oppas en oxazepam

@elisabeth wrote:

Ik begrijp dat het belangrijk is om de reden te weten waarom ze die oxazepam voorgeschreven heeft gekregen en die reden weet ik ook. Het gaat me alleen iets te ver om dat hier op het forum uit te leggen en dat vind ik ook niet gepast.




Gelijk heb je!

Zoals ik al eerder schreef is het alleen belangrijk voor JULLIE dat je weet wat er aan de hand is, daar heeft niemand hier ook iets mee te maken.



Maar als ze het beter doet met tabletjes dan zonder…

Dan heb je het antwoord toch al eigelijk?

:angel:

Denk dat het allemaal best meevalt en dat jullie straks een gewone goede zorgzame oppas hebben voor jullie kindje.



Succes he! :-*

Uitzonderingen nagelaten, maar vaak is Oxazepam ook een tijdelijk oplossing omdat het zo verslavend is, teminste dat is mij verteld.

en mijn huisarts was er ook heel strikt in.

dus grote kans dat ze tegen die tijd zo veel is opgeknapt het niet meer aan de orde is.



gelukkig voor jullie en zeker voor haar dan :smiley:

Persoonlijk stoort het mij dat er dingen geschreven worden als: ik zou niet snel naar zulke pillen grijpen ed. Eerst eens afwachten als je in een situatie komt of je ze dan wel of niet zou nemen…dat oordeel kan je dan pas vellen.



Ik hoef me hier niet te verweren en gebruik de medicatie als spierverslapper aangezien de pijn anders helemaal niet te houden is. De medicatie wordt niet (alleen) gebruikt voor mensen die het niet zien zitten of zo. En hoe verslavend het ook zou kunnen zijn, ik heb daar totaal geen moeite mee om ze te laten liggen en echt alleen te nemen als extra ‘pijnstiller’ want zo zie ik ze voor mij…echter besef ik goed dat ik minder snel kan reageren als er iets met Anne zou zijn en ze daardoor nog minder gebruik. Dus oordeel aub niet te snel over mensen die zulke medicijnen nemen, het kan heel veel vercshillende redenen hebben en alcohol is ook verslavend, maar niet iedereen die een fles wijn in huis heeft is een alcoholist.



Dus voor TS belangrijk om met betreffende opendelijk te praten hierover, en tegelijk in te zien wat voor gevolgen het eheft als betreffende de medicatie wel neemt (meest bezwaarlijke voor mij zou zijn dat ze niet weg kan als er iets met de kleine is)…als daar goede afspraken over zijn gemaakt zal het allemaal wel loslopen.

he elisabeth,



lastige situatie zeg, misschien een idee om toch een back-up te gaan regelen voor het geval je er dan gewoon echt geen goed gevoel bij hebt?



Vind het knap van haar dat ze er zo goed op functioneert, ik heb het ook eens gehad ivm rugklachten en lag 24 uur per dag te slapen (en ben er dus met 2 dagen mee gestopt), het pakte bij mij heel hard aan maar misschien dat ze een lagere dosis heeft of dat bij een ander anders is.



Succes met je keuze en het regelen ervan!

@mama van anne wrote:

Persoonlijk stoort het mij dat er dingen geschreven worden als: ik zou niet snel naar zulke pillen grijpen ed. Eerst eens afwachten als je in een situatie komt of je ze dan wel of niet zou nemen…dat oordeel kan je dan pas vellen.



Ik hoef me hier niet te verweren en gebruik de medicatie als spierverslapper aangezien de pijn anders helemaal niet te houden is. De medicatie wordt niet (alleen) gebruikt voor mensen die het niet zien zitten of zo. En hoe verslavend het ook zou kunnen zijn, ik heb daar totaal geen moeite mee om ze te laten liggen en echt alleen te nemen als extra ‘pijnstiller’ want zo zie ik ze voor mij…echter besef ik goed dat ik minder snel kan reageren als er iets met Anne zou zijn en ze daardoor nog minder gebruik. Dus oordeel aub niet te snel over mensen die zulke medicijnen nemen, het kan heel veel vercshillende redenen hebben en alcohol is ook verslavend, maar niet iedereen die een fles wijn in huis heeft is een alcoholist.



Dus voor TS belangrijk om met betreffende opendelijk te praten hierover, en tegelijk in te zien wat voor gevolgen het eheft als betreffende de medicatie wel neemt (meest bezwaarlijke voor mij zou zijn dat ze niet weg kan als er iets met de kleine is)…als daar goede afspraken over zijn gemaakt zal het allemaal wel loslopen.




idd ik had ze ook om een andere reden, namelijk mn angst voor kleine ruimtes. en ik moest door een MRI scan, hierdoor werd ik rustiger, maar helaas reageerde ik iets te heftig op deze medicatie en ben van de wereld geraakt

@knollie1 wrote:

@mama van anne wrote:
Persoonlijk stoort het mij dat er dingen geschreven worden als: ik zou niet snel naar zulke pillen grijpen ed. Eerst eens afwachten als je in een situatie komt of je ze dan wel of niet zou nemen…dat oordeel kan je dan pas vellen.



Ik hoef me hier niet te verweren en gebruik de medicatie als spierverslapper aangezien de pijn anders helemaal niet te houden is. De medicatie wordt niet (alleen) gebruikt voor mensen die het niet zien zitten of zo. En hoe verslavend het ook zou kunnen zijn, ik heb daar totaal geen moeite mee om ze te laten liggen en echt alleen te nemen als extra ‘pijnstiller’ want zo zie ik ze voor mij…echter besef ik goed dat ik minder snel kan reageren als er iets met Anne zou zijn en ze daardoor nog minder gebruik. Dus oordeel aub niet te snel over mensen die zulke medicijnen nemen, het kan heel veel vercshillende redenen hebben en alcohol is ook verslavend, maar niet iedereen die een fles wijn in huis heeft is een alcoholist.



