Oppasoma`s

Hier een goede ervaring!

Toen ik net zwanger was riep mijn moeder al dat ze heel graag wou oppassen. Ze werkt zelf alleen maar nachtdiensten en op dat moment nog bij thuiszorg. Dat laatste baantje heeft ze opgezegd, omdat ze liever voor haar kleinkind wil zorgen.

Ik werk onregelmatig, dus de ene week komt ze 4x en soms een week niet! Meestal als mijn moeder moet oppassen is dat van 15:00 tot 18:00. Dan is mijn vriend vrij en haalt hij haar weer op.

Er zijn wel eens dingen die ik niet wil. Dat kan ik rustig aan haar vertellen en dan houdt mijn moeder er rekening mee.

Ze is trouwens geregistreerd bij een gastouderbureau. Het kost ons uiteindelijk niks (kinderopvangtoeslag) en mijn moeder houd er nog wat aan over.(en Demi ook! :wink: )

(Hier is het ook niet mogelijk om een baan op te zeggen. En om nou naar een kleiner huisje te gaan, omdat we een kind hebben gekregen :? Het leven moet wel leuk blijven :wink: )

@inge wrote:

Jammer dat ik dan gelijk arrogant genoemd word… nou hoop niet dat ik met dit stukje tekst ook jullie nekharen overeind laat doen staan…is iig. helemaal niet mn bedoeling.
Vanuit hier dan ook excuses, want ik nam ook arrogant in de mond! Ja, da’s het vervelende met op scherm met elkaar communiceren. Soms worden de lettertjes iets te serieus genomen :oops: :wink: !

misschien is het ook een idee om je (ik bedoel niemand in het algemeen) niet meteen zo aangevallen te voelen als iemand zijn mening ergens neerzet. als ik zo hier en daar eens verhalen meelees dan wordt er alleen maar ruzie gemaakt omdat we het niet met elkaar eens zijn. nogmaals mijn idee: iedereen mag zijn eigen mening hebben, daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar laat iedereen lekker in zijn waarde. anders heeft schrijven op het forum weinig zin en wordt het ook steeds minder leuk.

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik sluit me geheel bij Jassie aan.

Mijn moeder past 1 x in de week op de en de kinderen gaan 2 dagen in de week naar het kdv.

We hebben goede afspraken gemaakt en ook bewust voor 1 dag gekozen, zodat het verwen aspect er ook nog ruimschoots aan bod komt. (want dat mag ook als oma zijnde).

Nog een kant van het verhaal…mijn moeder is gastouder bij ons en verdiend er ook mee. Dit inkomen heeft zij hard nodig, dus aan beide kanten zijn we nu blij.

Zo kan het dus ook he!!! Oma’ s hebben niet altijd de luxe dat ze niet meer hoeven te werken…ook zij moet eten en haar hypotheek betalen :wink:

Daarbij is het toch geen schande als je in deze tijd ook voor jezelf kiest…

Daarmee bedoel ik dat ik het heerlijk vind om te werken en dat het anno nu toch geen noodzaak is om geheel thuis te blijven voor je kinderen?

Wil ook aangeven dat ik ook de thuisblijfmama’s respecteer, ik zou het niet willen en niet kunnen.

Groetjes Alex

Ik nam ook het woord ‘arrogant’ in mijn mond, waarvoor m’n excuses, dat was idd toch wel wat erg bot en overtrokken van mij… :oops:

De reden dat ik mij wat aangevallen voelde is omdat ik soms weleens het gevoel krijg dat er gedacht wordt dat moeders die werken dat doen omdat ze geen zin zouden hebben om fulltime voor hun eigen kinderen te zorgen, terwijl heel veel vrouwen gewoon erbij moeten werken om elke maand alle lasten op te kunnen brengen. En even de auto wegdoen en goedkoper gaan wonen is ook niet zo snel en simpel geregeld, en daarmee ben je er ook nog niet. Maar goed, dat is eigenlijk weer een andere discussie, is niet m’n bedoeling deze hier nu aan te gaan zwengelen, en er is al vaak genoeg wat over gezegd natuurlijk! :wink:

En natuurlijk mag iedereen z’n mening hebben en hoeven we het niet met elkaar eens te zijn (ook niet op gebied van werken/thuisblijven :wink: ), als we idd elkaar maar in ieders waarde laten. :-* (volgens mij is dit een kromme zin, maar goed, jullie snappen 't vast wel!)

