Overstappen van kdv naar gastouder?

Joas zit nu iets meer dan een jaar twee dagen per week op het kdv, tot volle tevredenheid van ons beide. Hij vindt het erg leuk, de leidsters zijn lief en deskundig, ik laat hem daar met een gerust hart achter. In principe helemaal niets mis mee.



Maaaaaarrr… ik werk 28 uur, dat is iets meer dan maar twee dagen per week, de rest van mijn uren werden opgevangen door zus en schoonzus maar dat is de laatste tijd zo´n gez**k en gedoe waar ik heel veel stress van heb (zus die op een woensdagavond zegt: “Ik heb geen zin dit weekend op te passen, regel maar iets anders” en schoonzus die zijdelings meldt dat het “toch wel heelheelheeeeel erg druk is hoor, zo met 3 kinderen” -ze hebben er zelf 2- en waarom ik niet wat eerder kom met de data dat ik oppas nodig heb -ik plan nu zo’n 6 weken verder maar dat vinden ze dus te kort dag-)… ennieweej, er zijn nog veel meer van die hele kleine dingetjes waar ik vanavond wéér om heb zitten huilen omdat ik enorm het gevoel heb dat mijn kind een ‘last’ is en jeutje, wat doet dat zeer :cry:



Nu lijkt een gastouder de oplossing. Wel een die ook in de weekenden kindjes opvangt en hier en daar een simpel feestdagje (ik werk in de zorg, dus onregelmatig) maar met een gastouder hoef ik mn familie niet zo te belasten en kan ik de bezoekjes van Joas aan hun baseren op de gezelligheid ipv de noodzaak, wellicht ook wel gezond voor de onderlinge familiebanden.



Pff, heel verhaal… :roll: Mijn vraag: hoe goed/slecht is het voor een kind om te switchen van de een naar de andere opvangplek? Is er een leeftijd waarop dat beter gaat dan een andere leeftijd? Kan ik daarin veel problemen verwachten? Wil ik hem dit wel aan doen? :oops:



Ervaringen? Tips?

Hoi

Vervelend dat de opvang zo moeizaam gaat,gelijk dat je andere oplossing zoekt.

Gastouders die flexibele opvang doen zijn er vast wel te vinden,het wisselen van opvangplek gaat heel verschillend.

Joas is al gewent naart kdv te gaan dus lijkt me de overgang niet zo moeilijk,als je gastouder hebt gevonden met Joas langs gaan voor kennismaking.

Je merkt dan aan hem wel of hij zich prettig voelt in haar huis,en hoe hij op haar reageert en zij op hem.

spreek als het je wat lijkt proef uurtjes af,die steeds langer duren als hij het moeilijk vind.gaat het meteen goed dan is verder proef uurtjes niet nodig.



succes

ik denk dat je het beste een gastouder kan zoeken , en daar langs gaan ,kijken hoe het daar eraan toe gaat , en dan een uurtje of zo met joas op bezoek gaat , kijken of het klikt , kijken of de persoon ook je aanspreekt en of jij daar met ene gerust hart joas achterlaat , want van je zus of ouders weet je dat joas in goede handen is , en van ene vreemde is dta toch altijd heel moeilijk he ‘’



dus eerst zien waar hij terecht komt en dan pas beslissen , en niet te snel zijn met een beslissing , ga er eerst ene paar bezoeken



succes met zoeken , ik kan me voorstellen dta je het erg vind hoe het nou gaat en hoop dat je snel een goeie oplossing vind :-* :-* :-*

D.



Je verhalen ken ik van onze forum. En ik had eigenlijk gedacht dat je familie veel meer uren op Joas paste, maar nu lees ik dus dat het veel minder is…en mede door je verhalen en mijn ervaringen met een gastouderbureau, (mijn buurvrouw is het namelijk…) zou ik zeggen; doen!! Joas is nu nog op een leeftijd dat zeer flexibel is en snel aanpast. Althans als ik naar mijn dochter kijk, is zij heel flexibel en heb het idee dat leeftijdgenoten dat ook zijn, dus ook voor Joas. Natuurlijk zal het even wennen zijn, maar wedden dat het na 2 a 3 x dat helemaal over is?



Het scheelt voor jou een boel gezeur aan je hoofd en relaxtere omgeving. Echt hoor…doen!

nano ging van 1 jaar tot 1,5 naar een go, daarna half/half (twee dagen kdv, 3 ochtenden go). Ik heb bij nano helemaal niks gemerkt van dat die overgang moeilijk was. Ja, hij moest wennen, maar niet meer dan dat ie op het begin moest wennen bij de go (minder zelfs, omdat het principe opvang en een mama die weg gaat en ook weer terug komt hem inmiddels bekend was). Vanaf zijn 1ste tot nu heeft hij door jammerlijke omstandigheden ook nog twee keer van go gewisseld. Ik vond het elke keer zo vervelend voor hem als ie weer op een andere plek moest gaan wennen. Maar eigenlijk had nano er bij beide switches totaal geen last van. Even een dagje de kat uit de boom kijken en dan ging ie gewoon weer los, en was de vorige gastouder, inclusief bijhordende kindjes min of meer ‘uit het oog dus uit het hart’.

