Oppasoma`s

Mijn moeder past ook op; 1 dag in de week.

Oma moet bijna een uur reizen om hier te komen (jaja, ze komt naar ons!), maar dat heeft ze er helemaal voor over. We zijn zo ontzettend blij met haar. En zij en Myrthe genieten elke dinsdag volop.

We doen sommige dingen misschien verschillend, maar tot nu toe gaat het eigenlijk zonder veel te bespreken (‘regels’) fantastisch. Ik denk dat we in de basis wel hetzelfde denken over wat belangrijk is. En hoe dat dan in de praktijk wordt ingevuld, dat maakt niet zo uit. Die verschillen zijn juist leuk.

Mijn moeder heeft nu al bedacht dat Myrthe over 1,5 jaar van school gaat en dat de oppasdag dan zal vervallen en ze Myrthe misschien niet meer zó vaak zal zien. Maar ze kwam ook meteen met het idee om dan eens in de maand Myrthe in het weekend een nachtje te laten logeren bijvoorbeeld.

Ja, vantevoren wisten we natuurlijk niet hoe het zou uitpakken, maar wij hebben het geweldig getroffen met onze oppas-oma. :inlove:

@muts99 wrote:

Ik heb respect voor moeders die thuis willen blijven en dit ook doen, hun leven daar eventueel op aan willen passen. (dus mss een minder duur huis, minder vakantie etc etc) en het zou toch anno 2007 eens fijn zijn als dat respect wederzijds is.

Ik werk ook (3 dagen) omdat ik dat zelf fijn vind. En ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken of een ander dat wel of niet respecteert. Wat kan jou het schelen joh? :wink:

@inge wrote:

als ik overstraat loop valt het mij op dat er alleen maar omas achter de kinderwagens lopen :think: …zijn er ook nog moeders die voor hun kinderen zorgen?

Ik verbaas mij vaak over het feit dat er tegenwoordig veel stelletjes een duur huis kopen…en dan uiteindelijk ook nog bedenken dat ze ook nog kinderen willen , maar ja omdat huis te betalen zullen ze alle2 moeten blijven werken en er word dan gelijk maar vanuit gegaan dat oma wel oppast.

Dat was de reden voor het feit dat ik over wederzijds respect voor de keuze van iemand anders begon... Nekharen overeind.. grrr
Maar you're right... moet ik me niet druk over maken :wink: :wink:

gr
muts

@muts99 wrote:

Maar you’re right… moet ik me niet druk over maken :wink: :wink:

Ach, je bent gewoon een MUTS… :lol: Lekker genieten van jouw manier van ouderschap hoor!

Hier past oma ook NIET op…Ze heeft haar hele leven al voor kinderen moeten zorgen, dus dat hoeft ze niet voor de mijne…

Voornamelijk zijn ze gewoon opa en oma…

Als oma’s het zelf willen doen is dat natuurlijk prima en al helemaal als jij je er goed bij voelt.

Kiezen voor een opa en oma om te laten passen is vertrouwder dan een kdv.

Er zitten heel wat voordelen bij…

Maar ik vind er ook veel nadelen aan zitten…

Doe wat jezelf goed lijkt…

Ook hier passen de oma’s op. Mijn schoonmoeder komt hier elke maandag en elke dinsdag gaat Rav naar mijn moeder. Op woensdag en vrijdag ben ik zelf thuis en hubbie is op donderdag thuis.

Wij zijn er nooit automatisch vanuit gegaan dat de oma’s zouden oppassen. Ze wilden het zelf heel graag en ze kijken er de hele week naar uit. Ik zou ze het niet graag meer willen afnemen.

Een groot voordeel vind ik dat ze zo vreselijk gek op het ventje zijn. Als hij weer iets nieuws doet of heeft geleerd zijn ze bijna net zo enthousiast en trots als wijzelf. Rav komt dus echt niets tekort. Krijgt alleen maar veel liefde van meerdere mensen :inlove: :lol: .

