ouderbijdrage

Wat ik ook zo jammer vind, is dat Vrije Scholen zo makkelijk over 1 kam geschoren worden, terwijl elke openbare school gewoon als individu behandeld wordt...


dat is natuurlijk een beetje een rare vergelijking; vrije scholen opereren allemaal vanuit dezelfde antroposofische gedachten van Steiner. Dat zullen ze allemaal op een andere manier doen, maar Openbare Scholen hebben niet zo'n algemene deler.

Volgens mij is een vrije school gewoon openbaar onderwijs. De andere kant is namelijk bijzonder onderwijs en dat is een school met een bep. christelijke stroming of een islamitische school.

Een vrije school heeft wel veel christelijke elementen, maar het is gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner en dat is een opvoedings/onderwijsleer.



Hier staat het kort samengevat:

http://www2.fmg.uva.nl/schoolkeuze-amsterdam/vo/bijzonderopenbaarondw.htm



In mijn ervaring maakt niet het onderwijstype de school, maar de directeur en de leerkrachten en andere werknemers. Ik ben op openbare scholen geweest waar men niet goed met elkaar omging, waar veel gepest werd. Maar ook op christelijke scholen waar een nare sfeer heerste, leraren denigrerend naar elkaar en de kinderen deden en kinderen over elkaars werkjes heen liepen en waar niets over gezegd werd.

Maar net zo goed ook op hele nette openbare scholen met fijne, rustige leerlingen en christelijke scholen met klassen vol oplettende kinderen met respect voor elkaar.

Daar valt geen peil op te trekken, ook niet of de school in een grote stad of in een rustig dorpje staat…



En ik ben de laatste 6 jaar op zeker 100 scholen geweest, waarbij ik alle klassen bezocht en een minilesje gaf gedurende de dag. Dan merk je het verschil echt wel!

Volgens het stukje van de link vallen Montessori, Jenaplan, Dalton en Vrije scholen onder “Algemeen bijzonder”. Dus ook niet onder gewoon openbaar.



Maar inderdaad; een school valt of staat met de directie en de leerkrachten (en die laatste nog het meest :wink: )

Volgens mij is een vrije school gewoon openbaar onderwijs. De andere kant is namelijk bijzonder onderwijs en dat is een school met een bep. christelijke stroming of een islamitische school.
Een vrije school heeft wel veel christelijke elementen, maar het is gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner en dat is een opvoedings/onderwijsleer.



vrije school is juist bijzonder onderwijs, net als montessorie, frijnet, chr scholen enz. Alleen openbare scholen zijn openbaar.

dat is natuurlijk een beetje een rare vergelijking; vrije scholen opereren allemaal vanuit dezelfde antroposofische gedachten van Steiner. Dat zullen ze allemaal op een andere manier doen, maar Openbare Scholen hebben niet zo'n algemene deler


Ze opereren vanuit dezelfde gedachte maar dat doen openbare scholen en chr. scholen ook. Hoe die gedachte tot uiting komt is echt heel erg verschillen hoor! Ben op meerdere vrije scholen geweest en op meerdere scholen gewerkt en het is op de ene school echt heel anders als op de andere. Ze hebben zelfs andere ouderbijdrage bedragen :)

@maantje wrote:



vrije school is juist bijzonder onderwijs, net als montessorie, frijnet, chr scholen enz. Alleen openbare scholen zijn openbaar.


Montessori, Freinet, Jenaplan, Dalton vallen allen onder ‘traditioneel vernieuwingsonderwijs’. Je hebt openbare Jenaplanscholen en christelijke Jenaplanscholen etc.



Het grootste verschil tussen openbaar en bijzonder onderwijs is dat bijzonder onderwijs leerlingen en leerkrachten mogen weigeren op grond van levensovertuiging, geaardheid e.d. Openbare scholen mogen in principe niemand weigeren, tenzij ze vol zitten. Waarbij ‘vol’ dan ook een aardig rekbaar begrip is.

En vrije scholen mogen dus weigeren :wink:

Hier zijn de bedragen als volgt:


De bijdragen zijn:
€ 22 voor het eerste kind.
€ 16 voor het tweede kind
€13 voor het derde kind
€ 8 voor het vierde en volgende kind

Deze bedragen zijn exclusief het meerdaagse schoolkamp. Hiervoor gelden de volgende
bedragen:
€ 40 voor groep 4 t/m 8 ( 2 nachten)
€ 25 voor groep 3 (1 nacht)
€ 7,50 voor groep 1 / 2.


Vind dit echt heel erg weinig, zeker gezien wat er allemaal geregeld wordt vanuit school.
't Is trouwens een openbare school, die werkt volgens de principes van het Jenaplan. Het is echt een dorpsschooltje; er zitten zo'n 100 leerlingen verdeeld over 4 groepen. En net als op de school van Em ook heel uiteenlopende mensen; de ene helft woont op de boerderij en een ander deel is 'high-class' :wink: Overgrote deel is autochtoon, maar dat komt omdat er amper allochtonen in het dorp wonen. Er zit geloof ik 1 Chinees meisje op, en 1 geadopteerd meisje uit Afrika. En dan dochterlief met een niet-Nederlandse vader :D Maar: iedereen respecteert elkaar en iedereen gaat leuk met elkaar om.
't Is echt een heerlijke school, we zijn zó blij dat we voor deze school gekozen hebben.


