Opvoedkundige boeken

Lees jij op het moment een opvoedkundig boek?

Welke lees je of heb je laatst gelezen en wat vind je er van?

Heb/had je er iets aan?

Ik ben nu zelf net begonnen in: “Kleuterwereld - sprookjeswereld” van D. Udo de Haes. Over het nut (of noodzaak) van sprookjes voor kleuters en de achterliggende gedachte van sprookjes.

Geen idee nog wat ik er van vind, het lijkt me interessant!

ik lees helemaal geen opvoedkundige boeken, wordt ik alleen maar onzeker door.

Al zal het best interessant zijn

ben benieuwd wat je ervan vind.

Ik heb How2talk2kids op mijn nachtkastje liggen, maar kom er maar niet aan toe: zo gauw ik mijn bed zie wil ik alleen nog maar slapen :shifty: Oh en in de vakantie heb ik Zen mama gelezen, in de originele Engelse versie. Niet echt veel nieuwe info, maar ik dwing me nu wel vaker om in het NU te blijven en dus de boel de boel te laten en meer van mij kids te genieten :wink:

Kind van zes, echt sofenboek waar je je soms een beetje door moet worstelen, maar er staan leuke treffende dingen in :smiley:

Lune, ga ik de volgende keer eens even kijken in de schoolbieb of ze die hebben. Kleuterwereld-sprookjeswereld heeft ook een erg hoog sofen gehalte. 8)

Ik ken m ja :lol:

Ik heb Kind van zes uit de schoolbieb, volgens mij wel echt een standaardwerkje, na deze wil ik graag Kind van 9 lezen (wat gaat het hard!).

Laatste opvoedkundige boek dat ik gelezen heb is How2talk2kids. Ik vond het een goed boek: was makkelijk te lezen en veel herkenbare situaties. Ook veel gehad aan peuterpuberteit. Af en toe blader ik er door (meestal als ik op de wc zit).

Nou ja, nee dus. Ik lees in mijn leerboek: kinderpsychologie…

Staat veel info in, o.a over zwangerschap, baby’s , peuters en kleuters, autisme, omgang, hechting enz.

En als we nu weer eens gewoon gingen opvoeden…

De titel vond ik heel vervelend en betuttelend, maar uiteindelijk toch maar eens meegenomen uit de bieb, bij gebrek aan beter.

Ik vind het echt een aanrader.

Die Hanneke vind ik “echter” dan how2talk. Gewoon, Nederlandse opvoedduidelijkheid :thumbup: How2talk2kids vind

ik wat eh… Even denken, kom er op terug 8)

@hanneke wrote:

En als we nu weer eens gewoon gingen opvoeden…

De titel vond ik heel vervelend en betuttelend, maar uiteindelijk toch maar eens meegenomen uit de bieb, bij gebrek aan beter.

Ik vind het echt een aanrader.

heb ik ook, :thumbup:

Het boekje van het consultatiebureau :lol:

Euh nee, opvoedkundige boeken lees ik niet…

Ik heb sowieso niks met ‘zelfhulpboeken’ met welk onderwerp dan ook.

Als ik echt vragen heb dan stel ik dier aan de betreffende professional :slight_smile:

Het hoeven toch ook geen ‘zelfhulpboeken’ te zijn, maar iets meer inzicht in de ontwikkeling van kinderen zorgt vaak al voor meer begrip waardoor je als ouder gepaster kan reageren op je kind :slight_smile:

Wat dat betreft is een ontwikkelingspsychologie studieboek idd ook heel interessant.

Mijn punt van how2talk is dat het communiceren is, overleggen, en dat is wat me in het boek Als we nou eens gewoon gingen opvoeden juist meer aanspreekt.

Van mij mag het allemaal wat minder overleg-achtig en meer consequent, en ik denk dat kinderen dat ook nodig hebben.

Dus vandaar mijn voorkeur.

Voorbeeld: ik vond laatst dat mijn dochter iets niet mocht, ik legde uit waarom en verbood het.

