ouderbijdrage

hmmmm, ik kan mij vergissen, maar volgens mij moet ik het toch echt betalen. :think:

@Madre wrote:

hmmmm, ik kan mij vergissen, maar volgens mij moet ik het toch echt betalen. :think:


kan hoor. zo vrijwillig is het allemaal niet natuurlijk (tenzijj je het, in het ergste geval, niet erg vindt als jouw kind als enige op school moet blijven op schoolreisjes… :silenced: )

Maar ik vind die tweedeling bij jou gewoon zo raar.



maar goed, nu ga ik even iets anders doen.

Heb tussen de 0 en 100 euro gestemd. Heb namelijk geen idee hoeveel het is…alles onder de 100 euro vergeet ik ook meteen…

Meen om en nabij de 25 of 52…hihi…geen idee…of daar tussen.



Vind eigenlijk dat als je 1100 euro (is dat per jaar???) moet betalen en je er eigenlijk niet veel voor terugziet, het best bijzonder (druk me even netjes uit) veel is…per jaar??? Serious?

Wauw…



Vind het grote onderscheid in inkomen ook een beetje bizar. Als je wel 3x zoveel betaald als een ander,maar er precies hetzelfde voor kijgt,dan is dat verschil te groot…snap dat het naar inkomen is…dat is op een PSZ ook al zo,maar dan hebben wehet niet over zulke grote verschillen…



Wij zouden volgens die statistieken ook op een bizar hoog bedrag uitkomen…now way,dat we dat zomaar hebben liggen…

25,- per kind

wij gaan in de onderbouw (kleuterschool) 175,00 betalen. en in de midden en bovenbouw 200 euro.



Dit is al inclusief overblijven omdat ze hier willen voor de continuiteit dat alle kindjes overblijven. verder alle activiteiten zoals schoolreis, kerstviering ed.



dus op het eerste oog is het veel, maar ik heb geen overblijfkosten meer. die op sommige scholen ook behoorlijk kan zijn

Even uit mijn hoofd, wij betalen €25. Hier wordt Sint, Kerst, kleuterfeest etc. van bekostigd. Vanaf groep 3 wordt dat iets meer, dan gaan ze op kamp. In groep 8 gaan ze 3 dagen op kamp en betaal je nog weer meer.

voor Elise straks 79 euro per jaar, maar… daar zit dan een reservering in voor de werkweek in groep 8. Bij tussentijdse uit en instroom word dat verrekend. Dus dat vind ik dan wel weer netjes. Ook de schoolreis, kerst, pasen, sint e.d. zit erin. Als ik 8 jaar zeg 40,00 reken voor de werkweek blijft er 40,00 schoolgeld over en werkweek zou dan op 320 euro zitten, mhahh… en geen groot bedrag in groep 8.



Ik heb ook zitten denken over de vrije school, maar twijfelde toch of dat het zou zijn voor Elise, al vind ik het zelf geweldig… En daarnaast inderdaad het schoolgeld… dan vind ik dit toch prettiger en de school past ook beter bij Elise :wink:

@fiep klophout wrote:




Inkomen tot 13.500 per jaar:
1 kind 150 euro, 2 kids, 250, 3 kids 300, 4 kids 315

13500 per jaar, dat is echt heeeeel erg weinig he. Vind die bedragen die daarbij staan toch wel heel erg fiks. Op die manier maak je wel een behoorlijke schifting in wat voor 'klasse' kinderen je op je school krijgt. (en ja, ik weet dat het vrijwillig is, en dat je vaak wel een regeling kunt treffen, maar goed, daar moet je wel zin in hebben om elke keer je handje op te houden en te moeten aangeven dat je de ouderbijdrage eigenlijk niet kunt betalen).


Ik heb dus bewust voor de Vrije School gekozen en ik leef van de bijstand. Ik heb gewoon bij aanmelding aangegeven dat ik de ouderbijdrage niet kan betalen zoals de situatie nu is.
En dat was prima, hoef helemaal mn handje niet op te houden.
Dat beeld van "klasse verdeling" is toch wel achterhaald, vind ik.

