Hallo moeders van Nederland.
hoe denken jullie over oppasoma`s, wat zijn jullie ervaringen, de voor-nadelen van het laten oppassen door je eigen moeder of schoonmoeder.
ik zou graag willen horen wat jullie meningen daar over zijn
Groetjes Frouke :vlinder:
als ik overstraat loop valt het mij op dat er alleen maar omas achter de kinderwagens lopen :think: …zijn er ook nog moeders die voor hun kinderen zorgen?
Ik verbaas mij vaak over het feit dat er tegenwoordig veel stelletjes een duur huis kopen…en dan uiteindelijk ook nog bedenken dat ze ook nog kinderen willen , maar ja omdat huis te betalen zullen ze alle2 moeten blijven werken en er word dan gelijk maar vanuit gegaan dat oma wel oppast.
Ik vind oppas omas maar niks ik heb voor kinderen gekozen en wil dan ook niks van ze missen…het is als moeder zijnde mijn taak om ze op te voeden…dan maar een minder duur huis of niet op vakantie.
tuurlijk laat ik de omas weleens een dagje oppassen (nou ja pas 1 keer gebeurd , toen k hoogzwanger was) ik weet dat ik ze er een plezier mee doe , ze vinden het heerlijk om hun kleinkinderen helemaal te verwennen.
en ik vind het natuurlijk ook fijn dat ik mn handen lekker vrij heb.
maar het moet geen verplichting voor ze worden.
Ik denk trouwens dat het bij mij ook niet zou werken…ik heb namelijk heel andere manier van opvoeden dan mijn moeder en vooral mijn schoonmoeder.
nee ik zorg lekker zelf voor ze als ze naar school gaan ben ik weer aan de beurt…
:-* inge
oma’s zijn er in mijn ogen om opa en oma te zijn, af en toe een dagje oke, maar vaste dagen oppassen. Die mensen hebben al voor jou, je man, evt. broers en zussen gezorgd. Laat ze lekker genieten van hun huidige leven zou ik zeggen zonder verplichtingen.
Ik weet dat er veel zullen zeggen, ja maar ze vinden het zo leuk… mijn moeder baalt er regelmatig van dat er vriendinnen van haar met kleinkinderen op visite komen… ja ze hadden de oppas anders kunnen ze nooit meer wat af spreken. :wall:
Dus ik zeg: NEE.
natas
mijn moeder wil heel graag vaste oppas zijn van mijn zoontje.
Maar mijn man en ik willen dit niet.
Ik denk dat het er ook van af hangt hoe je zelf bent, hoe je moeder is en hoe de band met je moeder is.
als ik alex bij mijn moeder zou brengen, zou ze haar eigen gang gaan en dingen met hem doen die ik niet wil. (zoals hem een appelkoek voeren met 3 maanden oud :shock: )
maar ook wil ik niet dat ze zich zo met de opvoeding bemoeit want als ze vast zou oppassen zou ze ook een stukje opvoeder worden. en dat wil ik niet.
Maar als je goed met je moeder kan opschieten en jullie idee van opvoeden overeen komt en je hebt er een goed gevoel bij. Nou ja, dan lijkt het me juist heel leuk. (je moeder is toch persoonlijker dan een oppas of creche)
Mea gaat drie dagen naar de creche en de dag dat ik de allerlate dienst heb (werk daar) komt mijn sm haar halen zodat ze niet laat moet blijven. Zou het niet zien zitten dat Mea daar voltijds is, en zij ook niet… Ze hebben nog hun eigen leven, vind ik… (ook al doen sommige het graag).
Hier passen mijn moeder en schoonmoeder wel op en ze vinden het helemaal geweldig. Zo kunnen zij ook heerlijk van Lienke genieten. Ik kan ook goed met mijn moeder en schoonmoeder opschieten, heb een goede band met allebei en onze meningen over opvoeden liggen ook erg dicht bij elkaar. En als ik iets niet wil of juist wel wil kan ik dat rustig zeggen en gebeurt het zoals wij graag willen. Geen enkel probleem dus.
Wij tevreden, zij tevreden :mrgreen: .