Daarnaast heeft hij ouders die goed voor hem zorgen en ook nog een eigen leventje hebben. Wat wil je nog meer als kindje :wink:

Ik vind het wel heel kort door de bocht om er maar vanuit te gaan dat mensen alleen maar werken voor dure vakanties of een duur huis. Ik zou niet kunnen stoppen met werken en hubbie ook niet. We verdienen daar gewoon te weinig voor. Maar ik zou het ook niet willen.

Beetje dom om van alles te veronderstellen en dan je kindje met zo’n sterk overduidelijk en achterhaald rollenpatroon op te voeden.

Maar iedereen moet inderdaad doen wat goed is in je eigen situatie.

@inge wrote:

als ik overstraat loop valt het mij op dat er alleen maar omas achter de kinderwagens lopen :think: …zijn er ook nog moeders die voor hun kinderen zorgen?

Ik verbaas mij vaak over het feit dat er tegenwoordig veel stelletjes een duur huis kopen…en dan uiteindelijk ook nog bedenken dat ze ook nog kinderen willen , maar ja omdat huis te betalen zullen ze alle2 moeten blijven werken en er word dan gelijk maar vanuit gegaan dat oma wel oppast.

nee ik zorg lekker zelf voor ze als ze naar school gaan ben ik weer aan de beurt…

:-* inge

Goh, lekker arrogant en kortzichtig zeg… :roll: En dat anno 2007…maar goed, ieder zijn mening zullen we dan maar zeggen he…

Ik werk 3 dagen en ik vind dat heerlijk! Voel me er ook totaal niet schuldig om want de opvang hebben wij goed geregeld. Mijn ouders passen 2 dagen op en die vinden dat helemaal super! Ze zouden het heel erg vinden als het niet meer nodig zou zijn. Alleen al daarom ga ik nooit verhuizen, dus moeten we wel in ons dure koophuis (in Amsterdam) blijven wonen en mede daarvoor werk ik! :wink: :mrgreen: Ook voor die ene vakantie per jaar en voor die 2e auto voor de deur die ik nodig heb omdat ik werk, en omdat ik erg op m’n vrijheid en onafhankelijkheid gesteld ben als ik thuis ben met Ilja.

Op de 3e dag gaat Ilja naar de creche, dit voor het contact met andere kindjes en ook omdat ik 3 dagen wat veel vind voor m’n ouders.

Mijn schoonouders passen alleen af en toe op, als mijn ouders bijv. niet kunnen of als we eens op zaterdagavond een feest hebben. Mijn sm heeft aangegeven liever geen vaste dagen op te willen passen en dat respecteer ik. Voorwaarde is namelijk wel dat opa en oma het wel moeten willen, we moeten er natuurlijk niet klakkeloos vanuit gaan dat ze wel op zullen passen.

Kortom: ik heb goeie ervaringen met m’n ouders als oppas. We zitten allebei op 1 lijn en ik accepteer dat het bij m’n ouders soms misschien iets anders gaat dan ik zou doen, maar het zijn geen onoverkomelijke verschillen. Ilja vindt het er ook heerlijk, en ik ben zo blij dat ie op deze manier z’n opa en oma goed leert kennen! (dat heb ik helaas niet meegekregen, die van mij waren al heel jong overleden, heb dat altijd als een groot gemis ervaren…)

Hier ook 24 uur in wisselende diensten manlief 40 uur in kantoortijden (flexibele) en dus schoma als opvangadres. Mijn schatjes gaan daar naartoe.

We zijn hier allemaal heel erg gelukkig mee, het heeft voor ons allemaal voordelen.

• de opvang is erg flexibel en er wordt niet moeilijk gedaan om wat extra of een wisseling
  • De opvang is vertrouwd en rustig, geen overvloed aan prikkels
  • De opvang is gratis

• Oma is er van verzekerd haar kleinkinderen vaak te zien zoals ze zich dat zelf ook had voorgesteld
  • Oma blijft er jong bij
  • Oma ziet ook haar zoon met grote regelmaat
  • Oma kan de schade die haar onverantwoordelijke schoongedrochter haar jongen en kleinkindjes aandoet enigzins beperken door op haar dagen wel bloemkool met een sausje en nootmuskaat te serveren :mrgreen: :inlove:

