Ik verbaas me altijd over hoeveel mensen zeggen bijna nooit pakjes/zakjes te gebruiken… zeker aangezien de winkels vol staan met pakjes/zakjes en ze dus ook wel regelmatig over de toonbank gaan… :roll:
Ik gebruik dus wel regelmatig pakjes/zakjes; ik vind het makkelijk en ook gewoon lekker… ik proef die bijsmaakjes waar iedereen het over heeft niet echt, moet ik zeggen… :roll:
Daarbij heb ik absoluut geen kookkennis en ook geen zin/tijd om dat wel te krijgen. Waarom ook, als het ook een stuk sneller en makkelijker kan.
En ja, zelf maken zal misschien wel gezonder zijn, maar zoveel scheelt dat nou volgens mij ook weer niet. Gooi er ook altijd groente enzo doorheen. En ik ben niet dik in elk geval en heb een mooie lage bloeddruk…
En verder eten we ook zeer regelmatig gewoon aardappels, groente en vlees en dat allemaal zonder extra zout en dergelijke, dus ach… daar maak ik me niet zo druk om.
@Tierrr wrote:
Ik verbaas me altijd over hoeveel mensen zeggen bijna nooit pakjes/zakjes te gebruiken… zeker aangezien de winkels vol staan met pakjes/zakjes en ze dus ook wel regelmatig over de toonbank gaan… :roll:
Ik gebruik dus wel regelmatig pakjes/zakjes; ik vind het makkelijk en ook gewoon lekker… ik proef die bijsmaakjes waar iedereen het over heeft niet echt, moet ik zeggen… :roll:
Daarbij heb ik absoluut geen kookkennis en ook geen zin/tijd om dat wel te krijgen. Waarom ook, als het ook een stuk sneller en makkelijker kan.
En ja, zelf maken zal misschien wel gezonder zijn, maar zoveel scheelt dat nou volgens mij ook weer niet. Gooi er ook altijd groente enzo doorheen. En ik ben niet dik in elk geval en heb een mooie lage bloeddruk…
En verder eten we ook zeer regelmatig gewoon aardappels, groente en vlees en dat allemaal zonder extra zout en dergelijke, dus ach… daar maak ik me niet zo druk om.
Eens.
@Tierrr wrote:
Als ik er nu even over nadenk, ik ken mensen die inderdaad erg van koken houden en alles zelf maken,maar ondertussen vlak voor het eten wel even een potje Olvarit in het kind stoppen.
Daarin was ik dan een muts, ze kunnen best kauwen,dus heb op een potje voor macronisaus na vrijwel nooit aan potjes gedaan.
Ik hou van alles wel van de gulden middenweg. Beetje van mezelf en tja, ook een beetje van Maggi.
Hier zoveel mogelijk vers, maar meestal wordt het toch een mix gedurende de week.
Wie heeft er nu tegenwoordig nog tijd om een paar uur in de keuken te staan, ik meestal niet eigenlijk :shifty:
Als ik om half 6 thuis kom moet het eten snel op tafel staan. Een eenvoudig vers gerecht kan dan echt wel, maar niet te ingewikkeld.
Ik wil in ieder geval wel verse groente en geen blik of pot, maar hou ook van gemak dus koop vaak wel zakken. Zelf sperziebonen aan 2 kanten onthoofden, wassen en breken vind ik bijv zonde van mijn tijd, als ik ook een bonduelle diepvrieszak kan kopen. Geldt ook voor pastagroente en sla bij, die komen uit het koelvak.
We leven nog. Nog wel
@mandy_d. wrote:
Als ik er nu even over nadenk, ik ken mensen die inderdaad erg van koken houden en alles zelf maken,maar ondertussen vlak voor het eten wel even een potje Olvarit in het kind stoppen.
Daarin was ik dan een muts, ze kunnen best kauwen,dus heb op een potje voor macronisaus na vrijwel nooit aan potjes gedaan.
Ik hou van alles wel van de gulden middenweg. Beetje van mezelf en tja, ook een beetje van Maggi.
Wij maken alles vers. Volgens mij gebruiken wij alleen voor Chilli con carne een zakje :think: :drool:
Maar ik vind bovenstaande wel interessant, want daar begint het al voor de kinderen!
Het is zó belangrijk, eten, gezond eten en ik zie zoveel moeders gewoon suiker op aardbeien doen omdat ze het zelf zó lekker vinden :roll:
Flesjes/pakjes drinken mee naar school.