Groetjes Renate
…de tekst/mening van Inge zou die van mij kunnen zijn, echt helemaal precies.
Ik vind het nl. ook mijn eigen taak om voor mijn kinderen te zorgen.
De oma’s hebben al lang genoeg gezorgd, alleen als ze het leuk vinden kunnen/ mogen zij oppassen, maar het hoeft niet.
Ik zou mezelf juist niet prettig voelen als ik hen zou claimen om op een vaste dag ofzo op te passen.
Groetjes van Mij
Mijn mama past ook op!
Ze vind het heerlijk…
Enuh makkelijk l*llen zeg…ik kan wel stoppen met werken hoor…als we dan ook stoppen met eten :roll:
Tja ik zorg het liefste zelf voor mijn kinderen…maar die optie is er dus niet…
Nu wil ik heel graag het eerste jaar zonder KDV doen en dat is bij Renzo ook gelukt…toen heb ik 1 dag ouderschapsverlof genomen mijn man 1 dag vrij en mijn moeder deed een dag.
Nu heb ik 1 dag ouderschapsverlof en ik ben 1 dag minder gaan werken en mijn moeder doet dus de ene dag dat ik werk oppassen!
Het enige is dat je het dan ook écht aan hun over moet laten…ik kan alles zeggen tegen mijn moeder dat scheelt…maar ja dat loslaten is niet altijd even makkelijk…
Maar het gaat goed…ze heeft ook met veel plezier voor Renzo gezorgt 1 dag per week 4 jaar lang
En onze manier van opvoeden is helemaal niet hetzelfde…
Maar van mij mag zij die dag gewoon op haar manier gewoon oma zijn…de opvoeding doen wij zelf de rest van de week wel!
Ja inge niet iedereen kan de keuze maken om en kinderen te hebben en stoppen met werken. Dus lekker makkelijk gezegt!!
Ik woon niet in een duur huis en leef ook niet achterlijk duur, maar moet wel werken.
Dit wist ik voor ik aan kinderen begon, maar is een bewuste keuze geweest. En buiten dat om, ik wil ook niet 7 dagen in de week thuis zitten, ik wil kunnen werken.
Mischa gaat 1 dag in de 2 weken naar oma. Ze vind het heerlijk, en zo zien we het beide niet als een zware verplichting. Oma gaat een paar x per jaar op vakantie, en dan nemen we zelf die maandag vrij. Dus is een prima oplossing zo voor ons.
Elke week zou ik niet willen.
En Mischa gaat ook 2 dagen naar het kdv, vind ie helemaal leuk!!
…pffffffffff, ja sorry :wall: , ik had het nog bij mijn berichtje willen zetten, toch vergeten.
Ik heb idd de luxe dat ik thuis kan blijven met de kids, dat hebben veel moeders niet, dus die hebben wellicht geen andere optie’s dan moeders in te schakelen.
Groetjes van Mij
Ik ben het met Inge en Brabbel eens, MITS je inderdaad de luxe hebt om thuis te blijven. Maar ik denk dat zij bedoelen dat het echt niet ALTIJD nodig is om (veel) te blijven werken…het kan ook anders…
Ook vind ik dat je een dag of wat kunt blijven werken gewoon voor je sociale leven, ik denk alleen dat het niet wenselijk is om fulltime te blijven werken of bv. 4 dagen als het niet hoeft, je mist zoveel van je kindje!
Ik werk nog niet, ga per september alleen zo eens een dagje werken (zit in het onderwijs) en dan gaan mijn mams, schoonmoeder en man eens oppassen, die vinden het heel leuk, en ik kan het goed met ze vinden dus gun ik ze dat van harte.