Nou hier ook een oma die oppast hoor en ik zou het haar noooooit af willen nemen. Ze is er zelf mee gekomen, ik heb een supergoede band met mijn moeder en weet dat ze mijn belangrijke lijn absoluut doorvoert, met haar eigen draai eraan. Ze geniet zo verschrikkelijk van hem, dat ze echt baalt als hij een keertje niet komt (en dat ziet ze hem echt zat tussendoor ook). Ik werk nu op donderdag en vrijdag en hij gaat iedere vrijdag en om de donderdag. Ik werk in het onderwijs, dus heb veel vakanties en dan blijft hij lekker bij mij. Mijn moeder begrijpt dat, maar vindt dat wel jammer. Ik zou absoluut niet anders willen. Mijn schoonmoeder past daarentegen niet op, want daar voel ik me niet fijn bij en dat vind ik toch wel de belangrijkste regel of ze wel of niet naar oma gaan. Als je je er goed bij voelt, waarom zou een oma dan niet op mogen passen. Mijn moeder gaat gewoon op vakantie en kan er soms niet onderuit dat ze een afspraak moet plannen op die dag en dan neemt mijn man gewoon vrij. Ze hebben nog alle vrijheid en zouden zelf niet anders willen. Ze vinden het super om hem een dagje voor ‘zichzelf’ te hebben en zo een heerlijke band met elkaar op te bouwen en als ik zie hoe geweldig hij haar vindt, dan vind ik het een superoplossing!!

Ik vind het dus superkort door de bocht om te vragen of er nog moeders voor hun kinderen zorgen. Ik vind dat je iedereen vrij moet laten in de keuzes die ze maken wat betreft hun kinderen. Ik werk nu 2 en volgend jaar 2,5 dag en ik vind het zat. Er zijn mensen die niet willen/hoeven werken, ook prima en er zijn mensen die hun kinderen 4 of 5 keer per week naar het KDV o.i.d moeten/willen brengen, ook prima. Niet mijn keus, maar het is hun leven en hun kind, dus wie ben ik om daar over te beslissen. Laat iedereen in hun waarde en heb niet een aanvallende mening (zo komt het op mij over). Wat jij doet is niet per definitie perfect of het enige goede. Misschien voor jou, maar voor zat mensen niet!

Ik heb toen bewust NIET voor opa en oma gekozen, om verschillende redenen…

Ik zag bij mijn (toenmalige) schoonmoeder hoe de irritaties over en weer vlogen toen ze 2 dagen in de week op mijn neefje past. Ze was nogal van het bemoeierige type. En mijn moeder woonde gewoon te ver weg.

Verder vind ik het belangrijk dat opa en oma ook echt opa en oma blijven. Alles kan en niks is te gek, volstoppen met snoep, overladen met aandacht en lekker pannekoeken eten, dat idee.

En dat kan niet als je kind op vaste dagen heengaat (is mijn idee).

Verder ben je zo van elkaar afhankelijk, vakanties op elkaar afstemmen, en als oma ziek is heb je meteen een probleem.

Dus heb ik gekozen voor een KDV. En heb er nooit spijt van gehad.

Mijn (ex) schoonmoeder was op zn zachts gezegd teleurgesteld. Maar ja, tis mijn keuze. En achteraf was het maar beter ook. Want ze is ernstig ziek geweest en had toen zeker een half jaar niet kunnen oppassen…

En nu gaat tigo naar de basisschool en NSO. En tijdens vakanties gaat ie soms logeren bij zijn opa en oma… Vindt ie superrrrreuk

@Frank@ wrote:

Alles kan en niks is te gek, volstoppen met snoep, overladen met aandacht en lekker pannekoeken eten, dat idee.

En dat kan niet als je kind op vaste dagen heengaat (is mijn idee).

Snap je idee wel maar ik denk dat het wel degelijk kan. Als mijn moeder oppast dan doet ze dat in het huis van mijn zus waar dan de kindjes van mijn zus plus die van ons zijn. Daar is het 'streng' (maar wel gezellig natuurlijk!) als ze bij oma thuis zijn dan is het ook oma tijd. Snoepje meer of minder maakt niet uit, dat idee, dat snappen ze héééééééél goed hoor!

gr
muts

iemand vraagt om ervaringen en hoe er over wordt gedacht en dan gaan we weer de discussie aan over wel of niet thuisblijven… wel of niet respect hebben naar elkaar toe.

