ouderbijdrage

nav een genoemd ouderbijdrage bedrag van 1100 euro vraag ik me af wat het gemiddelde per jaar is in NL. KOK lijkt me daar een handige plek voor :mrgreen:

Zie de poll!



Info over ouderbijdrage:

http://www.jurofoon.nl/jurofoonjournaal/200408/vrijwillige_ouderbijdrage.asp

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-hoog-is-de-ouderbijdrage-in-het-onderwijs-en-is-de-ouderbijdrage-verplicht.html

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/ouderbijdrage-verplicht-vrijwillig.html

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/de-vrijwillige-ouderbijdrage-in-het-primair-onderwijs.html


Uit onderzoek blijkt dat basisscholen gemiddeld een ouderbijdrage van € 30,- vragen. Er blijken wel grote verschillen tussen scholen te zijn. Er zijn er die niets of een heel gering bedrag vragen en er zijn scholen die van een deel van
de ouders meer dan € 600,- vragen. Het merendeel van de ouders betaalt echter een bedrag dat lager is dan € 35,-.

(is dat dan gemiddeld per jaar?)

Wij betalen iets van 25 euro geloof ik… Maar dan betaal je nog wel extra voor schoolreisjes en met sinterklaas moesten we ook nog wat betalen.

Maar 1100 euro??? Jeetje… dat zou ik dus echt niet kunnen ophoesten. De helft daarvan zelfs nog niet :shifty:

Ik weet trouwens niet of het soort school er wat mee te maken heeft? Kaylee zit op een openbare school…

Ik dacht idd ook dat de ouderbijdrage om tientjes per jaar ging… en niet honderden

Ik was het dus van de 1100 euro…

Riven zit op een vrije school en daar gaat het naar inkomen, schijnbaar vallen wij in de hoogste categorie, en gaan ze er vanuit dat dat dan je bijdrage is.

Ik heb nog helemaal niks ondertekend want ook al vinden hun dan fijn dat wij genoeg verdienen om dat te betalen, dat is dus mooi niet zo.

Bij onze school is het inderdaad ook wel zo dat je inzage hebt in waar het aan besteed wordt, maar ik heb zoiets, ik help zowat met elke activiteit, ik help als er wat gebakken moet worden etc etc etc en we moeten nog zoveel spullen zelf meegeven en we hebben ook nog een ouderpot van 15 euro per ouder/kind voor “overige” dingen…



Het punt is overigens niet dat ik helemaal niks wil betalen hoor, want dat wil ik best, maar wel een bedrag wat ik kan missen en ik wil ook niet mijn gegevens (nou ja de gegevens van mijn man) geven, wat gaat een school aan hoeveel hij verdiend?



Daarbij ben ik nog niet helemaal tevreden over wat ik zie, er wordt veel gepest waar niks aan wordt gedaan, de eerste week kreeg ik mijn kind mee met zo’n gat in mijn hoofd (en een snee onder zijn oog) dat ik het kon laten hechten,de juf had me niks gezegd en niemand kon me vertellen wat er gebeurd was… de week erna durfde hij niet naar school want 2 kindjes hadden gezegd ik maak je dood…en dan hebben we het over kleuters!! Misschien dat ik me aanstel hoor, maar ik vind dat wel zorgelijk en tis niet dat die school in een achterbuurt staat ofzo. Er is ook een kindje in de sloot gevallen tijdens de boswandeling (elke woensdag lopen ze naar het bos). Mijn zoon gaat dus op woensdag niet naar school omdat ik dus vind dat ze verre van goed in de gaten worden gehouden en dit hebben we met eigen ogen gezien toen manlief en ik meegingen op een uitje naar een bos waarbij ze ouders nodig hadden om te brengen en te begeleiden. Het leek meer een koffieclubje voor de docenten en de ouders en die kids stuiterden overal heen, klommen in bomen, waar er uiteraard ook 1 uitviel…

Dus tja…

Ik vind het heel jammer want de onderwijs methode zelf vind ik heel goed. Maar ik vind het wel héél jammer dat ik zulke dingen moet constateren en wat ik nu opnoem is slechts een deel. Doordat ik vaak mee help zie ik ook genoeg gebeuren in de klas dat ik denk van hmz… dit klopt niet helemaal.

Riven gaat gelukkig graag, maar om te zeggen ik ben enthousiast en ik vind het mijn geld waard…nee

En in Leiden is het zo dat de scholen onderling hebben afgesproken dat je niet zomaar mag wisselen dus een andere school kan ik ook niet zo doen.

