2 jaar geleden ongeveer heb ik 2 orchideeen gekocht 2 takken. Het laatste half jaar heb ik nog maar steeds bij elke plant 1 tak in bloei. Zal het ooit nog goed komen en nog 2 takken aan de plant komen of is het gewoon tijd voor 2 nieuwe ?
Ik geloof dat ik überhaupt nog nooit een orchidee 2 jaar lang in leven heb gehouden :shock: :shifty:
(dus dit is verder een compleet nutteloze reactie… sorry :oops: )
tja, het wisselt erg bij. heb ook al een paar jaar dezelfde orchideeën en de ene keer bloeien ze mooier dan de andere keer. heb ook wel een keer gehad dat er weer twee takken aan kwamen maar meestal is het toch maar 1.
mijn moeder had de orchideeën (ook al jaren oud) dit jaar echt geweldig mooi in de bloei zitten. veel takken en veel bloemen, echt een bloemenzee. maar ze heeft er niks anders dan anders mee gedaan. misschien komt het door het weer, het warme voorjaar? :think: geen idee
@Drella wrote:
Ik geloof dat ik überhaupt nog nooit een orchidee 2 jaar lang in leven heb gehouden :shock: :shifty:
(dus dit is verder een compleet nutteloze reactie… sorry :oops: )
Dan vraag ik me wel af hoe je dat voor elkaar krijgt :mrgreen: , want volgens mij zijn die dingen niet dood te krijgen :shifty:
Ik kan niet eens een cactus of vetplantje in leven houden… :shifty:
Als de takken niet meer bloeien, kan het zijn dat je ze net boven het 4 “oog” af moet knippen en dan moet je de plant 3 maanden donker weg zetten op een weinig water (hier vaak dan maar 1x per 2 weken)
Na 3 maanden weer in de vensterbank en dan wil hij vaak wel weer.
als ze zijn uitgebloeid knip ik ze boven het ‘tweede’ oog af en laat ze gewoon staan waar ze staan. na een tijdje komen ze dan vanzelf weer in bloei. ik geef ze 1xper 2 weken wat water.
Ik gooi ze altijd weg na het bloeien, had geen idee dat je ze kon bewaren. Ga ik met de 3 die ik nu heb staan dan toch eens proberen. Alleen afknippen en 1 x per 2 weken water? Of moet er dan nog iets gebeuren?
Is toch harstikke zonde om ze na elke x weg te gooien, aangezien ze toch best wel duur zijn.
Maar Cell ze bloeien wel hoor, ik krijg alleen maar 1 tak van de 2. Erg jammer want vind 2 takken of meer veel mooier dan 1 tak.
Knip ze trouwens altijd boven het 3de oog.
Roos: Nu in de winter is 1 x in de 2 weken genoeg. In de zomer hier wel elke week.
Knip ze trouwens altijd boven het 3de oog.
Roos: Nu in de winter is 1 x in de 2 weken genoeg. In de zomer hier wel elke week.
Thanks voor de tip
Als ik dit nu doe wanneer zouden ze ongeveer dan weer moeten gaan bloeien?
En met ‘oog’ word ook wel een soort ring bedoeld die ik om de stammetjes zie zitten?
@Roos wrote:
En met ‘oog’ word ook wel een soort ring bedoeld die ik om de stammetjes zie zitten?
Yup :thumbup:
3 maanden later ongeveer komen er hier altijd wel weer nieuwe bloemen.
Hier 5 orchideen staan en ik doe er niks mee, ja ze liefdevol verwaarlozen. Ik heb er 2 op een verkeerde plek staan en eentje overlijd denk ik (echt geen andere plek te verzinnen). De ander staat in de knop. Dan heb ik er nog 3 in het raam boven de verwarming (op het zuiden) (schijnt de slechtste plek ooit te zijn). Momenteel eentje met 4 takken en weer volop knoppen. Eentje met 4 takken en een paar knoppen. En eentje die zo bizar is dat ie straks alleen in het raam moet staan, omdat ie zo groot is. Dit is ook een ander soort en die bloeit ook anders.
Ik heb zelf ooit 1 tak zo boven het zoveelste oog afgeknipt. Die tak ziet er prachtig uit, maar het is een tak. Ik laat de takken staan tot ze geel worden (dus echt dood zijn) en knip ze dan bij de wortel af. Verder haal ik de uitgebloeide bloemen eruit en krijgen ze water. En ja, ze doen het al jaren super.
Echt een leek hier hoor maar dan bedoelen jullie het 3e oog vanaf de aarde zeg maar of in de ‘boog’ bovenin?
Bij mij bloeien ze ook altijd erg mooi, vreemd genoeg de enigste plant die het bij mij altijd goed doet :think: ik geef ze water wanneer ik er weer eens aan denk :oops: . Ik knip ze altijd af vanaf het derde oog, vanaf de aarde geteld.
Alleen doet mijn oudste orchidee een beetje raar, boven het derde oog van 1 van de takken, ontstaan nu steeds nieuwe plantjes, want er komen op die plek groene blaadjes en wortels, dus die knip ik dan af en zet ze in de aarde, en zo kweek ik nu mijn eigen orchideetjes :dance:
Ik heb nu 4 stuks die al bijna 2 jaar steeds opnieuw bloeien. Op dit moment meer dan ooit!! Ook 4 nieuwe takken er in. De ene keer bloeien ze sneller weer nieuw dan de andere keer. Het verschil is nu wel dat ik ze op een plek heb staan in de zon.
Wat ik doe is eigenlijk als de bloemen eruit zijn gevallen is alleen water geven. Op het moment dat ik een takje zie met nieuwe knopjes, knip ik het oude takje weg.
Zal eens een foto maken van een van de orchideeën.
Tadaa!
Wow die is mooi Rosel!
Ik had ook een orchidee die ik elke keer bewaarde als hij uitgebloeid was, en dan kwamen er vanzelf weer bloemetjes aan… maar toen ik samen ging wonen vorig jaar dacht mijn vriend dat die plant dood was en heeft hem zo weggegooid. Kan ik me wel voorstellen als je ze niet kent maar vond het wel jammer, ik had hem al een aantal jaar,
Ga binnenkort naar de ladies night van het tuincentrum en ga dan weer een mooie nieuwe halen in de hoop dat ik er weer lang mee kan doen.
Rosel wowww die is mooi zeg, hoeveel takken staan er dan nu in bloei bij jou ? Heb je de orchidee in een andere bloempot over laten potten ?
Wilde ik ook eigenlijk graag, maar adviseerde om dat beter niet te doen en een speciale pot te pakken voor een orchidee zodat ie niet te nat zou komen staan.