mijn zoontje hoeft pas in april naar school, maar zit zo te twijfleen over het overblijven
De school staat op een route naar mijn werk… 7 minuten fietsen ongv. van huis naar school.
maar in principe, heb ik maar een half uurtje pauze… die kinderen wel een uur toch? Ik wil niet zo’n moeder zijn die zijn kind met de auto komt halen in het eigen dorp, dus hup, op de fiets… maar voor je kind buiten staat, jas aan, ingeladen op de fiets, mee naar huis, brood smeren, rustig maar met enige snelheid een boterham naar binnenwerken, plassen en weer op weg naar de school
En op dagen dat ik vrij ben, 2, is mijn dochtertje thuis, en die slaapt nog in de middag… Ik kan haar moeilijk maar 1.5 uur laten slapen omdat ik tussendoor zoonlief moet halen en brengen?
Hij is op zich wel hele dagen op de creche gewend (ok 1 dag door de week, maar dat is dan wel tot half 6, en school is in de middag al uit)
hij zou dan op 2 dagen naar de BSO gaan…
Ben ik een slechte moeder als ik die dingen tegen elkaar afweeg, mijn zoontje elke dag laat overblijven?
ik heb ook geen idee hoe zoiets werkt…
en misschien zou ik het juist zo kunnen doen, dat ik hem op mijn werkdagen ophaal, thuis eet en weer terug. Maar dan ben ik 1.5 uur van mijn werktijd kwijt en dan krijg ik mijn werk weer niet af… omdat ik maar parttime werk… En als ik dan werk, wil ik ook niet zo’n parttimer zijn die er echt onwijs parttime is zeg maar…
mennn wat vind ik dit moeilijk zeg!
Ik ga M.ateo ook laten overblijven als ik zelf thuis ben.
En ook al woon ik tegenover de school en zal het qua tijd helemaal niet zo moeilijk zijn, ik vind het niets om hem uit de schoolsfeer te halen, snel te laten eten in de thuissfeer en dan weer terug te moeten brengen…
Wat is er trouwens mis met een kind elke dag te laten overblijven?
Vind het dus zieliger om het niet te doen eerlijk gezegd.
Het hangt er wel een beetje vanaf hoe je kind zich voelt op school. Noud moest in het begin ontzettend wennen en vond het heerlijk om even thuis te zijn tussen de middag. Ook durfde hij op school niet naar de wc en wist thuis niet hoe snel hij moest gaan :mrgreen: Nu is hij goed gewend en vindt het overblijven nu ook leuk. Hij blijft maar 1x in de week vast over en soms 2x per week, maar gaat nu met heel veel plezier.
Ik zou dus gewoon even aankijken hoe het in het begin gaat, hij vindt het overigens ook heerlijk om thuis even lekker te spelen met zijn zusje en dan weer terug naar school te gaan :inlove:
Ik wil niet zo'n moeder zijn die zijn kind met de auto komt halen in het eigen dorp,
:eh: :think: :think: :think: en dat slaat op?
heerlijk al die vooroordelen toch altijd.
enfin ff ontopic, hier blijven de kinderen ook over als ik thuis ben. Wij wonen in een "groot" dorp en de school is aan de andere kant van "het" dorp :wink: . Aangezien ze nooit stipt om 12 uur uit school zijn en om 13 uur snel naar school willen om te spelen en wij zeker een kwartier reistijd hebben, blijft er krap een half uur eettijd over. Daarom kie sik voor de overblijf.
Buiten dat vind ik continuiteit heel erg belangrijk, ik vind het jammer dat onze school nog geen continurooster hanteerd
Wij wonen in het buitengebied zoals bijna de helft van de leerlingen van de betreffende school. Ruim de hleft van de kinderen blijft dan ook over tussen de middag. Maar ondanks dat de tijd tussen de middag eigenlijk te kort is en we dus moeten haasten kies ik er toch voor de kinderen thuis te laten eten.
Hte is gezond even te fietsen en een frisse neus te halen. Zeker als je dan intussen ook nog je verhaal kwijt kunt en ik vind het juist belangrijk dat de kinderen even uit de schoolsleur zijn. Kunnen ze 's middags weer firs van start.
Met een baby is het soms behelpen, maar in de pratijk voegt ook die zich uiteindelijk naar de schooltijden. Van rustig eten is er tijdens het overblijf meestal ook geen sprake.
In jou geval zou ik mijn kind op de werkdagen laten overblijven en op de dagen dat ik thuis ben mijn kind ophalen. De middagdut van je jongste wordt vanzelf korter.
Maar het is en blijft een persoonlijke keuze.
Ik zit hier dus ook tussen te twijfelen: Onze oudste gaat in aug naar school, als de jongste een half jaar is. Maar fietsen kan dan al niet (3 kids, heuvelachtig, evenwichtsprobleem…) en met de auto vind ik ook zo wat. Lopen kan wel, maar je loopt er dik een kwartier over denk ik.
