oppas en oxazepam

Weet niet of ik hier in de het goede forumdeel zit, maar ik waag een poging.

Momenteel ben ik ruim 31 weken zwanger. Alles is al wel zo’n beetje geregeld, ook het kdv en de oppas. Nu sprak ik afgelopen weekend de oppas en ze vertelde dat ze sinds enige tijd aan de oxazepam zit (2-3 maal daags), op recept van de huisarts (Werking, even gekopieerd van apotheek.nl: Oxazepam werkt spierontspannend, rustgevend en maakt suf. Het bevordert zo dat u in slaap valt en beter doorslaapt.

Dit medicijn is vooral geschikt als u moeite heeft met inslapen en als u verwacht gedurende de nacht vaak wakker te worden).



Nu geeft ze wel aan dat ze dit niet dagelijks gebruikt, maar vooral op drukke dagen, (details over het hoe en wat laat ik even achterwege). Ze is er tot nu toe erg tevreden over. Dat vind ik natuurlijk heel fijn voor haar, al ben ik zelf niet bepaald een voorstander van dit soort (verslavende) middelen.



Eenmaal thuis maakte ik me toch een beetje zorgen over hoe het straks zal gaan als wij onze baby daar 1 of 2 dagen in de week achterlaten. Het is absoluut een heel betrouwbaar iemand, maar wat als ze in een zwak moment toch zo’n tablet inneemt en daardoor wat suffer of minder alert wordt (of zelfs in slaap raakt).

Is het terecht dat ik me dan zorgen maak, of overdrijf ik de boel al? Hoe maak ik dit goed bespreekbaar zodat 1) onze band niet verstoord wordt en 2) onze baby een veilig oppasadres heeft?



Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke situatie? Of mensen die het zelf gebruiken en daarbij ook voor kinderen zorgen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb zelf voor de nacht Diazepam (werkt ongeveer hetzelfde als oxazepam)…ik ken de werking ervan en ik mag m van de huisarts ook maar voor een paar nachten in de week gebruiken (ik heb oa vormen van reuma en door de pijn kan ik vaak nog niet slapen ondanks behoorlijke pijnmedicatie). Ik gebruik dit middel niet als ik weet dat Anne niet lekker (ook al heb ik mn partner nog in huis) is en al helemaal NOOIT overdag. MAW ik zou Anne niet achterlaten bij iemand waarvan ik weet dat ze overdag spierontspanners nemen…dat risico vind ik te groot. Ze mogen niet de weg op ivm de verslapping en ontspanning, dus als er iets is met het kind kan je niet weg. In slaap vallen dat je echt helemaal niet meer kan handelen zal wel meevallen, maar ik kan niet meteen in goede actie schieten als ik 1 zo n pilletje op heb.



Dit is vast niet het antwoord wat je lezen wilt, maar dat is mijn persoonlijke ervaring met dit soort medicijnen.

hier nog een ervaren gebruiker… Ik weet wat het met mij deed, en een baby zou ik er echt niet bij durven hebben!!

Inschattingsvermogen en reactievermogen gaan dusdanig achteruit dat t gewoon niet vertrouwd is. 2-3 keer daags is ook niet echt ‘incidenteel’ te noemen…



Laat ik het zo stellen: ook als moeder zou ik niet deze medicatie gebruiken wanneer ik alleen zou zijn in huis met mijn kinderen! Laat staan als oppas op een kind van iemand anders.

Gebruikt ze het ook overdag?

Overdag zou ik het persoonlijk niet aandurven mijn kindje onder mijn hoede te hebben, laat staan die van een ander.

's avonds (optijd) vind ik het zelf minder een probleem, omdat je dan de nacht in gaat, en de volgende dag, ja even duf bent (ik elk geval) en zodra ik koffie heb gedronken of gedouched alweer ‘Helder’ ben en wel ‘Instaat’ ben om voor mijn baby, of een andere te verzorgen.



