Wat ik me afvroeg…
Wat hadden jullie voor afspraken met familie of vrienden mbt de opvang van jullie oudste(n) voor als de bevalling zou beginnen?
En als je thuis bent bevallen, hebben jullie de oudste toen ook weggebracht?
Als het midden in de nacht begint, waag je dan de gok of ga je ze dan wakker maken en wegbrengen :think:
Mijn schoonouders zijn op vakantie tot een week voor mijn UD.
Dat betekent dat wij een beroep zouden moeten doen op onze overburen.
Zit een beetje te bedenken wat nou handig is.
Dus tips en ervaringen zijn welkom
nou de meest recente ervaring was hier ook direct de meest fijne.
De grote mannen lagen namelijk alledrie te slapen en bleven dit doen.
Dik halfuur na de geboorte van de jongste werd er 1 wakker, snel gevolgd door de andere 2 en zo hadden wij heel snel het hele spul op ons bed :inlove:
Waren ze wakker geworden dan had mijn man de buurvrouw gebeld, was zij bij de kids gekomen (beneden) tot mijn ouders ze op zouden komen halen.
We hadden hier gelukkig genoeg mensen om ons heen om ook minder gunstige scenario’s goed te laten verlopen.
En als de nood echt aan de man was geweest had ik ook de andere buren van bed laten bellen hoor stel we zouden echt niemand kunnen bereiken en alsnog naar het zhuis moeten ofzo.
Denk dat ook niemand ons dat kwalijk genomen had.
Zijn dan wel buren die ik voldoende vertrouw.
Ga je thuis bevallen?
Want als je s’nachts bevalt… Dan hoef je je oudste kind toch niet uit bed halen? Mits je oorspronkelijk naar het ziekenhuis moet! Maar je kan overleggen met de buren of zij eventueel willen opvangen als het anders loopt…
Als de bevalling begint doe ik niks Als ik, net als bij onze zoon, meteen naar het zkh zou moeten bel ik mijn ouders, als het overdag is mijn schoonouders. Als de bevalling zelf 's nachts is doe ik ook niks, onze zoon slaapt toch in een ledikantje, die kan er niet zelf uit. En als hij dat wel wil, en het is zo toevallig dat de baby er net uitkomt, dan heeft hij even pech Maar als het overdag is, dan bel ik wel mijn ouders of schoonouders, of die hem op komen halen.
maar ik duim voor het 's nachts geboren worden van het kindje, dat lijkt me ideaal. Dan kan onze zoon gewoon doorslapen, en heeft hij 's morgens zijn broertje of zusje
@littlewonder wrote:
maar ik duim voor het 's nachts geboren worden van het kindje, dat lijkt me ideaal. Dan kan onze zoon gewoon doorslapen, en heeft hij 's morgens zijn broertje of zusje
en dat kan hele leuke reacties opleveren.
Onze oudste 2 waren overigens wel lichtelijk flabbergasted doordat dit scenario hier uitkwam. Was dus ook wat ik graag wou, maar voor hun was het dus best even heel vreemd.
Ga je naar bed na papa’s verjaardag, niks aan het handje… word je wakker, zitten er 2 vreemde vrouwen (VK en kraamhulp) op de kamer van papa en mama, is er eentje een baby aan het aankleden… ja das toch best wel even een ‘schok’.
Al was de 2e wel erg lachen: kijkt naar de baby… kijkt naar mij, maar ziet door de deken natuurlijk niet of ik een buik heb of niet en vraagt dan toch voor de zekerheid maar even ‘is dat ECHT mama’s baby???’ (kortom: is die van ons en blijft die ).
Voor de nu niet meer jongste was het ook best wel even een ‘uh wat is hier aan de hand moment’. Kom je met je duffe kop uit bed is daar een baby :lol:.
Maar dat moment dat ze allemaal op bed zitten :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:
Ik heb een zoon van 7,5 en een dochter van 4,5 jaar, dus heb ze het een en ander kunnen uitleggen.
Aan de oudste heb ik verteld dat bevallen heel veel pijn doet.
Zodat hij niet raar staat te kijken als er rare geluiden van zolder komen
Ook verteld dat er wat bloed bij komt kijken en dat het voor hem helemaal niet leuk is om mama te zien met pijn en bloed en hij helemaal niets kan doen om te helpen, want de baby moet er uit, die kunnen we niet laten zitten.
Daar was hij het volkomen mee eens. Dus hebben we afgesproken dat als hij 's nachts wakker zou worden, dat hij dan op zijn kamertje blijft spelen, tot papa, oma of opa hem komt halen.