Dus voor TS belangrijk om met betreffende opendelijk te praten hierover, en tegelijk in te zien wat voor gevolgen het eheft als betreffende de medicatie wel neemt (meest bezwaarlijke voor mij zou zijn dat ze niet weg kan als er iets met de kleine is)…als daar goede afspraken over zijn gemaakt zal het allemaal wel loslopen.




idd ik had ze ook om een andere reden, namelijk mn angst voor kleine ruimtes. en ik moest door een MRI scan, hierdoor werd ik rustiger, maar helaas reageerde ik iets te heftig op deze medicatie en ben van de wereld geraakt




Ik heb een keer een pilletje tramadol gehad omdat de pijn niet meer te houden was, ben toen ook een hele dag van de kaart geweest en nog een week niet lekker. Die mag ik dus niet meer hebben. Gelukkig had ik toen Anne nog niet. Zo zie je maar dat dit soort medicatie niet te voorspellen is hoe iemand erop reageerd.

Ik heb heel lang èn tramadol (3 x daags 2 bruistabletten van 100mg) èn diazepam (wisselend tussen de 5mg en 10 mg) gebruikt (samen dus) vanwege ondragelijke pijn, waardoor ik totaal geen mens meer was. Ik had ook toen mijn dochter al. Zonder de medicatie kon ik vrijwel niks en met de medicatie wel… Overigens was ik de eerste week wel wat sloom ervan, maar daarna dus absoluut niet meer…



Het is zo verschillend hoe iedereen erop reageert, dat je dus niet vantevoren hierover iets kan zeggen en dus al helemaal niet kan oordelen. :angel: Ik ben overigens niet verslaafd aan de medicatie geweest, want ben van het één op het andere moment ermee gestopt. Ongeacht of iets aangemerkt wordt als een verslavend medicijn, volgens mij is het dan ook nog heel sterk afhankelijk van de persoon of je ook daadwerkelijk eraan verslaafd raakt…

Het hoe en waarom doet niet zo ter zake denk ik.

Wel de praktische aanvulling… als je oppas goed lijkt te functioneren en jij hebt er een goed gevoel bij, dan is het alleen zaak om te kijken naar bijv autorijden in geval van nood. Woont ze afgelegen? Of kan ze even naar de buren lopen in geval van nood? Rijdt ze auto met de pillen met jouw kind erbij? Daar zijn goede afspraken over te maken.

Ik slikte wel eens een oxazepam tegen naaldenfobie, dus als ik naar het zh moest. De rest van de dag was ik suf en slaperig en laid back. Maar heus in staat om op mijn kleine man te passen. En de hulptroepen (buren en man met mobiel) waren altijd bereikbaar dus ook een geruststelling.



En… klinkt misschien stom… maar als je zelf relaxt bent ipv gehaast,gestresst en gespannen, heeft dat ook een uitwerking op een kindje.

Ik vind het medicijn an sich rotzooi en het vermijden waard, maar soms heb je zoiets nodig zonder meteen aangemeld te hoeven worden bij de gesloten afdeling.

ook ik heb oxazepam gebruikt… puur bij het bijv lange stukken naast mijn partner in de auto zitten/dochter achterin de auto, vliegen, en bij evt erg nerveus zijn voor iets…

Ik neem dan 1 tablet…(doe al 1jr met 1doosje dus weinig )



Bij mij zijn er geen bijwerkingen , ik word er alleen wat rustiger van maar niet in de zin duizelig, moe, slaperig en niet meer goed allert zijn…

bij mij gaan de scherpe kantjes eraf dus het druk raken en geen paniekaanval krijgen. Dus toen we op vakantie gingen met de auto en een lang stuk over de snelweg moesten…zat ik lekker ontspannen (lees normaal) naast mijn man…



Bij regelmatig gebruik en 3 x op een dag kan je er verslaafd aan raken…de drang om tablet te nemen is dan groter dan de werking… maar je kan er erg slaperig van worden of minder allert reageren. Is maar net hoe je er mee omspringt en of je het in combi gebruikt met andere medicijnen… mijn schoonvader viel ervan in diepe slaap…maar dat was ook in combi met morfine dus…niet te vergelijken…

Het verslavende van deze middelen zit er volgens mij met name in dat je bij regelmatig gebruik steeds grotere hoeveelheden nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.



Ik heb het 1 keer gekregen bij ernstige rugklachten. Puur als spierverslapper. Ik ben doodsbang voor dit soort middelen, ik ben namelijk angstig om de controle over mezelf kwijt te raken. Enfin, bij mij werkte het middel dus helemaal niet. Ik verslapte niet, versufte niet en bleef alert.



Je laatste post vind ik heel duidelijk :thumbup: Gewoon goede afspraken maken idd.



En de (voor)oordelen over mensen die dit soort medicijnen krijgen zijn natuurlijk onjuist. Dit is namelijk geen middel dat door een goede arts wordt ingezet bij labiele mensen, integendeel.

klopt oxazepam word puur voorgeschreven als er bijv angsten zijn )paniekaanvallen, angstaanvallen. of bij te veel piekeren bij slapen.

en dat soort dingen. Het is zeker verslavend! ik krijg het ook niet zo maar als ik weer bel als ik het nodig zou hebben je moet dan echt op spreekuur komen om er over te praten waarom etc.



bij overspannen, depressies etc word het vaak gegeven in combinatie met een bijv paroxetine dit is een zwaarder medicijn.