Overdag? Noway, ik ben gedesorienteerd, duf , slapper en erg moe…

val zo in slaap enz.

ik zou het helaas ook niet doen…

2-3 keer daags vind ik een boze hoop benzodiazepinen…



Ik zou het niet doen. Het is rotspul… :thumbdown:

Bij die hoeveelheden zou ik niet de zorg voor een kind willen hebben.

Je geeft aan dat ze het niet elke dag neemt?

Je kan toch met haar afspreken dat ze het niet neemt op de dagen dat ze oppast?



Ik heb zelf die fase ook gehad (ik had ze meer voor het piekeren stressen en gejaagd zijn) maar dan met een peutertje, en heb er niet zo veel last van ondervonden moet ik zeggen… Maar ja ieder lichaam reageert anders op medicijnen he?



Het is vooral rustgevend, dat voorop, je moet niet gaan denken dat het slaappillen zijn omdat je er beter van inslaapt…

Diazepam is een stuk sterker dan Oxazepam, vimnd ik niet met elkaar te vergelijken.

Met Diaz lig je zo plat en met Ox kun je gewoon nog je taken uitvoeren met een hoop rust in je donder.

So, nee ik zou het niet doen…

Stel dat ze juist op een dag dat jou kleine er is een “drukke” dag heeft, en dan dus de medicatie moet innemen :think:



Ik heb het zelf ook ooit gebruikt, voor te slapen.

Jeetje heb het 3x ingenomen en daarna nooit meer (toen had ik nog geen kids).

Jeetje wat een vervelend situatie. Wat wil de oppasmoeder zelf. Durft ze het zelf aan. En weet je de reden waarom zij het gebruikt? Eigenlijk zouden mensen die ‘pammetjes’ gebruiken ook een stuk ondersteuning moeten krijgen om de oorzaak aan te pakken.



Helaas wordt er naar mijn idee veel te makkelijk medicatie voor geschreven.

Bedankt voor jullie reacties! Mijn zorgen blijken dus (helaas) niet geheel onterecht.

De afgelopen weken heeft ze er 2-3 per dag mogen nemen door persoonlijke omstandigheden, hierna alleen in ‘bijzondere situaties’. Dus het wordt zeker niet structureel, is tenminste de bedoeling. Het duurt ook nog een maand of 5 voor ons kindje er naar toe gaat, dus ik kan de situatie nog even aanzien. Ze is er wel eerlijk in, maar ik ben toch ongerust als de pillen in huis ‘voor het grijpen’ liggen.

Ben het eens dat de oorzaak aangepakt moet worden, hou zelf ook helemaal niet van dit soort medicatie, maar goed, wie ben ik? Een pilletje is makkelijk genomen natuurlijk.

Ze kijkt erg uit naar het oppassen en ik denk dat ik mijn zorgen best met haar kan delen. Ik zal het binnenkort eens voorzichtig aankaarten.

Wat goed dat ze je het zo eerlijk aangeeft.



Afgezien van de medicatie zou ik eerder benieuwd zijn naar de reden dat ze die medicatie neemt. Want iemand die momenteel niet lekker/goed in haar vel zit, lijkt me niet een geschikt persoon om oppas te zijn. Kinderen vragen toch een hoop energie en stabiliteit.

@Pé wrote:



Afgezien van de medicatie zou ik eerder benieuwd zijn naar de reden dat ze die medicatie neemt. Want iemand die momenteel niet lekker/goed in haar vel zit, lijkt me niet een geschikt persoon om oppas te zijn. Kinderen vragen toch een hoop energie en stabiliteit.






Die reden is TS wel bekend neem ik aan? :wink:

@elisabeth wrote:
(details over het hoe en wat laat ik even achterwege).






En dat iemand even niet lekker in zijn vel zit en dit probeert op te lossen d.m.v een tabletje wil niet zeggen dat ze geen energie heeft en geen stabiliteit kan geven.



Ik vind het een goed iets dat je een gesprekje aangaat, het is ten slotte jouw gevoel en jouw kindje. :thumbup:

tja ik heb zelf een erg negatieve ervaring met oxazepam.