Waar ik het niet mee eens ben is als opa’s en oma’s een soort van uitgebuit worden door hun kinderen om op te passen terwijl ze daar gewoon niet fit genoeg meer voor zijn, dat vind ik echt een zielig gezicht, zo van omdat ik zo nodig moet werken moeten de opa’s en oma’s die geen nee durven te zeggen maar opdraven. Maar dit is denk ik meer uitzondering dan regel, ik zie het een enkele keer…
groetjes, Marie-Jeanne
Hier een mama die graag partime wou blijven werken…en ook nog van haar kinderen kan genieten…
Mijn moeder willde zelf heel graag de woensdagmiddag de kids,ik ben dan om 3 uur vrij en ze zijn bij mij thuis…
De donderdag gaat Tycho naar mijn schoonmoeder,ook op eigen verzoek…voor de rest gaat hij naar een gastouder…dit bevalt prima…
Verder gaan de kids af en toe naar de opa’s en oma’s als wij eens weg gaan…
Onze dochters gaan 1 dag per week naar mijn moeder, en 1 dag per week naar mijn schoonouders. En dat gaat prima. Nou ben ik niet altijd even dol op schoonmoeder (), maar ze zorgt prima voor onze kinderen en leren de dames net iets andere waarden en normen dan dat wij dat zelf doen en dat is precies de toegevoegde waarde hiervan. Onze dochters weten precies wat ze wel of niet mogen bij de oma’s en spelen daar heel flexibel en creatief op in. Bijkomend voordeel is dat ze ook bij eventueel ziek zijn naar oma’s kunnen en daar lekker verwend worden.
Eén tip: maak duidelijke afspraken over jouw opvattingen v.w.b. de opvoeding. Ze hoeven het niet altijd met je eens te zijn, maar een aantal zaken (slaaptijden, eetpatroon, dingen die echt niet mogen zoals schreeuwen in huis bijvoorbeeld) kun je prima met elkaar afstemmen. 't Is een beetje geven en nemen, maar als je regelmatig praat, overlegt en evalueert merken wij dat we de middenweg prima kunnen vinden.
En bovenal: onze meisjes (met name de oudste) hebben een fantastische band met hun grootouders en dat geeft hen een rustig en geborgen klimaat om in op te groeien. Ter info: de meisjes gaan ook 1 dag per week naar het KDV, dus ze krijgen van alles een beetje mee.
@inge wrote:
als ik overstraat loop valt het mij op dat er alleen maar omas achter de kinderwagens lopen :think: …zijn er ook nog moeders die voor hun kinderen zorgen?
Ik verbaas mij vaak over het feit dat er tegenwoordig veel stelletjes een duur huis kopen…en dan uiteindelijk ook nog bedenken dat ze ook nog kinderen willen , maar ja omdat huis te betalen zullen ze alle2 moeten blijven werken en er word dan gelijk maar vanuit gegaan dat oma wel oppast.
Ik vind oppas omas maar niks ik heb voor kinderen gekozen en wil dan ook niks van ze missen…het is als moeder zijnde mijn taak om ze op te voeden…dan maar een minder duur huis of niet op vakantie.
tuurlijk laat ik de omas weleens een dagje oppassen (nou ja pas 1 keer gebeurd , toen k hoogzwanger was) ik weet dat ik ze er een plezier mee doe , ze vinden het heerlijk om hun kleinkinderen helemaal te verwennen.
en ik vind het natuurlijk ook fijn dat ik mn handen lekker vrij heb.
maar het moet geen verplichting voor ze worden.
Ik denk trouwens dat het bij mij ook niet zou werken…ik heb namelijk heel andere manier van opvoeden dan mijn moeder en vooral mijn schoonmoeder.
