Over Mijn Lijk

Ik zit bij Dela Affie, misschien kan het daar ook.

Ergens denk ik, ik hoop natuurlijk nog een dikke 60 jaar mee te gaan, dat ze er dan niks mee kunnen.

Even een bestandje opzoeken van 60 jaar geleden, haha…

Nee, het kan me niet zoveel bommen hoe ik ga…

Heb alleen wel een specifieke voorkeur voor begraven worden of cremeren.

Heb even de site bekeken en de personen die meedoen.

Inderdaad al 3 mensen overleden…

Een jongen van 15 jaar oud… een meisje van 26…

Werd er even stil van. Prijs mezelf ook ontzettend gelukkig dat ik in goede gezondheid mag leven met mijn gezin. Wat doet er verder nog toe vraag je je dan af…

@Anita-1982 wrote:

@fiep klophout wrote:
@Anita-1982 wrote:
Ik keek even op de site en daar staat een mogelijkheid dat je je eigen afscheid beschrijft.

Allemaal vragen die je in kan vullen van hoe je het wil hebben, crematie/begrafenis, welke muziek & welke muziek juist niet, wat voor kist etc. Als je de lijst invult en op verstuur drukt, dan krijg je het in je mailbox en kun je het in je administratie doen.

Hebben jullie dit soort dingen zwart op wit staan…?

Ik denk dat ik het binnenkort (even) ga invullen. Het is altijd goed om ziets al klaar te hebben. Dan hoeven je nabestaanden niet zoveel na te denken.

En zijn jullie goed verzekerd?

In onze nabije familiekring bleek dat iemand na zijn overlijden niet goed verzekerd was… dat is erg!

ik heb van mijn uitvaartverzekering (antwoord op je tweede vraag :wink: ) een boekje gekregen waar je dat soort dingen in kunt vullen, heb ik ook gedaan. Nu maar hopen dat als ik onverhoopt overlijd, er iemand is die in mijn warboel huis dat boekje binnen een dag of twee boven water weet te toveren… :shifty:

Ja je bent verzekerd maar kan ook voor een te bedrag laag verzekerd zijn hé.

Dat was in onze familie het geval… :?

dat ligt er ook maar aan wat voor uitvaart je wil.

In mijn familie is het vrij ongebruikelijk, een uitvaartverzekering. Iedereen probeert zelf genoeg na te laten dat de uitvaartkosten geen probleem hoeven te zijn. Ik vond zelf, omdat ik alleen ben en omdat ik niet zeker ben dat ik altijd genoeg geld nalaat, een uitvaartverzekering wel zo netjes. Mijn familie was helemaal verbaasd toen ik vertelde dat ik er een had afgesloten, die zeiden meteen: maar als je te weinig geld nalaat, dan betalen wij dat toch?

Dus mocht mijn verzekering echt niet dekkend genoeg zijn, en mijn spaargeld de boel ook niet kunnen aanvullen (maar dan moet ik wel echt in een gouden koets vervoerd willen worden, of naar de maan geschoten worden, en dat staat allemaal niet op mijn lijstje), dan denk ik dat dat missende bedrag nog geen ellende zal veroorzaken. Maar ik hoop gewoon dat ik het zo goed geregeld heb, uiteraard.

Ja fleur, emmy… :cry: Ik vond de laatste foto’s van haar zo heftig om te zien. :cry:

Ik heb het programma nooit gezien (moet altijd volleyballen).

Een uitvaartverzekering heb ik niet want als je zelf het geld op de bank zet dan krijg je er rente over en dan hou je meer geld over dan bij een verzekering. Ik ben uitvaartverzorger en ik maak het regelmatig mee dat mensen denken dat ze goed verzekerd zijn en dan blijkt dat niet het geval te zijn. En vanuit mijn werk maak ik het natuurlijk ook mee dat jonge mensen sterven en ook dat ze al voordat ze sterven contact zoeken met ons om hun uitvaart te bespreken zodat ze daar zelf ook een gerust gevoel over hebben.

En Fiep: leg dat boekje met je wensen op een vaste plaats neer en vertel het aan een aantal mensen waar het ligt. Het zou toch zonde zijn dat je naasten het pas vinden als de uitvaart al achter de rug is. Pijnlijk ook voor je hen, denk ik zo.

Ik probeer het wel altijd, vond de eerste serie toch wel de mooiste (voor zover je dat kan zeggen). Maar ik vind het aan de andere kant heel confronterend om te zien. Vooral in de eerste serie met die moeder die overleed en het liedje van Marco Borsato Afscheid nemen bestaat niet had opgenomen voor haar eigen begrafenis. Dat brengt weer een hoop verdriet boven aan de ene kant en aan de andere kant de angst dat er een kans bestaat dat ik ook die rotziekte kan krijgen (uit DNA onderzoek weten we dat mijn moeder het niet van oma’s kant heeft, maar omdat zij zelf geen bloed meer kan geven en er is niks meer om te onderzoeken omdat ze al te lang dood is, we weten dus voor 50% zeker dat ze geen genetische kanker had, blijft er nog steeds 50% over). Dus ik kijk dat soort series altijd met een heel erg dubbel gevoel.

Ik wist niet dat er weblogs waren trouwens, had het laatst met een collega die het ook kijkt er over dat we ons afvroegen hoe het met Emmi was omdat die gewoon zo lekker nuchter en stoer ook was.

Het nieuws van Emmi heeft volgens mij op mensenlinq gestaan ook.