Liga ipv fruit :roll: echt jammer dat ouders minder tijd nemen om hun eigen kinderen gezond te laten eten en kennis te maken met eten.
Een kind moet niet alleen wennen aan nieuwe smaken, maar ook aan een andere structuur en een andere manier van eten.
@Madre wrote:
@lydia wrote:Ik liep net het wat eten we vandaag-topic door, maar het valt me op hoeveel mensen zakjes en pakjes gebruiken.
Waarom doen jullie dat? Heeft dat te maken met tijdgebrek? Of met een gebrek aan kennis hoe je iets maakt?
Er zit zoveel zout en zo in zakjes en ik vind het eigenlijk allemaal hetzelfde smaken…
En als je het wel gebruikt, wat is dan je favoriete zakjespakjesklaar-product?
Nou, jij zegt het, maar ik denk het echt al heeeel lang…
Ik maak 99% gewoon zelf.
Er zit zoveel troep in die pakjes, dat is gewoon niet grappig.
Ik gebruik echt wel eens een pakje, maar standaard, neuh…
Een paar jaar geleden maakte ik ook heel veel uit pakjes, maar ik heb gewoon gemerkt dat ik gezond(er) eten belangrijker vind.
Ik vind het dus niet zonde van mijn tijd beter voor onze lichamen te zorgen en goed op te letten wat ik op tafel zet.![]()
Idem…
zakjes van knorr, die zijn zonder E nummer!
Ik vermoed dat hier vooral de mensen reageren die veel zelf maken…
Ik dus ook :mrgreen: . Maarre, niet alles. Voor chili con carne gebruik ik wel eens een zakje, ook wel voor nasi. En er is hier altijd wel een pot patak’s in huis.
Eerder gebruikten wij wel meer pakjes en zakjes, en ik merk nu we afgekickt zijn dat ik het veel minder lekker vindt. Als je het een tijd niet hebt gehad, proef je ineens hoe zout het allemaal is.
Overigens aten wij toen ook veel minder maaltijden met aardappelen, en dat idee heb ik bij anderen die regelmatig pakjes gebruiken ook: het blijft vooral bij pasta en rijst… Of niet?
Voor de Taco’s gebruik ik eigenlijk alleen nog een zakje… Ik kan er nog niet achter komen hoe ik zelf die smaak zo lekker krijg.
Verder hooguit een fles tomatensaus/prut voor een pastasaus ofzo…
Voorgesneden groenten gebruik ik wel, puur uit tijdswinst.
Nou, dan reageert hier iemand die niet alles zelf maakt . Het is niet zo dat we elke dag van pakjes en zakjes eten, maar toch wel geregeld.
Het is een combinatie van geen tijd om een hele middag in de keuken te staan en ook echt weinig kennis hebben om te koken.
Ik heb gewoon echt geen creatief kookbrein, en ik heb geen idee wat wel en niet bij elkaar kan en wat dan lekker is enz.
Ik heb een man die daar veel creatiever in is. Die kan zo van alles uit de kast trekken en er echt iets lekkers van maken wat ik nooit verzonnen zou hebben. En het smaakt 9 van de 10 keer echt heel goed.
Helaas werkt hij 6 dagen in de week tot laat, dus het eten moet echt wel klaar zijn als hij thuis komt.
Wat ik nooit begrijp is bechamelsaus uit een pakje.
Het is net zo gemakkelijk om dat zelf te maken!
Ik heb gisteren een uur in de keuken gestaan en heb voor 2 dagen eten gemaakt. Verse pastasaus en groentesoep.
Ging prima en ik heb alles zelf gehakt.
Soms moet je ergens ook tijd voor maken. Kinderen vinden het ook erg leuk om mee te helpen. En tja, ik heb die luxe en tijd blijkbaar wel. Ik kook ook wel eens op zondag voor een paar keer.
Maar Burritto’s maak ik uit een knorrpakje, nasikruiden komt uit een zakje en ik heb standaard aardappelpuree in een zakje op vooraad voor nood. Ook potten van Grand Italia (peccorino vind ik echt lekker zonder groente/vlees.
Maar nog liever haal ik dus iets uit de vriezer wat ik al eerder heb gemaakt.
Eerlijk, vroeger vond ik het ook zo makkelijk. Een pakje, er staat op wat je moet kopen, hoe het moet, maar het heeft allemaal dezelfde monotone smaak.