@Em wrote:

De reden dat ik mij wat aangevallen voelde is omdat ik soms weleens het gevoel krijg dat er gedacht wordt dat moeders die werken dat doen omdat ze geen zin zouden hebben om fulltime voor hun eigen kinderen te zorgen

Maar zelfs daar is toch niks mis mee, als dat binnen de mogelijkheden ligt en een vrijwillige keus is van alle betrokkenen, en de kinderen het goed hebben op een andere plek, waarom zou je dan als vrouw niet voor partime zorgen mogen kiezen?

Ik zou best kleiner en goedkoper kunnen wonen, ik zou best 1 auto te deur uit kunnen doen als ik niet meer hoef te werken, ik zou best minder op vakantie kunnen en ook goedkoper leven wb uitgaven, maar dat wl ik allemaal niet. Ik heb 4 jaar hard gestudeerd, ik heb lol in mijn werk (meestal) het geeft me een goed gevoel. Het levert aardig wat op, en daardoor kunnen we makkelijker en luxer leven.

Oma is erg blij met deze keuze want daardoor heeft zij regelmatig het alleenrecht op haar kleinkinderen.

Het enige wat mij een beetje stoort in de toon die gezet werd was dat het overkomt alsof wij onze keus opdringen aan een zielig oma’tje die 's morgens een paar kinderen in de hand gedrukt krijgt.

Ik denk echter dat de meeste oppasoma’s dit met veel plezier geheel vrijwillig doen, en vaak zelf hebben aangeboden. Als het dan klikt met de opvoedwensen van de ouders is dat gewoon een hele fijne samenwerking.

Sterker nog als ik stop met werken en oma de kinderen “afneem” zou ze heel erg overstuur zijn.

Werkende moeders is geen egoistische keus, ook al is het voor het grootste gedeelte eigen belang, het is een keus die we tegenwoordig hebben. En sommige maken daar gebruik van en sommige niet, daarom is het ook een keus.

@Em wrote:

De reden dat ik mij wat aangevallen voelde is omdat ik soms weleens het gevoel krijg dat er gedacht wordt dat moeders die werken dat doen omdat ze geen zin zouden hebben om fulltime voor hun eigen kinderen te zorgen,

Wat is er mis met geen zin hebben daarin? Ik zou er niet aan moeten denken om full time thuis te zitten. Ik was eerst in de omstandigheden dat ik moest werken, sinds kort is dat anders (erfenis). Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te stoppen.

@Gerry wrote:

@Em wrote:

De reden dat ik mij wat aangevallen voelde is omdat ik soms weleens het gevoel krijg dat er gedacht wordt dat moeders die werken dat doen omdat ze geen zin zouden hebben om fulltime voor hun eigen kinderen te zorgen,
Wat is er mis met geen zin hebben daarin? Ik zou er niet aan moeten denken om full time thuis te zitten. Ik was eerst in de omstandigheden dat ik moest werken, sinds kort is dat anders (erfenis). Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te stoppen.

Helemaal mee eens! Hoe geweldig ik alles met Myrthe ook vind, ik heb behoefte aan meer dan FT moeder-zijn. En dan bedoel ik 'meer' niet in de negatieve zin ten opzichte van FT moederschap, maar in de zin van afwisseling, andere rollen, een ander beroep dat er op me gedaan wordt. Werken is voor mij daar een fijne manier voor.