Ik heb van de diverse kanten weer wat dingen gelezen waar mijn nekharen van recht gaan staan … :silenced:

moet ik niet doen natuurlijk want het zal wel een eeuwige strijd zijn.

Ik ben thuis blijf mamma maar ik ben wel met mezelf bezig dmv therapie en dan kan Joy niet mee natuurlijk hihi! En me moeder wou graag oppassen op de woensdag. Dit komt natuurlijk ook wel omdat ze helemaal gek op Joy is en Joy op haar… We hebben het hele eerste jaar thuis gewoond dus ze hadden zoiezo al een sterke band! Dus ze bood het me min of meer aan. En dat bevalt ons allemaal goed. Wel hebben we de afspraak dat woensdag geen extreem verwen dag mag zijn omdat t zo regelmatig is hihi. Als ze er in t weekend bij me vader en moeder is, is het wat anders dan mogen ze dr verwennen van me wat ze willen (binnen bepaalde grenzen maar die zien zij t zelfde als ik) maar de woensdag is wel met bepaalde afspraken maarja ook dat ging als vanzelf omdat we dit al goed geregeld hadden toen ik nog thuis woonde. Dusja…

En nieuwe dingen in de opvoeding bespreek ik gewoon met me moeder hoe we dat doen en dan doet ze dat ook zo :thumbup:

O ja en nog een kleine toevoeging: Joy vind het ook geweldig. Paar dagen te voren begint ze al? Oma??? Zeg ik nee woensdag pas nog paar nachtjes slapen… En als het dan zo ver is oo dan is ze helemaal hyper en blij :mrgreen:

voordat ik jesse had vond ik dat een oma een oma moet zijn en geen oppas. toen werd ik zwanger en gingen we bedenken hoe we de opvang zouden regelen (ik werk 2 dagen). daar hadden we het eens over met mijn ouders en ivan’s ouders en zij kwamen zelf met het idee om op te gaan passen. op donderdag past mijn schoonmoeder op en op vrijdag mijn eigen moeder. zij willen het allebei zelf graag, jesse vindt het prachtig, dus ik zie het probleem niet. we hebben wel van tevoren duidelijk afgesproken dat als het niet zou gaan, om wat voor reden dan ook, dat wij dan een andere oplossing gaan zoeken. ik zou ook geen problemen hebben met een gastouder of een KDV namelijk. alleen als je deze mogelijkheid hebt, tja waarom zou ik er dan geen gebruik van maken? het kost niets, als jesse ziek is kan hij ook heen, het is vertrouwd. ik zie er alleen maar voordelen in.

…wat wordt je hier moe van zeg, dat elk woord afgewogen wordt, het is maar net hoe je iets ook neerzet, misschien af en toe iets minder doordacht en dat je later denkt: goh had ik maar zus of zo geschreven.

Ik denk voortaan wel 3 keer na voordat ik een mening geef :cry:

Want zoals Marie-jeane (staat t goed?) zo bedoelde ik het dus ook

En ik denk zelfs dat Inge het ook wat minder scherp bedoelde dan ze schreef.

Groetjes van Mij

Hoe je het ook schrijft er zullen altijd een aantal zijn die iets anders opvatten als je bedoeld…

Je hebt je mening toch netjes neergezet? vind ik tenminste…

Ik ben in ieder geval niet iemand die alles zo persoonlijk opvat zelfs als het wel zo bedoeld word,zit er niet zo mee hoor,iedereen denkt er weer anders over,en als je maar doet waar jij je goed bij voelt is het prima toch?

het is maar goed dat iedereen een eigen mening heeft,anders werd het maar een saai wereldje…hihi :wink:

klopt brabbel…bedoelde het helemaal niet zo scherp…

ik had alleen al 2 keer een lap tekst getypt die steeds weer weg was en de derde keer heb ik het maar weer ff snel neergezet…en nu ik het zelf terug lees denk ik idd van sht had ik het maar zo of zo neergezet.