Ik denk dat kinderen behoorlijk flexibel hierin zijn eigenlijk, en dat als dit voor jullie momenteel de beste oplossing is, je dat vooral moet doen en niet moet laten omdat het misschien een te groot verschil zal zijn voor je zoontje. Wslk valt dat juist op zijn leeftijd heel erg mee.

Meis ik ken je probleem en ik zou zeggen DOEN !

Ga samen met het gastouderbureau op zoek naar iemand waarbij je je goed voelt,denk dat je je er veel beter door gaat voelen :hug:

Ondanks dat het met je familie nu zo stroef gaat moet je goed nadenken voordat je een gastouder zoekt.

Het is iemand die je niet kent en je dierbaarste bezit aan toe vertrouwd. Ik vind dat zelf een eng idee. Ook hoeft een gastouder ( nog ) niet gecertificeerd te zien of een diploma te hebben. Vaak contoleert een gastouderbureau amper of de opvang van de kinderen wel goed gaat. Ook is er het probleem, wat als de gastouder ziek is, dan kan diegene niet oppassen. En moet je misschien nog de hulp van je familie inschakelen die er misschien wel niet meer op zit te wachten.

Ook zal het best gevoelig vallen bij je (schoon)zus als je niet meer wilt dat ze op Joas passen.

En ik las toch ook dat je nachtdiensten werkt ? Het zal erg moeilijk worden om daar een gastouder voor te vinden. Ik heb zelf een klein jaar op ons buurjongentje gepast. Zijn moeder ( net als jij ) is ook alleen en werkte onregelmatig in de zorg. Ik paste avonddiensten op en ook weekenden maar nachten vond ik echt te zwaar.

Veel succes met je keuze !

er zijn ook gastouders die zelf noogopvang hebben,voor als ze ziek zijn of vakantie hebben.

anders kan je ook nog voor 2 gastouders kiezen,die de moeilijke uren kunnen verdelen en jij hebt altijd opvang.

verder zou je in je buurt of bij collega’s kunnen vragen of er misschioen iemand kennen.

dan heb je een gastouder die toch beetje bekent is,iedergeval zijn er al andere kinderen geweest waar het ook goed mee ging

Het is inderdaad zo dat als een gastouder ziek is, vaak voor noodopvang geregeld word. (tenminste wel bij mijn buurvrouw die aangesloten is bij een grote organisatie) Het ligt aan de organisatie of die regelmatig controleren of niet. Hiernaast word toch best vaak gecontroleerd en dat vind ik een goede zaak… Ga eens orienteren hierop en voor nachtopvang moet je je familie denk ik wel voor inschakelen…

D, Ik zou gewoon eens die eerste stap wagen. Ga inderdaad langs bij gastouder(s). Ik denk dat je zelf heel goed aanvoelt of het goed zit of niet. Wat Joas betreft denk ik ook wel dat hij aardig flexibel is. Het zal in het begin even wennen zijn. Ik denk uiteindelijk dat het jullie samen goed zal doen. Geen gezeur meer.



Ik hoop dat je snel een oplossing hebt.



:hug:

Ik snap helemaal dat je hier behoorlijk mee zit. 't Is gewoon niet leuk als die paar uurtjes per week zo moeizaam gaan en jou stress oplevert.



Bo is vanaf baby naar het kdv gegaan (2 dgen) en combineert nu vanaf september jl. kdv (1 daga) en psz (2 middagen). Iets anders dan bij jou, maar misschien heb je toch iets aan mijn ervaring.



Bo moest in het begin erg wennen op de psz, maar dat is logisch. D.m.v. foto’s die ik in de aanloop naar de psz liet zien, heb ik haar verteld dat zij nu ook hier naar toe ging. Dat vond ik zelf erg prettig om haar op die manier voor te bereiden. Ze was natuurlijk toen wel wat ouder dan jouw zoontje, maar misschien is het een idee. Op de psz hebben ze een behoorlijk duidelijke structuur in de middag en dat was voor Bo prettig. Ze wist nu snel genoeg hoe haar middag er daar ongeveer uit ging zien en dat maakte het wennen gemakkelijker. Dus een gastouder waar structuur duidelijk herkenbaar is, maakt het wellicht voor Joas ook makkelijker.



Succes ermee!