Haar reactie: Nou, we hadden ook gewoon kunnen overleggen toch?

Overleggen ben ik erg voor, maar gewoon opvoeden vind ik ook nog wel een hoog goed :wink:

@lydia wrote:

Mijn punt van how2talk is dat het communiceren is, overleggen, en dat is wat me in het boek Als we nou eens gewoon gingen opvoeden juist meer aanspreekt.

Van mij mag het allemaal wat minder overleg-achtig en meer consequent, en ik denk dat kinderen dat ook nodig hebben.

Dus vandaar mijn voorkeur.

Voorbeeld: ik vond laatst dat mijn dochter iets niet mocht, ik legde uit waarom en verbood het.

Haar reactie: Nou, we hadden ook gewoon kunnen overleggen toch?

Overleggen ben ik erg voor, maar gewoon opvoeden vind ik ook nog wel een hoog goed :wink:

helemaal mee eens. Ik ben de laatste tijd heel specifiek aan het lezen voor de problematiek van onze kids.

Das dus “de gave van dyslexie” “ADD” “RET je kind” zijn wel hulpboeken, maar niet op algemene opvoeding.

ik zal de boeken die hier genoemd worden eens opzoeken en dan even langs de bieb.

Ik vond het how2talk2kids boek wel een fijn boek om te lezen. Onze opvoedmethode is wel erg overleggen (al hoewel er soms natuurlijk ook dingen gewoon niet mogen, maar dan wel met uitleg :wink: ).

Denk ook wel dat als je een boek wilt lezen deze wel een beetje bij je eigen opvattingen moet passen. Kennissen van ons zijn meer van het “omdat papa en mama het zeggen” en daar werkt zo’n boek natuurlijk helemaal niet bij.

Moet wel zeggen dat ik altijd een beetje van de boeken een beetje van Loesje doe :mrgreen: . Deed ik ook met rapley, vond ik ook super goede methode, maar soms was een potje of gepureerd gewoon ff een stuk makkelijker/sneller.

Ik heb een aantal weken geleden het boek Ouderschap vanuit het hart gelezen. Dat vind ik dus echt een superboek. Evenals het mamamasterplan :slight_smile:

Aanraders!

Ik heb destijds “Peuterpuberteit” gelezen toen aangeraden door Oudersvannu, ik vond het fijn boek, juist om meer te weten te komen wat er in dat koppie omgaat van zo’n peuter.

heb er destijds veel aangehad met merel…

Nu op zoek naar zoiets voor de kleuter fase :roll: :shifty:

@Lune wrote:

Het hoeven toch ook geen ‘zelfhulpboeken’ te zijn, maar iets meer inzicht in de ontwikkeling van kinderen zorgt vaak al voor meer begrip waardoor je als ouder gepaster kan reageren op je kind :slight_smile:

Wat dat betreft is een ontwikkelingspsychologie studieboek idd ook heel interessant.

Dat klopt ook, alleen eh.…ik ben al ontwikkelingspsycholoog…

Niet dat ik nu een of ander masterbrein heb en de hele dag mijn kind zit te observeren, maar om die reden sla ik dus niet aan het lezen…

Maar de vraag was opvoedkundige boeken (toch?), en dat zijn m.i. tich een vorm van ‘zelfhulpboeken’ :slight_smile:

Lily; je kunt toch altijd iets opsteken van een boek? Misschien alleen dat je het er totaal niet mee eens bent :lol: maar het lijkt me juist in jouw branche ook interessant om te kijken wat er is en hoe je daar tegenover staat . Bij een boek is het soms makkelijker kiezen wat bij je past dan bij deskundigen. En die deskundigen hebben een hoop kennis uit… jawel… een boek :mrgreen: .

Ik vind persoonlijk een zelfhulpboek nogal een term, je kunt het toch ook gebruiken als naslagwerk of er eens in bladeren bij bepaalde situaties?

Maar goed, hier verder geen boek en geen deskundigen op de plank, wel i’net :wink: .