Jammer dat ik dan gelijk arrogant genoemd word…en ouderwets tsja dat ben ik misschien wel een klein beetje (hihi en ben pas 22)

jammer dat er gelijk zo iemands mening word gereageerd (is immers geen discussieforum) , en dat sommige zich er zo druk over maken.

nou hoop niet dat ik met dit stukje tekst ook jullie nekharen overeind laat doen staan…is iig. helemaal niet mn bedoeling.

:-
inge

@muts99 wrote:

Ja, wij hebben wel een duur huis, gaan lekker twee tot drie keer per jaar op vakantie, en we hebben het gewoon goed! Mede door het feit dat mijn moeder drie dagen in de week op de kids past (nu nog 1, maar zeer binnenkort 2) én het feit dat ik het leuk en prettig vind om te blijven werken.

Ik heb respect voor moeders die thuis willen blijven en dit ook doen, hun leven daar eventueel op aan willen passen. (dus mss een minder duur huis, minder vakantie etc etc) en het zou toch anno 2007 eens fijn zijn als dat respect wederzijds is.

Oppassen door je moeder of sm (want dát was de vraag!) ja waarom niet? Mijn moeder heeft altijd gewerkt, en is juist expres gestopt met werken toen er kleinkinderen kwamen. Zij wilde graag op deze manier onderdeel zijn van het leven van haar kleinkinderen. Nee, het gebeurt heus wel eens dat we het niet met elkaar eens zijn, maar dat heb ik ook met mijn man die ook voor onze kinderen zorgt. En dat zal over een paar jaar óók zo zijn met de juf/meester op school. Hey… that’s life!

Ik ben dus heeeel blij met mijn moeder als oppas. Als zij het niet zou doen zou ik waarschijnlijk ook héééél blij zijn met het KDV.

Om een lang verhaal kort te maken: doe gewoon waar jij je goed bij voelt. Is dat oma? Doen! Is dat oma niet? Niet doen!

Groeten en succes met je keuze!

muts

Ik sluit me hier helemaal bij aan :thumbup:

En ik werk niet!!!

Dus hier geen opa’s en oma’s die oppassen.

ik had het stukje van muts99 nog niet gelezen, maar das ook mijn idee! laat ieder lekker zijn eigen ding doen.

@inge wrote:

klopt brabbel…bedoelde het helemaal niet zo scherp…

ik had alleen al 2 keer een lap tekst getypt die steeds weer weg was en de derde keer heb ik het maar weer ff snel neergezet…en nu ik het zelf terug lees denk ik idd van sht had ik het maar zo of zo neergezet.

Jammer dat ik dan gelijk arrogant genoemd word…en ouderwets tsja dat ben ik misschien wel een klein beetje (hihi en ben pas 22)

jammer dat er gelijk zo iemands mening word gereageerd (is immers geen discussieforum) , en dat sommige zich er zo druk over maken.

nou hoop niet dat ik met dit stukje tekst ook jullie nekharen overeind laat doen staan…is iig. helemaal niet mn bedoeling.

:-
inge

Fijn dat je je mening een beetje verzacht. Je zegt dat dit geen discussieforum is en daar heb je gelijk in, maar zoals je je eerste stelling poneerde lokt het wel discussie uit. Het is dus een discussie die mi verkeerd geplaatst is…

En of je het nu 1 of 2 of 10 keer moet typen, met je allereerste openingszin jaag je direct nagenoeg elke werkende moeder tegen je in het harnas. Je vult nogal wat in voor anderen zonder daar enige ruimte in te laten die ander voor zichzelf te laten spreken, dat stoort. Je gaat er bijv direct van uit dat elke oma die achter een kinderwagen loopt op moet passen omdat de ouders in dure huizen wonen en carierre moeten maken. Dat slaat natuurlijk nergens op. Dat is net zo’n ondoordachte uitspraak als zeggen dat elke moeder die zelf achter haar kinderwagen loopt te lui is om te werken.