Maar nu even terug naar de oorspronkelijke vraag: de ouderbijdrage. Dat die ook wel 1100 euro per jaar kan bedragen. Schrok in eerste instantie wel van dat bedrag, maar: onze dochter heeft ook 2 jaar op de speelzaal gezeten. We betaalden daar ook zo'n 75 euro per maand voor, en daar ging ze slechts 2 dagdelen per week naartoe!! Dus dat is in verhouding zoveel meer dan die 1100 euro.
Neemt niet weg dat je me niet hoort klagen over die 22 euro hoor :wink: en straks dan 38, als de jongste ook naar school gaat. (hoewel 't tegen die tijd vast wat hoger is geworden :wink: ). Maar toch: ik zou er wel meer voor over hebben; ik vind dit wel een heel belangrijke periode waarin ze zo ontzettend veel leren.

1100 euro daar schrik ik wel van. Volgens de tabel zouden wij dat dan ook moeten betalen.



Maar als tweeverdieners die steeds meer aan bso/kdv moeten betalen zou ik momenteel neit weten waar ik dat vandaan zou moeten halen.



Ik weet ook niet of zo blij zou zijn met zo’n niveleringssysteem. Je kan toch niet in de buidel van iemand kijken en weten wat voor onkosten iemand heeft.



Waarom worden vrije scholen niet gesubsidieerd??



Wij betalen iig 100 euro per kind.

Ik woon tegenover een Openbare Dalton basisschool…dit was eerst een gewone openbare school en nu geven ze daar op Dalton manier onderwijs (als ik het goed zeg)…maar het wordt geen vrije school genoemd, er staat echt openbare Dalton basisschool op de muur en dat is pas vernieuwd.

De website van de school werkt op dit moment niet, dus ik kan het niet precies navertellen, maar tis in elk geval openbaar, dus voor iedereen toegankelijk, geen uitzonderingen. Vanwege het Dalton deel en de sfeer op de school (veel te klein, donker, naar gewoon) hebben we Anne dus naar een andere school gedaan.

Dalton is ook heel wat anders dan de vrije school :wink: Zijn 2 verschillende manieren van onderwijs.

@Marite wrote:

@blue_fairy wrote:
Idd, de Vrije School hier is ook errug blank! Terwijl hij in 1 van de meer donkere wijken van de stad staat zeg maar…




Hahaha en wij hebben het over dezelfde Vrije School.

Ik vind, in tegenstelling tot het eerste jaar dat we hier op school waren en mijn eigen ervaringen van vroeger dat de school steeds gemêleerder (zeg je dat zo?) wordt.

Zo zijn er nu zeker 4 moslim gezinnen op school, 3 lesbieenne stellen, gescheiden ouders, alleenstaande ouders, getrouwde ouders, Christelijke ouders, alternatieve ouders, behouden ouders, bijstand ouders, Antroposofische ouders, twee culturen ouders, pleegouders enz… Vind dat voor zo’n klein schooltje (ongeveer 150 leerlingen dacht ik) toch best wel gemêleerd.



En Lune, echt? Dan is dat kennelijk in het noorden toch anders?!




Wat jij noemt heb je hier ook wel hoor, maar vier moslimgezinnen op een hele school vind ik de school niet echt heeel veel minder blank maken :wink: Het is niet helemaal blank, maar wel vrijwel. Elk van mijn kinderen zit in een klas van rond de 23 kinderen en heeft denk ik 2 a 3 kindjes met een van de kenmerken die jij noemt in de klas.

Nu kom ik uit den haag en ben ik dat gewend, dat maakt ws dat ik het echt belachelijk weinig vind. Ik vind het echt ellendig dat mijn kinderen een ander kleurtje bijv zo opmerken, dat het bijzonder is voor ze.

Nee, maar dan heb ik het alleen over de Moslims, dat zijn niet de halfbloedjes en de andere kindjes met een ander kleurtje.

Volgens mij is dat hier in Drenthe nog best wel veel hoor? Als ik kijk naar de dorpsscholen hier, dan valt een kindje met een ander kleurtje dan blank gelijk op. Bij het meisje dat ik naar school breng zit 1 bruin meisje, verder is op die hele school geen 1 bruin kindje te bekennen!

En dan heb ik het over een openbare basisschool.



Ik heb juist ook voor de Vrije School gekozen omdat ze zo met veel meer andere culturen en verschillende leefwijzen in aanraking komen dan hier in het dorp (en dat is helemaal geen klein dorpje)! Bij de kinderen hier in de buurt merk ik ook nog veel meer bekrompen gedachten: iedereen met een “ander” kleurtje is een buitenlander en homo’s zijn raar enz.

Nou dat is niet wat ik mijn kinderen mee wil geven! En daarmee zeg ik niet dat dat op andere scholen geleerd wordt, maar meer over wat ze, via school, aangereikt krijgen.

