaart loopt het hier gelukkig niet. Zo heeft mijn man vandaag nog een cocktailsaus en knoflooksaus zelf gemaakt. Die weigert hij uit flessen te gebruiken.
Kan elke dag wel dingen zoeken die beter/anders kunnen,maar er moet naast alles wat echt moet, ook tijd voor lol overblijven.
@mandy_d. wrote:
Kan elke dag wel dingen zoeken die beter/anders kunnen,maar er moet naast alles wat echt moet, ook tijd voor lol overblijven.
misschien is dat het wel, ik vind het vooral erg leuk

Volgens mij is af en toe ook geen ramp. Ik gebruik echt wel eens pakjes zelf. Bij fajita’s krijg ik de juiste smaak met kruiden niet voor elkaar, en dan neem ik gewoon een pakje.
Maar dingen als bobotie, kip cajun, kip siam, roti en dan van Knorr of weet ik welk merk daarbij hoort, dat vind ik echt smerig… :oops:
En potjes gebruik ik ook wel hoor.
Natuurlijk is een zelfgemaakte curry of boemboe verschrikkelijk lekker, en daar kan ik wel mijn best voor doen, maar als ik om half vier bedenk dat ik curry wil dan begin ik niet meer aan het roosteren en vijzelen van allerlei kruiden. Dan heb ik gewoon een pot Patak nodig.
Ik gebruik zelden pakjes, maar wel af en toe de conimex boemboes, gebrek aan kennis en zin/tijd om t uit te vogelen. Nasi en bami eten we vaker en weet ik wel zelf te kruiden.
Maar pastasauzen en die ovenschotelpakjes enzo vind ik gewoon ook niet lekker (hebben we de periode na de bevalling ondervonden).
Ik vind het voor de kinderen ook wel erg belangrijk dat ze pure smaken leren kennen en dus niet die kunstmatige (dat proef je toch ook gewoon? er zit echt zo’n bijsmaakje aan) zooi. Daarnaast vind ik vrijwel altijd aardappelen groenten vlees ook niet genoeg variatie, juist voor kinderen is het zo belangrijk om gevarieerd te eten en ze met vanalles kennis te laten maken.
Ik wissel het af. Maak veel zelf, maar laatste tijd veel pakjes. (sinds ik zwanger ben wel heel veel :oops: en daar wil ik weer vanaf …)
Maar sommige dingen blijven we wel gebruiken met een zakje, zoals lasange en roerbakmie. Dat krijg ik zelfgemaakt niet zo lekker.