@Thessa wrote:



Daarbij ben ik nog niet helemaal tevreden over wat ik zie, er wordt veel gepest waar niks aan wordt gedaan, de eerste week kreeg ik mijn kind mee met zo’n gat in mijn hoofd (en een snee onder zijn oog) dat ik het kon laten hechten,de juf had me niks gezegd en niemand kon me vertellen wat er gebeurd was… de week erna durfde hij niet naar school want 2 kindjes hadden gezegd ik maak je dood…en dan hebben we het over kleuters!! Misschien dat ik me aanstel hoor, maar ik vind dat wel zorgelijk en tis niet dat die school in een achterbuurt staat ofzo. Er is ook een kindje in de sloot gevallen tijdens de boswandeling (elke woensdag lopen ze naar het bos). Mijn zoon gaat dus op woensdag niet naar school omdat ik dus vind dat ze verre van goed in de gaten worden gehouden en dit hebben we met eigen ogen gezien toen manlief en ik meegingen op een uitje naar een bos waarbij ze ouders nodig hadden om te brengen en te begeleiden. Het leek meer een koffieclubje voor de docenten en de ouders en die kids stuiterden overal heen, klommen in bomen, waar er uiteraard ook 1 uitviel…

Dus tja…

Ik vind het heel jammer want de onderwijs methode zelf vind ik heel goed. Maar ik vind het wel héél jammer dat ik zulke dingen moet constateren en wat ik nu opnoem is slechts een deel. Doordat ik vaak mee help zie ik ook genoeg gebeuren in de klas dat ik denk van hmz… dit klopt niet helemaal.

Riven gaat gelukkig graag, maar om te zeggen ik ben enthousiast en ik vind het mijn geld waard…nee

En in Leiden is het zo dat de scholen onderling hebben afgesproken dat je niet zomaar mag wisselen dus een andere school kan ik ook niet zo doen.




Tjonge…

Ik zou toch eens naar de schoolleiding gaan. Hoe denken andere ouders hier over? Zijn er meer die dit soort dingen merken?

Dit soort dingen zouden echt ondenkbaar zijn bij mijn zoon in de klas. Juf heeft goed overzicht en heeft de klas goed onder controle. Natuurlijk gebeurt er wel eens een ongelukje maar daar wordt dan met veel liefde en aandacht gehandeld en de gewonde wordt goed verzorgt. Ze zou nooit een kind rond laten lopen met een wond die gehecht moet worden.

En zoals ergens heen lopen buiten. De kinderen lopen hand in hand twee aan twee en moeten achter elkaar blijven en naar juf en de hulpouders luisteren. Gaat altijd goed.

Klinkt alsof de juf daar geen overwicht heeft?!
En in Leiden is het zo dat de scholen onderling hebben afgesproken dat je niet zomaar mag wisselen dus een andere school kan ik ook niet zo doen


Scholen kunnen dat wel afgesproken hebben,maar als ouder heb je gelukkig ook nog een stem...
Zo niet,dan wel via de school inspectiedienst...als je echt niet tevreden bent,dan mogen ze je niet dwingen te blijven natuurlijk...

Maar die voorbeelden zijn wat mij betreft zeker een stevig gesprek waard....als verminderde veiligheid een onderdeel van de gedachten "vrije school" is,dan zou ik daar vraagtekens bij hebben...zal vast niet dus..

Er zijn genoeg scholen die fijne onderwijs systemen hebben,zonder dat ze het predikaat vrije school hebben...
Voor 1100 euro mag je wat mij betreft best vragen stellen!

Een openbare school mag in principe geen leerlingen weigeren, tenzij er een goede reden voor is (zoals klassen al vol, te veel zorgleerlingen etc.)



De dingen die jij, Thessa, noemt vind ik best schokkend. Ik zou toch eens aan de bel trekken…

Ik geloof dat we voor de oudste 45 euro betalen. Maar omdat ze op een leonardo afdeling zit komt daar nog 180 euro bovenop. Dat gaat naar inkomen en we zouden eigenlijk meer moeten betalen. Komen net boven een grens. Maar we hebben hogere kosten dat de meeste mensen en 180 euro is al een hele hap. Daarnaast rijden we elke dag met de auto naar school (20 kilometer x 4). Gelukkig poolen we met andere ouders. Daar komt nog overblijf overheen. En 150 euro per jaar voor de laptop.



Voor de jongste betalen we 45 euro, daar zit overblijf bij in. En de gemeente betaald de taxikosten :mrgreen:

@hanneke wrote:

Een openbare school mag in principe geen leerlingen weigeren, tenzij er een goede reden voor is (zoals klassen al vol, te veel zorgleerlingen etc.)



De dingen die jij, Thessa, noemt vind ik best schokkend. Ik zou toch eens aan de bel trekken…




Ja ik heb al een beetje lopen polsen bij andere ouders, omdat er bv ook 2 knulletjes waren die elkaar in de haren vlogen en die ouders hadden ook zoiets van waarom doen jullie daar niks aan.