Wat dat betreft ben ik het met Marite eens. Ik vind het een beetje achterhaald te zeggen dat er alleen maar blanke kindjes op een vrije school zitten, of alleen kindjes waarvan de ouders veel geld hebben.



In mijn klas vroeger, waren de meeste ouders gewoon arbeiders. Natuurlijk zaten er mensen bij die meer geld hadden dan normaal, maar dat is op een andere school net zo.



Daarbij waren ik (halfbloed) en mijn beste vriendin (halfbloed en donker) inderdaad de enige ‘buitenlandse’ kinderen in de klas. Gewoon kinderen van ouders met een laag inkomen. Niets elite aan hoor. Zo was de sfeer ook niet op school. Ik was toevallig een paar jaar geleden daar op school in Amsterdam en zeker 1 kwart was ‘buitenlands’. En dat in Amsterdam zuid. 8)



Er zijn genoeg openbare scholen waar alle kinderen terecht kunnen om gewoon te accepteren dat er ook scholen bestaan waar je wat meer moet neertellen. Waarom dat gelijk elite wordt genoemd, al sla je mij dood.

Nogmaals vind ik het dus absurd dat openbare scholen zo weinig van de ouders vragen. Je zou toch denken dat je je de educatie van je kind meer waard vind dan een luttele 100 euro. Maar goed, en nogmaals, de vs wordt NIET gesubsidieerd door de overheid, en het geld moet ergens vandaan komen he. Als ouders het geld willen betalen waarom is het bedrag naar ratio dan gelijk belachelijk?



Ik denk dat Marite echt niet 100 euro per maand betaald, zoals ze al zei. En mijn ouders, die het niet rijk hadden hebben dat ook niet betaald. Volgens de inkomensregel hadden ze dat wellicht wel moeten doen, maar alles was bespreekbaar. Ik heb ook geen een schoolreisje overgeslagen.



Dus tja, die negativiteit over de vrije school vind ik ook altijd een beetje vervelend, gewoon omdat ik het heel fijn heb gehad op die school. Ik heb nooit discriminerende lessen gevolgd, ik werd niet geindoctrineerd, ik ben een heel normaal sociaal mens.

wij betalen 100,=



dat is meer dan de andere scholen in het dorp… maar daarvoor krijgen ze ook extra natuurlessen en uitjes de natuur in enzo…

en nog wat andere dingen :wink: :mrgreen:



wij (lees ik) hebben expres voor deze school gekozen omdat ze zoveel extra’s doen.

(en het feit dat hij in de straat staat telde ook zeker mee hoor :mrgreen: )



maar jeetje 1100,= hahah ik zou hebben gevraagd of het niet een tikfoutje was :mrgreen:

De oudste gaat nog niet naar school, maar de school waar hij ingeschreven staat vraagt een bijdrage van 50 euro per maand. Hierbij komen de uitjes, zwemles e.d. nog bij.

1 e 2 kleuterschool 20 euro per jaar dit is incl geld voor sinterklaas cadeautje en dan is het zelfs zo dat de kindjes op school ook nog een schoen mogen zetten en ze daar ook nog dan een chocoletter in krijgen en een kleinigheidje houten horloge



vanaf groep 3 iets van 15 euro per jaar



en dan vanaf groep 6 11 euro per jaar



elke nieuwe week is er op school een spaarprogramma voor schoolreisje en kunnen de kindjes sparen de kosten zijn hiervan hoog uit 25 euro per reisje groepen 1 2 en 3.



toen ik de kosten hoorde bij het kennis gesprek op school moest ik wel een klein beetje inwendig lachen had meer verwacht en dit voor een school die bekend staat als kak school.



vaak uitjes na theater kinderboerderij natuurboerderij bibliotheek ze bedenken de leukste dingen feb na postkantoor rondleiding kindjes post gestuurd na huis als verrassing voor 14 e

20 euro + schoolreisje

Bij mn zoontje 30 euro en bij mijn dochter op school vragen ze 165 euro.

Wij betalen zo’n 25 euro per jaar ouderbijdrage.



Waar ik nu alleen van baal is dat er blijkbaar op onze school nog niet eens de helft dit bedrag betaalt!!! Met als gevolg dat er bijna niets georganiseerd wordt. Wat er georganiseerd wordt, wordt van het beetje geld gedaan dat er is. En alle kinderen mogen meedoen.

Het schooluitje dit jaar komt eveneens in gevaar. Het uitje betalen we apart maar uit de ouderbijdragepot kwam altijd het geld dat nodig was om de begeleidende moeders mee te kunnen laten gaan. Dit laatste lijkt nu een probleem te worden, want het potje is leeg.



Van mij mogen ze dan zo’n ouderbijdrage best verplicht maken. Niet betalen kan dan consequenties hebben. In aantoonbaar uitzonderlijke gevallen zou je een uitzondering kunnen maken.

@Lady C wrote:

De oudste gaat nog niet naar school, maar de school waar hij ingeschreven staat vraagt een bijdrage van 50 euro per maand. Hierbij komen de uitjes, zwemles e.d. nog bij.




Dat is dus 600 per jaar :shock: Wat betalen ze daar dan van??