Ik zal zo de lijst even opzoeken met bedragen



gaat boven even kijken

Inkomen tot 13.500 per jaar:

1 kind 150 euro, 2 kids, 250, 3 kids 300, 4 kids 315



Inkomen tot 15.000 euro per jaar

1 kind 300, 2 kids 495, 3 kids 600, 4 kids 630



Inkomen tot 16.000 euro per jaar

1 kind 375, 2 kids 620, 3 kids, 750, 4 kids 790



Inkomen tot 17.000 euro per jaar

1 kind 450, 2 kids 745, 3 kids 900, 4 kids 945



Inkomen tot 18.000 euro per jaar

1 kind 550, 2 kids, 910, 3 kids, 1100, 4 kids 1155



Inkomen tot 20.000

1 kind 650, 2 kids 1070, 3 kids, 1300, 3 kids 1365



Inkomen tot 23.000

1 kind 750, 2 kids 1240, 3 kids 1500, 4 kids 1575



Inkomen tot 27.000

1 kind 825, 2 kids 1360, 3 kids 1650, 4 kids 1735



Inkomen tot 32.000

1 kind 900, 2 kids 1485, 3 kids 1800, 4 kids 1890



Inkomen tot 37.000

1 kind 950, 2 kids 1570, 3 kids 1900, 4 kids 1995



Inkomen tot 42.000

1 kind 1000, 2 kids 1650, 3 kids 2000, 4 kids 2100



Inkomen 47.000 en hoger

1 kind 1050, 2 kids 1735, 3 kids 2100, 4 kids 2205



Dit is dus het lijstje… net overgetikt vanuit de brief en hun motto is , staat ook in de brief, de hogere inkomen moeten dragen voor de lagere inkomens…

Misschien ergens logisch, maar volgens mij kan je niet in iemands portomonee kijken…



Maar goed ik weet niet of dit voor elke vrije school het zelfde is, maar overal is het redelijk hoog.

Ik betaal natuurlijk nog niets, gezien de leeftijd van onze jongens. Ik werk op een basisschool en daar ligt het rond de 30 euro. De ene groep iets meer en de andere wat minder. De klassen die op schoolkamp gaan betalen bijvoorbeeld meer. (60 euro dacht ik)



Die bedragen van de vrije school vind ik echt absurd. Vind de laagste bedragen al behoorlijk hoor, laat staan de hoogste :shock:



Blijf erg benieuwd wat ze met dat geld doen…

Wij betalen 60 euro schoolgeld en de vrijwillige bijdrage is iets van 20 euro per jaar.



Mijn ouders betaalde 50-100 gulden per maand aan de vrije school, dat gaat naar ratio. Hadden mijn kinderen op de vs gezeten dan hadden wij meer moeten betalen.



De vs wordt niet gesubsidieerd en ze gebruiken veel natuurlijke materialen.



De bedragen klinken absurd maar afgezien van het feit dat ik dat niet vind, vind ik het dus absurd om nu zo weinig te betalen voor de educatie van mijn zoons.



De school waar ze nu op zitten, een heel leuk maar openbare school, heeft soms geen geld om koffie te serveren tijdens bijeenkomsten.

De wc stinken naar de urine en pas dit jaar kon het worden gemaakt.

Er is geen geld voor nieuwe dingen en alles is goedkoop.

Verder niets mis mee hoor. De kinderen krijgen goed les en komen niets te kort.



Maar dit zou op de vs dus veel minder een issue zijn bijvoorbeeld.



Ik zou het niet erg vinden als de bijdrage ten eerste verplicht zou worden en ten tweede een stuk hoger. Als daarmee de kwaliteit van het lesgeven en de omgeving ten goede komt, waarom niet?

Ik moet altijd lachen als mensen mopperen over het geld dat ze aan school moeten geven. Ik denk dan gelijk, is je kind niets waard dan?

Ze zitten hier 14 jaar van hun leven op…

wauw 1100 euro :shock:

Vind zelfs de bedragen genoemd in die lijst bij de laagste inkomensgroep nog behoorlijk fors!



Het principe: hogere inkomens betalen meer als lagere inkomens vind ik op zich wel oké, maar je kan niet rechtstreeks zeggen dat een hoger inkomen ook altijd meer te besteden heeft (nog los van keuzes als duurder huis etc, je weet niet wat iemands omstandigheden verder zijn, misschien wel 2e huwelijk, forse allimentatie etc etc).