Op de wandelgangen hoorde ik ook al dat onze juf de “mildste” is…



Over dat gat in zijn hoofd ben ik uiteraard wel even gaan praten want ik was me echt kapot geschrokken, mede ook dat toen ik hem op de fiets zetten er in eens een stroom bloed uit zijn hoofd kwam…

Volgens de juf had ze alleen de snee onder zijn oog gezien (waar ze overigens ook niks over had gezegd) en niet de wond op zijn hoofd…



Dus ja…er zal ongetwijfeld nog wel een gesprek komen. Maar vind het ook best moeilijk dit aan te gaan omdat ik al de “aparte” ben op die school en ik best bang ben daar met zo’n gesprek nog meer op veroordeeld te worden. Klinkt misschien stom…maar ja.

Denk dat het dan een gesprek wordt waar manlief bij is :wink:

Hier betalen we 20,- per jaar per kind. 1100,- vind ik ronduit belachelijk!!

@Marite wrote:

@fiep klophout wrote:



Inkomen tot 13.500 per jaar:
1 kind 150 euro, 2 kids, 250, 3 kids 300, 4 kids 315

13500 per jaar, dat is echt heeeeel erg weinig he. Vind die bedragen die daarbij staan toch wel heel erg fiks. Op die manier maak je wel een behoorlijke schifting in wat voor 'klasse' kinderen je op je school krijgt. (en ja, ik weet dat het vrijwillig is, en dat je vaak wel een regeling kunt treffen, maar goed, daar moet je wel zin in hebben om elke keer je handje op te houden en te moeten aangeven dat je de ouderbijdrage eigenlijk niet kunt betalen).


Ik heb dus bewust voor de Vrije School gekozen en ik leef van de bijstand. Ik heb gewoon bij aanmelding aangegeven dat ik de ouderbijdrage niet kan betalen zoals de situatie nu is.
En dat was prima, hoef helemaal mn handje niet op te houden.
Dat beeld van "klasse verdeling" is toch wel achterhaald, vind ik.


Dat vind ik eigenlijk niet. Hier op school zijn het toch vooral duidelijk (blanke) mensen die genoeg geld te besteden hebben, veel tweeverdieners, aupairs zelfs die kinderen komen halen.
Hier vul je op het formulier eens per jaar gewoon in wat je kunt/zal betalen en dat is zowiezo prima, al vul je 20 euro in. Daar gaan ze echt geen vragen over stellen ofzo. Maar ja, als er teveel mensen zijn die te weinig betalen, zullen ze toch bepaalde dingen moeten gaan schrappen omdat het gewoon niet betaald kan worden.

Idd, de Vrije School hier is ook errug blank! Terwijl hij in 1 van de meer donkere wijken van de stad staat zeg maar…

@Lune wrote:

@Marite wrote:
@fiep klophout wrote:



Inkomen tot 13.500 per jaar:
1 kind 150 euro, 2 kids, 250, 3 kids 300, 4 kids 315

13500 per jaar, dat is echt heeeeel erg weinig he. Vind die bedragen die daarbij staan toch wel heel erg fiks. Op die manier maak je wel een behoorlijke schifting in wat voor 'klasse' kinderen je op je school krijgt. (en ja, ik weet dat het vrijwillig is, en dat je vaak wel een regeling kunt treffen, maar goed, daar moet je wel zin in hebben om elke keer je handje op te houden en te moeten aangeven dat je de ouderbijdrage eigenlijk niet kunt betalen).


Ik heb dus bewust voor de Vrije School gekozen en ik leef van de bijstand. Ik heb gewoon bij aanmelding aangegeven dat ik de ouderbijdrage niet kan betalen zoals de situatie nu is.
En dat was prima, hoef helemaal mn handje niet op te houden.
Dat beeld van "klasse verdeling" is toch wel achterhaald, vind ik.


Dat vind ik eigenlijk niet. Hier op school zijn het toch vooral duidelijk (blanke) mensen die genoeg geld te besteden hebben, veel tweeverdieners, aupairs zelfs die kinderen komen halen.

ik heb ook het idee dat ontkennen dat het zo is, een beetje kop in het zand steken is. JE kan het niet erg vinden, prima, maar het is toch gewoon een redelijk vaststaand feit?
Ik neem aan dat er wel eea veranderd is de laatste jaren, en dat het allicht niet meer zo strikt is als toen ik bv klein was.
Maar de montessori school hier bv is ook heeeel wit, en heel erg 1 bepaald soort slag mensen. Wslk omdat het onderwijssysteem een bepaald soort mensen aanspreekt, omdat je al te laat bent als je je kind opgeeft met eerste verjaardag (en dus alleen kinderen er zitten waarvan de ouders in het eerste levensjaar bezig zijn met shcool uitzoeken voor hun kind, dat zijn toch andere ouders dan mensen die die dat rond 2 of 3 eens gaan uitzoeken), en ook omdat de ouderbijdrage hoger ligt dan bij andere scholen.
Toen ik naar de open dag ging van die school vroeg ik aan een van de juffen of er een beetje vershcillende culturen zaten. Kreeg ik als antwoord dat er idd in groep 7 een turks meisje zat..... :eh: dat vond ik toch een vrij uh opvallend antwoord voor een school anno 2008 in een middelgrote nederlandse stad...