Dank voor de reacties! :slight_smile:



Jullie woorden hebben me over de drempel geholpen: ik heb Joas inmiddels ingeschreven bij een gastouderbureau. Op dit moment is hij in de omgang erg makkelijk, ook met vreemden, dus als er een goed moment is om hem ‘over te plaatsen’ dan is het wel nu. Dus we gaan ervoor! :thumbup:

Hier ging ons zoontje van 3 maand tot een jaar naar het kdv maar ook wij wilde door verschillende redenen overstappen. Wij hebben eerst zelf gezocht omdat wij de hand er in wilde hebben. We zijn wel 10 verschillen langs geweest maar de juiste niet gevonden. Toen ook ingeschreven bij een buro en ook nog zelf gezocht. Toen hebben we toch de perfecte oppas gevonden. Tuurlijk was het even wennen maar Veron is er nu niet meer weg te slaan gewoon. Onze gastouder heeft ook alleen maar hem en haar eigen kindje. Wel is haar zus ook GO elke dag bij haar met 4 andere kinderen. Onze Go is heel flexibel…ik werk ook ploegen dus het verschilt soms per week zij heeft er nooit problemen mee. Haalt hem zelfs op en brengt hem terug.



Hier dus echt super blij de stap te hebben gemaakt. Terwijl ik ontzettend twijfelde de laatste dag dat hij op het KDV was.

Gaat helemaal goed komen bij jullie…

Hou ons een beetje op de hoogte als je iemand gaat bezoeken en idd luister naar je gevoel en kijk naar je kindje



Liefs Loes

Ik lees even mee.



Mijn dochtertje gaat sinds februari een dag per week naar het kdv.

Omdat het werk zoeken in de administratie-branche tot op heden geen resultaat had; heb ik besloten om (weer) in de gehandicaptenzorg te gaan werken. Ik zit nu in de sollicitatie-procedure.





Om deze reden zal Marith straks ook naar een gastouder moeten.

De ene week zal dit kunnen gaan om 1 dag en de andere week zal het om 3-4 dagen gaan.

De ene keer een hele dag en de andere keer om een paar uurtjes.



Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen…

Nou… nog geen nieuws. Morgen het gob bellen voor een afspraak om de wensen e.d. door te spreken, zal dus nog minimaal twee maanden duren (weet niet op welke termijn zij een gastouder hebben, maar opzegtermijn bij kdv is twee maanden). Maar ik hou jullie op de hoogte :slight_smile:

@D. wrote:

Nou… nog geen nieuws. Morgen het gob bellen voor een afspraak om de wensen e.d. door te spreken, zal dus nog minimaal twee maanden duren (weet niet op welke termijn zij een gastouder hebben, maar opzegtermijn bij kdv is twee maanden). Maar ik hou jullie op de hoogte :slight_smile:




Heb je ook goed gekeken hoe het geregeld is daar ?

sommige belovengouden bergen en komen niets na, heb het helaas zelf ondervonden :? :thumbdown:



gr melanie

@melanie wrote:

@D. wrote:
Nou… nog geen nieuws. Morgen het gob bellen voor een afspraak om de wensen e.d. door te spreken, zal dus nog minimaal twee maanden duren (weet niet op welke termijn zij een gastouder hebben, maar opzegtermijn bij kdv is twee maanden). Maar ik hou jullie op de hoogte :slight_smile:




Heb je ook goed gekeken hoe het geregeld is daar ?

sommige belovengouden bergen en komen niets na, heb het helaas zelf ondervonden :? :thumbdown:



gr melanie




Wat bedoel je daar precies mee?

Hoi,





Dat je goed kijkt, waar je mee in zee gaat, zowel zelf als gastouder zijnde als als vraagouder, Ik heb van meerdere bureau,s waar ik ingeschreven stondt nooit wat gehoort :thumbdown: 1 zei, dat ze zeker ,meerdere kinderen zouden hebben , nou mooi niet, en ik heb een vraagouder gehad, die heeft nu een rechtzaak met ze, ze hebben nooit geen papieren met voorwaarden gekregen en hebben geld berekend zonder daar die mensen van op de hoogte gesteld te hebben .

lang laten wachten etc .

Oh, op die manier. Ik heb een van de grootste gastouderbureau’s hier in de regio, heb er goede verhalen over gehoord en gelezen dus denk dat het wel goed zit. Maar lief dat je me waarschuwt hoor :slight_smile:

Wij zijn ook aan het twijfelen tussen een gastouder en kdv.

Een gastouder is veel flexibeler maar ook enger. Het is thuis bij iemand die je niet kent etc.

Ik ga me dan ook bij beide opgeven en ik kijk uiterlijk 2 maanden van te voren wat het beste uitpakt. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes van Aadje