Maar voor ons is het dus nog wat verder weg… (eer hij naar school gaat bedoel ik )
Wij hebben hier bewust gekozen voor een school met continu rooster.
Ik zou als dat niet mogelijk was in deze buurt, ervoor kiezen mijn kind te laten overblijven op school. Los van de organisatorische problemen die ik zou hebben met mijn werkuren en dergelijke, vinden mijn kinderen het fijn op school en vinden ze het de gewoonste zaak van de wereld dat ze samen met hun schoolgenootjes de boterhammen opeten.
Succes met je keuze, het lijkt me inderdaad wel een moeilijke afweging als je die vooraf moet maken, omdat je niet weet hoe ze het op school gaan vinden
Ik heb het met Britt langzaam opgebouwd het overblijven,want het is niet nog al wat voor een kind als ze naar school gaan.
Nou is het bij ons zo dat ze de hele vrijdag nog vrij zijn in groep 1 dus die valt af.
Op woensdag middag zijn ze vrij.
Nu is het alleen op dinsdag tussen de middag thuis eten en op maandag en donderdag blijven ze over en gaan ze ook naar de Nso.
Ben begonnen met 1 dag overblijf en Nso en dat was voor Britt ook wel even genoeg in het begin,maar dat scheelt weer per kind denk ik.
Thomas die in groep 4 zit,zou het liefste iedere dag overblijven omdat hij dan lekker kan voetballen :mrgreen:
Ik vind als je thuis bent dat je kind niet moet overblijven. Ik ben blij dat Wessel tussen de middag thuis komt om te eten. Zo weet ik zeker dat hij goed eet en een rust moment vind ik goed voor een kind van pas 4 jaar.
Wij hebben een school uitgekozen die vlak bij huis is en geen rooster heeft tot 14.00. Ik vind dat veel te lang voor kinderen die zo jong zijn.
Wij zorgen dat er altijd iemand tussen de middag thuis is. Even een uurtje.
Britt slaapt ook nog 's middags. Ze gaat om 13.15 naar bed als Wessel weer naar school is en word wakker rond 15.30 (wessel komt om 15.15 uit school) maar de buurvrouw heeft de babyfoon voorals Britt wakker word.
Ik werk zelf ook 3 dagen in de week maar ben er wel tussen de middag voor mijn kinderen
groet Anita
Heb net nogmaals naar de schooltijden gekeken, en het blijkt dat ze smiddags 1 uur en een kwartier pauze hebben, dus dat moet toch wel te doen zijn hier.
Hier is het ook van twaalf tot kwart over 1 pauze en dat is makkelijk te doen hoor.Nou wonen we wel heel dicht bij school maar toch…
Eerst dacht ik ook:hoe moeten we dat doen,maar 5 kwartier das toch niks!!
Maar het is gewoon meer dan genoeg tijd vind ik
Ik kan me voorstellen dat je op werkdagen niet zoveel kunt regelen en ook dat als je nog een kleintje thuis hebt die de nodige slaapuurtjes moet maken je voor overblijven kiest hoor.
Hier moet Isabel vanaf volgende maand naar school en op de dagen dat ik thuis ben, haal ik haar tussen de middag gezellig op. Dat vond ik zelf vroeger ook fijn en als mama vind ik het ook fijn, ik ga haar door dat hele schoolgebeuren al minder vaak zien… :roll:
Verder is mijn man een dag in de week thuis en dan geldt hetzelfde. De andere twee dagen zijn oma-dagen. Op vrijdag is ze 's middags vrij en haalt mijn moeder haar op en op dinsdag gaat ze tussen de middag mee met m’n schoonmoeder.
Ik vind dat we het prettig hebben kunnen regelen zo.
Voel je in elk geval niet schuldig als je kind moet overblijven. Er zijn voors en tegens, maar als je kind zich er happy voelt is het sowieso goed!
Niels blijft 2 dagen over op de dagen dat ik werk. Ik merk dat hij het heerlijk vind om op de andere dagen thuis te zijn. Eventueel een vriendje meenemen. Stijn was net een toen niels naar school ging maar ik zorgde er bijvoorbeeld voor dat stijn sliep als ik niels naar school bracht. Vond dit in eerste instantie heel moeilijk om hem alleen te laten ook al was het maar 5 minuten. maar naar 3 keer een onwijs vermoeid kind is de keus snel gemaakt. Ik zou mijn kinderen niet zo snel laten overblijven als ik zelf niet werk.