Ik ben er helemaal door van de wereld geraakt, en mijn 2 kindjes waren hierbij in huis, (gelukkig in bed, en voelde ik het aankomen en heb de buuf kunnen waarschuwen.)



ik zou dus nooit mijn kinderen bij iemand laten die dit middel heeft geslikt.



maar zoals jij zei nam ze het niet structureel, en is het denk ik idd een goed idee je zorgen met haar te delen, en jullie komen dan vast tot een goede oplossing.

@Rooike wrote:

@Pé wrote:






Ik vind het een goed iets dat je een gesprekje aangaat, het is ten slotte jouw gevoel en jouw kindje. :thumbup:




En dat is het hele eiereneten…



Want een labiele moeder vind ik iets anders dan een labiele oppas. :wink:



En iemand die door een bepaalde gebeurtenis even 2-3 pammen per dag krijgt voorgeschreven, of ze het neemt of niet, is toch niet een heel stabiel persoon… :wink:

idd, ik heb het maar een keer nodig gehad,

en verder nog nooit medicijnen geslikt

Ik heb het enkele jaren geleden ook geslikt maar dat maakte mij echt niet labiel en/of onstabiel hoor, sorry.





Maar zoals ik al zei, als TS het met een gesprek kan aankaarten, zeker doen, als dat haar gerust maakt.

Weet natuurlijk niet waarom ze, ze slikt maar ik kreeg ze een paar weken na de bevalling van Sidney ook voorgeschreven ik ben er juist beter door gaan functioneren. was niet duf of afwezig.

Ik had ze ter ondersteuning een paar weken nodig.



Zou zeker een gesprekje aangaan en jou gevoel uitleggen zo heeft zij ook de kans om uit te leggen hoe ze zich voelt als ze, ze wel moet nemen.

Je zou ook even aan je huisarts (assistent) of via het CB kunnen vragen wat de bijwerkingen precies zijn en hoe verantwoordelijk het wel of niet is om dan voor een kindje te zorgen.

Ik begrijp dat het belangrijk is om de reden te weten waarom ze die oxazepam voorgeschreven heeft gekregen en die reden weet ik ook. Het gaat me alleen iets te ver om dat hier op het forum uit te leggen en dat vind ik ook niet gepast.



Het is eigenlijk zo dat ze de afgelopen weken veel beter heeft gefunctioneerd met oxazepam dan zonder. Dus voor de buitenwereld ‘normaal’, absoluut niet te suf of sloom ofzo. Het was ook belangrijk om eens een tijdje wat goede nachtrust te krijgen en dat lukte daarmee. Dan is dergelijke medicatie ook zinvol lijkt me, als tijdelijke oplossing, dus als je het echt nodig hebt omdat bepaalde processen in je lichaam/geest de boel verstoren.

Ik zie haar zeker niet als een instabiel persoon, heb er best vertrouwen in dat het voor die tijd allemaal wel weer goed is gekomen.

Maar ik vind (ook na jullie reacties) dat ik er wel duidelijke afspraken over mag en moet maken.

Ik zou zelf echt niet snel naar dergelijke pillen grijpen en ik heb toch een beetje het gevoel dat als je eenmaal die grens over bent en de beschikking hebt over zulke pillen, de drempel een stuk lager is. Daar wil ik dan wel met haar over praten. Dat ze me desnoods uit het werk belt als ze ook maar denkt zo’n pilletje nodig te hebben. En ik vind haar zeker ook verantwoordelijk genoeg om aan te geven als ze de zorg toch niet aankan. En als wij twijfels hebben gaat het gewoon niet door, ik ga m’n kind niet achterlaten als ik het niet vertrouw.



We hebben nog even de tijd en ik wacht daarom nog even met dit bespreken. Het is nu nog zo ‘vers’ en ik wil ook even zien hoe het met haar gaat nu ze ze niet/minder gebruikt.