En dan mag hij als eerste de naam van zijn zusje weten.
Onze dochter is een enorme slaapkop, denk eerlijk gezegd dat die overal doorheen zal slapen.
Als de weeën beginnen worden mijn ouders gebeld, die direct hierheen komen, of in ieder geval mijn moeder. Zij zal dan hier thuis op de kids letten, dan kunnen ze vast beschuitjes gaan helpen smeren
Maar het zal altijd anders lopen dan gedacht
wij moeten naar het ziekenhuis en hier zijn schoonouders de klos als het snachts begint :mrgreen:
@littlewonder wrote:
En als nu tijdens de bevalling blijkt dat je halfover kop naar het zh moet? Heb je dan nog tijd om je zoon op te laten halen?
Om die reden hebben wij Bo toch, ook midden in de nacht, laten ophalen. Nu moet ik wel zeggen dat mijn collega/vriendin op 20 minuten rijden woont en dat vond ik dus te net even te ver weg bij een worst-case-scenario. Ik denk dat Bo wel doorgeslapen had, dat is een enorme slaapkop. Uiteindelijk was het niet nodig, Nikkie is lekker thuis geboren, maar ik wilde het risico niet nemen.
Sproetje, zie dus boven, als antwoord op jouw vraag.
Ik zou het risico ook niet willen nemen, wij hebben dus bij de jongste de twee oudsten op laten halen. Ze werden ook al wakker toen de vk aanklopte 's nachts en hadden nooit meer gaan slapen. Destijds woonden wij te klein om ze door iemand in huis te laten opvangen, maar nu willen we dat wel graag.
Wij hebben ook uitgelegd hoe het allemaal gaat, dat het best schrikken kan zijn enz, dat ze misschien wel om het hoekje mogen gluren of er bij mogen zijn, maar dat het ook kan dat ik dat dan helemaal niet fijn vind. Iig komt er iemand in huis om hen te begeleiden.
ik heb daar nog redelijk slapeloze nachten om gehad. vriendin van mij stond stand by, kon ik 24/7 bellen om nano op te laten halen. ik had een schema voor haar gemaakt van wanneer nano waar was (school/opvang). maar vond het lastig om te bedenken welke verschillende scenarios allemaal mogelijk waren. Heb dus uiteindelijk maar gewoon afgesproken dat we het allemaal wel zouden zien. Ik was hier iig van plan nano ook op te laten halen als het 's nachts zou gebeuren, simpelweg omdat ik heel klein woon en het mij geen prettig idee leek als hij wakker zou worden en dan geen kant op zou kunnen in huis zonder bij de bevalling aanwezig te zijn.
En als je opeens naar zh moet, is het ook niet fijn als je dan nog iets moet gaan regelen voor de oudste. Bij mij zat de oppas ook een half uurtje rijden hiervandaan. Dat maakt natuurlijk ook uit, als je je buren stand-by hebt staan, hoeft zo’n eventueel halsoverkop ziekenhuiisbezoek geen probleem te zijn.
Uiteindelijk hele opvang niet nodig gehad; hij was op school toen zusje geboren werd en ging daarna naar de naschoolse. Daar heeft mijn zus hem opgehaald om te laten zien wat er in de tussentijd gebeurd was hier in huis :inlove:
@Chrissy wrote:
@littlewonder wrote:maar ik duim voor het 's nachts geboren worden van het kindje, dat lijkt me ideaal. Dan kan onze zoon gewoon doorslapen, en heeft hij 's morgens zijn broertje of zusje
En als nu tijdens de bevalling blijkt dat je halfover kop naar het zh moet? Heb je dan nog tijd om je zoon op te laten halen?
Voor halsoverkop naar zhuis hadden wij dus de buuf die hier wel op de bank wou crashen indien noodzakelijk.
Woont aan de overkant van de straat, was kwestie van heel hard op de deur bonken en gaan met die banaan. Zij zou dan mijn ouders bellen om de kinderen alsnog op te komen halen dan wel tot de volgende ochtend wachten met dit telefoontje.
Zelf ben ik echt zo blij dat het deze keer helemaal zo gegaan is als gehoopt… thuis in ons eigen bed, met het grote spul slapend in hun eigen bedden.
Je weet het vantevoren nooit hoe het gaat (bij de 3e wou ik dit ook en besloot toen bij 5 cm dat ik alsnog naar het zhuis wou… toen hadden we de oudsten ook al op laten halen, maar dat was midden op de dag) dus we hadden mensen achter de hand, maar die mensen konden we nu rustig om 7 uur in de ochtend bellen… dat hij er al was (en zij allemaal direct: moeten we komen?!! :mrgreen: nou ja om beschuit te eten misschien, want hij is er al :lol: ).