@blue_fairy wrote:

Idd, de Vrije School hier is ook errug blank! Terwijl hij in 1 van de meer donkere wijken van de stad staat zeg maar…




Hahaha en wij hebben het over dezelfde Vrije School.

Ik vind, in tegenstelling tot het eerste jaar dat we hier op school waren en mijn eigen ervaringen van vroeger dat de school steeds gemêleerder (zeg je dat zo?) wordt.

Zo zijn er nu zeker 4 moslim gezinnen op school, 3 lesbieenne stellen, gescheiden ouders, alleenstaande ouders, getrouwde ouders, Christelijke ouders, alternatieve ouders, behouden ouders, bijstand ouders, Antroposofische ouders, twee culturen ouders, pleegouders enz… Vind dat voor zo’n klein schooltje (ongeveer 150 leerlingen dacht ik) toch best wel gemêleerd.



En Lune, echt? Dan is dat kennelijk in het noorden toch anders?!







En Thessa, of juf nu de mildste is of niet, zulke dingen mogen gewoon niet gebeuren! En dat juf dan die ene snee “miste”… hoe veel aandacht besteed je dan aan een kind?

Toen mijn zoon laatst eens (als eerste van het jaar haha) gevallen was en een wond had boven zijn oog werd hij door juf natuurlijk eerst getroost, hij mocht op juf haar stoel zitten en ze verzorgde zijn wond. Juf heeft zelfs een potje wonderolie voor de kinderen die zich zeer hebben gedaan maar geen bult/wond/blauwe plek hebben.

En ja zeker dat gesprek aangaan, samen met manlief. En dan maar door naar de directie of de bond van Vrije Scholen of weet ik wat. Wieweet zijn er wel veel meer gezinnen maar durft niemand wat te zeggen…

Ik vind het zo jammer dat er nog altijd zulke scholen zijn.



Wat ik ook zo jammer vind, is dat Vrije Scholen zo makkelijk over 1 kam geschoren worden, terwijl elke openbare school gewoon als individu behandeld wordt…

Ik heb nieteens een idee wat een vrije school is, maar dat geeft niet (volgens mij hebben ze dat hier ook niet, wel hebben we een openbare dalton school, maar dat wilde we niet).



Anne zit op een rooms katholieke school al zijn wij zelf niet gelovig.

We betalen dacht zelfs minder dan 25 euro en alles wordt daarvan betaald. Het is vrijwillig.

Gister hebben alle bijna 500 kinderen zelfs een heus kerstdiner gehad op kosten van school (met rode loper etc). Hoe hoger in groep hoe duurder het wordt, maar het komt niet boven de 100 eruo per kind per jaar (incl uitstapjes, schoolreisjes etc).



Ik heb ook begrepen dat voor basisonderwijs elk kind gratis naar school moet kunnen dus zowiezo alle kosten vrijwillig zijn (op school laten bij schoolreisjes doen ze niet aan hier op school, er zijn ouders die ‘zeggen’ die 25 euro niet te kunnen bekostigen, maar die kinderen mogen toch mee)

Geen idee dus hoe dit bij vrije scholen is. Maar ik vind het wel belachelijk duur als ik het zeggen mag :silenced:

Wij betalen 33 euro ouderbijdrage voor onze oudste per schooljaar. Daarbovenop komt nog 20 euro voor schoolreisje.

Ik vind dit niet veel en ze doen echt ontzettend op onze school; sinterklaasviering, kerstviering, zomerfeest (daar moeten we wel onze drankjes en hapjes betalen met consumptiebonnen, maar dat kost ook niks). Het is een katholieke school met kinderen uit heel uiteenlopende gezinnen: autochtoon, allochtoon, hoogopgeleiden, laagopgeleiden, alternatief, aso’s, yuppen, doorsnee gezinnen, zeer gelovige mensen, niet gelovige mensen, ik heb alles zo’n beetje gezien hier, vond ik best apart (en ook wel goed dat het zo gemixt is).

Ik denk wel dat onze school goed in z’n subsidie zit omdat er toch wel overwegend veel laag opgeleiden in onze buurt wonen, en officieel staan we ook op de lijst van ‘prachtwijken’ :wink: Maar vandaar dat dus onze ouderbijdrage ontzettend laag is denk ik.