En dan nog vind ik dus 1100 euro een enorm hoog bedrag.



Wij betalen weinig… 40 euro per jaar per kind, geen bijdrage meer voor sinterklaas, schoolreisje of weet ik het. Alleen aan het eind van het jaar een hele CD rom met foto’s die je kan ‘kopen’. Zelf de CD rom aanleveren en voor 2,50 euro worden alle in de klas van je kind gemaakte foto’s voor je gebrand.

Dat geld komt in een commissiepot te zitten en komt dus de school weer ten goede.



Ik zou het echt niet erg of raar vinden als wij bij wijze van 100 euro per kind zouden moeten betalen. Dat kunnen wij nog wel opbrengen… en als dat betekent dat een bijstandsmoeder nog alleen symbolisch 10 euro hoeft te betalen… prima :thumbup:

@Madre wrote:



De vs wordt niet gesubsidieerd en ze gebruiken veel natuurlijke materialen.



De bedragen klinken absurd maar afgezien van het feit dat ik dat niet vind, vind ik het dus absurd om nu zo weinig te betalen voor de educatie van mijn zoons.



De school waar ze nu op zitten, een heel leuk maar openbare school, heeft soms geen geld om koffie te serveren tijdens bijeenkomsten.

De wc stinken naar de urine en pas dit jaar kon het worden gemaakt.

Er is geen geld voor nieuwe dingen en alles is goedkoop.

Verder niets mis mee hoor. De kinderen krijgen goed les en komen niets te kort.



Maar dit zou op de vs dus veel minder een issue zijn bijvoorbeeld.



Ik zou het niet erg vinden als de bijdrage ten eerste verplicht zou worden en ten tweede een stuk hoger. Als daarmee de kwaliteit van het lesgeven en de omgeving ten goede komt, waarom niet?

Ik moet altijd lachen als mensen mopperen over het geld dat ze aan school moeten geven. Ik denk dan gelijk, is je kind niets waard dan?

Ze zitten hier 14 jaar van hun leven op…




Ik denk dat het aan ligt per school, want zo super schoon, fris en nieuw is onze school nou ook weer niet, althans niet beter of slechter dan de school waar mijn oudste 2 zonen zitten en dat is een openbare blanke school.

Ik zou op zich een verplichte bijdrage niet erg vinden (liever niet), maar niet afhankelijk van inkomen want dan worden er een hele hoop mensen uitgemolken.

Daarbij vind ik dat het basis onderwijs best gratis mag blijven de bedragen die we straks moeten betalen om onze kinderen op het voorgezet onderwijs te krijgen en te laten studeren… Nou daar mag je nu al mee beginnen met sparen… :shifty:

Ik vind dat er best een verplichting zou mogen zijn, maar dan kan het nooit om zulke hoge bedragen gaan, het moet wel op te brengen zijn, voor iedereen. En ik kan je wel verzekeren dat een gemiddeld gezin met twee kinderen en een jaarinkomen rond de 20000 euro echt geen 100 euro per maand aan school kan doneren :roll:

De lijst van onze vrije school ziet er heeel anders uit, ik denk gemiddeld genomen zo ongeveer de helft van de lijst van Thessa. Wij zouden voor drie kinderen geloof ik iets meer dan 100 euro/120 ofzo moeten betalen. Per maand. Nou dat kunnen wij dus gewoon niet missen.

Ik betaal wel een lager bedrag, wij kiezen immers voor deze school omdat wij de materialen die gebruikt worden, de therapieen die (vrijwel gratis voor leerlingen) geboden worden goed vinden, wij willen dit onze kinderen graag bieden, dus ja, logisch dat je daar voor betaald. Maar ik ga niet kromliggen :wink: Ik vind het wel fijn dat het hier ook echt heel gewoon is dat diegenen die dus maar 1 inkomen hebben en dus niet de gehele bijdrage betalen, maar wel tijd genoeg hebben, gewoon allerlei andere dingen doen op school. En zo blijft de school idd mooi en schoon, zijn de feesten goed verzorgd enz.



Verder is de klassenpot hier maar vijf euro per kind… scheelt ook nogal he Thessa! Daarvan worden kadootjes gedaan voor kindjes die langer ziek zijn, als er een broertje/zusje geboren wordt, voor de verjaardag van de juf enz.