nee ik zorg lekker zelf voor ze als ze naar school gaan ben ik weer aan de beurt…
:-* inge
:evil: dus ik heb niet voor kinderen gekozen :evil: en op vakantie weet ik niet wat het is hoor :naughty: en een duur huis… Nou kom maar even kijken hoe wij erbij wonen…
Hier wordt ik heel boos om :doh: …
gr patricia
Joh,moet je niet doen…
Een mening is zo snel gevormd…er wordt niet snel gekeken naar andere omstandigheden…
Ik trek me er nooit iets van aan…zolang ons gezin er maar goed om draait hoor…mijn kids zijn gelukkig…ik ben gelukkig omdat ik parttime kan blijven werken en ook nog genoeg vrije tijd voor mijn kids heb…wat anderen daar van vinden zal mij een worst zijn…
Zoals jullie kunnen begrijpen uit mijn vorige bericht gaat Veron dus naar de oma’s en opa’s…
Ik werk in de zorg en heb dus geen vaste dagen… Soms moet er ook savonds opgepast worden omdat mijn vriend moet overwerken, dus een KDV kan niet…
De oma’s vinden het heerlijk en als hij eens een keer een week niet komt, dan missen ze hem enorm…
Ik werk 24 uur en Veron gaat denk ik gemiddeld 2 hele dagen naar de oma’s, vaak blijft hij ook 1 of 2x per week slapen omdat ik om 7.00u moet beginnen of omdat mijn vriend moet overwerken en ik dan tot 23.00u moet werken…
gr patricia
@inge wrote:
…zijn er ook nog moeders die voor hun kinderen zorgen?:shock: ... whoe... lees dit nu pas... wat een arrogantie zeg. Sorry dat ik het zo plat zeg. Ik (en vele anderen hier) zorg PRIMA voor mijn kinderen, 4 dagen per week ben ik er 24/7 voor ze, geef ze het beste van beste qua (borst)voeding, rust, regelmaat en vooral veel lol en geluk. En op de andere dagen zorg ik ervoor dat ik een nóg betere moeder voor ze blijf door mijn carriere op peil te houden, een inkomen thuis te brengen wat financieel toch wel handig is voor ze, mezelf te ontplooien en dus lekkerder in m'n vel te zitten voor mijn meisjes. Daarbij leer ik ze nu al dat een vrouw eigen beslissingen kan en mag nemen. Als zij later thuis willen blijven bij hun kinderen: prima. Maar ik wil ze wel meegeven dat je als vrouw ook andere keuzes kunt maken.
En de oma's? Die geven onze meisjes een 2e huis, een rustige en vertrouwde extra basis, een plek waar ze ook later "thuis" kunnen komen en ook daar sterke (ja, voorheen werkende!) vrouwen zullen zien waar ze een prima voorbeeld aan hebben :thumbup: .
Ja, wij hebben wel een duur huis, gaan lekker twee tot drie keer per jaar op vakantie, en we hebben het gewoon goed! Mede door het feit dat mijn moeder drie dagen in de week op de kids past (nu nog 1, maar zeer binnenkort 2) én het feit dat ik het leuk en prettig vind om te blijven werken.
Ik heb respect voor moeders die thuis willen blijven en dit ook doen, hun leven daar eventueel op aan willen passen. (dus mss een minder duur huis, minder vakantie etc etc) en het zou toch anno 2007 eens fijn zijn als dat respect wederzijds is.
Oppassen door je moeder of sm (want dát was de vraag!) ja waarom niet? Mijn moeder heeft altijd gewerkt, en is juist expres gestopt met werken toen er kleinkinderen kwamen. Zij wilde graag op deze manier onderdeel zijn van het leven van haar kleinkinderen. Nee, het gebeurt heus wel eens dat we het niet met elkaar eens zijn, maar dat heb ik ook met mijn man die ook voor onze kinderen zorgt. En dat zal over een paar jaar óók zo zijn met de juf/meester op school. Hey… that’s life!
Ik ben dus heeeel blij met mijn moeder als oppas. Als zij het niet zou doen zou ik waarschijnlijk ook héééél blij zijn met het KDV.
Om een lang verhaal kort te maken: doe gewoon waar jij je goed bij voelt. Is dat oma? Doen! Is dat oma niet? Niet doen!
Groeten en succes met je keuze!
muts
En zo is het!!!
Sebastiaan gaat ook naar zijn opa’s, oma’s en tante.
Hij heeft het daar enorm naar z’n zin en ik ben reuze blij dat ze dat voor ons willen doen.
Ik kan helaas ook niet stoppen met werken en dat is echt niet, omdat wij zo nodig een groot huis willen… We zouden het graag anders zien, maar zo is het nu eenmaal.
Maar het allerbelangrijkste vind ik, dat Sebastiaan er enorm veel plezier in heeft om naar z’n oppasadressen te gaan.
Groetjes,
Heleen