Wij hebben mijn ouders en goede vrienden van ons gevraagd achterwacht te zijn. We wisten wie welke dagen niet kon (bijv. theatervoorstelling, werktijden etc) en wel kon. Dat sloot mooi op elkaar aan. We hadden voor onszelf een soort schemaatje gemaakt wie we wanneer zouden kunnen bellen. (ik ben nogal van het voorbereiden :oops: ).
Uiteindelijk ben ik ingeleid, en dat was nogal gepland…dus totaal niets nodig gehad. Je weet maar nooit hoe het loopt dus.
Als we echt halsoverkop weg moeten, dan bel ik mijn schoonouders, die wonen zo dichtbij, die springen hun bed uit en zijn binnen een minuut hier als het nodig is. Da’s dus voor de ambulance er hier kan zijn
En als ik weet dat die weg zijn 's nachts, dan bel ik mijn ouders, die zijn er binnen een minuut of 7 wel.
en overdag is er altijd wel iemand thuis, mijn schoonouders werken niet meer, mijn moeder komt meteen vanaf haar werk als dat kan, en in het laatste geval is mijn schoonzus ook bijna altijd thuis. Dus dat komt dan wel goed.
Wij hadden met mijn schoonouders afgesproken dat we ze zouden bellen als het begon te rommelen en mijn schoonmoeder zou komen als we naar het ziekenhuis zouden gaan (had een medische indicatie). Ze wonen op iets van een uur rijden vandaan maar ik heb me er nooit zorgen over gemaakt dat ze er niet op tijd zouden zijn. Als het wel heel snel zou zijn gegaan dan hadden we wsl mijn dochter bij een van de buren gestald totdat ze er zou zijn. Maandagochtend rond zessen begonnen de weeen echt vervelend te worden maar omdat er nog 5 minuten tussen zaten, besloten we om mijn dochter maar wat vroeger naar het kdv te brengen dat om half 8 open ging, Toen in het ziekenhuis bleek dat ik nauwelijks ontsluiting had en ik terug naar huis moest omdat het die dag wsl niet ging gebeuren, besloten we dat mijn dochter na het kdv bij mijn schoonouders zou logeren.
Ik hoop dat ik tegen die tijd een deal kan sluiten met de buurvrouw, maar ja, als zij moet werken houdt het natuurlijk op. Zij zou er ook geen moeite mee hebben om 's nachts op te staan en hier in huis te komen (of daar in huis met de babyfoon tot zoonlief wakker is).
Ik zou het leuk vinden als het voor zowel mijn ouders als mijn schoonouders toch een verrassing blijft
toen ik echte weeën kreeg hebben we mijn schoonmoeder gebelt, zij stond standby. Dit was snachts en ze kwam tegelijk aan met de vk.
Ik was er toen nog niet uit of ik thuis of ik het zh wou bevallen, maar het werd ziekenhuis
Als het allemaal snel gaat en ik nergens heen ‘hoef’ wil ik graag thuis bevallen. Maar als ik er een beter gevoel bij heb op dat moment wil ik alsnog naar het zkh.
Vorige bevalling begonnen de weeën om half negen 's avonds en zat ik de volgende ochtend om half acht op 4 cm. Om half tien was ik in het zkh (toen bewuste keuze met de eerste) en om 11.52 uur is Femke geboren.
Neem eigenlijk aan dat het nu sneller zal gaan… :shifty:
hier nog niet over nagedacht…wel belangrijk zo te lezen :shifty: :shifty:
naja eerst maar eens zien wat het plan wordt…kans bestaat dat ik misschien voor een keizersnede kies dan moet ik wel iemand achter de hand hebben…en als ik gewoon beval sja dan moet ik ook nog iemand hebben…liefst mn ouders, maja die wonen veels te ver weg! Dus geen idee wat haalbaar is… :think:
Kloos, mijn ouders zitten ook op twee uur rijden.
Mijn so kunnen er in een kwartier zijn, maar zijn dus tot een week van tevoren op vakantie…
deze keer, was gepland dus goed kunnen regelen,
stel dat het wel eerder zou beginnen, konden we mijn ouders bellen. en anders de overburen.
bij T. moest ik in het zhuis bevallen dus weg als het zou beginnen…
ook hier mijn ouders als achterwacht en de overburen.