Keek toendertijd voor iets anders op die site en daar stond het op de voorpagina.

ZIj schreef ook voor de VIVA.

Ik heb beide series gevolgd, maar deze keer ga ik overslaan. De verhalen komen nu ik zelf borstkanker heb (gehad) voor mij te dichtbij, toch je angstbeeld! Voor mij te confronterend, dan ga je toch piekeren over je eigen situatie. :frowning:

hier kijken we het ook al vanaf het begin,

in het eerste seizoen (2006 meen ik) deed een kennis van de schoonfamilie ook mee.

was moeilijk om terug te zien omdat ze toen het uitgezonden werd al overleden was… :cry:

@Wen! wrote:

Ik zit nu die aflevering te kijken.

maar tsjee wat zegt Yvon heftige dingen tegen die mensen.

echt hard soms… of ben ik de enige die dat zo ziet :oops:

Heb de 1e aflevering daar straks gelijk zitten kijken…Mij is niet opgevallen dat Yvon soms erg hard is. dus zou ook wel een voorbeeld willen.

ik kan het niet uitleggen…

Ik vond het best lullig hoe ze zei tegen die Nancy of

ze wel zeker wist een kind te willen van Bob terwijl hij misschien straks doodziek is en komt te overlijden…

maar goed dat is mijn mening :wink:

Maar Wen, dat is toch de waarheid? Ik vind het juist heel mooi om te zien dat ze ze niet met fluwelen handschoentjes aanpakt, maar juist de vragen durft te stellen die heel veel mensen zouden willen stellen.

Ik ga het in ieder geval weer op de voet volgen. Heftig he dat er al 3 zijn overleden… Die jongen van 15, die ziet er in de eerste aflevering ook al zo afgemat uit… zo erg :kaars:

dat zeg ik… das mijn mening :wink:

Misschien vond ik het wel hard omdat je kon merken aan

Nancy dat ze moeite had met praten…

Zeg ook niet dat het niet mooi is hoe ze het aanpakt…

Nou ja laat ook maar oke…

Ik snap wel wat je bedoelt, ik denk dat het voor sommigen misschien hard overkomt. Ik zou zoiets in het dagelijks leven ook niet aan een zieke durven vragen. Maar het programma laat de mooie en minder mooie kanten zien, en ze zijn erg eerlijk en open. Ik vind 't niet alleen knap van Yvon (en voorheen Patrick), maar ook van de jongeren zelf. :thumbup:

wen, ik denk dat dat een beetje inherent is aan het format van het programma. En ik snap heel goed dat sommige mensen daar moeite mee hebben. Het is een vrij directe manier van het onderwerp benaderen en bij zo’n beladen onderwerp is dat niet ieders voorkeur.

Maar ik denk wel dat juist dát zo tekenend is voor Over mijn Lijk en dat dat ook juist de kracht is van het programma. Dat de fluwelen handschoentjes niet worden aangedaan, ook al lijkt zo’n heftig onderwerp daar wel om te vragen.

ja zo bedoel ik het ook…

Nou goed je snapt me :-*

Helemaal mee eens…om het programma te maken is zo moeilijk, maar er aan mee werken en je laten zien soms op zulke slechte momenten die zij dan ook hebben moet zo verdomd moeilijk zijn…

Wen! snap wat je bedoel er mee te zeggen hoor. En tuurlijk mag je er zo zeker over denken…das jou gevoel he!

Wilde ff gewoon een voorbeeld.

Wat vaak gewoon wel is…terminale mensen…en vooral jonge mensen willen vaak geen medelijden…willen nog tot het laatste mee blijven doen met van alles…

pfff heftig programma :cry: kijk nu afleveriing1 weet niet of ik alle afleveringen kan zien

@fiep klophout wrote:

wen, ik denk dat dat een beetje inherent is aan het format van het programma. En ik snap heel goed dat sommige mensen daar moeite mee hebben. Het is een vrij directe manier van het onderwerp benaderen en bij zo’n beladen onderwerp is dat niet ieders voorkeur.

Maar ik denk wel dat juist dát zo tekenend is voor Over mijn Lijk en dat dat ook juist de kracht is van het programma. Dat de fluwelen handschoentjes niet worden aangedaan, ook al lijkt zo’n heftig onderwerp daar wel om te vragen.

Ja precies, dat is denk ik ook de kracht van het programma, de nuchterheid. Ik ga het deze kee zeker weer volgen en waaschijnlijk net zo hard janken als alle vorige keren. Ik ben ook helemaal niet zo’n "huilebalk"maar met dit progamma kan ik het niet tegenhouden.

@Karin1981 wrote:

pfff heftig programma :cry: kijk nu afleveriing1 weet niet of ik alle afleveringen kan zien

Pfff net ook de eerste aflevering gezien…heftig.

Werk als verpleegkundige waar ook mensen te komen overlijden maar zo jong…daar zijn geen woorden voor.

Tranen biggelen nu al bijna over me wangen.

ik wist niet wat het was. Ik kon het dus niet. Heb even een aflevering gekeken en ben behoorlijk van de kaart.

Ik ben in afwachting van mijn eigen uitslag en dit was denk ik even te veel. Ik kijk het maar ook niet meer. Hoe mooi het programma is en hoe waar het ook is. Het komt nu even té dichtbij.

Maar ook wel mooi om te zien hoe mensen nu ook over hun eigen begrafenis /crematie gaan nadenken.

Ja moeilijk…