overdekte fietsenstalling in de voortuin, mag dat?

Hallo,



hier in de buurt is er iemand in de voortuin een fietsenstalling aan het maken. Hij heet het voor een deel schuin afgegraven en nu zit er een frame overheen van ijzer, er moet nog een dak op komen. Het steekt zeker een meter boven de grond uit.



Maar mag dit in de voortuin, het is een koophuis maar het ziet er niet uit qua aangezicht. Ook heeft hij niks gevraagd aan ons en vind ik dus niet netjes.

Maar voor dat ik wat zeg moet ik wel goed geinformeerd zijn wat de regels zijn.

Heb al bij de gemeente gezocht op internet maar ik vind het allemaal zo moeilijk begrijpbare taal :slight_smile:



Bedankt alvast, Janine

Waarom bel je gewoon de gemeente niet even op en legt het voor? Dan weet je precies hoe je gemeente er in staat. Want ook dat verschilt nogal eens per gemeente.



Ik zou er ook niet vrolijk van worden hoor. Zo zijn wij eens verhuist omdat onze buurman reclame op de gevel zette van zijn bedrijf.

Volgens mij mag dat wel, zie je nl vaak bij artsen, tandartsen etc die in een woonwijk gevestigd zijn.

Mischien vraag ik nu iets héél raars hoor maar waarom moet de buurman aan jullie vragen of hij iets in zijn voortuin mag plaatsen? (afgezien van wat de gemeente er van vind)

Hij hoeft het niet te vragen maar het is wel netjes vind ik… wij kijken er ook naar…

En het is een zeikerd want als wij wat doen wil hij dat ook graag weten (al een gaatje boren, dan belt meneer al aan)

Volgens mij moet je daar voor toestemming hebben van de gemeente.

Maar zou ze gewoon eens bellen dan weet je het zeker.

Heb je niet zo’n wijkkrantje? Daar staan meestal precies de nummers die je moet hebben.

Ik zou het ook niet leuk vinden als een buurman/buurvrouw zoiets in’de voortuin laat plaatsen.



Ik zou ook bij de gemeente informeren.



wij hebben ook in het contract/hypotheek staan dat wij aan de voorkant niets mogen veranderen omdat het ‘aangezicht’ niet veranderd mag worden. Misschien heeft jou buurman dit ook wel, maar houd hij zich er niet aan.

eerlijk gezegd zou ik het stom vinden als mijn buurman aan mij gaat vragen of hij een overdekte fietstenstalling in zn tuin mag zetten :oops: Dat is toch zijn tuin, als ik het lelijk vind heb ik gewoon pech… ik zou niet weten waarom het niet zou mogen…

Onze buurman (vroeger thuis) had een heel groot vogelhok gemaakt voor 2 roofvogels in zn voortuin. ik vond het lelijk, maar het was voor hem ideaal, waar maak ik me dan druk over :think:

Het is idd niet mooi, maar hij hoeft jou toch niets te vragen?

Jij zou dat netjes vinden, maar dat moet hij toch zelf weten?

Zijn koophuis, zijn tuin, zijn fietsenstalling zou ik zeggen…



Als ik de nieuwe boom/struik/planten bij de buren in de tuin niet

mooi vind (waar ik de hele dag tegenaan kijk) dan ga ik mij daar

toch ook niet aan irriteren? Komt een beetje op hetzelfde neer

denk ik.



Maar praat eens met de beste man, misschien helpt dat?

In de voortuin mag je niet zomaar bouwen en zelfs voor de achtertuin heb je vaak een vergunning nodig (moet wel heel klein zijn om iets vergunningvrij te doen). Onze buren hadden zonder vergunning in de achtertuin een soort kunsstof serre laten zetten, toen hun gingen verhuizen is dus aan de nieuwe bewoner verteld dat het er zonder vergunning stond, hij heeft korting gekregen en de serre doorverkocht.

Wij wilden een zadeldak op onze garage zetten, ook hiervoor is een vergunning van de gemeente nodig. Als jou buurman geen vergunning heeft kan het goed zijn dat hij het moet afbreken…in weekbladen staan de aanvragen die ingedient zijn, dus het kan best zijn dat hij wel een vergunnning heeft, maar jullie het niet weten. Kan ook zijn dat bij jullie in de gemeente er geen vergunning voor nodig is, maar dat lijkt me sterk. Wat fietsenrekjes mag je natuurlijk zetten, maar een afdak erboven gaat wat ver mijnsinziens.

ja oke maar het gaat mij er om of het ook mag, maar heb de gemeente al gebeld, ik moet morgen terugbellen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat hun ook iets geflikt hebben met ons dus voor ons is het paybacktime haha

Waarom zou een fietsenafdakje niet mogen en zo’n afdakje boven je voordeur wel. Want die mag je gewoon zonder vergunning plaatsen.

Weet het niet, bij ons doen ze daar echt moeilijk over, het aangezicht van de wijk enzo… maar morgen weten jullie het

ben benieuwd.



Maar wat heeft ie jullie geflikt?

@JanineB wrote:

ja oke maar het gaat mij er om of het ook mag, maar heb de gemeente al gebeld, ik moet morgen terugbellen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat hun ook iets geflikt hebben met ons dus voor ons is het paybacktime haha




Als je er niet aanstoort waarom zou dan weten of het mag of niet :think:



Persoonlijk vindt het ook een beetje kinderachtig om je buurman terug te makenn :roll:

Zo blijft het balletje heen en weer rollen…



Hier heeft de overbuurvrouw tegen de regels in, haar kozijnen een andere kleur gegeven (let wel paars met geel) geverft en wij kijken er tegen aan.

So what… ik vindt het echt foei lelijk maar als zij dat nou mooi vindt, ga ik er geen probleem van maken hoor… En ook zei zeikt over onze voortuin als er onkruit in staat, maar vindt het erg kinderachtig om haar verf gedrag bij de gemeente te gaan melden.

volgens mij moet je voor zoiets gewoon ee vergunning aanvragen! dus als hij dat heeft gedaan en er is geen bezwaar gekomen vanuit de buurt of van anderen, mag hij em gewoon bouwen…

@Debbie & Lana wrote:

Waarom zou een fietsenafdakje niet mogen en zo’n afdakje boven je voordeur wel. Want die mag je gewoon zonder vergunning plaatsen.




Dat heeft met de maat te maken, op de site van je eigen gemeente kan je zien hoeveel je vergunningvrij mag bebouwen. Daarnaast moet je vaak om vergunningsvrij te blijven 1 meter van je buren af te blijven.

Ga niet vertellen wat hij ons geflikt heeft hoor.



Maar meneer gaat al zeuren dus als wij een gaatje boren.



Maar ik vroeg me gewoon af wat wettelijk is toegestaan de rest is bijzaak hahaha :mrgreen:

Maar ben niet de enige in de buurt die het lelijk vind…

Geloof dat ik niet graag bij jou in de buurt zou wonen :hand: . En niet door de buurmans fietsenrekje, maar door de vijandigheid van de buren onderling :eh: .

Ik zou ook niet bij jou in de straat willen wonen. Maar goed dat even terzijde. Op de site van Vrom kom je een heel eind met alle regelgevingen wat betreft bouwvergunningen enzo.