Ik ga over een tijdje 16 dagen een rondreis maken, kids en man blijven thuis, man kan niet koken. Echt wel dat de vriezer vol staat met versgemaakte gerechten hoor. Daar maak ik dus tijd voor.
@mereltje85 wrote:
Overigens aten wij toen ook veel minder maaltijden met aardappelen, en dat idee heb ik bij anderen die regelmatig pakjes gebruiken ook: het blijft vooral bij pasta en rijst… Of niet?
Nee hoor, hier dus regelmatig maaltijden met aardappelen! En dat dan afgewisseld met pasta, rijst en dus allerhande wereldgerechten uit pakjes…
Maar ben iig blij te lezen dat ik niet de enige ben, haha.
Al zullen hier inderdaad voornamelijk de dames reageren die alles vers maken, denk ik…

@konijn wrote:
zakjes van knorr, die zijn zonder E nummer!
Dat geloof ik niet, ga dit morgen eens bestuderen in de supermarkt :mrgreen: want zelfs in simpele yoghurt zitten e nummers. (dacht ik eens gelezen te hebben)
En ik lees hier over geen tijd. Als ik werk eten we 9 van de 10 keer iets simpels zoals aardappelen/vlees/groente. Enige wat ik daarbij gebruik is zout. Wij eten geen sausjes en zelfs geen jus. Hub maakt dit eten altijd klaar dus ik kan zo aanschuiven :thumbup:
Als ik vrij ben maak ik graag iets zelf. Dat hoeft echt niet lang te duren, als je de juiste kruiden maar hebt. Ja stoofvlees etc duurt lang maar dat duurt het ook met een pakje.
En af en toe een pakje gebruiken is geen ramp voor de gezondheid. Maar ik vind het gewoon een kick geven als ik iets nieuws uit geprobeerd heb zonder pakjes en zakjes. Mijn ervarig is dat soms simpele aardappelen/groente/vlees langer duurt dan als ik een keer macaroni maak zonder een pakje.
Groente snij ik allemaal wel zelf. Als ik een groentepakket in de winkel koop heb ik altijd het gevoel dat ik alleen maar wortels zit te eten.
Eens in de zoveel tijd haal ik twee zakken paprika’s op de markt voor 3 euro en prei per kilo’s als ze in de aanbieding zijn. Ben ik even tijdje aan het schoonmaken en snijden en dan in de vriezer, maar als ik dan ‘haast’ heb kan ik zo wat uit de vriezer halen en in de pan gooien.
(en het is gewoon een stuk goedkoper, zonder pakjes en zakjes koken en zelf verse groenten snijden)
Potjes, wil ik niet gaan geven aan mijn kindje straks, alleen in uiterste nood, als we een keer een dagje weg zijn ofzo. Ik zag pas een uitzending over potjes voeding en ik zat zo :shock: in de stoel toen ik zag hoeveel suikers er in 1 potje zitten. Als je je kind dan al aanwent om zoveel suikers te krijgen en andere rommel, dat kan nooit goed zijn.
:think:
Maar goed, de laatste weken kom ik energie te kort dus grijpen we zeker 2-3 keer in de week een pakje (kan soep zijn, maar ook een mix voor een of t ander) wel 1 voordeel:de voorraadkast word zo eens geleegd :lol:
Sinds we weten dat Amélie kma heeft maak ik bijna alles zelf.
Alleen de smaken van pataks kan ik niet namaken, dus die koop ik.
Maar ik ben zo iemand die kookboeken leuk vind om gewoon te lezen, dus kokkerellen vind ik ook erg leuk 8)
@rhode wrote:
Maar ik ben zo iemand die kookboeken leuk vind om gewoon te lezen, dus kokkerellen vind ik ook erg leuk 8)
Dat is idd al heerlijk om te doen :inlove: kan soms de hele avond alleen maar lekker kookboeken door bladeren en bekijken. Om daarna weer vol te zitten met ideeen. :lol:
Ik koop ook elke maand Koken & Genieten. Een tijdschrift wat je gewoon bij de boekhandel kunt halen, staan ook heerlijke dingen in. En vaak ook geen ingewikkelde recepten.
@Mutsie86 wrote:
@konijn wrote:zakjes van knorr, die zijn zonder E nummer!