Hier heb ik een kind dat graag over wil blijven en nu ik redelijk aan huis gekluisterd zit vanwege de Bi maak ik er heerlijk gebruik van. Overigens was bij mij de stelregel wel als ik thuis ben dan eten we gewoon thuis
Ik heb nog even niet de andere reacties gelezen, maar hier ook een dochter die overblijft terwijl ik thuis ben. Ik ben gastouder en het is voor mij gewoon niet haalbaar om met al die kinders tussen de middag 2 keer naar school te moeten lopen en om 15:00 weer. Er blijft dan geen slaaptijd voor ze over. Indy is vanaf de allereerste schooldag toen ze 4 werd 3 dagen in de week overgebleven (ma, di, do). Zodoende weet ze ook niet beter. Nu gaat Kes over een goede maand ook naar school. We hebben nu afgesproken dat Kes over gaat blijven (ook ma, di, do) en dat Indy vanaf dan tussen de middag naar huis mag komen. Ze Komt op deze dagen ook altijd na school alleen naar huis en vind het heel gezellig om nu tussen de middag ook thuis een boterhammetje te komen eten. (En het drukt natuurlijk de overblijfkosten fors!). Om het niet nog langer te maken, ik heb me er dus geen tel schuldig over gevoeld dat mijn kind nog geen 500 meter verder haar boterham eet terwijl ik thuis met Kes en de gastkindjes een boterham eet. Ze weet dat ook en heeft dat nooit een probleem gevonden (haar vriendinnetjes blijven ook vaak over dus ze vind het ook gewoon gezellig).
@Jennifer77 wrote:
Ik wil niet zo’n moeder zijn die zijn kind met de auto komt halen in het eigen dorp,
:eh: :think: :think: :think: en dat slaat op?
heerlijk al die vooroordelen toch altijd.
enfin ff ontopic, hier blijven de kinderen ook over als ik thuis ben. Wij wonen in een “groot” dorp en de school is aan de andere kant van “het” dorp. Aangezien ze nooit stipt om 12 uur uit school zijn en om 13 uur snel naar school willen om te spelen en wij zeker een kwartier reistijd hebben, blijft er krap een half uur eettijd over. Daarom kie sik voor de overblijf.
Buiten dat vind ik continuiteit heel erg belangrijk, ik vind het jammer dat onze school nog geen continurooster hanteerd
haha, nou eigenlijk komt dat voort uit de ervaringen… heb hier zelf op de afdeling verkeer gewerkt en dus ook met de problematiek rondom het halen en brengen van kinderen met de auto’s door ouders, verkeerd parkeren, onveilige situaties…
jeetje, wat een verschillende reacties… en voor alles is wel wat te zeggen.
ik zie al dat ik best op maandag hem misschien zou kunnen halen en brengen… dan zorg ik gewoon dat het brood al klaar staat zeg maar…
dinsdag werken we alletwee (hopelijk mijn man straks ook weer) dus dan blijft hij over en naschoolse
woensdag ben ik vrij en is hij om 12.15 vrij dus dat is ook geen probleem…
donderdag en vrijdag werken we alletwee, dus het zou eigenlijk betekenen dat hij 3 dagen overblijft eigenlijk… en 3 dagen naschoolse…
Ik dacht alleen, ik kan mijn tijden aanpassen aan school, met werken, als ellla ook ooit naar schoolgaat…
maar dan werk je ook maar beperkt… 2 dagen 5.5 uur, 1x 4, 1x 3.5… schiet nog niet op…
Ik heb verder niet zoveel mogelijkheden… of mijn kinderen dan wel weer op de naschoolse, maar ik wil ook een keer van de kosten af… manlief is doorde week niet meer vrij…
lastig hoor…
ik dacht dat het makkelijk zou worden
maar op mijn werk vroegen ze vandaag ook al of ik met mijn dagen kon schuiven omdat ze me op andere dagen ook nodig hebben…
heb direct gezegd nee! zeker de woensdag niet. Heb hooguit de maandag open staan op de opvang om te ruilen, maar dat duurt nog tot 2011 of zo…
bij de basisschool waar charity heen gaat is er geen overblijven alle kindjes blijven op school en eten samen en de school is dan om half 3 uit.
ik zo je kindje ook laten overblijven als je thuis moet gaan zitten jagen is ook niks.
idd voor je thuis bent moet je hem na 5 min alweer gaan brengen terwijl hij op school gezellig en op zijn gemak met de andere kindjes zijn boterhammetjes kan eten.
ik bleef vroeger vaak over omdat ik dat wou.
Op de dagen dat je werkt zou ik je zoontje gewoon laten overblijven.
Ik zou zelf de dagen dat je thuis bent hem wel ophalen, ik heb hier ook 1tje die nog slaapt, maar ik heb gewoon ff de boel moeten verschuiven met slaaptijden. Er zijn toch wel meer moeders die nog kleinere kinderen hebben en toch op school staan tussen de middag?
Mijn jongste slaapt nu van 1 tot 10 voor 3, 3 uur sta ik op het schoolplein.
maar dan woon je wat dichter bij school.
Hier is het bijna tien minuten fietsen (enkele reis)…
Nou, ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen tegen die tijd… overblijven op mijn werkdagen en als ik thuis ben hem gewoon ophalen…
en dan gaat het maar in feite om 1 dag, want de woensdag is hij toch vrij in de middag. Dus wat zit ik te piepen…