Jeetje Lune dat scheelt zeker :shock:



Zou het zijn omdat ik in leiden woon ofzo, dat de randstad duurder is…



Ik vind het nou helemaal niet leuk meer hahahaha



Wij zitten er zelf aan te denken de helft te betalen en wat jij zegt, ik help heel veel en dat is toch ook een bijdrage. Ben overigens 1 van de weinige… als je de lijst ziet van de activiteiten tot februari staat overal Thessa :lol:

Ben benieuwd hoe ze het in maart en april zonder me gaan stellen :wink:

En daarbij maak ik gratis en voor niks nieuwe seizoenspopjes voor de tafel, heb ik ze gratis edelstenen gegeven die ik nog uit mijn winkelvoorraad had,naai ik alle kleren, poppen, dekentjes etc etc weer in elkaar dus ik doe bijdrage genoeg dus mocht ik niet of minder betalen voel ik me niet schuldig :wink:

Goed zo, moet je ook niet doen hoor! Iedereen doet gewoon wat ie kan, voor de een is dat een smak geld geven en de ander tijd.



Ik denk overigens niet dat het aan de randstad ligt, ik heb nl ook in den haag gewoond en daar was het ong hetzelfde. Ik schrok daar toen ook wel erg van maar ook daar verzekerden ze mij dat het vrijwillig was.

Kan je ook gratis en voor niets seizoenspoppetjes voor mij maken. :angel:



Hier trouwens op een vs in Adam gezeten.

Hahahaha tis heel makkelijk hoor Madre :wink:

Je roept maar :mrgreen:

Hier ok vrije school en wij betalen 150euro per kind per jaar. Thessa bij jou is het echt heel duur…Bij ons is het hoogste bedrag 600 ben echt in shock hoor wat jij betaald :shock:

De dingen die jij noemt waar je niet tevreden over bent zou ik snel naar de juf terug koppelen en anders naar de schoolleider, het klinkt niet als vs dat ze uit bomen e.d. vallen omdat er niet op gelet wordt, klinkt meer als een niet goed functionerende juf eerlijk gezegd.



DAt vd in dezelfde stad afspreken niet zomaar kids over te nemen klopt maar niet zomaar is niet altijd, er kan best een goede reden zijn om het wel te doen natuurlijk! Hier zijn ook 2 vs en er wordt wel degelijk is van school gewisseld en dat heeft dan ook een goede reden. DAt kan bijv. verhuizing zijn maar ook dat het met een kind niet lekker looopt of ouders toch niet tevreden zijn. De scholen hier zijn ook erg verschillend dus als ouders aangeven waarom ze naar de andere school willen kan dat gewoon.

ik betaal volgens mij 35 of 45 euro per jaar, en daar wordt heel veel van gedaan, oa schoolkamp, sint enz enz.



ik had het niet erg gevonden als het meer was geweest, vind onderwijs ontzettend goedkoop, en te belangrijk om op te bezuinigen. Ik kan me herinneren dat een kennis van mij paar jaar geleden zei dat ze haar kind niet naar school a deed omdat daar de ouderbijdrage duurder was. Vond ik zo raar, als het een school is waar je je fijn bij voelt, dan maakt dat niet heel veel uit toch? maar goed, als het dan gaat over 35 euro of 1100 euro, dan is het natuurlijk wel even andere koek…


Inkomen tot 13.500 per jaar:
1 kind 150 euro, 2 kids, 250, 3 kids 300, 4 kids 315

13500 per jaar, dat is echt heeeeel erg weinig he. Vind die bedragen die daarbij staan toch wel heel erg fiks. Op die manier maak je wel een behoorlijke schifting in wat voor 'klasse' kinderen je op je school krijgt. (en ja, ik weet dat het vrijwillig is, en dat je vaak wel een regeling kunt treffen, maar goed, daar moet je wel zin in hebben om elke keer je handje op te houden en te moeten aangeven dat je de ouderbijdrage eigenlijk niet kunt betalen).



@Madre wrote:
Wij betalen 60 euro schoolgeld en de vrijwillige bijdrage is iets van 20 euro per jaar.



ik weet niet of ik het al eens had gevraagd, maar uh ik snap dit niet. Schoolgeld hebben we toch niet hier? Hoe kan het dan dat jij een bedrag schoolgeld moet betalen en een bedrag vrijwillige bijdrage?

oh ehm, je moet die 60 euro verplicht betalen en dan heb je nog een vrijwillige bijdrage van 20 euro…

@Madre wrote:

oh ehm, je moet die 60 euro verplicht betalen en dan heb je nog een vrijwillige bijdrage van 20 euro…




maar ze mogen het niet verplichten :think: (bron)[/url]