Dat geloof ik niet, ga dit morgen eens bestuderen in de supermarkt :mrgreen: want zelfs in simpele yoghurt zitten e nummers. (dacht ik eens gelezen te hebben)
Bij ingredienten kan ik bij de yoghurt geen E nummers ontdekken.
en knorr beweerd dat er geen kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen in hun producten zit.
Ik maak weinig zelf. Gebruik regelmatig een wereldgerecht van knorr, bami/nasi kruiden uit een zakje, cilli con carne uit een zakje.
Aardappel puree maak ik liever zelf, veel lekkerder, maar soms dan een zakje purree.
Sausjes probeer ik zelf te maken. Rode wijn saus, kaassaus, gister mosterd dille saus gemaakt. Heerlijk.
Maar ik weet soms gewoon niet wat ik moet gebruiken en ik krijg het gevoel dat mensen echt een heel kruidenrek hebben :shock: :lol:
Hoe maak je bijvoorbeeld bamikruiden zonder zakje? Wat doe je er dan allemaal doorheen?
Gisteravond voor 2 keer bami gemaakt, had een heel pak mienestjes, kipfiletblokjes een oosters groentepakket (meestal snij ik groente zelf maar dit keer waren ze in de aanbieding) en dus een pakje bamikruiden.
Wat kan ik dan ipv zo'n pakje doen??
Net als macaroni, de saus etc kan ik best zelf maken, maar welke kruiden, naast oregano, kan ik er dan bij doen?
Misschien moeten we een topic openen met recepten voor zelf kruidenpakjes/sauzen maken ofzo :)
Nee, geen e-nummers misschien, maar heb je gezien dat bijvoorbeeld een pakje Mix voor Macaroni Carbonara 46% natrium bevat?
Wij zijn echt niet e-nummerfobisch of zo, absoluut niet. Maar we vinden zelfgemaakt eten zoveel lekkerder dan een pakje zout met een door de fabrikant bedacht smaakje.
En wat Karin zegt, bechamelsaus is zo makkelijk zelf te maken… Net als heel veel andere dingen trouwens, vaak veel gemakkelijker te maken dan je zou denken.
En als we eens een dagje makkelijk willen… Dan pakken we bijvoorbeeld een bakje zelfgemaakte tomatensaus of een heerlijk zelfgemaakt soepje uit de vriezer.
emma, wij hebben op de markt een “kruiden-man” staan. die heeft allerlei gedroogde kruiden die hij zelf mengt. het is alleen al een genot om daar op zaterdag geholpen te worden. Hij heeft allerlei leerzame en lekkere tips en hij doet dat echt met liefde.
het liefst zou ik een stoel aanschuiven, wat een verhalen heeft die man.
Misschien hebben jullie ook zo iemand op de markt? :lol: <br />
groetjes Suzanne
@Emma wrote:
@Mutsie86 wrote:@konijn wrote:zakjes van knorr, die zijn zonder E nummer!
Bij ingredienten kan ik bij de yoghurt geen E nummers ontdekken.
en knorr beweerd dat er geen kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen in hun producten zit.
Ik maak weinig zelf. Gebruik regelmatig een wereldgerecht van knorr, bami/nasi kruiden uit een zakje, cilli con carne uit een zakje.
Aardappel puree maak ik liever zelf, veel lekkerder, maar soms dan een zakje purree.
Sausjes probeer ik zelf te maken. Rode wijn saus, kaassaus, gister mosterd dille saus gemaakt. Heerlijk.
Maar ik weet soms gewoon niet wat ik moet gebruiken en ik krijg het gevoel dat mensen echt een heel kruidenrek hebben :shock: :lol:
Hoe maak je bijvoorbeeld bamikruiden zonder zakje? Wat doe je er dan allemaal doorheen?
Gisteravond voor 2 keer bami gemaakt, had een heel pak mienestjes, kipfiletblokjes een oosters groentepakket (meestal snij ik groente zelf maar dit keer waren ze in de aanbieding) en dus een pakje bamikruiden.
Wat kan ik dan ipv zo'n pakje doen??
Net als macaroni, de saus etc kan ik best zelf maken, maar welke kruiden, naast oregano, kan ik er dan bij doen?
Misschien moeten we een topic openen met recepten voor zelf kruidenpakjes/sauzen maken ofzo :)
We hebben een lekkere recepten topic
Wat ik zelf kan maak ik zelf, zonder pakjes: nasi, spaghetti/macaronisaus, bechamel, noem maar op.
En waar ik niet zo ervaren in ben koop ik wel eens pakjes voor.